دانلود و خرید کتاب آخرین سفر شاه ویلیام شوکراس ترجمه عبدالرضا هوشنگ مهدوی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب آخرین سفر شاه

آخرین سفر شاه نوشته ویلیام شوکراس، ماجرای آخرین سفر شاه است به سوی تبعید و مرگ؛ محروم از هرگونه احترام و سرگردان در جهان، آن هم در حالی که همه دوستان سابق از او روگردان شده بودند.

درباره کتاب آخرین سفر شاه

ویلیام شوکراس روزنامه‌نگار شهیر انگلیسی با قدرت قلم سحرانگیزش شاه را در این سفر، که در واقع فرار او از دست دشمنانش است، گام به گام تعقیب می‌کند، ناتوانی او را در آستانه سقوط رژیمش نشان می‌دهد، مرگ او را از بیماری سرطان توصیف می‌کند و تلاش‌های او را در جستجوی پناهگاهی نزد متحدان سابقش شرح می‌دهد.

شوکراس سرگذشت شاه را از دنیای دربسته و خیالی دربار او آغاز می‌کند. سپس جریان سقوط رژیم و استقرار جمهوری اسلامی و بحران گروگانگیری و مراحل گوناگون سفر شاه را در مصر و مراکش و باهاما و مکزیک و امریکا و پاناما و بازگشت به مصر و مرگ او را در این کشور تعریف می‌کند. 

در لابلای این جریان، جلوس شاه را به تخت طاووس، فساد دربارش را که پر از جمعی چاپلوس بود، غرور و استبداد او را در سال‌های انقلاب سفید، زیاده‌روی‌هایش را در سال‌های شکوفایی بازار نفت و حکومت خونین ساواک را بیان می‌کند. همچنین روابط گرم و صمیمانه و معاملات هنگفت اسلحه او را با غرب شرح  می‌دهد و نشان می‌دهد که چگونه غربی‌ها به شاه کمک کردند تا هرگونه جانشینی را برای حکومتش نابود کند و افکاری را در او تشویق کردند که سرانجام به سرنگونی‌اش انجامید.

شوکراس تلاش‌های حکومت کارتر را در ایجاد موازنه بین نگرانی‌های یک متحد در حال سقوط و واقعیت‌های دنیای سیاست و مسئله نجات گروگان‌های امریکایی از ایران توصیف می‌کند، و نیز شرح تکان‌دهنده‌ای درباره هشت تیم پزشکی می‌دهد که اغلب در مورد شیوه معالجه شاه با هم اختلاف‌نظر داشتند.

این کتاب تصویری است از فساد و خودکامگی رژیم پهلوی، دگرگونی اتحادها و ناپایداری وفاداریها در صحنه سیاست جهانی؛ بخشی از تاریخ معاصر است با قوی‌ترین جنبه‌های آن که با سبکی شیوا و شیرین به رشته تحریر درآمده است.

خواندن کتاب آخرین سفر شاه را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

اگر به تاریخ معاصر، به ویژه تاریخ پهلوی علاقه دارید. از خواندن کتاب آخرین سفر شاه که کتاب برگزیده سال ۱۳۸۷ هم شده‌است، لذت خواهید برد.

درباره ویلیام شوکراس

ویلیام شوکراس که مقالات و گزارشهایش در هفته‌نامه‌های آبزرو، نیو استیتسمن، اسپکتیتور، نشریه نقد کتاب نیویورک و روزنامه واشینگتن پست منتشر می‌شود، تاکنون چند جلد کتاب نوشته که دوتای آنها موفق به اخذ جایزه شده است: وضعیت بیرحم در ۱۹۸۴ جایزه پیکار با گرسنگی را ربود و نیکسون و کیسینجر و نابودی کامبوج در ۱۹۷۹ جایزه بنیاد هیلمن و در ۱۹۸۰ جایزه جورج پولک را بدست آورد. قبلاً نیز دو کتاب نوشته بود که موفقیت زیادی کسب کرد: یکی به نام دوبچک و دیگری تحت عنوان جنایت و سازش: یانوش کادار و سیاست مجارستان از زمان انقلاب. شوکراس در حال حاضر در انگلستان زندگی می‌کند.

