دانلود و خرید کتاب توجیه المسائل کربلا سیدعلی‌اصغر علوی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب توجیه المسائل کربلا اثر سیدعلی‌اصغر علوی

کتاب توجیه المسائل کربلا

معرفی کتاب توجیه المسائل کربلا

کتاب توجیه المسائل کربلا نوشتهٔ سید علی اصغر علوی (پژوهشگر دینی) است. این کتاب را انتشارات سدید منتشر کرده است.

درباره کتاب توجیه المسائل کربلا

توجیه المسائل کربلا به بخش متفاوتی از اعمال انسان‌ها پرداخته است. یکی از سنت‌های الهی، سنت امتحان و ابتلا است. بر اساس این سنت، همهٔ بشر باید امتحان شوند تا معلوم شود که عیار خلوصشان چه‌قدر است. به‌عبارت‌دیگر چه قدر قول و فعلشان با هم یکی است.

در این کتاب، ابتدا معنا و مفهوم توجیه بررسی می‌شود و در ادامه به انواع و اقسام توجیه می‌پردازد. سپس مهم‌ترین مطلب این کتاب، یعنی توجیهات کسانی که امام حسین را یاری نکردند، برای خواننده روایت می‌شود.

توجیهات را در ۳ دسته بررسی می‌شود:

• توجیهات کسانی که با امام همراه نشدند.

• توجیهات کسانی که امام را ترک کردند.

• توجیهات کسانی که مقابل امام ایستادند.

خواندن کتاب توجیه المسائل کربلا را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به درک بهتر افراد حاضر و غیرحاضر در واقعهٔ کربلا پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب توجیه المسائل کربلا

«اسارت آل الله

رهبر معظم انقلاب بیان می‌دارند که حتی در زمان وقوع حادثه کربلا توجیهات و عذرهای شرعی محکم‌تری پیدا شد که امام می‌توانست با آن توجیهات از قیام خود کوتاه بیاید، ولی این کار را نکرد. ایشان می‌فرمایند:

«‌مرحلۀ دوم، حادثۀ کربلا و وقوع عاشوراست. این‌جا امام حسین (ع) می‌توانست در مواجهه با یک مسأله، به مثابۀ انسانی که حوادث بزرگ را با این منطق‌ها می‌خواهد حل کند، بگوید: «‌زن و بچه در این صحرای سوزان، طاقت ندارند. پس، تکلیف برداشته شد. » یعنی تسلیم شود و چیزی را که تا آن وقت قبول نکرده بود، بپذیرد.

یا بعد از آن‌که در روز عاشورا حملۀ دشمن آغاز گردید و عدّۀ زیادی از اصحاب امام حسین (ع) به شهادت رسیدند - یعنی مشکلات، بیش‌تر خود را نشان داد - آن بزرگوار می‌توانست بگوید: «‌اکنون دیگر معلوم شد که نمی‌شود مبارزه کرد و نمی‌توان پیش برد. » آن‌گاه خود را عقب بکشد. یا آن هنگام که معلوم شد امام حسین (ع) شهید خواهد شد و بعد از شهادت او، آل اللَّه - حرم امیرالمؤمنین و حرم پیغمبر (ص) - در بیابان و در دست مردان نامحرم، تنها خواهند ماند - این‌جا دیگر مسألۀ ناموس پیش می‌آید - به عنوان یک انسان غیرتمند، می‌توانست بفرماید: «‌دیگر تکلیف برداشته شده است. تکلیف زنان چه می‌شود؟ اگر این راه را ادامه دهیم و کشته شویم، زنان خاندان پیغمبر و دختران امیرالمؤمنین علیه‌الصّلاة والسّلام و پاکیزه‌ترین و طیّب و طاهرترین زنان عالم اسلام، به دست دشمنان - مردان بی‌سروپایی که هیچ چیز از شرف و ناموس نمی‌فهمند - خواهند افتاد. پس، تکلیف برداشته شد.»»

