دانلود و خرید کتاب دید اقتصادی پیتر دی شیف ترجمه سهند حمزه ئی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب دید اقتصادی

کتاب دید اقتصادی نوشته‌ی پیتر دی شیف و اندرو جی شیف روایت افت و خیز‌های اقتصادی به زبانی ساده و طنز است که نویسندگان آن را دید اقتصادی نامیده‌اند. به گونه‌ای دیگر بیان مفاهیم دشوار اقتصاد به زبانی ساده و تلاش برای حداکثر کردن دسترسی به منابع محدود را می‌توان از ویژگی‌های اصلی کتاب دانست. این کتاب با ترجمه‌ی سهند حمزه‌ئی و توسط انتشارات آریانا قلم منتشر شده است.

درباره کتاب دید اقتصادی

نویسندگان کتاب دید اقتصادی، پیتر و اندرو جی شیف، برای کتاب داستانی خود سه شخصیت اصلی انتخاب کرده‌اند، آبل، بیکر و چارلی سه شخصیتی هستند که در جزیره‌ای دورافتاده زندگی می‌کنند و برای بقای خویش هر روز به ماهیگیری می‌پردازند. پس از گذشت روزهاست که آبل با فکر به آینده‌ای بهتر دست به خلاقیت زده و چیزی جدید می‌سازد. با این داستان ساده و زندگی این سه نفر در یک جزیره نویسندگان توانسته‌اند اقتصاد کلان را با بیانی روان و شیرین قابل درک و فهم کنند، آن هم برای مخاطبی که بدون اطلاعات از اقتصاد به این کتاب روی آورده است.

برای درک و فهم اقتصاد تنها پیچیدگی آن نیست که مسیر را دشوار می‌کند بلکه مشکل اصلی آموزش نادرست و کج فهمی‌هاست که این روند را پر پیچ و خم می‌کند. پیتر و اندرو جی شیف به دنبال حل این مشکل بود که دست به نوشتن چنین کتابی زدند. کتاب دید اقتصادی در پی برانگیختن ذهن مخاطبان برای ادامه‌ی یادگیری اقتصاد است و ذهن مخاطب را به تفکر درباره دیدگاه متفکران و تحلیل‌گران اقتصادی وامی‌دارد.

کتاب دید اقتصادی در هفده فصل تدوین شده است و با روایت زندگی سه شخصیت اصلی کتاب سعی در فهم مفاهیمی چون بانک و بانکداری، شکل‌گیری دولت، اوراق قرضه، مالیات، تورم و چگونگی شکل‌گیری آن، مدیریت تولید و عرضه و تقاضا و پس‌انداز دارد. آبل با ایده‎‌ی ساخت یک تور ماهیگیری سعی در ذخیره زمان زیاد هر روزه برای شکار را دارد اما به دلیل عدم اطمینان از کار خود مجبور است یک روز گرسنه بماند و ریسک این کار را بپذیرد. با نتیجه دادن این ایده و ساخت تور ماهیگیری است که آبل در یک روز دو ماهی گرفته و می‌تواند روز دیگری را صرف فکر کردن و ایده‌ها و اختراعات بیشتر کند. با ساختن تور ماهیگیری است که دو شخصیت دیگر داستان به فکر افتاده و برای گرفتن تور یا ماهی اضافه از آبل تلاش می‌کنند اما آبل با فکر اقتصادی جدیدی پیشنهاد سود دو برابری را داده و به ازای قرض دادن هر ماهی در روز بعد دو ماهی دریافت می‌کند. زبان روایت داستان با همین سادگی و با جملات شیرین به توضیح اقتصاد می‌پردازد.