 بخشی از کتاب آخرین سفر شاه

۱۶ ژانویه ۱۹۷۹، فرودگاه مهرآباد تهران. باد سردی از کوههای البرز دور و بر دو فروند هواپیمای ۷۰۷ را که در جلو پاویون سلطنتی یک طبقه سفید و مفروش با قالیهای ضخیم ایستاده‌اند جارو می‌کند. همین‌جا بود که در روزهای خوش‌تر، شاه ایران پادشاهان و دولتمردانی را که برای چاپلوسی و تأیید بلندپروازیها و تقاضای اتحاد و پول و سایر نشانه‌های پادشاهی‌اش می‌آمدند، به پیشواز می‌رفت و بدرقه می‌کرد. هواپیماها آزمایش و بارگیری شده و آماده پروازند. خود شاه نیز در شرف عزیمت است.

فعالیت دیگری در فرودگاه به چشم نمی‌خورد. صفهای متعدد هواپیماهای «ایران ار» ــ مشهور به خطوط هوایی خاویار ــ در نتیجه اعتصاب کارمندان روی زمین نشسته‌اند. در ماههای اخیر انقلاب اسلامی قدرت گرفته و تقریباً سراسر مملکت در اثر اعتصابها به حال وقفه درآمده است. کلیه این اعتصابها به سوی یک هدف نشانه‌گیری شده‌اند: شاه.

در تهران، جریان برق مرتباً قطع می‌شود و حتی بعضی از مواد خوراکی کمیاب شده است. نفت، منبع اصلی ثروت و بانی برنامه پیشرفت و نظامی شدن سریع کشور که شاه در سالهای ۱۹۷۰ به تشویق متحدانش آغاز کرده بود، اکنون بکلی متوقف شده است. حتی در ماههای اخیر ایران ناچار شده است نفت سفید از ایالات متحد وارد کند. اکنون نیروهای مسلح در مناطق نفتی به کار اشتغال دارند. در تهران، مردم فقیر در صفهای طولانی در زیر برف در انتظار نفت سفید بسر می‌برند. رانندگان ساعتها در برابر پمپهای بنزین که بوسیله سربازان عبوس و گاهی خشمگین محافظت می‌شود صف تشکیل داده‌اند. سربازان گاهی با شلیک هوایی سلاحهای اتوماتیک خود نظم را حفظ می‌کنند. سربازان و رانندگان و مردمی که در صف ایستاده‌اند، همگی به برف و سرما و شاه نفرین می‌کنند.

از آتشهایی که گروههای جوانان با سوزاندن لاستیک و زباله افروخته‌اند دود خاکستری و سیاه به هوا برمی‌خیزد و این جوانان که در خیابانها گردش می‌کنند اتومبیلهای گران‌قیمت از قبیل «ب‌ام‌و» و مرسدس‌بنز را متوقف می‌سازند و بنزین آنها را خالی می‌کنند. اعتراض رانندگان اتومبیلها خلاف عقل است بخصوص اگر خارجی باشند. امریکاییها بخصوص از اینکه مورد ضرب و شتم قرار بگیرند، وحشت دارند. بهترین تضمین این است که تصویری از دشمن بزرگ و اغتشاش‌آفرین و سازش‌ناپذیر شاه، آیت‌آلله خمینی را روی شیشه جلو اتومبیلشان نصب کنند. یا بهتر اینکه یکی از نوارهایی را که آیت‌الله از تبعیدگاهش نزدیک پاریس ارسال نموده و مردم را تشویق به براندازی شاه کرده است، پخش کنند.

امروز صبح شهر نسبتاً آرام است، بسیار آرام‌تر از آنچه در روزهای اخیر بوده است ــ اما آرامشی ناراحت و آبستن حوادث و تغییرات عظیم. شاه قبلاً اعلام داشته که کشور را برای گذراندن تعطیلات و معالجه ترک می‌کند. فقط روز دقیق عزیمت او از نظر مردم پوشیده است.

نظیر همه بحرانهای انقلابی، هیچ خبر واقعی در دست نیست. هیچ‌کس نمی‌داند چه توطئه‌ای در کار است، چه فشارهایی بکار می‌رود و چه کسی به کجا رو می‌آورد. تقریباً تمام مردم به برنامه فارسی رادیو «بی‌بی‌سی» گوش می‌دهند و «بی‌بی‌سی» آخرین گفتارهای آیت‌الله از پاریس و نیز خبرهایی را که خبرنگارانش قادرند از میان انبوه شایعات در تهران گرد آورند، پخش می‌کند.


