دانلود و خرید کتاب خاطرات آیت‌الله سیدمحمد خامنه‌ای؛ جلد اول جواد کامور بخشایش
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب خاطرات آیت‌الله سیدمحمد خامنه‌ای؛ جلد اول اثر جواد کامور بخشایش

کتاب خاطرات آیت‌الله سیدمحمد خامنه‌ای؛ جلد اول

معرفی کتاب خاطرات آیت‌الله سیدمحمد خامنه‌ای؛ جلد اول

کتاب حاضر جلد اول از مجموعه خاطرات آیت‌الله سید محمد خامنه‌ای است که در انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی به چاپ رسیده است.

مهم‌ترین راهکاری که می‌توان از طریق آن به زوایای پنهان و ناگفتهٔ تاریخ انقلاب اسلامی پی برد، مرور خاطراتِ دست‌اندرکاران انقلاب است. گرچه با تکیه به خاطرات نمی‌توان تاریخ انقلاب اسلامی را به نگارش درآورد و ناچار از بهره‌گیری از منابع دیگری چون اسناد مکتوب و اسناد دیداری، شنیداری و منابع کتابخانه‌ای هستیم، با این حال خاطرات ویژگی‌هایی دارد که در کنار توجه به کاستی‌ها و آسیب‌های آن می‌تواند در شفاف‌تر شدن وقایع و قضایا مؤثر باشد.

اگر در اسناد مکتوب وقوع حادثه‌ای گزارش شده است، در خاطراتِ دست‌اندرکاران انقلاب زمینه‌های آن حادثه، عوامل مؤثر در شکل‌گیری آن و افراد و جریان‌های دخیل در آن روشن می‌گردد. از این‌رو مرکز اسناد انقلاب اسلامی ضبط و تدوین خاطرات اشخاص مؤثر در انقلاب اسلامی را مورد توجه قرار داده است و کتاب حاضر در همین راستا به چاپ رسیده است.

آیت‌الله سیدمحمد خامنه‌ای از شخصیت‌های مهم انقلاب اسلامی و از نقش‌آفرینان دوران نهضت اسلامی مردم ایران به شمار می‌رود و بی‌تردید خاطرات چنین شخصیتی در تبیین ابعاد تاریخ انقلاب جایگاه ویژه‌ای دارد. او ساده، صمیمی و در عین حال صریح حرف می‌زند. در گله‌مندی از انتشار برخی خاطراتی که به اعتقادش نادرست روایت شده‌اند بی‌پرده سخن می‌گوید و می‌کوشد پرده از برخی اسرار ناگشوده بردارد و تصویر درستی از حوادث و وقایع و نقش‌آفرینان انقلاب اسلامی ارائه دهد.

 وی در خاطراتش به چگونگی تشکیل گروه یازده نفره‌ مصلحین حوزه‌ علمیه‌ قم و همچنین مبارزات حقوقی جمعیت حقوقدانان ایران در دوره‌ پهلوی می‌پردازد و به تلاش‌های خود برای تعدیل دادگاه‌های انقلاب به قانون و عدالت اسلامی اشاراتی دارد.

 خواندن کتاب خاطرات آیت‌الله سیدمحمد خامنه‌ای؛ جلد اول را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

 علاقه‌مندان به خاطرات و تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی را به خواندن این کتاب دعوت می‌کنیم.

 بخشی از کتاب  خاطرات آیت‌الله سیدمحمد خامنه‌ای؛ جلد اول

همان طور که گفتم پس از دریافت لیسانس حقوق چند تن از دوستان از جمله آقای بهشتی پیشنهاد کردند به منظور داشتن یک سنگر جدید مبارزاتی وارد وکالت دعاوی شوم. آن ایام گروه کوچکی بودیم که برخلاف الان، که فرسنگ‌ها فاصله بین ما هست، اغلب همدیگر را می‌دیدیم و با هم بودیم. البته آقای بهشتی ارتباط و همکاری جداگانه‌ای هم با افراد دیگر داشت.

پس از مشورت با این دوستان و به پیشنهاد آنان به‌ویژه آقای بهشتی، که می‌گفت بین ما باید یک نفر در کار وکالت باشد، کار وکالت را آغاز کردم و یک پروانهٔ وکالت گرفتم. دوستان هم تأیید کردند و خیل فقرا و ندارها را به من معرفی می‌کردند که حتی گاهی هزینه‌های آنها را هم از خودم می‌دادم و خدا را برای این توفیق شکر می‌کردم.

یکی از کارهای دیگری که آن ایام داشتم، انجام وکالت‌های معاضدتی و تسخیری بود. این کار ثواب داشت و کانون وکلا معمولاً واسطهٔ این کار بود. اوایل کار هنوز رسماً به مبارزات سیاسی نرسیده بودیم، اما من به سبب ثوابش در بسیاری پرونده‌ها مجانی دفاع می‌کردم. خیلی وقت‌ها این وکالت‌ها به روشن‌شدن برائت اشخاص به ظاهر مجرم منتهی می‌شد و به سبب این روشنگری گاهی دادگاه‌ها از من تشکر می‌کردند.

