دانلود و خرید کتاب درباره‌ عکاسی سوزان سانتاگ ترجمه مجید اخگر
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب درباره‌ عکاسی اثر سوزان  سانتاگ

کتاب درباره‌ عکاسی

انتشارات:نشر بیدگل
امتیاز:
۳.۸از ۱۷ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب درباره‌ عکاسی

کتاب درباره‌ عکاسی نوشته سوزان سانتاگ است او با نام اصلی سوزان رزنبلت، زاده ی ۱۶ ژانویه ۱۹۳۳ و درگذشته ی ۲۸ دسامبر ۲۰۰۴، نویسنده، نظریه پرداز ادبی و فعال سیاسی آمریکایی بود. این کتاب، مقاله‌ای مهم درباره ی عکس و عکاسی است. عکس گرفتن به معنای از آنِ خود کردن شیء عکاسی‌شده است. این کار به معنای قرار دادن خود در نسبت خاصی با جهان است که حس دانش ــــ و در نتیجه، قدرت ــــ به ما می‌دهد.

عکس‌ها گواه و مدرک و سند در اختیارمان می‌گذارند. با خبر گرفتن از یک چیز ممکن است در مورد وجود آن تردید کنیم؛ اما زمانی که عکسی از آن می‌بینیم آن امر برای ما حالتی قطعی و ثابت‌شده پیدا می‌کند. این کتاب با نگاهی متفاوت به عکاسی تحیلیل‌های جذابی ارائه می‌کند.

خواندن کتاب درباره‌ عکاسی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به هنر عکاسی پیشنهاد می‌کنیم

بخشی از کتاب درباره‌ عکاسی

در سال‌های اخیر عکاسی نیز سرگرمی کاملاً رایجی مانند مشغولیت‌های جنسی و رقص بوده است ــــ که بدین معناست که عکاسی نیز، مانند هر فرم هنری توده‌ای، به وسیلهٔ بیشتر مردم به‌عنوان چیزی غیر از هنر به کار گرفته می‌شود. عکاسی بیش از هر چیز نوعی مناسک اجتماعی است، واکنشی علیه اضطراب است، و همچنین ابزاری برای کسب قدرت.

به خاطر سپردنِ موفقیت‌های افرادی که عضوی از خانواده (و همین‌طور سایر گروه‌های اجتماعی) فرض می‌شوند، قدیمی‌ترین کاربرد همگانیِ عکاسی است. دست‌کم یک قرن است که عکس عروسی نیز به اندازهٔ فرمول‌های کلامیِ تجویز شده، بخشی از این مراسم به شمار می‌آید. دوربین همراه همیشگی زندگی خانوادگی است. طبق پژوهشی جامعه‌شناسانه در فرانسه، بیشتر خانواده‌ها دوربین دارند، اما در خانواده‌های بچه‌دار احتمال اینکه حداقل یک دوربین وجود داشته باشد دو برابر بیشتر از خانواده‌های بدون بچه است. اگر کسی از فرزندش عکس نگیرد، به‌ویژه در دوران خردسالی، این امر به‌عنوان نشانه‌ای از بی‌قیدی والدین درک می‌شود، دقیقاً همان‌طور که حاضر نشدن در جلسهٔ عکس فارغ‌التحصیلی ژستی حاکی از شورش دورهٔ جوانی است.

هر خانواده به کمک عکس‌ها، نوعی مجموعه‌پرترهٔ گاه‌شمارانه برای خود به وجود می‌آورد ــــ مجموعهٔ قابل حملی از تصاویر که گواه درون‌پیوستگیِ خانواده است. تا زمانی که عکس‌هایی گرفته و عزیز داشته شوند، چندان اهمیتی ندارد که از چه فعالیت‌هایی عکس‌برداری می‌شود. عکاسی دقیقاً زمانی در کشورهای صنعتی‌شوندهٔ اروپا و امریکا به مناسکی برای زندگی خانوادگی تبدیل می‌شود که خودِ نهادِ خانواده دگرگونی‌های دردناکی را از سر می‌گذراند. درست زمانی که خانوادهٔ هسته‌ای، آن واحدِ برآمده از هراسِ فضاهای بسته، از مجموعهٔ بزرگ‌ترِ خانواده (های سنتیِ گسترده) کنده شد، عکاسی هم برای بزرگداشت و بازیابیِ نمادینِ تداومِ تهدیدشده و گستردگیِ در حال نابودیِ زندگی خانوادگی، پا به میدان گذارد.  

