دانلود و خرید کتاب تخیل و بیان ژرار ژنت ترجمه دکتر الله‌شکر اسداللهی تجرق
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب تخیل و بیان اثر ژرار ژنت

کتاب تخیل و بیان

معرفی کتاب تخیل و بیان

کتاب تخیل و بیان، کتابی در جهت نقد زبان‌شناختی شامل نظریه‌های ژرار ژنت فیلسوف فرانسوی است. ژرا ژنت در کتاب تخیل و بیان خواننده را با دو وجه سازنده ادبیات یعنی معنا و صورت آشنا می‌کند. دکتر الله شکر اسداللهی تجرق عضو هیات علمی دانشگاه تبریز این کتاب را که یکی از مهم‌ترین منابع آکادمیک در غرب در حوزه زبان‌شناسی و نقد ادبی به‌شمار می‌رود را به فارسی ترجمه کرده و انتشارات سخن، کتاب تخیل و بیان را منتشر کرده است.


درباره کتاب تخیل و بیان

ژرار ژنت نظریه‌پرداز ادبی فرانسوی معتقد است که دنیای ادبیات از دو بخش اساسی یعنی تخیل و بیان شکل گرفته که هر دو مکمکل یکدیگر هستند. این نویسنده در کتاب تخیل و بیان خواننده را با این دو وجه سازنده ادبیات یعنی معنا و صورت آشنا می‌کند. معنا یا مضمون حاصل تخیل و جنبه‌های تخیلی نوشتار است و صورت یا ادبیات به بیان و به شیوه‌های بیان بستگی دارد. وی این دو وجه سازندهی ادبیات را در چهار بخش جداگانه مورد بحث قرار میدهد: تخیل و نحوه‌ی بیان، کنش‌های تخیل، حکایت تخیلی، حکایت واقعی و سبک و معنا. ژنت در این کتاب در چهار بخش متفاوت بحث می کند که آیا جنبه زیبایی شناختی اثر مدیون تخیل است یا بیان و نوشتار و این‌که مرز بین تخیل و بیان در کجاست. مطالبی که ژنت درکتاب تخیل و بیان بحث کرده موضوعات کاربردی و جذابی است که تاکنون در زبان فارسی مطرح نشده بودند. 

درباره ژرار ژنت

ژرار ژنت فیلسوف و نظریه‌پرداز فرانسوی در سال ۱۹۳۰ در پاریس متولد شد. وی در جوانی به تحصیل در رشته ادبیات کلاسیک پرداخت. ژرار ژنت در دهه ۱۹۶۰ به مطالعات ادبی برای تطبیق و بسط نظریه‌های ساختارگرایانه فردینان دو سوسور در زبان‌شناسی و همچنین نظریه‌های کلود لودی-استروس در انسان‌شناسی پرداخت. حیطه اصلی فعالیت این فیلسوف را نظریه‌پرداز ادبی و نشانه‌شناسی می‌دانند. وی در دوره‌ای از زندگی خود در دبیرستان درس می‌داد و پس ازآن استاد ادبیات فرانسه در سوربن شد. ژرار ژنت در سال ۱۹۶۷ به مقام مدیر پژوهش‌های زیباشناسی و نظریه ادبی در اکول پراتیک منصوب شد. این فیلسوف و نظریه پرداز فرانسوی در سال ۲۰۱۸ میلادی درگذشت.

جملاتی از کتاب تخیل و بیان

«ادبیات چیست؟» پرسشی که بدان، همچنانکه می‌دانیم، کتاب معروف [سارتر] هم نتوانست واقعا پاسخ دهد، پاسخ ندادن به این پرسش روی هم رفته بسیار عاقلانه بود: پرسش بی‌خردانه جوابی ندارد؛ شاید عاقلانه‌تر این باشد که اصلا چنین سوالی مطرح نگردد. بی‌شک ادبیات همزمان از موارد و عناصر گوناگونی تشکیل یافته است، مواردی که (به طور مثال) به کمک یک ارتباط بسیار باز و گسترده از آنچه که ویتگنشتاین آن را "تشابه خانوادگی" می‌نامید، به هم پیوند خورده‌اند و مشکل خواهد بود، یا شاید هم، براساس یک رابطه تردیدآمیزی که می‌توان آن را با رابطه تردید آمیز در علم فیزیک مقایسه کرد، غیر ممکن خواهد بود تا ادبیات را به‌عنوان یک مجموعه در نظر بگیریم. بنابراین تنها به مطالعه یکی از جنبه‌های آن، ترجیحا جنبه‌ای که برایم مهم می‌باشد، یعنی جنبه زیباشناختی، بسنده خواهم کرد. «برای خواندن جملات بیشتری از کتاب تخیل و بیان، بخش نمونه کتاب را رایگان دانلود کنید.»

فهرست کتاب تخیل و بیان

• پیش‌درآمد

• تخیل و بیان

• کنش‌های تخیل

• حکایت تخیلی، حکایت واقعی

• سبک و معنا

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱٫۵ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۱

تعداد صفحه‌ها

۲۸۹ صفحه

حجم

۱٫۵ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۱

تعداد صفحه‌ها

۲۸۹ صفحه

قیمت:
۳۵,۰۰۰
تومان