دانلود و خرید کتاب نظر به درد دیگران سوزان سانتاگ ترجمه احسان کیانی‌خواه
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب نظر به درد دیگران

سوزان سانتاگ (۲۰۰۴-۱۹۳۳)، نویسنده کتاب نظر به درد دیگران، نظریه‌پرداز ادبی و فعال سیاسی آمریکایی است.کتاب نظر به درد دیگران با ترجمه خشایار دیهیمی منتشر شده است.

درباره کتاب نظر به درد دیگران

از جمله ویژگی‌های بارز زندگی مدرن ما یکی هم این است که فرصت‌های بی‌شماری داریم برای نظر انداختن به رویدادهای هولناک سرتاسر دنیا. تصاویر قساوت‌های بشری حالا با صفحه‌های تلویزیون و رایانه جلوی چشم هرکسی ظاهر می‌شود. ولی آیا ممکن است بیننده با تصاویری که مرتب از بی‌رحمی‌ها و شقاوت‌ها می‌بیند به خشونت خو کند یا بدتر، خشونت در وجودش برانگیخته شود؟ آیا چنین تصاویری که هر روز از مقابل دیدگانِ بیننده می‌گذرد، درک او را از واقعیت زایل نمی‌کند؟ دل‌سوزاندن و همدلی با درد و رنج‌های مردمانی که در گوشه و کنار جهان گرفتار فجایع جنگ هستند چه معنایی دارد؟ سوزان سانتاگ سال‌ها پیش در کتاب کلاسیکش، «درباره عکاسی»، چهارچوب این مباحث را پایه‌ریزی کرده بود. کتاب «نظر به درد دیگران» بازاندیشیِ ژرفی است درباره هنرِ «رسانه‌ای» و درک انسان از تصاویر امروزی جنگ و فاجعه. او در این کتاب به ارزیابی دوباره مباحثی می‌پردازد از جمله اینکه عکس‌ها چطور می‌توانند اعتراض‌برانگیز باشند، به خشونت دامن بزنند یا بی‌اعتنایی مردم را سبب شوند و در همین حال به تاریخچه دور و درازی از بازنمایی دردِ دیگران نظر می‌اندازد – از مجموعه «فجایعِ جنگ» فرانسسیکو گویا گرفته تا اسناد عکاسی جنگ داخلی آمریکا، به‌ دار آویختن بی‌محاکمه رنگین‌پوستان در جنوب آمریکا، وقایع جنگ جهانی اول، جنگ داخلی اسپانیا، اردوگاه‌های مرگ نازی‌ها و... . این کتاب به چگونگی شعله‌ورشدن آتش جنگ در زمانه ما (و درک مردم از آن) هم می‌پردازد و نمونه‌های تاریخی روشن و استدلال‌های مختلفی از منابعی غیرمنتظره پیش روی خواننده می‌گذارد. افلاطون، لئوناردو داوینچی، ادموند برک، وردزورث، بودلر و ویرجینیا وولف همگی در این تاملِ پرشور درباره درک مدرنِ ما از خشونت و قساوت حضور دارند. «نظر به دردِ دیگران» نه تنها تصورمان درباره کاربردها و معناهای تصاویر، بلکه نگرشمان درباره ماهیتِ جنگ، محدودیت‌های همدلی و وظایفِ وجدان را تغییر می‌دهد.

درباره خشایار دیهیمی

خشایار دیهیمی ۲۰ آبان‌ ۱۳۳ ۴ در تبریز متولد شد. پدر او، نصرالله دیهیمی، دانش‌آموخته تعلیم و تربیت و استاد دانشگاه و مترجم بود. برادرش، ایرج دیهیمی، پزشک است. او با رویا رضوانی که مترجم است ازداوج کرد و دخترشان، نازنین دیهیمی، هم مترجم و ویراستار بود. نازنین دیهیمی در سال ۱۳۹۶ از دنیا رفت.

