دانلود و خرید کتاب در انتظار گودو و پایان بازی ترجمه وحید نژادمحمد
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب در انتظار گودو و پایان بازی اثر فرانک اورار

کتاب در انتظار گودو و پایان بازی

گردآورنده:فرانک اورار
دسته‌بندی:
امتیاز:
۲.۰از ۱ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب در انتظار گودو و پایان بازی

کتاب در انتظار گودو و پایان بازی، اثر فرانک اورار مجموعه یادداشت‌ها و تحلیل‌هایی بر تئاتر معاصر و بر دو اثر در انتظار گودو و پایان بازی از نویسنده و نمایشنامه‌نویس سبک پوچ‌گرا ساموئل بکت است.

کتاب در انتظار گودو و پایان بازی را با ترجمه‌ی وحید نژادمحمد در اختیار دارید. 

درباره‌ی کتاب در انتظار گودو و پایان بازی

در انتظار گودو و پایان بازی نام دو نمایشنامه از ساموئل بکت است. نویسنده‌ای که عموما نمایشنامه‌هایش درباره‌ی پوچی، تلخی و سیاهی زندگی است. ساموئل بکت همیشه در نمایشنامه‌هایش فلسفه‌ی پشت زندگی و مرگ را به چالش می‌کشد. ساموئل بکت در نمایشنامه‌ی در انتظار گودو داستان دو دوست به نام‌های استراگون و ولادیمیر را نوشته است. آن‌ها در جایی که مانند بیابانی برهوتی است نشسته‌اند و انتظار فردی به نام گودو را می‌کشند. هرچند که نمی‌دانند که او کیست؟ چرا قرار است بیاید؟ و آن‌ها از او چه می‌خواهند؟

نمایشنامه پایان بازی روایت زندگی «هام»، یک ارباب است که در گذشته‌ی خود جرم‌ها و ظلم‌های زیادی مرتکب شده است. او که کور و افلیج است و پاهایش را هم بر اثر حادثه‌ای از دست داده است، برای انجام کارهایش به «کلاو» نیاز دارد. به نظر می‌رسد که همه‌ی حیات در دنیا تمام شده است و «هام» و «کلاو» و پدر و مادر «هام» تنها بازمانده‌های روی زمین هستند. محل زندگی آن‌ها دو پنجره دارد. یک پنجره رو به خشکی باز می‌شود و یکی رو به دریا. «کلاو» از انجام کارهای تکراری خسته شده‌است و مدام حرف رفتن را می‌زند. در نهایت هم تصمیمش را برای رفتن قطعی می‌کند اما نمی‌رود....

کتاب در انتظار گودو و پایان بازی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم 

کتاب در انتظار گودو و پایان بازی، برای دوست‌داران نمایش و تئاتر و نقد آثار هنری، کتابی جذاب و خواندنی است.

بخشی از کتاب در انتظار گودو و پایان بازی

در واقع این تئاتر اساساً مفهوم فعلِ نمایشی را متحول نکرده است، و به گونه‌ایی متناقض این محتوای متافیزیک آن است که دقیقاً فقدانِ محتوا- بعبارت دیگر بی‌معنایی- را مطالبه می‌کند. فقدانی که جستجویِ «شکل» را بازتابانده است. موضوع این تئاتر قبل از همه، استفاده از شکل نمایشی برای ظاهر کردن حاشیه‌هایِ بی‌معنایی (محتوای تهی) در مقابل چشمان تماشاگران بوده است. بحث بر سر متلاشی کردن این شکل نبوده است بلکه به‌کارگیریِ آن همچون یک عامل فاش‌کننده بود. به این دلیل است که نهایتاً این تئاتر بیشتر کلاسیک است تا انقلابی، همانطور که میشل کوروَن اینگونه نشان می‌دهد :

