دانلود و خرید کتاب مرزبان؛ زندگی‌نامه‌ی سپهبد شهید قرنی آناهیتا حسین‌زاده
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب مرزبان؛ زندگی‌نامه‌ی سپهبد شهید قرنی

کتاب مرزبان؛ زندگی‌نامه‌ی سپهبد شهید قرنی نوشته آناهیتا حسین‌زاده و حسن چراغلو منتشر شده است. این کتاب زندگی شهید قرنی را در دوران مختلف زندگیشان بررسی می‌کند.

درباره کتاب مرزبان؛ زندگی‌نامه‌ی سپهبد شهید قرنی

برهه‌ی مهم زندگی سیاسی قرنی، مبارزه‌ی هوشمندانه‌ی وی با مهارِ نیروهای تجزیه‌طلب و عدم انعطاف وی در برابر آنها بود. وقتی حوادث سال ۱۳۵۷ و بعد از آن را در کردستان و آذربایجان غربی بررسی می‌کنیم به‌خوبی روشن می‌شود که قرنی موضع درست انقلاب را تشخیص داده و از همان ابتدا در برابر نیروهای تجزیه‌طلب با مواضع قاطع و جدی ایستادگی کرد. ولی با کامیابی گروه‌ها در اقناع آیت‌الله طالقانی و مهندس بازرگان در برکناری سرلشکر قرنی، موج شدید خلع سلاح پادگان‌ها و توزیع اسلحه در کردستان و آذربایجان غربی آغاز شد و پیامدهای سختی را بر جمهوری اسلامی تحمیل کرد.

خواندن کتاب مرزبان؛ زندگی‌نامه‌ی سپهبد شهید قرنی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به تاریخ معاصر ایران پیشنهاد می‌کنیم

بخشی از کتاب مرزبان؛ زندگی‌نامه‌ی سپهبد شهید قرنی

در دورهٔ اول زندگی‌اش، که با حکومت رضاشاه پهلوی مصادف بود، فعالیت سیاسی چشم‌گیری نداشت و اکثر فعالیت‌های سیاسی سید محمدولی قرنی علیه رژیم پهلوی از اواخر سال ۱۳۳۵ در دوران پهلوی پسر یعنی محمدرضا شاه شروع شد. در این زمان بود که قرنی به ارتباط‌های پنهانی با گروه‌هایی چون «جمعیت ترقی‌خواهان»، «احمد آرامش در جمعیت آزادی»، «حسن ارسنجانی و دکتر محمد شاهکار»، «جامعهٔ لیسانسه‌های دانش‌سرای عالی» (محمد درخشش) و افرادی چون محمدباقر حجازی، علی‌اکبر مهتدی، مهندس عبدالله والا (مدیر مجلهٔ تهران مصور) داشت و از اوایل سال ۱۳۳۶ به تشکیل یک محفل سیاسی دوستانه با شرکت باقر پیرنیا، دکتر حسن افشار، هلاکو رامبد، اسفندیار بزرگمهر و پرویز خوانساری پرداخت. ترکیب عناصری که با وی تماس داشت نشان می‌دهد که این فعالیت‌ها نمی‌توانسته از دید شبکهٔ امنیتی رژیم به دور باشد. از میان دوستان محرم او، حداقل پرویز خوانساری در این زمان از عوامل آن شبکه بود. بنابراین در این دوران مواضع سیاسی قرنی فقط در این اندازه بود که او از دولت‌های وقت انتقاد می‌کرد و این انتقاد با نخست‌وزیری اقبال شدت یافت. قرنی در مهر سال ۱۳۳۶ به درجهٔ سرلشکری رسید و با ورود گراتیان یاتسویچ به تهران، احتمالاً از اواخر مهر ماه ملاقات‌های او و معاونش (لاوت) با قرنی شروع شد و یاتسویچ از مواضع تند قرنی علیه وضع سیاسی کشور مطلع گردید. قرنی خواستار تشکیل دولت جدید بود تا اصلاحاتی در کشور انجام دهد و وضعیت کشور چه از لحاظ اقتصادی و چه از حیث آزادی بهبود یابد، طوری که قدرت استبداد شاه کمتر شود و مردم تا حدی در سرنوشت خود مؤثر باشند. در این راستا او به فعالیت‌های سیاسی خود ادامه می‌داد. همان‌طور که گفتم دوستان زیادی هم در این راه پیدا می‌کرد تا گروه خود را وسعت بخشد؛ گروهی که همهٔ آنها از رژیم و کارهای خلاف آن ناراضی بودند و همه با یک هدف یعنی اصلاحات در کشور به فعالیت‌های سیاسی در این راستا می‌پرداختند. ولی فعالیت‌های آنان به سرانجام نرسید و لو رفت.