نظرات کاربران

محبوبه . ش
۱۴۰۰/۰۴/۲۹

من نسخه ی چاپی این کتاب رو سالها قبل خوندم. یکی از بهترین کتابهایی است که در مورد سالهای پایانی حکومت پهلوی نوشته شده . نویسنده بسیار دقیق و با جزئیات سعی در توصیف اماکن، اشخاص و حوادث دارد. نثر

- بیشتر
بدرجهان
۱۴۰۱/۰۵/۱۵

کتابی دقیق و باارزش است. با استفاده از مستندات قابل تامل با نوشتاری جذاب، روان_ حاصل ترجمه‌ای عالی و بی نقص_به رشته تحریر درآمده است. در این کتاب بخوبی مسایل شاه و خانواده اش در دوران بی خانمانی و نیز

- بیشتر
ابراهیم
۱۴۰۱/۰۵/۱۹

وقایعی را که دیدیم و شنیدیم از زاویه ناظر خارجی خواندنی است.

م
۱۴۰۰/۰۵/۰۵

جذاب است مخصوصاً اینکه فصل هاش بر طبق روند زمان جلو نمیره و یکهو از از زمان قدرت به زمان ضعف میریم از این بابت شبیه فیلم سینمایی است. برای عبرت گرفتن که زندگی چقدر اوج و حضیض داره عالیه. مترجم بیش

- بیشتر
شباهنگ
۱۴۰۲/۱۲/۱۷

صوتی ایرانصدا مختصر و مستند! تصویر جلد احتمالا عکس مخفیانه‌ای است که از جنازه محمدرضا گرفته شده، ویلیام شوکراس هم نویسنده کتاب، روزنامه نگار معروف انگلیسی است. در این کتاب مجموعه از تحقیقات و مستندات او از قبیل موضوعات زیر را می‌خوانید: فرار محمدرضا

- بیشتر
کاربر ۲۰۵۴۳۹۷
۱۴۰۱/۰۵/۱۱

روحش شاد و یادش تا ابد گرامی

کاربر 4681566
۱۴۰۱/۰۵/۱۱

چرا یه سری احم ق بی احترامی میکنند به شخصیت کتاب

asad aghamohammad
۱۴۰۰/۰۴/۲۹

کتاب «شاه» اثر دکتر عباس میلانی نسبت به این کتاب به نظر واقع گرایانه تر نوشته شده است. آنچه باعث سقوط شاه شد دیکتاتوری و جمع کردن افراد بله قربان گو و نا لایق اطراف خودش بود نه وابستگی به

- بیشتر
آدمیت
۱۴۰۰/۰۴/۲۹

عاقلان دانند

ali
۱۴۰۰/۰۴/۲۹

بسیار جالب هست، اینکه در طول تاریخ هیچ دیکتاتوری باقی نمانده و همشون در نهایت توسط مردم از بین رفتن. بدون استثنا همشون هم بدنام هستند. از فرعون چند هزار سال قبل گرفته تا صدام و غیره یه عده ای از محمدرضا

