دانلود و خرید کتاب مدیریت هیجان نسرین دانایی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب مدیریت هیجان اثر نسرین دانایی

کتاب مدیریت هیجان

معرفی کتاب مدیریت هیجان

کتاب مدیریت هیجان یکی از کتاب‌های مجموعه مهارت‌های زندگی انتشارت سخن است.

مهارت‌های زندگی مجموعه‌ای از توانمندی‌ها است که به افراد جامعه برای رفع نیازها، دست‌یابی به اهداف زندگی، تعادل زندگی فردی و اجتماعی و آرامش کمک می‌کند.

 درباره کتاب مدیریت هیجان

هیجان در روان‌شناسی به احساس و واکنش عاطفی اشاره دارد، هر هیجان از سه مؤلفهٔ اساسی تشکیل می‌شود:

مؤلفهٔ شناختی، افکار، باورها و انتظارهایی که نوع و شدت پاسخ هیجانی را تعیین می‌کنند. آنچه برای یک فرد لذت‌بخش است، ممکن است برای دیگری کسل‌کننده یا آزاردهنده باشد.

مؤلفهٔ فیزیولوژیکی، که شامل تغییرات جسمی در بدن است. برای مثال، هنگامی که بدن از نظر هیجانی به واسطهٔ ترس یا خشم برانگیخته می‌شود، ضربان قلب زیاد می‌شود، مردمک‌ها گشاد می‌شوند و میزان تنفس افزایش می‌یابد. اکثر هیجان‌ها شامل یک انگیختگی کلی و غیراختصاصی دستگاه عصبی هستند.

مؤلفهٔ رفتاری، به حالت‌های مختلف ابراز هیجان‌ها اشاره می‌کند. جلوه‌های چهره‌ای، حالت‌های اندام و حرکت‌های بیانگر، و آهنگ صدا همراه با خشم، لذت، شادی، غم، ترس و هیجان‌های دیگر تغییر می‌کنند.

کتاب مدیرت هیجان در مورد انواع هیجان مانند خشم، ترس، شادی و غم به سخن می‌گوید و چگونگی مدیریت آنها را آموزش می‌دهد.

 خواندن کتاب مدیریت هیجان را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

این اثر کتابی در زمینه موفقیت و خودیاری و از نوع روان‌شناسی است. اگر احساس می‌کنید نیاز دارید هیجان‌های مثبت و منفی خود را مدیریت کنید این کتاب برای شما است.

جملاتی از کتاب مدیریت هیجان

مفهوم غم

غم نوعی هیجان طبیعی است که در نتیجه از دست دادن توانایی یا بعد از احساس ضرر ایجاد می‌شود. غم معمولاً با اشک، کم شدن انرژی و انزوا همراه است. وجود احساس غم در افراد یک امر طبیعی است؛ اما افزایش این احساسات همراه با تنش‌ها و عوامل استرس‌آور می‌تواند تبدیل به افسردگی شود؛ به شکلی که فرد افسرده روزها و هفته‌ها دارای یک احساس غمگینی مستمر و ناخوشایند است و این احساس موجب اختلال در روابط اجتماعی و تحصیلی می‌شود. اندوه، می‌تواند باعث برهم زدن خلق‌وخوی و ایجاد افسردگی همچنین بی‌انگیزگی یا ناامیدی شود. از عوامل ایجاد غم می‌توان به مشکلات خانوادگی، از دست دادن دوستان یا اعضاء خانواده، تنهایی، کمبود محبت، سرخوردگی اجتماعی، فقر، شکست در عشق و غیره اشاره کرد.

افراد دچار اختلال افسردگی دارای نشانه‌هایی مانند احساس بدبینی نسبت به اطراف، ناامیدی و بی‌انگیزگی هستند. حس می‌کنند تلاش‌هایشان بی‌ثمر است. این افراد به طور مداوم خود را سرزنش کرده، دچار نظام فکری و اجتماعی متفاوتی شده و کم انرژی و کم‌طاقت می‌شوند.

افسردگی را می‌توان در طبقات مختلف تقسیم‌بندی کرد. بعضی افراد افسردگی را به میزان و شدت آن تقسیم و رنج آن را از افسردگی شدید، خفیف تا ضعیف دسته‌بندی می‌کنند.

افسردگی‌های خفیف‌تر با مراجعه به مشاوره درمانی و مراجعه به مراکز خدماتی قابل درمان است اما در سطوح شدیدتر آن، در کنار روان‌درمانی، دارودرمانی هم باید انجام شود؛ چون در این نوع از افسردگی فرآیند زیستی نیز مؤثر است. بعد از این درمان‌ها، برنامه‌های تغییر رفتار، تغییر در سبک زندگی، در بهبودی شخص اهمیت بسزایی دارد.

سبک زندگی مناسب این نیست که افراد به هیچ اختلالی منجر نشوند. مسئله‌ای که باید در سبک زندگی وجود داشته باشد وجود نظم است. نظم در قسمت‌های مختلف زندگی باید در نظر گرفته شود؛ مانند نظم در خواب، غذا، کار و تلاش و تعاملات اجتماعی، به این معنا که این رفتارها بر اساس قاعده و اصولی شکل گیرد. ضمن اینکه زندگی بی‌تحرک می‌تواند زمینه‌های افسردگی در فرد را ایجاد کند.

رفتار حرکتی منظم را می‌توان تحرک متعادل به معنای نرمش و یا ورزش در زندگی فرد دانست که می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. از طرفی در بحث خواب، خواب‌آلودگی زیاد و هم بی‌خوابی هر دو مشکل‌ساز هستند. افرادی که پیوسته کار می‌کنند یا شب‌کار هستند یا رفتار شغلی مناسبی ندارند به طور دائم در معرض این اختلال قرار می‌گیرند.

تغذیه مناسب و منظم را می‌توان در پیشگیری از افسردگی مؤثر دانست اما این عوامل به این دلیل نیست که فردی که سبک زندگی منظمی دارد به هیچ‌وجه دچار افسردگی نمی‌شود. چون در بحث افسردگی آسیب‌پذیری‌های زیستی، هورمونی، ژنیتیکی هم وجود دارد که نباید از اینها غافل شد؛ ولی سبک زندگی منظم و متناسب در پیشگیری از افسردگی کمک‌کننده است.

تجربه‌های منفی یکی از عوامل خطرساز است. این تجربه‌ها در طول زندگی برای هر فرد پیش می‌آید که در هرکدام از اینها هم فرد مؤثر است و هم گاهی از دسترس فرد خارج است. مانند بلای طبیعی که منجر به فوت عزیزی می‌شود. گاهی بعضی فقدان‌ها که افراد خود عامل آن هستند مثل از دست دادن شغل که فرد خود عاملش بوده، باعث بروز این پدیده در فرد می‌شود که البته این مسائل در همه جوامع دیده می‌شود و منحصر به جامعه ایران نیست.

فهرست کتاب مدیریت هیجان

مقدمه

مدیریت استرس و اضطراب

مدیریت خشم

مدیریت ترس

شادی و مدیریت شاد زیستن

مدیریت غم

مدیریت سوگ

سوگ در کودکان

مدیریت جدایی و طلاق

تقویت بهداشت روانی

منابع و مآخذ

نظرات کاربران

کاربر 4509405
۱۴۰۱/۰۲/۲۶

خیلی جالبه که خوندن این کتاب خودش هیجان آوره. حتما مطالعه کنید.

بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۸۷٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۱۲۸ صفحه

حجم

۸۷٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۱۲۸ صفحه

قیمت:
۱۰,۰۰۰
تومان