نظرات کاربران

سجاد نوایی
۱۴۰۰/۰۳/۰۹

جای تأسف داره که در مورد چنین شخصیت بزرگی کتاب های کمی نوشته شده .... کتاب رو به خاطر شخصیت بزرگوار ایشون بخونید ، مستند های کوتاهی هم در مورد ایشون هست ، اونارو هم نگاه کنید ، اسید از

- بیشتر
ali__2003
۱۴۰۱/۰۱/۲۳

واقعاً کتاب مفیدی بود ولی افسوس از غریبی این شهید بزرگوار بنده عکس و نام ایشان را بعداً از ترور حاج قاسم دیدم اگه ایشون(حاج قاسم سلیمانی) شهید نمی شد شاید به هیچ وجه با شهید قرنی آشنا نمی شدم

- بیشتر
کاربر ۶۳۲۹۰۰۸
۱۴۰۲/۰۱/۳۰

او افتخار ارتش شاهنشاهی در دهه های بیست و سی شمسی و قسمت بود تا انقلاب زنده بماند و در تشکیل ارتش جمهوری اسلامی ایران تاثیر گذار باشد و سپس به درجه شهادت برسد . داستان زندگی او بی نهایت

- بیشتر
z hashemi
۱۴۰۱/۰۹/۰۷

ممنونم از نویسندگان این کتاب ارزشمند

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۵)
قرنی علاوه بر نظامی‌بودن یک شخصیت پیچیده اطلاعاتی نیز بوده است. اطلاعاتی‌بودن وی جای تعجب ندارد زیرا قرنی در سال ۱۳۳۴ ریاست ادارهٔ دوم ستاد ارتش یعنی بزرگ‌ترین و مهم‌ترین سازمان اطلاعات نظامی ایران را برعهده داشته است، زمانی که رئیس اداره دوم ستاد ارتش قطعاً از رئیس اطلاعات شهربانی مؤثرتر و مهم‌تر بوده است. این در حالی بود که هنوز ساواک (سازمان امنیت و اطلاعات کشور) تأسیس نشده است.
ali__2003
فرزندش در مصاحبه‌ای می‌گوید: «از نکات درخور توجه دیگرِ زندگی پدرم روحیهٔ ایشان در یاری‌رساندن به نیازمندان بود و نوع امداد او هم جالب بود. برای مثال، مسیرهایی را که باهم می‌رفتیم با تاکسی نمی‌رفت. راه‌های نزدیک را پیاده و راه‌های دور را با اتوبوس می‌رفت و می‌گفت هم صرفه‌جویی و هم ورزش است. اما این پول صرفه‌جویی را که باید به تاکسی می‌دادیم را به یک نیازمند می‌داد.
ali__2003
باید به این نکته توجه داشت در زمانی که قرنی ساده و معمولی گذران عمر می‌کرد، در رژیم پهلوی شرایط رشوه‌گرفتن از طریق ناحق‌کردن حق و حق جلوه‌دادن ناحق برای افرادی که در پست و مقام قرنی بودند فراهم بود، ولی سید محمدولی در خانواده‌ای بزرگ شده بود که آخرت را به متاع اندک دنیا نمی‌فروخت.
ali__2003
اگر شهید قرنی زنده می‌ماند، سرنوشت جنگ ایران و عراق به شکل دیگری رقم می‌خورد، زیرا ایشان به نسبت دیگران سرمایهٔ فکری و اجتماعی بیشتری در مسیر دفاع از انقلاب داشت. به نظر من شهادت شهید قرنی در اوایل انقلاب همان قدر به امنیت ملی و نظامی کشور صدمه زد که شهادت شهید مطهری از بعد فکری و عقیدتی و شهادت شهید بهشتی از لحاظ تشکیلاتی و ساختاری نظام.
ali__2003
در این جلسه که همه ایستاده بودیم قرنی صحبت مختصری کردند و گفتند یک سؤال از شما دارم هر چه هست واقعیت را بگویید. اول از جناب سرهنگ فروزان پرسید نماز می‌خوانید گفت بله و این سؤال را از همه کرد نفر دوم گفت: بله. سومی گفت: گاه‌گاهی می‌خوانم هر وقت که حالش را داشته باشم نماز می‌خوانم. گفت: آفرین که راست گفتی، چهارمی گفت: نماز نمی‌خوانم. شهید قرنی نگاهی به جناب سرهنگ فروزان کرد، ایشان گفت این شخص عضو کمیته نیست مراجعه‌کننده است. به‌هرحال وقتی‌که خیالش راحت شد که منصوب‌شدگان از سوی شورای انقلاب نمازخوان هستند احساس آرامش کرد و همکاری ما را پذیرفت
میمصاد

حجم

۶۱۹٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۱۴۴ صفحه

حجم

۶۱۹٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۱۴۴ صفحه

قیمت:
۳۰,۰۰۰
تومان