دانلود و خرید کتاب تئاتر رومئو کاستلوچی و ائتلاف رافائل سانزیو دورُتا سمنویچ ترجمه مهدی مشهور
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب تئاتر رومئو کاستلوچی و ائتلاف رافائل سانزیو اثر دورُتا سمنویچ

کتاب تئاتر رومئو کاستلوچی و ائتلاف رافائل سانزیو

معرفی کتاب تئاتر رومئو کاستلوچی و ائتلاف رافائل سانزیو

تئاتر رومئو کاستلوچی و ائتلاف رافائل سانزیو کتابی از مجموعه بوطیقایِ نو نشر ماه و خورشید است. نشر ماه و خورشید با انتشار مجموعه کتاب‌های بوطیقایِ نو، در پی فراهم آوردنِ امکانی برای ایجاد پرسش‌هایی تازه، درون جامعهٔ تئاتری است.

در چهار دهه گذشت جریان تئاتر در دنیا شاهد تحولات زیادی بوده است. چهره‌های مهم، هرکدام به شکلی امکانات تئاتر را گسترش داده‌اند و باتجربهٔ ناشناخته‌ها، معنای جدیدی از تئاتر آوانگارد پیشِ روی مخاطب گذاشته‌اند.

در این میان، آنچه رومئو کاستلوچی را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین کارگردانان تئاتر دنیا برجسته و متمایز می‌کند، کشف دوبارهٔ رابطهٔ عمیق میان تئاتر و فلسفه است. برای کاستلوچی تئاتر، سوژهٔ تأملات فلسفی و اخلاقی است. تئاتر رافائل سانزیو که در سال ۱۹۸۱ توسط رومئو کاستلوچی و چند نفر از اعضای خانواده‌اش پایه‌گذاری شد، همواره در صف مقدم عصیان علیه شیوه‌های تئاتر مرسوم و تئاترهای مدعیِ بازنماییِ حقیقت بوده است.

در ایران رومئو کاستلوچی را بیشتر از طریق تماشای فیلم اجراهایش می‌شناسند، اما متأسفانه به‌جز مطالبی پراکنده که اغلب دارای اشکالاتی هم هستند مرجع قابل‌اعتنایی برای شناخت عمیق‌تر او و آثار گروه تئاتر رافائل سانزیو وجود ندارد.

درباره کتاب تئاتر رومئو کاستلوچی و ائتلاف رافائل سانزیو

این کتاب که کوشیده است کمبود منابع درباره رومئو کاستلوچی را جبران کند، از طریق بررسی اندیشه‌های رومئوکاستلوچی و گروه تئاتر رافائل سانزیو درحقیقت تحلیلی جدی از خاستگاه‌های فلسفی و زیبایی‌شناسی تئاتر آوانگارد چند دههٔ اخیر اروپا ارائه می‌دهد.

خواندن کتاب تئاتر رومئو کاستلوچی و ائتلاف رافائل سانزیو

دانشجویان و پژوهشگران هنر و علاقه‌مندان به تاریخ هنر و به ویژه ادبیات نمایشی و تئاتر از خواندن این اثر لذت خواهند برد.

جملاتی از کتاب تئاتر رومئو کاستلوچی و ائتلاف رافائل سانزیو

رومئو کاستلوچی، یکی از تحسین‌شده‌ترین کارگردان‌های تئاتر جهان و برندهٔ جایزهٔ معتبر شیر طلایی ونیز برای یک عمر دستاورد هنری، ادعا می‌کند که «تئاتر برای او، فقط تصادف بوده است». علاقهٔ اصلی او به هنرهای تجسمی مقدمه‌ای برای پرداختن به هنرهای نمایشی در دبیرستان شد و بعدها در دانشگاه در تئاتر نمود پیدا کرد. او در سال ۱۹۸۱، با خواهرش کلودیا کاستلوچی ، همسرش کیارا گویدی و پائولو، برادر کیارا، ائتلاف رافائل سانزیو را پایه‌ریزی کردند. این گروه در عرصهٔ تئاتر، هنرهای نمایشی و تجسمی، به دنبال پتانسیل‌های بیان تئاتری بیرون از قلمرو روایت بود. نام کمپانی به نقاش رنسانس، رافائل و به ریشه‌های هنری بنیان‌گذارانش اشاره دارد. کاستلوچی در رشتهٔ نقاشی و طراحی صحنه، خواهرش در نقاشی و فلسفه و همسرش در ادبیات و تاریخ هنر از دانشگاه هنرهای زیبای بولونیا فارغ‌التحصیل شده‌اند. در اجراهای سانزیو، کاستلوچی مسئولیت ایده، طرح‌های ابتدایی، کارگردانی و طراحی صحنه و لباس را به عهده می‌گرفت. کیارا گویدی کار بر روی صدا و کلودیا کاستلوچی طراحی حرکات، مسئولیت نوشتن نمایش‌نامهٔ اجرا، متون نظری و برنامهٔ شرکت در کنفرانس‌ها و انتشارات این کمپانی را بر عهده داشتند. مسئولیت‌ها به‌وضوح توسط کاستلوچی مشخص‌شده بود. از سال ۲۰۰۶، رومئو، کیارا و کلودیا در ائتلاف رافائل سانزیو تولید محصولات مستقل را آغاز کردند. اما قبل از آن، از اواخر دههٔ ۱۹۸۰ پروژه‌های مشترکی در این کمپانی به انجام رساندند.

درحال‌حاضر کاستلوچی نقش مدیر هنری این پروژه‌ها را ایفا می‌کند. این کمپانی به‌عنوان یک مؤسسهٔ خانوادگی باوجود تغییرهای زیاد در ساختار سازمانی‌اش در سال ۲۰۰۶، هنوز فعال است و این اتفاقی نادر در تئاتر اروپا به شمار می‌رود. علاوه بر کودکان رومئو و کیارا، مادر، خواهر و برادر کاستلوچی نیز در برخی اجراهای سانزیو شرکت کرده‌اند.

فهرست کتاب تئاتر رومئو کاستلوچی و ائتلاف رافائل سانزیو

یادداشتِ دبیر

دیباچهٔ مترجمان

فصل اول: سرآغاز

پی‌نوشت‌ها

فصل دوم: دربرابرِ سنت

شمایل‌شکنی

تماشاگر در تصویر

پی‌نوشت‌ها

فصل سوم: یک تصویر باز

پیدایش: از موزهٔ خواب

برزخ

تأملی بر شمایلِ چهرهٔ پسر خدا

پی‌نوشت‌ها

فصل چهارم: از معما به تراژدی

تراژدی و دوران اساطیری

کلمه در تصویر

تراژدی، امروز

پی‌نوشت‌ها

فصل پنجم: اوریدیس از کلینیک فلیزنبیک

پی‌نوشت‌ها

فصل ششم: گفتگوها

نیاز به تماشا

همه‌چیز تبدیل به صدا می‌شود

کارکردن برای سانزیو آسان نیست.

چرا به یک فیل نیاز دارم؟

گریهٔ لوسیفر

پی‌نوشت‌ها

ضمیمه

یادداشت‌ها

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱٫۹ مگابایت

تعداد صفحه‌ها

۳۰۸ صفحه

حجم

۱٫۹ مگابایت

تعداد صفحه‌ها

۳۰۸ صفحه

قیمت:
۱۷,۰۰۰
تومان