کار وکالت من برای بعضی‌ها که با اوضاع آشنا نبودند جای سؤال داشت. این کار برای یک روحانی که شأن او امامت و منبر و تدریس حوزوی است، نوعی ماجراجویی شمرده می‌شد ولی گویی برای من جریانی قهری و مقدر بود تا این سرنوشت رقم بخورد. ما در عین حال که اختیار و اراده داریم و دانسته در بستر رودخانهٔ زندگی شنا می‌کنیم و در شنای ما آزادی‌ها و اختیاراتی هست، ولی جریان عمومی رودخانهٔ زندگی هم کار خودش را می‌کند. این دو با هم و به روی هم سرنوشت را رقم می‌زنند، نوعی قهر و قسر هم هست، به قول معروف «بَرَد کشتی آنجا که خواهد خدا».

کار وکالت دعاوی گرچه توقعات اصلی مرا برآورده نمی‌کرد، اما سبب شد چند اتفاق مهم روی دهد: اول آنکه، یک روحانی در کسوت و شغل وکالت پایهٔ یک برای اولین بار وارد دادگستری شده بود و در دادگاه‌ها به دفاع از مظلوم و متهم سیاسی می‌پرداخت و حرف خودش را علیه رژیم می‌زد و همه تماشا می‌کردند و دیگر آنکه، این کار جوّ خوبی در دادگستری نسبت به روحانیت ایجاد کرده بود. من خودم روی این موضوع تعصب زیادی داشتم. هر جا می‌رفتم سعی‌ام این بود که برای لباس روحانیت یک اعتباری ایجاد شود، البته موفق هم می‌شدم. در دادگستری شرایط به گونه‌ای شده بود که برخی از قضات بدون آنکه مرا از نزدیک دیده باشند دربارهٔ من حسن ظن داشتند و بعدها به من می‌گفتند ما تو را ندیده بودیم اما تعریف تو را خیلی شنیده بودیم.

دفتر تحکیم وحدت از آغاز تا انشعاب
علی کردی
غرب چگونه غرب شد
مرتضی مداحی
شبکه فریب: نگاهی به نقش انگلستان در دنیا
مارک کرتیس
پهلوی سوم
حسن بشیر
تاریخ شفاهی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران
محمدحسن روزی‌طلب
این بار به نام عشق
دفتر شعر شهرستان ادب
بن بست
جمعی از نویسندگان
خاطرات محمد هاشمی
فاطمه یابنده
اندیشه سیاسی آیت الله هاشمی رفسنجانی
حمیدرضا اسماعیلی
پرونده مسکوت
محمدحسن روزی‌طلب
خاطرات محسن رفیق دوست
داوود قاسم‌پور
تعارض قوانین به زبان ساده
الهام شراعی
جنایات انگلیس در ایران
مجتبی دولتی
مقایسه‌ی داوری و رسیدگی قضایی
سیده‌فاطمه حسینی
در لباس مرجعیت (مجموعه آنچه گذشت جلد دوم)
سیدمحمدحسین آل صاحب فصول
قصه‌ی دلبری
محمدعلی جعفری
رفیق خوشبخت ما
سید عبدالمجید کریمی
خون دلی که لعل شد
سید‌علی خامنه‌ای
راز رضوان؛ زندگی‌نامه و خاطرات سردار مقاومت اسلامی عماد مغنیه (حاج رضوان)
گروه نویسندگان
فرمانده کجاستی؟ درباره زندگی احمد‌شاه مسعود
کاوه شجاعی
درباره پدر مینو: زندگی علی خسروشاهی
فریده عنایتی
تاجر تنها: درباره زندگی محسن آزمایش
فریده عنایتی
مستند داستانی کارتابل
محمدرضا حدادپور جهرمی
ماجرای فکر آوینی
وحید یامین‌پور
ما چگونه ما شدیم
صادق زیباکلام
مرد نخستین
محمود اکبرزاده
ترور در نیمه‌شب: درباره زندگی ارباب کیخسرو شاهرخ
کریم نیکونظر
تاریخ ایران مدرن
یرواند آبراهامیان
چکیده تاریخ ایران
حسن نراقی
داستان یک مناظره
احمد یاری
وصیت‌نامه سیاسی ـ الهی حضرت امام خمینی(ره)
امام خمینی(ره)
چهل تدبیر
محمد علی الفت‌پور
برتبعید
انتشارات صهبا
ایران مقتدر
سیدمحمدحسین راجی
حاج ‌قاسم
نرجس شکوریان‌فرد نرجس شکوریان فرد

نظرات کاربران

العبد
۱۴۰۰/۰۴/۱۰

سال ها پیش این کتاب رو خوندم

بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۳٫۴ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۲

تعداد صفحه‌ها

۵۴ صفحه

حجم

۳٫۴ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۲

تعداد صفحه‌ها

۵۴ صفحه

قیمت:
۱۰۰,۰۰۰
تومان