دانلود و خرید کتاب تاریخ تحلیلی صدر اسلام محمد نصیری
کتاب تاریخ تحلیلی صدر اسلام اثر محمد نصیری

کتاب تاریخ تحلیلی صدر اسلام

نویسنده:محمد نصیری
دسته‌بندی:
امتیاز:
۳.۵از ۶۸ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب تاریخ تحلیلی صدر اسلام

کتاب تاریخ تحلیلی صدر اسلام نوشته محمد نصیری یکی از کتاب‌های دانشگاهی انتشارات معارف است که برای تدریس درس تاریخ تحلیلی صدر اسلام نوشته شده است. این درس یکی از درس‌های عمومی کلیه رشته‌های دانشگاهی است.

کتاب حاضر مطابق با سرفصل مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی برای درس عمومی تاریخ اسلام به ارزش دو واحد درسی تهیه شده است.

خواندن کتاب تاریخ تحلیلی صدر اسلام را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام دانشجویان کشور پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب تاریخ تحلیلی صدر اسلام

تاریخ از نظر لغت به‌معنای تعیین و شناساندن وقت است. برخی این واژه را عربی ندانسته‌اند، امّا نظر برگزیده‌تر این است که تاریخ از ماده «اَرخ» یا «وَرخ»، به‌معنای تعیین وقت است.

چیستی علم تاریخ از مسایلی است که تاکنون پاسخی جامع و مورد اتفاق نداشته، همه تعریف‌های آن با ایراد یا انتقاد روبه‌رو بوده است. هرودوت (پدر تاریخ) علم تاریخ را به‌معنای مطالعه و بررسی روزگاران گذشته می‌داند. احوال گذشته جهان و حتی پدیده‌هایی که انسان در آنها مؤثر نیست، احوال گذشته زمین یا شرح حوادث گذشته بر زمین بعد از پیدایش انسان، برخی از تعریف‌های ارائه‌شده درباره تاریخ است. با این تعریف‌ها دانش‌های دیگر ـ که به جهان، پدیده‌های آن، انسان یا ابعاد زندگی‌اش می‌پردازد ـ به محدوده تاریخ راه نمی‌یابد. با توجه بدین کاستی، گروهی گزارش وقایع مشهور، روزگار پادشاهان، جنگ‌ها، احوال پیامبران وسیره و سنت آنان را معنای تاریخ دانسته‌اند.

ابن‌خلدون، تاریخ را دانشی سرچشمه گرفته از حکمت، و بیانگر سرگذشت ملت‌ها، سیره پیامبران و سیاست پادشاهان می‌داند. برخی نیز تاریخ را مجموع وقایع کره زمین از آغاز پیدایش انسان تا کنون می‌دانند؛ وقایعی که بر احوال و شئون انسان تأثیر نهاده یا از آن متأثر شده است. براساس این تعریف، موضوع علم تاریخ عبارت است از کنش و واکنش خارجی یا دارای اثر خارجی انسان. اگر بتوان انسان را مخلوق برتر و هدف نظام آفرینش دانست و نیز اگر بتوان از انسان به‌عنوان مخلوق برتر و هدف نظام آفرینش یاد کرد، با توجه به دو لازمه جدایی‌ناپذیر زندگی او و همه پدیده‌های مادی و معنوی پیرامونش یعنی زمانمندی و مکان‌داری، می‌توان گفت:

«تاریخ مجموعه‌ای از اطلاعات، درباره گذشته و نقش تأثیر و تأثر انسان در ارتباط با آن گذشته است».

به‌دلیل گسترده شدن مسائل مربوط به تاریخ، شهید مطهری (ره) که تاریخ را یکی از منابع معرفت انسانی می‌داند، آن را به دو بخش نقلی و علمی تقسیم می‌کند و قواعد استنباطی تاریخ علمی را به حال و آینده تعمیم‌پذیر می‌داند.

تفسیر موضوعی قرآن کریم
جمعی از نویسندگان
ایران؛ دیروز، امروز، فردا؛ تحلیلی بر انقلاب اسلامی ایران (ویراست دوم)
محسن نصری
درآمدی تحلیلی بر انقلاب اسلامی ایران
محمدرحیم عیوضی
تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی
زهرا جان‌احمدی
آیین زندگی؛ اخلاق کاربردی
اح‍م‍دح‍س‍ی‍ن‌ ش‍ری‍ف‍ی‌
درآمدی تحلیلی بر انقلاب اسلامی ایران
محمدرحیم عیوضی
اندیشه اسلامی ۱ (ویراست دوم)
جعفر سبحانی تبریزی
تاریخ تحلیلی صدر اسلام
سیدسعید روحانی
اندیشه اسلامی 2 (ویراست دوم)
جعفر سبحانی تبریزی
تفسیر موضوعی قرآن کریم (برگرفته از تفسیر نمونه)
ن‍اص‍ر م‍ک‍ارم‌ ش‍ی‍رازی‌
اندیشه اسلامی ۱
جعفر سبحانی
تفسیر موضوعی قرآن کریم
محمدعلی رضایی اصفهانی
دانش خانواده و جمعیت (ویراست سوم)
جمعی از نویسندگان
تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی
محمدمصطفی اسعدی
دانش خانواده و جمعیت (ویراست جدید)
جمعی از نویسندگان
انقلاب اسلامی؛ وقوع، پیامدها و راهکارهایی برای آینده
مصطفی ملکوتیان
فرهنگ و تمدن اسلامی
علی‌اکبر ولایتی
تفسیر قرآن کریم (آیات برگزیده)
محسن قرائتی
فارسی عمومی؛ درسنامه دانشگاهی
محمود فتوحی رودمعجنی
اندیشه اسلامی ۲
جمعی از نویسندگان