نام‌هایی که برای هر فصل کتاب دید اقتصادی انتخاب شده است با زندگی این سه فرد و طنز در داستان همخوانی دارد. نام‌هایی همچون بگذار توی گاو صندوق، بستن گیشه ماهی یا حتی ماهی آب رفته حالت روایی داستان را به خوبی آشکار می‌کند. این کتاب اقتصاد ایالت متحده آمریکا را نقد کرده و به بررسی آن پرداخته است. اینکه هر دولت با تلاش برای پر کردن روزنه‌های باز شده در اقتصاد آمریکا سعی در بستن آن داشته و با درپوش گذاشتن بر این روزن، روزن جدیدی با شکاف عمیق‌تر ایجاد کرده‌اند و درپوشی موقت همانند حباب سرکوب شده است و منتظر کوچک تلنگری تا دوباره سرباز کند. اینکه با تغییر دولت‌ها، دولت‌مردان برای برطرف کردن مشکلات دنبال راه‌حل نیستند و فقط از با استفاده از راه‌حل‌های مردمان گذشته سعی در اصلاح دارند که این خود باعث سقوط جدیدی پس از سقوط قبلی است. نویسندگان توضیح می‌دهند علت‌یابی و تشخیص آن بسیار دشوار بوده و تنها اقتصاد‌دانان متخصص می‌توانند آن را برطرف سازند در حالی که مشاوران و دست‌اندر کاران دولت‌های آمریکا از زیر بار مسئولیت شانه خالی کرده و به کج فهمی رسیده‌اند. این تشخیص اشتباه منجر به نزول روند رشد اقتصادی شده است. وقتی دولت دست نیروهای بازار را برای کنترل افراط در هزینه‌ها باز نگذارد و سرمایه‌های زیانبار گذشته نقد نشود جای پس‌اندازهای خالی پر نمی‌شود، جلوی درمان گرفته و بیماری‌ها وخیم‌تر می‌شود و در نهایت بدهی‌های دیگر تبدیل به بدهی دولت شده و همانند حبابی جدید بر روی دیگر حباب‌ها قرار می‌گیرد.

خواندن این کتاب را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

کتاب دید اقتصادی در قالب داستانی ساده و جذاب و با لحنی طنزگونه به آموزش و بررسی وقایع اقتصادی آمریکا پرداخته است. به خاطر نثر روان و ساده این کتاب برای افرادی که هیچ اطلاعاتی از اقتصاد ندارند هم قابل درک و فهم است.برای افرادی که اطلاعات اندکی درباره اقتصاد دارند هم داستان همراه با آموخته‌هایی است که خواننده را به چالش کشیده و درس‌هایی اقتصادی را با ظرافت بسیار در ذهن جای می‌دهد. در اصل این کتاب درباره اقتصاد ایالت متحده آمریکاست پس اگر شناختی نسبت به اقتصاد ایالت متحده داشته باشید به درک کامل از این کتاب رسیده و با بند بند آن ارتباطی تنگاتنگ احساس می‌کنید.

چرا باید کتاب دید اقتصادی را بخوانیم؟

کتاب دید اقتصادی کتابی جذاب با چاشنی طنزگونه و به صورت داستان خواننده را با اقتصاد آشنا می‌کند و دید نسبتا اندکی درباره اقتصاد می‌دهد. این کتاب نه تنها آموزش اقتصاد را در خود جای داده است بلکه با لحنی ساده و طنزآمیز خستگی ناشی از مطالعه و آموزش را انتقال نمی‌دهد. با وجود مفاهیم اقتصادی درک نکردن برخی مطالب به مفهوم کلی داستان لطمه‌ای وارد نکرده و از جذابیت‌هایش کم نمی‌کند.

