دانلود و خرید کتاب راهنمایی کوچک برای نوشتن درباره‌ فیلم‌ها تیموتی کوریگان ترجمه مهسا رضوی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب راهنمایی کوچک برای نوشتن درباره‌ فیلم‌ها اثر تیموتی کوریگان

کتاب راهنمایی کوچک برای نوشتن درباره‌ فیلم‌ها

معرفی کتاب راهنمایی کوچک برای نوشتن درباره‌ فیلم‌ها

اگر دوست دارید درباره فیلم‌هایی که می‌بینید، مطلب بنویسید، اگر دانشجوی ادبیات نمایشی یا سینما هستید و یا اگر تازه کار خود را به صورت حرفه‌ای در این حیطه شروع کرده‌اید، کتاب راهنمایی کوچک برای نوشتن درباره‌ فیلم‌ها، اثر تیموتی کوریگان می‌تواند راهگشای شما باشد.

درباره کتاب راهنمایی کوچک برای نوشتن درباره‌ فیلم‌ها

نوشتن مقاله دربارهٔ فیلم‌ها، به طور خلاصه، یکی از پیچیده‌ترین راه‌ها برای پاسخ گفتن به پرسش‌هایی دربارهٔ فیلم است. کتاب راهنمایی کوچک برای نوشتن درباره‌ فیلم‌ها به شکل منحصربه‌فردی نشان می‌دهد اندیشیدن و نوشتن دربارهٔ فیلم چه پیوند ظریفی با یکدیگر دارند. واقعیت مهم دیگری که کتاب بیان می‌کند این است که دانشجویان دربارهٔ موضوعی که آن را می‌شناسند و دوست می‌دارند بهتر می‌نویسند و این روزها کمتر موضوعاتی پیدا می‌شوند که مثل سینما عمومی باشند و بشود از درک و فهم‌شان لذت برد. از سوی دیگر کتاب راهنمایی کوچک برای نوشتن درباره فیلم‌ها دانشجویان را در مسیر تبدیل لذت و سرگرمی تماشای یک فیلم به سوی رضایت حاصل از بیان اندیشه‌هایی دربارهٔ آن فیلم راه می‌برد.

 با استفاده از نمونه‌کارهای دانشجویان و استادان در طول این راه از یادداشت‌برداری و نسخه‌های پیش‌نویس به مقاله‌های ویرایش‌شده و پروژه‌های تحقیقی‌ای می‌رسیم که نشان می‌دهند چگونه تحلیل یک فیلم، به عنوان بخشی از فرآیند نوشتن، هوشمندانه‌تر و منسجم‌تر می‌شود. درعین‌حال کتاب فرض می‌کند ما دربارهٔ موضوعاتی که راحت و با اعتمادبه‌نفس به آن‌ها می‌پردازیم، بهتر و بااشتیاق بیشتری می‌نویسیم. 

امروزه برای بسیاری از دانشجویان فیلم‌ها همان موضوعات هستند و راهنمایی کوچک برای نوشتن درباره فیلم‌ها از این عشق و دانایی دربارهٔ فیلم‌ها ــ از فیلم‌هایی که دانشجویان به‌خوبی می‌شناسند تا آن‌ها که ممکن است فقط درباره‌شان خوانده یا شنیده باشند ــ به عنوان راهی برای تشویق و پرورش یادگیری مهارت‌های نوشتن کمک می‌گیرد.

تیموتی کوریگان امیدوار است با پُر کردن فاصلهٔ میان کتاب‌های راهنمای فیلم و متون مطالعات سینمایی از طریق بیان فشردهٔ درس‌های نویسندگی که به طور خاص به کار نقد فیلم می‌آیند نقش این راهنما را ایفا کند.

 خواندن کتاب راهنمایی کوچک برای نوشتن دربارهٔ فیلم‌ها را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

 علاقه‌مندان به سینما و نوشتن درباره سینما به ویژه دانشجویان رشته‌های مرتبط با سینما.