نظرات کاربران

arghavan
۱۳۹۷/۰۲/۱۷

-لطفا_بخوانید- در حادثه کربلا با سه‌ نمونه شخصیت روبرو می‌شویم. ♦️اول: حسین (ع) حاضر نیست تسلیمِ حرفِ زور شود. تا آخر می‌‌ایستد. خودش و فرزندانش کشته می‌شوند. هزینه انتخابش را می‌‌دهد و به چیزی که نمی‌خواهد تن‌ نمی‌‌دهد. از آب می‌گذرد، از آبرو نه‌ ♦️دوم: یزید همه

- بیشتر
میم.ابریشمی
۱۳۹۷/۰۶/۲۵

بسیار کتاب خوبی است این کتاب سرشار از توجیه های مومنانی هست که حسین(ع) را یاری نکردند و به انواع مختلف بهانه تراشی کردند و چه عجیب است که همه ی این توجیه ها را ما امروزه نیز میکنیم! با این وجود اگر

- بیشتر
میـمْ.سَتّـ'ارے
۱۳۹۹/۰۶/۰۸

تا به حال خودتان را جای مردم کوفه گذاشته‌اید؟ جای مردمی ‌که از یاری امام سر باز زدند؟! خودتان را با بهانه‌هاشان سنجیده‌اید؟ «توجیه‌ المسائل کربلا» فرصتیست برای پاسخ به سوال من اگر در ‌کربلا بودم چه می‌کردم؟ در ابتدای کتاب نویسنده، توجیهات

- بیشتر
Mohaddese
۱۳۹۸/۰۶/۳۰

کتابی پر از توجیه یاری نکردن‌ امام و عجیب تر اینکه باگذشت اینهمه سال هیچ کدوم از این توجیه ها کهنه و قدیمی نشدن و هنوز که هنوزه برای یاری نکردن امام زمانشون ازش استفاده میکنن!!! فوق العاده کتاب خوبیه برای کسانی

- بیشتر
منمشتعلعشقعلیمچکنم
۱۳۹۸/۰۶/۱۶

توجیهاتی که شاید ما هم اگر سال 61 هجری بودیم داشتیم برای عدم همراهی پسر فاطمه... أعوذ بالله من شر نفسی

سراج زاده
۱۳۹۷/۰۳/۳۱

واقعا کتاب خوبی بود توصیه میشود بخوانید در این دنیا که درگیری ها و کشمکش ها روز به روز بیشتر میشود باید دنبال حق و حقیقت گشت توجیه المسائل کربلا کتابی در همین مسیر میباشد

یازهرا
۱۳۹۹/۰۶/۰۴

خواهشا گردونه طاقچه رو دوباره بذارید🙈با وجود کرونا کتابخونه رفتن مشکله 😭

mohammad
۱۳۹۶/۰۷/۱۵

سلام...واقعا کتاب خوبی هستش و کتابی برای عاشورایی شدن...

narges
۱۳۹۹/۰۶/۱۸

کتاب مجموعه ای از دلایل و بهانه هاییه که مردم اون زمان برای با امام نبودن اوردن. خوبی کتاب اینه که تو هر صفحه و تو هر بهانه دنبال خودت میگردی که اگه من بودم هم همین بهانه رو میاوردم؟!

F313
۱۳۹۹/۰۷/۱۸

بعضی از قسمت ها و جملاتش واسم قابل تأمل بود، ولی شخصا انتظار مطالب عمیق تری رو داشتم، در کل بنظرم کتاب متوسطی بود.