درباره نویسندگان کتاب دید اقتصادی

پیتر و اندرو جی شیف دو برادر و فرزندان یک اقتصاددان و نویسنده آمریکایی به نام اروین شیف هستند. اروین که فرزند یک خانواده یهودی لهستانی بود در دانشگاه اقتصاد خواند. اروین شیف با نظریه حذف مالیات از پشتوانه مردم به زندان افتاد و بعد از سیزده سال در زندان درگذشت. پیتر که در سال ۱۹۶۳ به دنیا آمده و از مفسران مالی آمریکا و دارای یک شرکت کارگذاری سرمایه در آمریکاست. برادر بزرگترش اندرو که در سال ۱۹۵۹ متولد شده است هم‌اکنون مدیرعامل یک شرکت بزرگ آمریکایی است. اروین شیف از زمان کودکی دو برادر داستان‌های ساده‌ای را روایت می‌کرد و اقتصاد را به فرزندانش می‌آموخت. یکی از همین داستان‌ها که معمولا در مسیر مسافرت یا در ترافیک‌های شهری گفته می‌شد داستان سه ماهیگیر در جزیره‌ای دورافتاده بود. این دو برادر پیتر و اندرو پس از سی سال که از اقتصاد آمریکا گذشته بود تکرار اشتباهات گذشته را دیدند و با فکر آگاهی‌بخشی به عامه مردم در تلاش برای نوشتن کتابی برآمدند. این کتاب در سال ۲۰۱۰ به چاپ رسید و در همان سال با فروش بی‌سابقه مواجه شد. در سال ۲۰۱۱ بود که جزء پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک تایمز و همچنین برنده بهترین کتاب انتزاعی، فانتزی بین‌المللی شد. این جایزه به کتاب‌های غیر داستانی و بیزینس تعلق دارد.

بخش‌هایی از کتاب دید اقتصادی

اینکه ساکنانِ جزیرهٔ ما خیلی ابتدایی و ساده زندگی می‌کردند به این معنی نیست که احمق بودند یا بلندپروازی نمی‌کردند. آبل، بیکر و چارلی می‌خواستند زندگی بهتری داشته باشند، اما برای این کار نیاز بود هر کدام روزانه بیشتر از یک ماهی بگیرند که حداقلِ ممکن برای زنده ماندنشان بود. بدبختانه، دست خالی بودن آنها و چابکی ماهی‌ها باعث می‌شد زندگی بخور و نمیری داشته باشند.

یک شب که آبل به آسمان پرستاره خیره شده بود شروع کرد به فکر کردن دربارهٔ زندگی‌اش... «یعنی همه چیز همین است؟ باید زندگی چیزی بیشتر از این باشد.»

نظرات کاربران

عرفان
۱۳۹۹/۰۵/۲۷

این کتاب روایت اقتصاد آمریکا است با داستانی جذاب و مصور. این کتاب طرفدار اقتصاد کلاسیک است و مخالف اقتصاد کینزی. من نسخه چاپی همین کتاب با همین مترجم و انتشارات رو تهیه کردم. بهتون توصیه میکنم قبل از مطالعه، این کتاب را

- بیشتر
Mh Hooshmandi
۱۳۹۹/۰۲/۰۴

شاید تنها راهی که برای بیان این عقاید بشدت تند و ساختار شکنانه علیه اقتصاد رایج در دنیا وجود داشت همین لحن ساده و کودکانه بود. کتاب از همان آغاز با زیر سوال بردن مکاتب کینزی در اقتصاد حرف آخرش

- بیشتر
Ramtin
۱۳۹۹/۰۶/۲۴

کتابی برای کسانی که از اقتصاد چیزی نمیدونن..... این کتاب از رو جامعه آمریکا نوشته شده و با داستانی که داره خیلی خوب اقتصاد رو توضیح میده... مشکلی که داره ترجمه نه چندان خوب و شاید بشه گفت متوسط و بلندی جملات

- بیشتر
Zahra
۱۳۹۹/۰۵/۲۷

کتاب خوبی هست من با روش های خوب و خنده دارش درامد زایی خوبی تو ی مدرسه با نمایشگاهمون داشتیم

MSadra
۱۳۹۹/۰۲/۰۲

﷽ کتاب با نام رشد و فروپاشی اقتصاد قبلا (توسط نشر نی)ترجمه شده و به نظرم اون عنوان مناسب تر بود(اگر چه خود ترجمه خیلی خوب نبود) ولی در کل کتاب خوبیه و کلیت اقتصاد و بیشتر اقتصاد آمریکا رو با بیان

- بیشتر
Faeze
۱۳۹۹/۰۶/۱۷

این کتاب فوق العادست.مخصوصا برای کسانی که خیلی از اقتصاد سر درنمیارن :)

Dexter
۱۳۹۹/۰۹/۱۲

یه کتاب عالی در زمینه ی هوش اقتصادی که در کتاب باز هم معرفی شده.