نظرات کاربران

mahimid
۱۴۰۰/۰۲/۲۸

امکان سرچ در این کتاب عالیه ممنونم

zizi zizi
۱۴۰۰/۰۳/۲۱

امکان سرچ این کتاب خوب بود. یکبار روی متن کتاب که بزنید، بالاش علامت سرچ میاد و میتونین از اونجا سرچ کنین.

کاربر ۱۵۸۰۷۴۵
۱۴۰۰/۰۶/۰۲

قسمت جستجوش عالیهههه حرف نداره قبلا هم برای امتحان از اینجا خرید کرده بودم نمرم ۲۰ شد امیدوارم درس تاریخ رو هم ۲۰ بشم با طاقچه.... بینظیرهههههه

کاربر ۳۳۷۸۶۵۳
۱۴۰۰/۰۴/۱۹

واقعا سرچ خوبی داره

love yourself
۱۴۰۰/۰۴/۱۲

فوق العاده بود .قابلیت سرچ هم داره به راحتی

osameh.sh
۱۴۰۰/۱۱/۱۹

کتاب دانشگاهی هستش مجبوریم بگیریمم😅

کاربر ۳۳۲۷۴۸۱
۱۴۰۰/۰۴/۰۱

امکان سرچ داره فوق العادس

جلالیان
۱۴۰۱/۱۱/۱۰

همیشه به همه دانشجویانم گفته ام که اگر چه این کتاب، یک کتاب تحلیلیه، اما نمی‌توانید منبع دیگری پیدا کنید که با این اختصار و در عین حال جامع، بتواند شرح ما وقع صدر اسلام را بیان کند.

کاربر ۱۴۲۳۴۶۱
۱۴۰۰/۰۷/۱۶

چجوری باید سرچ کنیم؟من هرچی گشتم پیدا نکردم

raika
۱۴۰۰/۰۴/۰۳

متن قابل سرچش عاالیه ای کاش باقی کتب گروه معارف رو هم به صورت قابل سرچ موجود میبود