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۲۲۹)
«‌کارتان را برای خدا نکنید؛ برای خدا کار کنید! تفاوتش فقط همین اندازه است که ممکن است حسین (ع) در کربلا باشد و من در حال کسب علم برای رضایت خدا...!»
F313
تاریخ می‌خواست به همه درس اهمیت اولویت‌دهی یاد بدهد. جایی که اولویت، "حسین" است، هیچ تأخیری جایز نیست. باید اولویت‌ها را هم‌راه امام انتخاب کرد، نه زودتر نه دیرتر.
Mohaddese
پس اگر گفتی: «‌ایمان دارم»، باید منتظر امتحان الهی باشی. اگر گفتی: «‌بنفسی انت یا اباعبدالله»، باید منتظر امتحان الهی باشی، باید منتظر باشی که یک جایی این جانت را فدای حسین کنی!
کربلایی
امام رضا (ارواحنا فداه) فرمود، اگر می‌خواهید در ثواب شهداء امام حسین (ع) شریک باشید، هر وقت یاد امام حسین افتادید، بگویید «‌یا لیتنی کنت معکم... » ای کاش من با شهداء هم‌راه شما بودم
نون صات
سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (ع) یَقُولُ أَنْفِقْ وَ أَیْقِنْ بِالْخَلَفِ وَ اعْلَمْ أَنَّهُ مَنْ لَمْ یُنْفِقْ فِی طَاعَةِ اللَّهِ ابْتُلِیَ بِأَنْ یُنْفِقَ فِی مَعْصِیَةِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ مَنْ لَمْ یَمْشِ فِی حَاجَةِ وَلِیِّ اللَّهِ ابْتُلِیَ بِأَنْ یَمْشِیَ فِی حَاجَةِ عَدُوِّ اللَّهِ عَزَّ وَ جَل‌ حضرت صادق (ع) فرمود: انفاق کن و یقین داشته باش که در آینده به تو خواهد رسید و بدان اگر در اطاعت خداوند انفاق نکنی مجبور خواهی شد که در معصیت پروردگار خرج کنی و هر کس در بر آوردن حاجات دوستان خدا قدم بر ندارد، کارش به‌جایی خواهد رسید که در راه دشمنان خدا گام بردارد.
shariaty
این همان عصاره کلام سید شهیدان اهل قلم است که می‌گوید: «‌کارتان را برای خدا نکنید؛ برای خدا کار کنید! تفاوتش فقط همین اندازه است که ممکن است حسین (ع) در کربلا باشد و من در حال کسب علم برای رضایت خدا...!»
maryhzd
یک روز از خطبه فاطمه می‌گذرد. ابوبکر به عمر می‌گوید: - دیدی که چگونه فاطمه ما را از عذاب فردای قیامت ترساند؟ - تو نماز بخوان، دین خدا را به پا دار، به مردم احسان و نیکی کن، دیگر نگران نباش، مگر قرآن نخوانده‌ای؟ - چه‌طور؟ قرآن در سوره هود در آیه ۱۱۴ می‌گوید: «‌کارهای خوب، گناهان را پاک می‌کند»، تو فاطمه را ناراحت کرده‌ای، اما این یک گناه است. وقتی تو کارهای نیک زیادی انجام دهی، می‌توانی آن گناه را از بین ببری. ای عمر! تو چه‌قدر غصه و غم‌های مرا برطرف ساخته‌ای! خدا تو را برای من نگه دارد!
Mohaddese
بدتر از گناه، توجیه گناه و دلیل‌تراشی برای آن است.
Mohaddese
چرا مسلم تنها شد؟ چون افرادی بودند که بصیرت کامل نداشتند و نمی‌دانستند باید همان‌گونه که از امام اطاعت می‌کنند، از نایبش هم باید اطاعت کنند... عالم‌تر و مسن‌تر از نایب امام هم باید از نایب امام اطاعت کند، حتی آن‌جایی که نظر نایب امام با نظرش مخالف است...
منمشتعلعشقعلیمچکنم
مهم‌ترین کاری که امام حسین و اصحابش انجام دادند، این بود که به تکلیف‌شان عمل کردند.
mandir

حجم

۵۴۶٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۳

تعداد صفحه‌ها

۱۶۴ صفحه

حجم

۵۴۶٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۳

تعداد صفحه‌ها

۱۶۴ صفحه

قیمت:
۳۳,۰۰۰
تومان