دانلود و خرید کتاب زی طلبگی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب زی طلبگی اثر مهدی مطهری

کتاب زی طلبگی

گردآورنده:مهدی مطهری
امتیاز:
۴.۴از ۱۳ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب زی طلبگی

در کتاب زیّ طلبگی نوشته مهدی مطهری، توصیه‌های مهم و به‌روزِ بیش از ۴۰ تن از مراجع و علمای معاصر به طلاب و روحانیون را می‌خوانید.

 درباره کتاب زی طلبگی

در این کتاب توصیه‌های مهم مراجع در قالب ۳۵ مؤلّفه از مؤلفه‌های زیّ طلبگی آمده است.  این مولفه‌ها بیشتر مولفه‌های تذهیب نفس و تزکیه اخلاقی هستند.

موضوعات و مصادیقی که در این کتاب انتخاب شده‌اند، شامل برخی موضوعات و سرفصل‌های اصلی مباحث اخلاقی، اجتماعی و... است که مجموعاً تشکیل‌دهندهٔ مقوله‌ای مهمّ و اساسی زیّ طلبگی هستند. مقوله‌ای که به وفور در نصایح و وصایای بزرگان و علمای دین دیده می‌شود امّا کمتر به ابعاد مختلف آن پرداخته شده است.

 خواندن کتاب زیّ طلبگی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

 تمامی طلاب علوم دینی مخاطبان این کتاب‌اند.

 بخشی از کتاب زیّ طلبگی

آیت‌الله مصباح یزدی: «روزی آقای بهجت فرمودند: مرحوم آقا شیخ محمد حسین طوری بود که اگر کسی به فعالیتهای علمی‌اش توجه می‌کرد تصور می‌کرد در شبانه روز هیچ کاری غیر از مطالعه و تحقیق ندارد، و اگر کسی از برنامه‌های عبادی ایشان اطلاع پیدا می‌کرد فکر می‌کرد غیر از عبادت به کاری نمی‌پردازد. ایشان سیزده سال در درس مرحوم آخوند خراسانی، صاحب کفایه شرکت می‌کردند در حالیکه درس استاد را پیشاپیش می‌توانستند حدس بزنند و بنویسند. در کنار این فعالیتهای علمی آن قدر مقید به برنامه‌های عبادتی بودند، که هر کس اینها را می‌دید فکر می‌کرد که اصلاً به هیچ چیز غیر از عبادت نمی‌رسد. هر روز زیارت عاشورا و هر روز نماز جعفر طیار از برنامه‌های عادی ایشان بود. روزهای پنج شنبه، طبق سنتی که علمای نجف دارند یک روضه هفتگی داشتند مقید بود که خود پای سماور بنشیند، و خود او همه کفش‌ها را جفت کند، و در عین حال زبانش مرتب در حال حرکت بود خیلی تند تند یک چیزی را می‌خواندند و فرمودند: «خوب است انسان روزی هزار مرتبه إنا أنزلنا بخواند.»



حکمت‌ها و اندرزها؛ جلد ۱
مرتضی مطهری
مقتل امام‌ حسین (ع)
مرتضی عسگری
تمثیلات اخلاقی - تربیتی؛ جلد اول
محی‌الدین حائری شیرازی
از نجران تا مدینه: ۹۰ داستان از مباهله پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله با مسیحیان نجران
محمدرضا انصاری
تفصیل هدایت در زندگی؛ سوره‌های جزء ۲۹ و ۳۰
مدرسه دانشجویی قرآن و عترت علیهم‌السلام دانشگاه تهران
مظهر حقّ
آیت‌الله العظمی مظاهری
اسرار مباهله
محمدرضا انصاری
شرح زیارت عاشورا
سیداحمد میرخانی
حقّ‌النّاس
آیت‌الله العظمی مظاهری
مشق اخلاق (دفتر سوم)
آیت‌الله العظمی مظاهری
مشق اخلاق (دفتر دوم)
آیت‌الله العظمی مظاهری
کتاب مفتقر: روایت زندگی آیت‌الله شیخ محمدحسین غروی اصفهانی
حسین سلیمانی
زیارت عاشورا در نگاهی دیگر
غلامرضا حیدری‌ابهری
کلاس اخلاق
محمدحسین فرمانی
تحجرگرایی
محی الدین حائری شیرازی
معرفت‌شناسی
محمدحسن وکیلی
عاشورا
علی صفایی حائری
جلوه‌های حسن در هستی و زندگی؛ سور مبارکه حامدات
مدرسه دانشجویی قرآن و عترت علیهم‌السلام دانشگاه تهران
ذکر و ملکوت؛ سوره‌های اعراف، میم، ص
مدرسه دانشجویی قرآن و عترت علیهم‌السلام دانشگاه تهران