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۱)
موضع سرسخت علی علیه‌السلام در حکومت و کوشش در جهت اجرای کامل عدالت در همه ابعاد، سبب ناخشنودی و مخالفت بسیاری از مسئولان حکومت‌های پیشین و حتی برخی از یارانش شد. کنارنهادن روش شیخین در تقسیم بیت‌المال که مردم سال‌ها به آن خو گرفته بودند، اساس قراردادن مساوات در حقوق و رعایت استحقاق‌ها، برتری ندادن اشراف و عرب بر دیگران و ترک تسامح در برابر سران قبایل، آن‌طور که رسم پادشاهان و سیاست‌مداران است، کار آسانی نبود. می‌فرمود: تا پایان روزگار و تا زمانی که ستاره‌ای در آسمان به سوی ستاره دیگر رود، اگر مال از آن من بود، آن را به‌طور مساوی تقسیم می‌کردم؛ در حالی که این مال به خدا تعلق دارد و باید بر طبق فرمان وی مصرف شود.
کاربر ۳۲۷۵۶۹۴
امام حسن علیه‌السلام بدون کمترین تغییر در جهت حرکت، سنگر مبارزه را تغییر داد و معاویه را که مانع نشر حق و عدالت می‌دانست، هدف قرار داده بود؛ گاه از زاویه تجهیز سپاه و زمانی از زاویه تدبیر و نرمش.
کاربر ۳۴۵۱۴۹۳
تاریخ نقلی، علم به وقایع و حوادث سپری شده و آگاهی از اوضاع و احوال گذشتگان است. زندگی‌نامه‌ها، فتح‌نامه‌ها و سیره‌ها، از این نمونه است. علم تاریخ در این معنا، به یک سلسله امور جزئی و فردی می‌پردازد و در واقع علم به «بودن» هاست؛ زیرا به گذشته تعلق دارد.
کاربر ۳۶۴۱۵۹۳
مکتب تاریخ‌نگاری چیست و مکاتب معروف تاریخ‌نگاری اسلامی کدامند؟ شاید بتوان مجموع اندیشه‌های یک صاحب‌نظر که در جمعی نفوذیافته و تبعیت می‌شود یا شیوه خاص یا نظریه مشترکی را که گروهی از فلاسفه، اندیشمندان، محققان و شاگردان آنان دنبال می‌کنند، «مکتب» نامید. مکاتب تاریخ‌نگاری اسلامی حاصل اندیشه عده‌ای از متفکران بزرگ اسلامی و شاگردان و پیروان آنان است و حداقل پنج مکتب بزرگ تاریخ‌نگاری اسلامی را می‌توان نشان داد: الف) مکتب تاریخ‌نگاری حجاز (مدینه) که به ترکیب قرآن، فقه و احکام با موضوعات تاریخی شناخته شده است. ب) مکتب تاریخ‌نگاری عراق (بصره) که با تأثیرپذیری از موقعیت به‌دست آمده در نتیجه فتوحات و بیشتر با بهره‌گیری از ادبیات پیش از اسلام به‌ویژه انساب، ایام و اخبار، به ثبت حوادث پرداخته است. ج) مکتب تاریخ‌نگاری شام که بیشتر به تأثیر پندارهای جاهلی امویان و در پی کسب مشروعیت سیاسی و دینی حکومت آنان
کاربر ۳۵۱۸۱۶۸
عامل دیگری که در گسترش و موفقیت اسلام حائز اهمیت فراوان است، وجود پیامبر اکرم و شخصیت معنوی اوست. دقت در ابعاد سیره و سیمای ایشان برای هر انسانی، در هر زمان و مکانی، درس‌آموز و سازنده است و نسبت به کسانی که با آن اُسوه حسنه زندگی کرده و در زوایای زندگ
کاربر ۳۳۷۵۸۴۹
هنگام ظهور اسلام، ادیانی مانند زرتشتی، یهودی، مسیحی، مانوی، صابئی و مزدکی در ایران رواج داشت. دین رسمی، که از سوی شاهان ساسانی مورد حمایت قرار می‌گرفت، آیین زرتشت بود. با آنکه این آیین در موضوعاتی چون معاد، بهشت، دوزخ و... از ادیان آن روز آسیا به دین‌های آسمانی نزدیک‌تر بود و همه کسانی که زرتشت را یک شخصیت حقیقی و تاریخی می‌دانند اعتراف دارند که وی در جامعه خود اصلاحات اقتصادی، اعتقادی و اجتماعی پدید آورد، آنچه به هنگام ظهور اسلام، آیین زرتشت در ایران شناخته می‌شد چنان با خرافات آمیخته بود که هرگز نمی‌شد آن را آیین آسمانی خواند. حتی روحانیان (حامیان اصلی دین زرتشت) نگران بودند و از اجرای شعایر آن سرپیچی می‌کردند. ویژگی اصلی و بدون تردید این دین در زمان ساسانیان اعتقاد به یک ثنویت جهانی (اهورامزدا و اهریمن) بود. براساس این اعتقاد که گفته می‌شود به سبب تعالیم مانی در آیین زرتشت پدید آمده است، جهان و آفریدگار آن دارای دو مبدأ بود: خیرات و شرور.
کاربر ۸۷۵۰۶۷
در فراسوی جنگ جمل زمانی که زبیر کشته شد و شمشیر وی را نزد امام علیه‌السلام آوردند آن حضرت از شدت اندوه بی‌قرار شد و از خدمات او به رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله و اسلام یاد کرد. گو اینکه سابقه درخشان و کوشش مفید دشمن‌ترین افراد را نیز فراموش نمی‌کند.
مریم بانو
«الدهر انزلنی ثم انزلنی، حتی یقال علی و معاویه»
مریم بانو
مرگ و زندگی جوامع، فراگیر بودن کیفر این‌جهانی و نابودی جامعه‌ها و امت‌ها بر اثر طرد پیامبران پرده برمی‌دارد، نظریه «قانونمندی تاریخ» را مطرح می‌کند. آیاتی که درباره سنت‌های ملل پیشین و استثناناپذیری آن، پیوند زیربناها و روبناها، مبارزه پیامبران با رفاه‌طلبان نازپرور، رابطه چیرگی ستم و نابودی جامعه، ارتباط اجرای اوامر الهی و فراوانی برکات و تولید سخن می‌گوید، هر یک به روشی مصداق سنت‌های تاریخ را بیان می‌کند.
م.علی
ولادت و ازدواج فاطمه علیهاالسلام هرچند درباره تاریخ دقیق تولد حضرت فاطمه علیهاالسلام به‌دلیل اختلاف نظرهای موجود، نمی‌توان اظهارنظر قطعی کرد و قول مشهور اهل سنت مبنی بر تولد آن حضرت پنج سال قبل از بعثت و قول مشهور علمای شیعه مبنی بر ولادت آن حضرت پنج سال پس از بعثت به دشواری اظهار نظر افزوده است.
کاربر ۳۲۷۲۵۳۴

حجم

۴۹۱٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۳۱۲ صفحه

حجم

۴۹۱٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۳۱۲ صفحه

قیمت:
۴۷,۵۰۰
تومان