دانلود و خرید کتاب دین‌شناسی (دفتر هفتم) عبدالحسین خسروپناه
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب دین‌شناسی (دفتر هفتم) اثر عبدالحسین خسروپناه

کتاب دین‌شناسی (دفتر هفتم)

امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب دین‌شناسی (دفتر هفتم)

دین‌شناسی دفتر هفتم از مجموعه چلچراغ حکمت کانون اندیشه جوان است. این مجموعه، اندیشه‌ها و نظریات استاد شهید، مرتضی مطهری را برای نسل جوان مشتاق به اندیشه‌های این مرد بزرگ گردآوری کرده است.

علامه شهید مرتضی مطهری، به‌عنوان یک چارچوب فکری جامع، معتدل، سالم، عقلانی و قوام‌بخش، می‌تواند جوان امروز و فردای ما را به مسیری مطمئن رهنمون سازد. اصالت، خلاقیت، انصاف، اتقان، رسایی قلم، روانی متن، پاسخ به نیازهای زمانه، ارائهٔ یک منظومه فکری منسجم، نقد منصفانه و دفاع قاطعانه از یافته‌ها و مواضع فکری خویش، از شاخصه‌هایی است که اندیشه‌های علامهٔ شهید را دوام و جلا بخشیده است.

درباره مجموعه چلچراغ حکمت

در مجموعه چلچراغ حکمت که هر جلدش به یکی از اندیشه‌های استاد مطهری می‌پردازد کوشش شده است هر کتاب به تنهایی یک موضوع مستقل را دنبال کند؛ اصل بر به‌گزینی باشد و دیدگاه استاد به‌صورت موضوعی، از تمام آثار مکتوب و همچنین یادداشت‌های منتشر شده، چکیده‌سازی شود؛ دخل و تصرف نگارنده در حد گردآوری، اقتباس، تلخیص، تلفیق و تنظیم مطالب، در ساختاری مشخص و با یک فصل‌بندی نو و جذاب باشد؛ رعایت امانت و حفظ اصالت قلم و بیان استاد، محور تدوین هر اثر قرار بگیرد؛ برای اتقان و اعتبار اثر, همهٔ مطالب به آثار مکتوب شهید مطهری مستند شود و در پاورقی‌ها, خواننده بر حسب مورد به مجموعهٔ آثار، یادداشت‌ها و یا آثار مستقل استاد ارجاع داده شود؛ توضیحات نگارنده، جدای از متن و در مقدمه یا پس‌گفتار ارائه شود.

مجموعه کتاب‌های چلچراغ حکمت برای چه کسانی مناسب است

مخاطبان این مجموعه کتاب‌ها همان‌طور که در پیشگفتار این مجموعه آمده، نسل جوان حقیقت‌جو و پرسشگر امروزی است.

جملاتی از کتاب  دین‌شناسی (دفتر هفتم) در مجموعه چلچراغ حکمت

بحث نیاز بشر به دین، یکی دیگر از دغدغه‌های اساسی انسان معاصر است، ولی قبل از آن باید به روش‌شناسی آن توجه کرد. روش جمع برون‌دینی و درون‌دینی بهترین روش طرح این بحث است. البته ما ملزم نیستیم که حتماً راه «نیاز» را بگوییم و اگر این راه را اثبات نکردیم مسئلهٔ نبوت به کلی از میان رفته باشد. ما نمی‌خواهیم تنها از راه برهان لِمی که راه نیاز است وارد بشویم، از راه آیات و دلایل که راه انّی است نیز وارد می‌شویم و به‌طور کلی این راه را درست می‌دانیم. البته طریق بیان و کشف فواید برای رسیدن به نیاز منطقی، صحیح نیست؛ زیرا چه بسا چیزهایی که فوایدی را دارا هستند و جای چیزهای دیگری را اشغال کرده‌اند که فواید بیشتری دارند. هیچ حکومت فاسدی در دنیا نیست، مگر اینکه آثار مفیدی هم دارد. به همین دلیل برخی بر این باورند که پیامبران با همهٔ آثار مفیدی که داشتند، به جهت مواجههٔ بشریت با ایمان الهی، از علم و تمدن جلوگیری کردند؛ بنابراین از آثار مفید یک شی‌ء نمی‌توان صحت آن را کشف کرد. ولی می‌توان با کمک برهان‌های عقلی و کشف کارکردهای مثبت به صحت آن پی برد.

فهرست کتاب دین‌شناسی (دفتر هفتم)

پیشگفتار

درآمد

فصل اول: چیستی و منشأ دین

چیستی دین‌شناسی

ماهیت دین

منشأ دین

فصل دوم: پلورالیسم دینی

کثرت‌گرایی یا انحصارگرایی حقانیت

کثرت‌گرایی یا انحصارگرایی نجات

فصل سوم: نیاز بشر به دین

نیاز فردی بشر به دین

نیاز اجتماعی انسان به دین

نیاز اخروی انسان به دین

آثار و کارکردهای باورهای دینی

فصل چهارم: علم و دین

تعارض علم و دین

اسلام و علم

توحید و علم

علم و ایمان دینی

علم دینی

فصل پنجم: عقل و دین

اسلام و عقل

تشیع و تعقل

برای مطالعهٔ بیشتر

کتابنامه

یادداشت‌ها

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۲)
این دین مقدس در حال حاضر بیش از هر چیز دیگر از ناحیهٔ برخی از کسانی که مدعی حمایت از آن هستند ضربه و صدمه می‌بیند.
زهرا
تداخل مسائل فلسفی و کلام و یا مسائل روان‌شناسی و کلام و یا مسائل اجتماعی و کلام همین امر است. برخی از عالمان مسلمان درصدد برآمده‌اند برای علم کلام موضوع و
کاربر ۶۶۰۸۶۴۵

حجم

۹۰٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۱۲۲ صفحه

حجم

۹۰٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۱۲۲ صفحه

قیمت:
۱۵,۰۰۰
تومان