نظرات کاربران

MKS
۱۴۰۰/۱۱/۲۶

لطفا سایر کتاب های مجموعه اخلاق از انتشارات کتابستان رو هم تو طاقچه بیارید. ممنون

کاربر ۱۸۹۶۹۲۵
۱۴۰۱/۰۹/۰۷

سلام لطفا کتاب خلاصه شرح چهل حدیث حضرت امام رو بزارید

amir ataei
۱۴۰۱/۱۰/۰۴

مطالب مفید و قابل استفاده است هم سخنان علماء و هم رفتار و سلوک عملی شان هر دو در این مجموعه جمع شده رضوان الله تعالی علیهم

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۲)
آیت‌الله قاضی رحمة‌الله: «برو آنچه از نیکی که می‌دانی درست عمل کن؛ در نهایت دقت و سعی، بدان که تو عارف خواهی بود.» آیت‌الله بهجت رحمة‌الله: «اگر به آنچه بلد هستید عمل کنید کافی است. مَن عَمِل بما علم، علّمه الله علم ما لم یعلم. هر کس به آنچه می‌داند عمل کند خداوند دانش آنچه را نمی‌داند به او خواهد آموخت. عامل بودن با عالم بودن فرق دارد.»
مرا به نام مادرم بخوان
علامه لاهیجانی انصاری روزی از ایشان پرسیدند که در مواقع اضطرار و گرفتاری چه در امور دنیوی و یا در امور اخروی و بن بست کارها به چه ذکری مشغول شویم تا گشایش یابد؟ در جواب فرمودند: «پس از ۵ بار صلوات و قرائت آیة الکرسی در دل خود بدون آوردن به زبان بسیار بگو: اللهم اجعلنی فی درعک الحصینة التی تجعل فیها من تشاء: بار پروردگارا! مرا در حصن و پناهگاه خود و در جوشن و زره محکمت قرار بده که در آن هر کس را که بخواهی قرار می‌دهی تا گشایش یابد.»
مرا به نام مادرم بخوان
آیت‌الله مجتهدی رحمة‌الله: «در حدیث است که نظر به چهره عالم عبادت است اما نه عالمی که خانه آن چنانی دارد که نگاه کردن به خانه و وسائل خانه‌اش حسرت بر دل آدمی می‌گذارد، و داخل خانه را با تزئینات کامل گچ بری کرده و آنتن ماهواره را هم روی پشت بام علم کرده و با ماشین گران‌قیمت رفت و آمد می‌کند... غرض این که هر چه ساده‌تر باشی بیشتر در دل مردم اثر می‌گذاری. قیافه ظاهری روحانی هم باید ساده باشد، نه این که عبای گران‌قیمت و کفش براق آن چنانی بپوشد، عینک طلایی یا گران‌قیمت بزند، یا کیف سامسونت در دست بگیرد، و امثال این‌ها، خلاصه، نظر به هر عالِمی عبادت نیست. عالمی که پشت فرمان ماشین آن چنانی می‌نشیند، زلف گذاشته، ساعت مچی بسته، شلوار اتو کرده، زیر شانه قبا، لائی گذاشته، و کیف به دست گرفته و سیگار به لب گذاشته؛ نظر به چنین شخصی عبادت نیست. آیا چنین شخصی روحانی است؟ آیا مردم اگر چنین شخصی را ببینند به یاد خدا می‌افتند؟ روحانی یعنی کسی که روحش را چنان پرورش داده که جسم و علائق نفسانی را از مادیات و زینت و زیورآلات دنیا باز داشته، و به مرحله تهذیب نفسانی رسیده، نه این که فقط به فکر جسم و زینت آلات ظاهری بدن باشد. چنین شخصی جسمانی است نه روحانی.
MS
آیت‌الله العظمی خامنه‌ای: «صفای طلبگی، همان دریاچه زلال آرامی است که توفان‌های مادّی‌گری، سکون و طمأنینه الهی آن را آشفته نکرده است. صفای طلبگی، همان معنویّت و حجره ساده، تواضع و کم توقّعی آن است، یا خانه‌ای که از حجره، چندان بهتر نیست. به همین دلیل است که بنده در دل خود، این جمع را بسیار ارج می‌نهم
