دانلود و خرید کتاب حقوق بشردوستانه بین‌المللی مصطفی محقق داماد
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب حقوق بشردوستانه بین‌المللی اثر مصطفی محقق داماد

کتاب حقوق بشردوستانه بین‌المللی

انتشارات:انتشارات سخن
دسته‌بندی:
امتیاز:
۵.۰از ۱ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب حقوق بشردوستانه بین‌المللی

کتاب حقوق بشردوستانه بین‌المللی مجموعه مقالاتی از سیدمصطفی محقق‌داماد درباره حقوق بشر است که در مجلات مختلف دانشگاهی در طی چند سال منتشر شده است. نویسنده در این اثر معتقد است که اسلام دین صلح و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز است و جنگ پدیده‌ای است تحمیلی که در فرض وقوع آن، رعایت اصول عدالت و اخلاق در رأس آموزه‌های اسلامی قرار دارد.

درباره کتاب حقوق بشردوستانه بین‌المللی

در این کتاب درباره پیشینه تاریخی حقوق بشردوستانه بین‌المللی، جایگاه حقوق بشردوستانه در علم سیر اسلامی، حقوق بشردوستانه از نظر اسلام و حقوق بین‌الملل معاصر،مفهوم اسلامی حقوق بشردوستانه، رعایت قوانین انسان‌دوستانه بین‌المللی، حق استئسار در حقوق بین‌الملل اسلامی براساس کتاب و سیره و مباحث دیگری در باره حقوق بشردوستانه می‌خوانید.

خواندن کتاب حقوق بشردوستانه بین‌المللی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

علاقه‌مندان به مباحث بین‌الملل به ویژه پژوهشگران حقوق بین الملل و علوم اجتماعی

بخشی از کتاب حقوق بشردوستانه بین‌المللی

جنگ به‌اندازه تاریخ بشر قدمت دارد و این واقعیت را نمی‌توان انکار کرد.

در جنگ میان دولت‌ها، هریک سعی می‌کنند تا با استفاده از همه وسایل و روش‌هایی که دراختیار دارند، بر دشمن چیره شوند و در این میان، پیروزی معمولا ازآن طرف قدرتمندتر است. به همین دلیل مذاهب، مکاتب اخلاقی، فلاسفه و حقوق‌دانان در طول تاریخ کوشیده‌اند با قبول این واقعیت شوم، قواعد و مقرراتی برای جنگ تنظیم کنند تا اقدامات غیرانسانی را در طول جنگ محدود سازند.

بعضی بر این باورند که با ممنوع شدن جنگ به‌موجب منشور ملل متحد، دیگری نیازی به وضع قوانین جنگی برای محدود یا ممنوع کردن جرایم جنگی نیست. استدلال آنان این است که وضع این‌گونه مقررات تلویحا مشروعیت بخشیدن به جنگ است؛ ولی واقعیت این است که غیرقانونی بودن جنگ و توسل به زور، به‌هیچ‌وجه ما را از وضع قوانین حقوق جنگ و مقررات انسانی بی‌نیاز نمی‌کند؛ چون هدف از وضع این مقررات آن است که عواقب وخیم ناتوانی جامعه بین‌المللی را در جلوگیری از جنگ کاهش دهد. سازمان ملل متحد، با گذشت پنجاه سال از تأسیس آن و به‌رغم ممنوعیت استفاده از زور در روابط بین‌المللی، موفق به براندازی کلی این واقعیت تلخ نشده است و جز در موارد بسیار محدود و جزئی، حتی از تعیین و شناسایی متجاوز عاجز بوده و نتوانسته به وظیفه خود در جلوگیری از تجاوز یا متوقف کردن آن عمل کند؛ هرچند در بررسی و تنظیم قواعد جنگ به‌ویژه تصویب مقررات بشردوستانه موفقیت شایان توجهی داشته است. ازجمله این موفقیت‌ها آن است که سازمان ملل در تشکیل «کنفرانس ژنو» که به تهیه و تدوین پروتکل‌های ۱۹۷۷ منضم به کنوانسیون‌های چهارگانه ژنو (۱۹۴۹) منجر شد، نقش بسیار مهمی ایفا کرد. نیز تصویب کنوانسیون ملل متحد در سال ۱۹۸۱ درباب ممنوعیت استفاده از برخی سلاح‌هایی که ممکن است موجب جراحات، صدمات و کشتار بدون تبعیض شود، از ابتکارات سازمان ملل بود. اخیرا نیز کمیسیون حقوق بین‌الملل موفق شد جرایم علیه صلح و امنیت بشر، ازقبیل اعمال خشونت‌آمیز مسلحانه در برخی مناطق ازجمله یوگسلاوی سابق، را مطالعه و بررسی کند و تشکیل دادگاه و آیین رسیدگی به چنین جرایمی را به‌تصویب رساند.