 بخشی از کتاب راهنمایی کوچک برای نوشتن دربارهٔ فیلم‌ها

برای این‌که بدانید چگونه فیلم‌ها را به پرسش بگیرید و چگونه دربارهٔ آن‌ها یادداشت بنویسید باید پرسش‌ها و یادداشت‌های‌تان را در قالب موضوعات مشخصی برای تحلیل بیان کنید. چنین پرسش‌ها و یادداشت‌هایی به پرسش‌های بیشتر و پاسخ‌هایی نیمه‌تمام یا کامل می‌رسند. در پایان این مسیر مقاله‌ای خواهیم داشت که با تمرکز روی درون‌مایه‌ها و تکنیک‌های خاص در یک فیلم آن را تحلیل می‌کند. بخش اصلی این فرآیند پروراندن واژگانی است که به وسیلهٔ آن‌ها بتوانید پرسش‌های بهتری بپرسید، آن‌چه را در فیلم دیده و درباره‌اش اندیشیده‌اید بهتر توصیف کنید و تحلیل خود را در قالب نوشته‌ای متمرکز و سازمان‌یافته بیان کنید. توانایی شما برای درک الگوی تدوین نما نمای معکوس در فیلم مایکل کلایتون (۲۰۰۷) و اظهارنظر دربارهٔ آن یا توصیف «سلطهٔ کلوزآپ‌ها» بر فیلم ماری آنتوانت سوفیا کاپولا (۲۰۰۶) نه‌فقط موضوع خوبی برای یک گفت‌وگوی کلاسی است، بلکه به نویسندهٔ خوب امکان می‌دهد بهتر و درست‌تر تشخیص دهد و موقعیت فیلم را در سنت وسیع‌تر تاریخ و تحلیل فیلم ارزیابی و بررسی کند. این‌گونه تشخیص‌ها شما را در مسیر یافتن موضوعی برای نوشتن مقاله راهنمایی می‌کنند.

هر رشته‌ای زبان خاص خود یا واژگانی را دارد که به کمک آن دربارهٔ موضوع مورد نظرش با دقت و ظرافت بحث می‌کند. برای مثال منتقد ادبی باید بین استعاره و تشبیه تمایز قایل شود؛ چرا که این اصطلاحات آرایه‌های ادبی متفاوتی را توصیف می‌کنند که هر یک به نوبهٔ خود، به درک و دریافت متفاوتی منجرمی‌شوند؛ «عشق من شبیه یک رز، رز قرمز است (تشبیه)» متفاوت است با «عشق من رز قرمز زندگی است (استعاره)» و شخصی که می‌تواند این تفاوت را تشخیص دهد، این عبارت‌ها را بهتر می‌خواند و تفسیر می‌کند. مثلاً یک هوادار با معلومات بسکتبال اگر با واژگانی تخصصی چون شوت جفت، سد کرد و ضدحمله آشنایی داشته باشد، کنش‌های بازی را درست‌تر و سریع‌تر جمع‌بندی و ارزیابی می‌کند.


نظرات کاربران

علی دائمی
۱۴۰۱/۰۶/۱۳

چند نکته دربارهٔ این کتاب: ✅ از اون جایی که کتاب‌های کمی در حوزهٔ نقدنویسی برای سینما منتشر شده، باید وجود این کتاب رو در بازار چاپ و نشر غنیمت دونست؛ علی‌الخصوص که نسبت به سایر کتاب‌ها منبع روزآمدتریه و فیلم‌های

- بیشتر
پویا
۱۴۰۰/۰۵/۰۶

کتاب بسیار خوبی‌یه و به همه‌ی کسانی که به نقدنویسیِ سینمایی علاقه‌مندند پیشنهاد می‌کنم. و حتی به کسانی که صرفاً به سینما علاقه‌مندند و قصدی برای نوشتن ندارند هم پیشنهاد می‌کنم.