mahdi fk
آیت‌الله تبریزی: «زیارت عاشورا مجرب است، بر آن مداومت کنید و بدانید که بسیاری از علمایی که به درجات رفیع رسیدند، به واسطه توسلات بوده که از جمله آن‌ها مداومت بر خواندن زیارت عاشورا است. در مورد زیارت عاشورا سهل‌انگاری نکنید. خداوند به واسطه این توسلات به‌شما مقامی‌خواهد داد که دنیا و آخرت شما را تضمین خواهد کرد.
مرا به نام مادرم بخوان
یکی از مصادیق وابتغوا الیه الوسیلة، دعا است که حدیث‌کسا را شامل می‌شود. این حدیث شریف، مصداق بارز توسل به مقام شامخ اهل‌بیت علیهم‌السلام است، آن را بخوانید که مضامین آن بسیار عالی است و بسیاری از افراد جهت حل مشکل، آن تجربه کرده و نتیجه گرفته‌اند. و انشاءالله به عنایت امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشّریف مشکل حل می‌شود، نگران نباشید. از خدا بخواهید که لذت عبادت را به شما عنایت نماید و بعد از چشیدن حلاوت عبادت، در قلب شما جای خواهد گرفت و معنویتی در خود احساس می‌کنید که‌لذت آن از هر چیزی بالاتر خواهد بود
مرا به نام مادرم بخوان
علامت چهارم تواضع، و ان کنت محقاً و لاتحب ان تحمد علی التقوا؛ این که شخصی دوست نداشته باشد او را تعریف و تمجید کنند؛ برعکس، بعضی‌ها خیلی دوست دارند از آن‌ها تعریف شود، تا جایی که اگر به دروغ هم تعریفش کنند، خوشش می‌آید ولو ضرر داشته باشد! پیامبر گرامی اسلام صلّی‌اللّه‌علیه‌وآله‌وسلم فرمودند: اگر کسی تو را به دروغ تعریف می‌کند، یک مشت خاک بگیر و به صورتش بپاش... ریشه صفت تواضع، بی رغبتی و بی اعتنایی به دنیاست، که یکی از والاترین صفات انسانی می‌با
مرا به نام مادرم بخوان
«شبی شیخ مرتضی زاهد را خواب دیدم در خدمت ایشان وارد مسجد جامع شدیم. با هم آمدیم تا به حوض مسجد رسیدیم. حوض مسجد یخ زده بود. شیخ مرتضی از روی آب کر یخ زده رد شد، ولی ما همه ترسیدیم و از کنار حوض حرکت کردیم. وقتی به ایشان رسیدیم، عرض کردیم شما چگونه به این مقام رسیدید، فرمود با انجام واجبات و ترک محرمات. از خواب بیدار شدم. صبح خدمت ایشان رسیدم و خواب رد شدن ایشان از حوض را نقل کردم و پرسیدم: شما چگونه به این مقام رسیدی؟ ایشان گفت با انجام اجبات و ترک محرمات.»
مرا به نام مادرم بخوان
امام خمینی قدّ‌س‌سرّه: «شما باید خودتان را بسازید، و بعد ملّت را بسازید. خودسازی به اینکه تمام ابعادی که انسان دارد، و انبیا آمدند برای تربیت آن -تمام ابعاد را- ترقی دهید؛ جنبه علمی، همه ابعاد علم؛ جنبه اخلاقی، همه ابعاد اخلاق؛ تهذیب نفس، وارسته کردن نفس از تعلقات دنیا؛ که سرمنشأ همه کمالات وارسته شدن نفس از تعلقات است
اَلّلهُمَّ عَجِّل لِوَلِیِکَ الفَرَج
«امام خمینی رحمة‌الله می‌فرمود: «زیّ طلبگی‌ات را حفظ کن.» زیّ که گفته می‌شود یعنی همهٔ شئون زندگی را در برمی‌گیرد؛ از خوراک، پوشاک، مسکن، هیکل، رفتار و گفتار.»
کاربر ۱۹۸۰۷۱۴

حجم

۳۳۳٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۲۹۷ صفحه

حجم

۳۳۳٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۲۹۷ صفحه

قیمت:
۱۲,۰۰۰
تومان