خشایار دیهیمی بیش از ‌صد و بیست ترجمه و ویراستاری انجام داده است. او فلسفه سیاسی تدریس می‌کند و با نشریات و مجله‌ها همکاری مستمر و نزدیک دارد. دیهیمی عضو کانون نویسندگان ایران است و به فعالیت‌های مدنی و اجتماعی مشغول است. در چهارمین جشن ملی مترجمان، دیهیمی از سوی مخاطب‌های فلسفه و ادبیات به عنوان مترجم محبوب معرفی شد.

معرفی نویسنده
عکس سوزان  سانتاگ
سوزان سانتاگ

سوزان سانتاگ نویسنده، نظریه‌پرداز و فعال سیاسی آمریکایی بود که به دلیل نوشتن کتاب‎‌ها و مقالات مختلف درباره‌ جنگ، عکاسی، فرهنگ، رسانه، حقوق بشر و... شناخته می‌شود. او را باید یکی از مهم‌ترین افرادی دانست که در طول سال‌های اخیر به مسائلی از این دست توجه داشته‌اند. بی‌راه نیست اگر با مجله نقد کتاب نیویورک هم‌نظر شویم و او را یکی از بانفوذترین منتقدان عصر حاضر بدانیم.

نظرات کاربران

احسان
۱۳۹۷/۰۷/۰۶

معمولا ما بدون اینکه بدانیم تصاویر مصیبتها و فجایع را بدون فکر عمیق و تنها با افسوس و اندوهی سطحی نگاه میکنیم. به همین دلیل سانتاگ بی پرده نگاهی که ما به مصیبتهای دیگران را داریم واکاوی می کند و

- بیشتر
آرمین
۱۳۹۸/۰۲/۰۵

این کتاب تاثیر عکس بر درد و خشونت را نشان می‌دهد. کتاب جالبی است و ترجمه‌ای روان دارد.

mahdi
۱۳۹۷/۰۴/۰۶

سلام..متاسفانه نشر گمان در این یکسال اصلا حاضر به تخفیف کتب دیجیتالی خود نکرده اقدامی نکرده!! در این مورد خود طاقچه باید با ناشر گفتگو کند..

وحيد
۱۳۹۹/۰۱/۲۳

سلام خواندنش را برای این روزها خیلی مفید می دانم.روزهای سخت کرونایی

Masoud Alimadad
۱۳۹۸/۱۱/۱۴

تنها معدودی از کتابهای نشر گمان هنگامی که اسم این نشر در طاقچه جستجو می شود نشان داده می شوند.

Samira HJ
۱۴۰۰/۱۱/۱۶

البته من فکر کردم این کتاب بیشتر در ارتباط با فلسفه ی همدردی هست اما متوجه شدم که بیشتر در باب واکنش ما به دردهای جامعه ی بشری، بالاخص جنگ و ویرانی های حاصل از آن و اخبار روزمره است

- بیشتر
Soheyla
۱۴۰۰/۱۰/۰۷

خیلی لذت بردم. توصیه می کنم خوندنش رو. درمورد تاثیر عکس ها و کلا صنعت عکاسی در جنگها و سختی ها رو با تحلیل های زیبا و مقداری فلسفی از چند نمونه از مشهور ترین عکس های گرفته شده در