معرفی نویسنده
عکس سوزان  سانتاگ
سوزان سانتاگ

سوزان سانتاگ نویسنده، نظریه‌پرداز و فعال سیاسی آمریکایی بود که به دلیل نوشتن کتاب‎‌ها و مقالات مختلف درباره‌ جنگ، عکاسی، فرهنگ، رسانه، حقوق بشر و... شناخته می‌شود. او را باید یکی از مهم‌ترین افرادی دانست که در طول سال‌های اخیر به مسائلی از این دست توجه داشته‌اند. بی‌راه نیست اگر با مجله نقد کتاب نیویورک هم‌نظر شویم و او را یکی از بانفوذترین منتقدان عصر حاضر بدانیم.

نظرات کاربران

mobina
۱۳۹۹/۱۲/۲۶

سوزان سونتاگ در مجموعه مقالاتی رسانه‌ی عکاسی را از آغاز مورد بررسی و تحلیل قرار می‌دهد و کتاب سرشار از اشارات تاریخی است . اگر فقط تفننی عکس میگیرید قاعدتا از کتاب لذت نخواهید برد. ولی اگر به ژانر مستند

- بیشتر
اشکان وکیل‌آزاد
۱۴۰۰/۰۵/۲۹

متاسفانه ترجمه آزاردهنده‌ای دارد! کاش آقای کیانی‌خواه زحمت ترجمه مجدد رو بکشن .

Negar Heidarzade
۱۴۰۰/۰۲/۱۶

ترجمه ی خوبی نداره

Sb1111
۱۴۰۰/۰۱/۰۲

ترجمه اصلا روان نیست.

علیرضا بنی‌جانی
۱۴۰۲/۰۳/۰۹

این یک کتاب اساسی و خوب دربارهٔ عکاسیه که با یک ترجمهٔ ضعیف نابود شده. با اینکه ترجمه به نسبت قدیمیه، ولی از انتشارات خوب بیدگل بعیده که این کتاب رو با این ترجمهٔ غیرروون و ازهم‌گسیخته منتشر می‌کنه.

کاربر 2771111
۱۴۰۱/۰۶/۲۰

پس چرا نمیشه از طاقچه بی نهایت دانلود کرد؟

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۶۴)
عکس‌ها می‌توانند به‌یادماندنی‌تر از تصاویر متحرک باشند، چون آن‌ها برش دقیق (و انتخاب‌شده‌ای) از زمان هستند، نه یک جریان زمانی.
mahdi
تمامی عکس‌ها دقیقاً با برش زدن این لحظه و ثابت کردن آن، گواهِ تبخیرِ بی‌وقفهٔ زمان‌اند.
mobina
عکس‌ها حقیقتاً تجربهٔ محبوس‌شده‌اند
Amene
کلمات بلندتر از تصاویر سخن می‌گویند
mobina
بسیاری از افراد زمانی که قرار است از آن‌ها عکاسی شود مضطرب می‌شوند: نه به این دلیل که مانند افراد بدوی می‌ترسند که بدین طریق آسیبی به آن‌ها وارد می‌شود، بلکه به این علت که نگرانِ تأیید نشدن توسط دوربین‌اند. آدم‌ها طالبِ آرمانی‌ترین تصویرند: یعنی عکسی از آن‌ها که بهترین حالتشان را به نمایش گذارد. زمانی که دوربین تصویری جذاب‌تر از چیزی که واقعاً هستند به آن‌ها بازتاب نمی‌دهد، احساس می‌کنند سرزنش شده‌اند.
mobina
چیزی که آدم‌ها را به گرفتن عکس برمی‌انگیزد مواجهه با چیزی زیباست.
mahdi
یک عکس همزمان نوعی شبه ــــ حضور و نشانه‌ای از غیاب است. عکس‌ها ــــ به‌ویژه عکس افراد، مناظر و شهرهای دور و دیر، و گذشته‌های ازمیان‌رفته ــــ مانند هیزم‌هایی مشتعل در بخاری دیواری یک اتاق، برانگیزندهٔ خیال‌اند.
mobina
زمان نهایتاً تمامی عکس‌ها، حتی آماتوری‌ترین آن‌ها را، در قلمروی هنر جای می‌دهد.
mahdi
دیدنِ عکاسانه به معنای استعدادِ کشف زیبایی در چیزهایی بود که همه آن‌ها را می‌بینند اما به‌عنوان چیزهای کاملاً معمولی از کنارشان می‌گذرند.
mobina
ما می‌آموزیم که به‌گونه‌ای عکاسانه به خودمان نگاه کنیم: جذاب دانستن خود دقیقاً به معنای آن است که حس می‌کنیم در عکس خوب به نظر می‌آییم.
mahdi

حجم

۲٫۱ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۲۹۶ صفحه

حجم

۲٫۱ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۲۹۶ صفحه

قیمت:
۱۱۵,۰۰۰
تومان