- بیشتر
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۳۲)
اگر انگلیسیها پشت‌سر آیت‌الله خمینی نبودند، پس چرا «بی‌بی‌سی» انتقادها و رهنمودهای او را مرتب پخش می‌کند؟
عباس
شاه دست‌کم در مورد ایرانیان شنونده خوبی شناخته نمی‌شد. او بیگانگان را بهتر تحویل می‌گرفت. در هر حال در ایام گذشته هیچ فرد ایرانی که به او نظر مشورتی بدهد وجود نداشت. همه می‌دانستند که تنها مرجع تصمیم‌گیری شخص شاه است.
فرزانه
محمدرضا درست برخلاف خواهر دوقلویش اشرف، کمرو و حتی نرم و ملایم و فاقد اعتماد به نفس بود. در هفت سالگی نزدیک بود از بیماری حصبه بمیرد. در آن روزها واقعاً هیچ دارویی در تهران وجود نداشت. پزشکان مردد بودند و اعضای خانواده در اطراف بستر بیمار دعا می‌کردند. آنگاه تب به بالاترین درجه رسید و همه از او قطع‌امید کردند. محمدرضا ادعا می‌کرد که در این هنگام حضرت علی (ع) داماد پیامبر و دومین شخصیت مقدس اسلام به عقیده شیعیان بر او ظاهر شد و کاسه‌ای به او داد که مایعی در آن بود. او مایع را نوشید. فردای آن، تب فروکش کرد و حال او رو به بهبود رفت. او در سراسر عمرش این داستان را تعریف می‌کرد. این یکی از معجزات متعددی بود که به عقیده او برایش روی داده بود. ادعا می‌کرد که نظرکرده خداست.
عباس
به نظر مرانش لحظه غم‌انگیز ملاقات وقتی بود که شاه رو به سوی او کرد و گفت: «کنت عزیز، امیدوارم این مطلب را درک کنید که من نمی‌توانم به ملتم شلیک کنم.» مرانش با اندیشیدن به سیل تظاهرکنندگان که در تهران ایجاد وحشت می‌کردند، پاسخ داد: «اعلیحضرتا، در این صورت شما از دست رفته‌اید.» وقتی شرفیابی به پایان رسید، شاه با ادب فراوان مرانش را تا در خروجی همراهی کرد. عینکش را از چشم برداشت تا با او دست بدهد و در این حال نور به صورتش افتاد. مرانش او را خرد و درمانده یافت
mahdi890@
افزایش بهای نفت در شرف سرازیر کردن ثروتی عظیم و باورنکردنی به سوی ایران بود. اما این دلارهای نفتی به جای اینکه به پیشرفت کشور کمک کند، هرج و مرج و نومیدی را در میان میلیونها نفر از مردم پخش کرد و در همان حال فرصتهایی افسانه‌ای برای فساد در دربار، در میان خانواده شاه و بسیاری از شرکتهای خارجی و بازرگانان بوجود آورد.
عباس
مردم در کوچه و خیابان به رقص پرداختند و فریاد می‌زدند: «اکنون همه آزادند.»
عباس
بعضی از اطرافیان شاه، از جمله سرهنگ جهان‌بینی، به فکر یک توطئه ساده و غم‌انگیز افتادند. عملیات گروه کوماندویی اسرائیل در انتبه الگوی نقشه آنها بود. نقشه از این قرار بود که گروهی از آنان با هواپیمای دوم شاه به تهران مراجعت کنند و با فرماندهان نظامی که به وفاداری محض نسبت به شاه شهرت داشتند تماس بگیرند و آنها را متقاعد سازند که هواپیمای حامل آیت‌الله خمینی را حین پرواز از پاریس به تهران بربایند. بعد چه کنند؟ یک امکان این بود که هواپیما را در یک پایگاه نظامی دور از تهران به زمین بنشانند. برای جلوگیری از خشم میلیونها نفر که در خیابانهای تهران منتظر استقبال از امام بودند چه کنند؟ پیشنهادشان این بود که رادیو تهران اعلام کند هواپیما نقص فنی پیدا کرده و آیت‌الله خمینی بسلامت در فرودگاه دیگری بسر می‌برد.
علی پیل‌پا
اگر انگلیسیها پشت‌سر آیت‌الله خمینی نبودند، پس چرا «بی‌بی‌سی» انتقادها و رهنمودهای او را مرتب پخش می‌کند؟
احسان رضاپور
به قول شارل دوگل: «دولتها غولهایی هستند بی‌احساس.»
عباس
بدین‌سان خود شاه بسیاری از پادشاهان سرنگون شده، از جمله پادشاهان سابق افغانستان و آلبانی و نیز کنستانتین پادشاه سابق یونان را زیر چتر حمایت خود گرفت. اومبرتو پادشاه سابق ایتالیا و خانواده‌اش قراردادهای پرسودی با سازمانهای دولتی ایران منعقد کردند و سیمئون که زمانی پادشاه بلغارستان بود و اکنون در اسپانیا فروشنده اتومبیل است، یک قرارداد تهیه مواد خوراکی با ایران امضا کرد.
begi

حجم

۵۵۲٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۰

تعداد صفحه‌ها

۵۹۰ صفحه

حجم

۵۵۲٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۰

تعداد صفحه‌ها

۵۹۰ صفحه

قیمت:
۶۰,۰۰۰
تومان