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۱)
اولین گام برای تماشای هوشمندانهٔ فیلم، چنان که کوکتو می‌گوید، ترک عادت تماشای فیلم «از گوشهٔ چشم» است.
علی دائمی
رابرت آلن و داگلاس گومری در کتاب تاریخ فیلم: نظریه و عمل به این نکته اشاره می‌کنند که: «پرداختن به تاریخ، صرفاً انتقال داده‌ها نیست، به قضاوت نیاز دارد.»
علی دائمی
برای نوشتن مقاله‌های خوب دربارهٔ یک فیلم، باید آن را بیش از یک‌بار تماشا کرد، خواه خود فیلم و خواه نسخهٔ ویدیویی‌اش را که معمولاً بیشتر در دسترس است. (نک: صص ۱۴۱ ـ ۱۳۹) امکان ندارد با یک‌بار تماشا بتوان تمام ظرافت‌ها و پیچیدگی‌های یک فیلم را دید و همزمان این اطلاعات را یادداشت کرد. در شرایط مطلوبْ تماشای فیلم برای بار اول می‌تواند تماشایی کم‌وبیش آزاد از یادداشت‌برداری باشد که در طول آن از خود فیلمْ بدون هیچ واسطه‌ای لذت می‌برید. با دومین (و در شرایط مطلوب سومین) نوبت تماشا می‌توانید یادداشت‌های دقیق‌تر و مفصل‌تری بنویسید. یک‌بار تماشای فیلمی که قصد دارید درباره‌اش هوشمندانه بحث کنید هرگز کافی نیست.
علی دائمی
نوشتن دربارهٔ فیلم می‌تواند یکی از چند کاربرد زیر را داشته باشد و به شما کمک کند تا: ـ واکنش خود را نسبت به یک فیلم بهتر درک کنید؛ ـ دیگران را متقاعد کنید چرا یک فیلم را دوست دارید یا دوست ندارید؛ ـ مطلبی را دربارهٔ یک فیلم، فیلم‌ساز، یا گروهی از فیلم‌ها توضیح دهید یا معرفی کنید که خوانندگان‌تان ممکن است ندانند. ـ برای درک بهتر فیلم‌ها، شباهت‌ها و تفاوت‌های یک فیلم با فیلم‌های دیگر را بررسی کنید؛ ـ با هدف معرفی فرهنگ و فیلم‌هایی که تولید می‌کند بین فیلم و دیگر حوزه‌های فرهنگ، ارتباط برقرار کنید.
niloufar.dh
وقتی دربارهٔ فیلم‌ها صحبت می‌کنیم، حتا خیلی خودمانی، دنبال واژه‌هایی می‌گردیم که آن‌ها را با تصاویری که دیده‌ایم و واکنشی که در برابر آن‌ها نشان داده‌ایم، تطبیق بدهیم. نوشتن دربارهٔ فیلم یک گام حساب‌شده‌تر و اندیشیده‌تر از واکنش آنی در برابر آن‌چه دیده‌ایم است. با وجود این واکنش اولیهٔ مرسوم، ما حتا می‌توانیم از صحبت کردن و نوشتن دربارهٔ فیلم‌هایی هم که دوست نمی‌داریم لذت ببریم.
niloufar.dh
نوشتن دربارهٔ فیلم یک گام حساب‌شده‌تر و اندیشیده‌تر از واکنش آنی در برابر آن‌چه دیده‌ایم است.
niloufar.dh
اندیشیدن انتقادی و خواندن دربارهٔ یک «سرگرمی» آن را دوباره زنده، غنی‌تر و شاید بتوان گفت خوشایندتر می‌کند.
niloufar.dh
فردی که هیچ تمایل یا توانایی برای اندیشیدن دربارهٔ بسکتبال یا رقص و تحلیل آن‌ها را ندارد ممکن است با دیدن‌شان تا اندازه‌ای لذت ببرد اما کسی که می‌تواند هوش انتقادی‌اش را دربارهٔ قواعد و امکان‌های مربوط به آن‌ها فعال کند، لذت عمیق‌تر و پیچیده‌تری را تجربه می‌کند.
niloufar.dh
در واقع توانایی ما برای واکنش نشان دادن همراه با سطحی از آگاهی انتقادی بر لذت ما می‌افزاید.
niloufar.dh
بهتر است یاد بگیرید به واقع‌گرایی موجود در فیلم‌ها شک کنید، چرا که می‌تواند شما را از بسیاری سوژه‌های جذاب برای تحلیل میزانسن غافل کند.
علی دائمی

حجم

۴۷۶٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۱۷۹ صفحه

حجم

۴۷۶٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۱۷۹ صفحه

قیمت:
۶۵,۰۰۰
تومان