دانلود و خرید کتاب امامت و رهبری (دفتر ششم) رضا میرزایی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب امامت و رهبری (دفتر ششم) اثر رضا میرزایی

کتاب امامت و رهبری (دفتر ششم)

نویسنده:رضا میرزایی
امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب امامت و رهبری (دفتر ششم)

امامت و رهبری دفتر ششم از مجموعه چلچراغ حکمت کانون اندیشه جوان است. این مجموعه، اندیشه‌ها و نظریات استاد شهید، مرتضی مطهری را برای نسل جوان مشتاق به اندیشه‌های این مرد بزرگ گردآوری کرده است.

علامه شهید مرتضی مطهری، به‌عنوان یک چارچوب فکری جامع، معتدل، سالم، عقلانی و قوام‌بخش، می‌تواند جوان امروز و فردای ما را به مسیری مطمئن رهنمون سازد. اصالت، خلاقیت، انصاف، اتقان، رسایی قلم، روانی متن، پاسخ به نیازهای زمانه، ارائهٔ یک منظومه فکری منسجم، نقد منصفانه و دفاع قاطعانه از یافته‌ها و مواضع فکری خویش، از شاخصه‌هایی است که اندیشه‌های علامهٔ شهید را دوام و جلا بخشیده است.

درباره مجموعه چلچراغ حکمت

در مجموعه چلچراغ حکمت که هر جلدش به یکی از اندیشه‌های استاد مطهری می‌پردازد کوشش شده است هر کتاب به تنهایی یک موضوع مستقل را دنبال کند؛ اصل بر به‌گزینی باشد و دیدگاه استاد به‌صورت موضوعی، از تمام آثار مکتوب و همچنین یادداشت‌های منتشر شده، چکیده‌سازی شود؛ دخل و تصرف نگارنده در حد گردآوری، اقتباس، تلخیص، تلفیق و تنظیم مطالب، در ساختاری مشخص و با یک فصل‌بندی نو و جذاب باشد؛ رعایت امانت و حفظ اصالت قلم و بیان استاد، محور تدوین هر اثر قرار بگیرد؛ برای اتقان و اعتبار اثر, همهٔ مطالب به آثار مکتوب شهید مطهری مستند شود و در پاورقی‌ها, خواننده بر حسب مورد به مجموعهٔ آثار، یادداشت‌ها و یا آثار مستقل استاد ارجاع داده شود؛ توضیحات نگارنده، جدای از متن و در مقدمه یا پس‌گفتار ارائه شود.

مجموعه کتاب‌های چلچراغ حکمت برای چه کسانی مناسب است

مخاطبان این مجموعه کتاب‌ها همان‌طور که در پیشگفتار این مجموعه آمده، نسل جوان حقیقت‌جو و پرسشگر امروزی است.

جملاتی از کتاب امامت و رهبری (دفتر ششم) در مجموعه چلچراغ حکمت

عالمان شیعه برای اثبات امامت به این دلیل عقلی استناد می‌کنند، که دین اسلام دینی است کامل و جامع همهٔ شئون زندگی بشر، و به تصریح قرآن کریم دین خاتم است و بعد از آن دین و شریعتی جدید نخواهد آمد، بنابراین قرآن کریم پیامبر اکرم (ص) را «خاتم‌النبیین» نامیده است. از سوی دیگر، با مطالعه تاریخ می‌بینیم پیامبر (ص) در مدت ۲۳ سال تبلیغ خود فرصت کافی نیافت تا همه تعلیمات اسلام را به مردم بیان کند.

از آنجا که امکان ندارد دینی که در همهٔ مسائل بشر دخالت دارد، ناقص باشد، حتماً باید کسی یا کسانی در میان اصحاب پیامبر (ص) وجود داشته و اسلام را به تمام و کمال از ایشان فراگرفته باشند تا بتوانند پس از پیامبر آن را برای مردم بیان کنند. از نظر شیعه این اشخاص علی (ع) و فرزندان معصوم او هستند که به‌عنوان امامان دوازده‌گانه شناخته می‌شوند. از این رو علی (ع) همیشه می‌فرمودند: «هر چه می‌خواهید از من بپرسید تا پاسخ آن را به شما بگویم.» و به غیر از علی (ع) هرگز کسی چنین ادعای بزرگی نکرد، مگر اینکه رسوا شد.

به اعتقاد علمای شیعه، انکار امام با این ویژگی‌ها، به معنای تحقیر اسلام است؛ چرا که اگر یک دستگاه فنی به‌جایی فرستاده شود، باید همراه آن، متخصص آن دستگاه نیز وجود داشته باشد؛ وگرنه در استفاده از آن دستگاه با مشکل مواجه خواهند شد. از نظر شیعه، امام یعنی کارشناس دین، البته کارشناسی حقیقی که به گمان و اشتباه نیفتد و خطا نکند. پس از پیامبر (ص) حداقل باید تا مدتی کارشناسان الهی در بین مردم باشند تا اسلام را به‌خوبی به مردم بشناسانند. علمای شیعه از این مطلب به «لطف الهی» تعبیر می‌کنند. بدین معنا که چون وجود امام برای هدایت بشر مفید است، لطف الهی اقتضا می‌کند تا از سوی خدا عنایتی شود و چنین شخص و کارشناسی برای مردم مشخص و تعیین شود. خواجه نصیرالدین طوسی، از دانشمندان بزرگ شیعی در قرن هفتم (ه.ق) در کتاب کلامی خود، تجریدالاعتقاد، امامت را این‌گونه تعریف می‌کند: «امامت ریاستی است عمومی در امور دین و دنیای مردم.»

فهرست کتاب امامت و رهبری (دفتر ششم)

پیشگفتار

درآمد

فصل اول: معنای امامت

تفاوت امامت و نبوت

تفاوت امامت و خلافت

نیاز انسان به رهبری

فصل دوم: امامت به معنای ولایت

واژه ولی و انواع ولاء

فصل سوم: ضرورت و اثبات امامت

جایگاه مسئله امامت

امامت از منظر عقل

امامت در قرآن

امامت در سیره نبوی

امامت در دیدگاه ائمه (ع)

فصل چهارم: ویژگی‌های امام

۱. عصمت

۲. منصوب از سوی خدا

۳. علم امام

فصل پنجم: شبهات امامت

۱. چگونگی عصمت امام

۲. امامت علی (ع) و قرآن

۳. جانشینی پیامبر (ص) و قرآن

۴. امتناع علی (ع) از پذیرش حکومت

پس‌گفتار

برای مطالعهٔ بیشتر

کتابنامه

یادداشت‌ها 

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۶۰٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۸۰ صفحه

حجم

۶۰٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۸۰ صفحه

قیمت:
۱۰,۰۰۰
تومان