فهرست کتاب حقوق بشردوستانه بین‌المللی

پیشگفتار

پیش‌گفتار ویراست دوم

فصل اول: پیشینه تاریخی حقوق بشردوستانه بین‌المللی

۱. تدوین حقوق بشردوستانه بین‌المللی

۲. اصول چهارگانه حقوق بشردوستانه بین‌المللی

فصل دوم: جایگاه حقوق بشدروستانه در علم سیر اسلامی

۱. چگونگی تدوین علم سیر یا حقوق بین‌الملل اسلامی

۲. گازرشی اجمالی از کتاب السیرالکبیر شیبانی

۳. علم سیر پس از شیبانی

۴. حقوق اسیران

۵. برده‌سازی

فصل سوم: حقوق بشردوستانه از نظر اسلام و حقوق بین‌الملل معاصر

۱. کلیات

۲. مفاهیم کلی قوانین انسان‌دوستانه بین‌المللی در اسلام

۳. رفتارهای ممنوع

۴. طبقات خاص تحت حمایت

۵. استثناها

۶. سلوک با اسرای جنگی

۷. استرقاق (برده‌سازی)

۸. حقوق اسیران جنگی قبل از تعیین تکلیف

۹. نتیجه

فصل چهارم: مفهوم اسلامی حقوق بشردوستانه"

فصل پنجم: رعایت قوانین انسان‌دوستانه بین‌المللی"

۱. جهل به مقررات

۲. سوءظن و بدبینی

۳. فقدان راهکارهای مؤثر برای نظارت و حقیقت‌یابی

پیوست یکم: پرسش‌های مرکز هلال احمر ایران و پاسخ‌های نگارنده

پیوست دوم: حق استئسار در حقوق بین‌الملل اسلامی براساس کتاب و سیره نبوی

پیوست سوم: احکام و آثار جنگ

منابع

یادداشت‌ها

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۳)
وی می‌گوید: "هرچند این امر که علی‌بن ابی‌طالب (ع) عده‌ای از مرتدین را اعدام کرده ممکن است صحیح باشد، ولی اینکه آن‌ها را سوزانده باشد، به‌هیچ‌وجه مطابق با واقع نیست؛ زیرا با قطع نظر از جهت دینی و مذهبی، این اقدام با شرایط و اوضاع و احوال دوران و زمان ایشان تطبیق نمی‌کند، به‌خصوص آنکه شخصی به‌نام فاجه سلمی در زمان ابوبکر سوزانده شد و مردم مسلمان علیه این امر قیام و شورش کردند. ابوبکر وقتی خشم مردم را دید، رسما از عمل خویش اظهار ندامت کرد و به‌هیچ‌وجه نمی‌توان باور کرد که این عمل مجددا توسط علی (ع) تکرار شده باشد". مؤلف کتاب افرادی را که در سلسله احادیث مربوط به این واقعه قرار گرفته‌اند، معرفی می‌کند و آنان را مشهور به جعل حدیث می‌داند. وی در پایان تحلیل خویش نتیجه می‌گیرد که این امر، یعنی سوزاندن عده کثیری از مردم، موضوعی نبوده که در تواریخ نیاید و اظهار می‌کند که اکثر مورخان معتبر اسلامی اصلا از این واقعه ذکری به میان نیاورده‌اند
1258580
آقای مرتضوی عسکری، از محققان معاصر در سال ۱۳۷۳ ق، کتابی با عنوان عبدالله‌بن سبا و اساطیر اخری تألیف کرده و در آن نوشته‌اند که اکثر داستان‌هایی که به شخصی با نام عبدالله‌بن سبا نسبت داده شده، مجعول است. یکی از آن مجعولات، داستان اقدام علی‌بن ابی‌طالب (ع) به سوزاندن پیروانشان است. مؤلف کتاب تمام احادیث مربوط به این داستان را نقادی کرده و بی‌اساس بودن آن‌ها را به‌اثبات رسانده است.
1258580
قرآن مجید خاتمه اسارت را فقط از این دو طریق ممکن دانسته است: ۱. آزاد کردن اسیر از روی عطوفت و کرامت؛ ۲. گرفتن عوض. ولی در میان فقها، راه سومی نیز با عنوان «استرقاق» یعنی برده‌سازی مطرح شده است. به‌نظر نگارنده، اسلام برده‌داری را - که در عرف آن زمان رایج بوده است - تحمیلا پذیرفته؛ ولی درمورد برده‌سازی دلیلی درخصوص پذیرش آن وجود ندارد و حتی این امر با ظاهر حصر قرآن (سوره محمد، آیه ۴) مطابقت ندارد و ادله فقها برای نگارنده محل تردید است. تتبع تاریخی هم این امر را تأیید نمی‌کند. نمونه‌ای وجود ندارد که رسول‌الله (ص) اسیری را ابتدا برده کرده باشد. به هر حال، این مدعا را در جای خود اثبات کرده‌ایم.
1258580

حجم

۳۳۳٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۳۱۲ صفحه

حجم

۳۳۳٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۳۱۲ صفحه

قیمت:
۴۵,۰۰۰
تومان