Mehrnaz Hosseinzadeh
۱۳۹۹/۰۹/۰۳

خواندن این کتاب تجربه ی بسیار خوبی از فهمیدن و ساده کردن مسائل ظاهرا سخت به شما خواهد داد و اصول اولیه و بنیادی تفکر اقتصادی بیشتر با جنبه سیاسی و انتقادی را برای شما پایه ریزی خواهد کرد.

Hossein Kian Ara
۱۳۹۹/۰۱/۲۳

بی‌نظیر حتما بخونید تا اقتصاد کلان و تجارت بین الملل را خیلی راحت و زیبا بفهمید

soltani
۱۳۹۹/۰۳/۱۱

در قالب یک داستان با مفاهیم ساده و کاراکترهای نمادین شکل‌گیری اقتصاد در یک جامعه رو روایت می‌کنه و موجب دید پایه‌ای خوبی نسبت به شکل‌گیری پول، ارزش‌گذاری پول و مبادلات بین‌المللی و ... میشه.

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۲۴۴)
تورم به دولت‌ها امکان می‌دهد از انتخاب گزینه‌های سخت طفره بروند و دزدکی از شرّ بدهی‌هایشان خلاص شوند. دولت‌ها با چاپ پول می‌توانند اسماً تمام بدهی‌شان را پس بدهند، اما این کار را با آب بستن به پول کشورشان می‌کنند.
سیستماتیک
علت این که بعضی‌ها ثروتمند می‌شوند (حداقل اول کار) این است که چیزِ باارزشی را به دیگران ارائه می‌کنند
اکبر قره باغی
تاریخ پر است از برنامه‌های پرطمطراقی که از آستینِ هستهٔ مشاورانِ دولت سر در آورده ولی به سرانجام نرسیده است.
سیستماتیک
بودجهٔ دولت در واقع همان پول مالیات‌دهنده‌هاست، پس معتقد بودند مالیات‌دهنده‌ها باید تصمیم بگیرند این پول چطور خرج شود. در نتیجه، رأی‌گیری صرفاً به آنهایی محدود بود که مالیات می‌دادند.
سیستماتیک
گر آزادیِ شکست را دریغ کنیم، آن وقت آزادیِ موفقیت را هم از بین برده‌ایم.
Mh Hooshmandi
چه چیزی باعث می‌شود اقتصاد رشد کند: پیدا کردن روش‌های بهتر برای تولید بیشتر چیزهایی که انسان می‌خواهد. این اصل تغییر نمی‌کند... مهم نیست اقتصاد دستِ آخر چقدر بزرگ شود.
mehran
می‌گوییم دانشمندان ما بیماری جدیدی در ماهی فرآوری نشده پیدا کرده‌اند و همه را مجبور می‌کنیم ماهی‌های اصلی را به محض این که صید کردند با ماهی‌های ضد عفونی شده عوض کنند!» سناتورها و تکنیسین‌ها توضیح دادند چطور فرآیند ضدعفونی، کم مایگی «ماهی رسمی» را توجیه می‌کند.
سیستماتیک
ساده‌ترین تعریف اقتصاد عبارتست از تلاش برای حداکثر کردن دسترسی به منابع محدود (که تقریباً همه منابع محدود هستند) به‌طوری‌که بیشترین تقاضای ممکن انسان تأمین شود. ابزارها، سرمایه و نوآوری جواب این معادله هستند.
کاربر ۱۶۱۴۳۹۲
اما قیمت‌های رو به بالا فقط نتیجهٔ تورم است! تورم بسط عرضهٔ پول است.
reyhane
اما حالا ما در دنیایی هستیم که، در چهل سال گذشته، هیچ کشوری پول واقعی منتشر نکرده است. این بزرگترین تجربهٔ پولی است که تا به حال اجرا شده است. کسی نمی‌داند چطور و چه وقت تمام می‌شود. اما خیالتان راحت، تمام می‌شود.
سیستماتیک

حجم

۱۷٫۵ مگابایت

تعداد صفحه‌ها

۲۶۳ صفحه

حجم

۱۷٫۵ مگابایت

تعداد صفحه‌ها

۲۶۳ صفحه

قیمت:
۷۳,۰۰۰
۵۱,۱۰۰
۳۰%
تومان