«وقتی که یونسکو در مقابل صندلیهای خالی عبارتِ (از این طرف، از آن طرف) را در اثر آوازخوانِ تاس بیان می‌کرد، وقتی که بِکِت دو فرد بی‌خانمان را در اثر در انتظار گودو با این عبارت تحت فشار قرار می‌داد : (پس برویم؟ - برویم)، بدون اینکه نتیجه‌ای داشته باشد، آنها حق داشتند که خود را همچون مبتکران تئاتری متفاوت مشاهده کنند : متفاوت در ساختار، در مفهومِ شخصیت، در زبانِ هیجان‌انگیز و نمایشی، در روابط تماشاگر با نمایش، خلاصه در همه اطلاعات نمایشی که به لحاظ سنّتی مورد قبول بود. سی سال بعد، اینگونه دریافت می‌شود که یونسکو، بِکِت، ژُنه و آداموو بی‌شک بدعت‌گذار بودند، اما بدعت‌گذارانِ یک کلاسیسیسم جدید که در آن مجموعِ عناصر حفظ شده در نابودی تئاتر سابق، از دور، بر روی مجموع عناصرِ مطرود چیره بودند.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۳)
اگر شکل تکراری و چرخشیِ نگارش، نشانگرِ خودداری از معنا در مفهومِ دوگانه‌یِ آن (معنایِ آماده‌شده و حرکت بسوی یک پایان قابل پیش‌بینی) است، این حذفِ مفهوم با مرگِ معنا برابر نیست. این شکل تکرار با کارآیی‌ِ شگفت‌آوری، هستی‌ِ بی‌اختیارِ انسان را بیان کرده و موقعیت پیچیده‌یِ انسان معاصر را بین تاریکی و روشنایی، گفتار و سکوت، جنبش و سکون، زندگی و مرگ آشکار می‌کند. موضوعِ انتظار و تشویشِ پایان، به یک متافیزیکِ بدبینانه، به یک بینش جبرگرایی از تقدیر بشری مربوط مي‌شود. با این وصف، بیانِ تراژیک مرتبط با جهانِ کاذب و عناصر دیگر که دنیای بِکِت را متمایز می‌کنند، نباید پویاییِ صحنه نمایش را پنهان کند. بِکِت صورتی ملموس، قابل رویت و دقیق به درد متافیزیکیِ شخصیت‌هایش ارائه می‌دهد که افولِ آن به شکل جسمی بر رویِ صحنه نمایش بازنمایی می‌شود. «حضور» بر روی صحنه نمایش و «زبانِ» جسم، امکان گریز از «سکوت» را فراهم می‌سازند که آثار داستانی را می‌پیماید(مولُی، مَلون می‌میرد).
Ahmad
نمایشنامه «پایانِ بازی» سه شخصیت معلول را بر روی صحنه نشان می‌دهد. نمایش در اتاق تاریکی اتفاق می‌اُفتد. پیرمرد کور و فلج بنام «هَام» بر روی صندلی چرخدار قرار گرفته و خدمتکارش (کلاو) قادر به نشستن نیست. و دو شخصیت نِل (Nell) و نَق (Nagg) که والدینِ هَام هستند و پاهای خود را در تصادفی از دست دادند، در سطل آشغالها به زندگی خود ادامه می‌دهند. طرحِ داستانی به معنای حقیقی در این نمایش وجود ندارد. در طول نمایش، هیچ‌ اتفاقی رُخ نمی‌دهد. و پایان بازی و ماجرا از همان ابتدا اعلام شده است. گاهی شخصیتها برای بیانِ دردِ خود، به حُضّار خطاب می‌کنند. و هَام می‌تواند نشانی از «عقل و روح» بشری باشد که پیوسته جسم (کلاو) را در اختیار خود دارد. صحنه نمایش ساکت است و دنیای بیرون به دلیل فاجعه‌ایی بزرگ کاملاً مُرده است و این چهار شخصیت تنها بازماندگان آن هستند.
Ahmad
در نمایشنامه‌ی دو پرده‌اییِ «در انتظار گودو» که یک اثر کُمدی-تراژدی محسوب می‌شود، دو ولگرد به نامهای ولادیمیر و اِستراگون بر روی ناکجاآبادِ صحنه نمایش ظاهر می‌شوند و در انتظار فردی به نام «گودو» -و یا به تعبیری در انتظار همان ناجی و God- هستند که وی هرگز نخواهد آمد. این شخصیت‌های دلقک که لباسهای مضحک به تن دارند همواره محکوم به یک انتظار دائمی هستند. این دو شخصیتِ بدون هویت، دور از رفتارهای روانشناسی، طرد شده از جامعه، بی‌نام بوده و از پوچیِ سرنوشت خود آگاهی دارند. در میانه پرده اول، دو شخصیت دیگر یعنی یک ارباب (پوزو) و یک نوکر (لاکی) نیز در صحنه ظاهر می‌شوند. این شخصیتها برای «سپری کردنِ» زمان انتظار برای دیدن «گودو»، از ورای «سخنان و دیالوگهای بی‌معنا» با بحث در مورد موضوعات مختلف به سرگرمی می‌پردازند. تقریباً تمامی عناصر کُمیک در این نمایشنامه به کار گرفته شده است و همه‌ی تکرارها و پاسخهای این شخصیتها بیننده را به یک «خنده‌ی تلخ» وا می‌دارد.
Ahmad

حجم

۳۰۲٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۲۴۱ صفحه

حجم

۳۰۲٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۲۴۱ صفحه

قیمت:
۶۰,۰۰۰
تومان