- بیشتر
اشکان وکیل‌آزاد
۱۴۰۰/۰۵/۲۹

کتاب عالی، ترجمه درخشان. ممنون

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۳۵)
۴۰ راه برای خوشبختی، ۲۰ راه برای غلبه بر اضطراب، ۵۰ توصیه برای زندگی زناشویی، و... انگار انسان‌ها ماشین هستند و می‌توان برای مشکلات افراد، که نام مشترک امّا کیفیت متفاوت دارند، راه‌حل یکسانی عرضه کرد که کارگر هم بیفتد. این کتاب‌ها اکثرا به نظر من خطرناک هم هستند، زیرا افراد را از اندیشیدن به مسائل و مشکلاتشان معاف می‌کنند و نسخه‌ای می‌پیچند که همه به یکسان از آن استفاده کنند.
sobhanesi
گریه بینندگانِ ایرانیِ نمایشِ تعزیه درباره خیانت به امام حسین و قتلِ او هم تمامی ندارد، مهم نیست چند بار شاهدِ شهادتِ این امام بوده‌اند. بلکه، برعکس. هر بار می‌گریند چون، گذشته از سایرِ دلایل، بارها شاهدِ این مراسم بوده‌اند. مردم دلشان می‌خواهد گریه کنند. تأثر، در قالبِ روایی، کم‌اثر نمی‌شود.
sobhanesi
از دیدِ مبارزان تنها چیزی که مهم است هویت است. و همه عکس‌ها می‌مانند تا شرح عکسی بر آنها نوشته شود که یا توصیفشان کند یا تحریفشان. در زمانِ جنگ میانِ صرب‌ها و کروات‌ها در آغازِ جنگ‌های اخیرِ بالکان، در اطلاع‌رسانی‌های تبلیغاتیِ صرب‌ها و کروات‌ها عکس‌های یکسانی از کودکانِ کشته‌شده در بمبارانِ یک دهکده به دنیا مخابره می‌شد. شرحِ عکس را که عوض کنید هریک از مرگِ کودکان بهره‌برداریِ خودشان را می‌کنند.
احسان
تا وقتی حسِ همدردی به ما دست می‌دهد، احساس می‌کنیم در آنچه مسببِ درد و رنج‌ها بوده دستی نداشته‌ایم. همدردیِ ما گواهِ بی‌گناهی و ناتوانیِ ماست
احسان
ادموند برک بر این نظر بود که مردم دوست دارند به تصاویرِ دردها و رنج‌ها نگاه کنند. او در کتابِ جستاری فلسفی در خاستگاهِ تصوراتِ ما از امرِ والا و زیبا (۱۷۵۷) می‌نویسد: «به این باور رسیده‌ام که ما تا حدی، که میزانش چندان هم اندک نیست، از نگون‌بختی‌های حقیقی و دردهای دیگران شادمان می‌شویم» . «هیچ منظره‌ای نیست که همچون صحنه فلاکتی بزرگ و ناگوار بتواند شوقِ ما را به دیدن برانگیزد.» ویلیام هزلیت
Arya Darveshi
«زیبایی یا تکان‌دهنده است یا اصلاًوجود ندارد»
sobhanesi
حافظه همیشه فردی بوده و غیرقابل تکثیر ــ این حافظه همراهِ هر شخص به گور می‌رود.
mahdi
ممکن است حسی درونی به آدم بگوید باید به عکس‌هایی که بی‌رحمی‌ها و جنایت‌ها را ثبت کرده‌اند نگاه کرد. اما حسی دیگر هم لازم است که گوشزد کند که باید درباره معنای نگاه به این عکس‌ها و ظرفیتِ موردِ نیاز برای درک کاملِ آنچه که به تصویر کشیده‌اند اندیشه کرد. خرد و شعورِ ما بر تمامی واکنش‌هایی که به این عکس‌ها نشان می‌دهیم نظارت ندارند
احسان
گریه بینندگانِ ایرانیِ نمایشِ تعزیه درباره خیانت به امام حسین و قتلِ او هم تمامی ندارد، مهم نیست چند بار شاهدِ شهادتِ این امام بوده‌اند. بلکه، برعکس. هر بار می‌گریند چون، گذشته از سایرِ دلایل، بارها شاهدِ این مراسم بوده‌اند. مردم دلشان می‌خواهد گریه کنند. تأثر، در قالبِ روایی، کم‌اثر نمی‌شود.
احسان
نیاتِ عکاس معنای عکس را تعیین نمی‌کند، چرا که عکس به راهِ خودش می‌رود و دستخوشِ خیال‌های زودگذر و هواخواهیِ جوامعِ مختلفی می‌شود که از آن در جهت منافع خودشان بهره‌برداری می‌کنند.
احسان

حجم

۱٫۳ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۱۶۳ صفحه

حجم

۱٫۳ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۱۶۳ صفحه

قیمت:
۶۵,۰۰۰
تومان