دانلود و خرید کتاب بی من مرو اعظم نادری
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب بی من مرو اثر اعظم نادری

کتاب بی من مرو

نویسنده:اعظم نادری
امتیاز:
۴.۵از ۴ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب بی من مرو

«بی من مرو» تازه‌هایی دربارهٔ شمس، مولانا و نزدیکان، فراتر از تذکره و رمان، نوشته اعظم نادری است. درباره زندگی شمس و مولانا تا کنون داستان‌های زیادی نوشته شده است. اولین آن را دکتر عبدالحسین زرین‌کوب در کتاب «پله‌پله تا ملاقات خدا» نوشت و خیلی زود این روایت توانست توجه علاقه‌مندان به مولانا را جلب کند. بعد از آن در ۱۳۸۳، سعیده قدس، رمانی درباره کیمیا، همسر شمس تبریزی نوشت، نهال تجدد رمان «عارف جان‌سوخته» را نوشت که تا سال ۱۳۹۵، پنج بار چاپ شد. موریل مائوفری کتاب «دختر رومی» را نوشت که در ایران فروش چندانی نداشت و اما «ملت عشق» الیف شافاک که پرفروش‌ترین کتاب تاریخ نشر ترکیه شد، در ۱۳۹۵ در ایران مجوز گرفت و در عرض یک سال ۱۹ بار تجدید چاپ شد. در این کتاب، اعظم نادری این چهار رمان را بررسی کرده است. محور این بررسی‌ها زندگی شمس است و در خلال شناخت او به حقایقی درباره چهارشخصیت دیگر این داستان‌ها پردخته می‌شود. البته به جز شخص مولانا که پرداختن به او به گفته نویسنده مجالی فراختر می‌طلبد. نویسنده در این اثر ابتدا رمان‌های مذکور را معرفی کرده و سپس به مسایلی چون دیدار شمس و مولانا در تذکره‌ها، رمان‌ها و مقالات، شخصیت شمس و کیمیا و کراخاتون و بهاء الدین پرداخته و در نهایت رابطه شمس و مولانا را بررسی کرده است. درباره رمان «ملت عشق» در بخشی از کتاب آمده است: «این رمان دارای تکنیک و ساختار خلاقانه و نسبتا قوی است. در داستانِ حال، زاویهٔ دید، سوم شخص است و در داستانِ زمان گذشته، زاویهٔ دید، اول شخص است و هر فصل از زبان یک راوی روایت می‌شود. در این بخش ما با ۱۸ راوی سر و کار داریم؛ مولانا، شمس، کیمیا، کراخاتون، علاءالدین، بهاءالدین و... همه از راویان این بخش هستند. این‌ها موجب می‌شود با این که کتاب، روایت محور است و گفتگوها و کنش‌ها در آن کم است، خسته کننده نباشد؛ ضمن آن‌که نویسنده برای ایجاد کشش و تعلیق، از داستان زمان حال بهره برده تا لورفتگی موضوع داستان شمس و مولانا را جبران کند. چنان که آمد الیف شافاک تحصیل کردهٔ رشتهٔ مطالعات زنان نیز هست شاید به همین علت هم بازتابی از اندیشه‌های فمنیستی در کتاب او دیده می‌شود.»

نظرات کاربران

زینب
۱۳۹۹/۰۳/۱۳

به نقد شخصیت های ساختگی از شمس و مولانا و اطرافیان او در رمان ها و تذکره ها، با استناد به کتاب های خودشان از جمله مقالات، مثنوی معنوی، فیه ما فیه و نامه های مولوی می پردازد. این کتاب

- بیشتر
مسلم عباسپور
۱۴۰۰/۱۱/۰۴

خانم نادری خوب و فهمیده نوشته اند. دقت نظر در منابع اصلی و اصیل مولانا و شمس و وسعت درک درباره فضای داستانی کمک کرده این کتاب نقدی خوب و شایسته باشد. حقیقتا حالا که در حال تکمیل رمانی درباره

- بیشتر
مهسا
۱۴۰۰/۱۲/۱۵

از نظر من، این کتاب بسیار روشن‌ کننده است. بررسی کتابهای دیگه در رابطه با شمس و مولانا، این کتاب رو ارزشمندتر کرده و بسیاری از زوایای پنهان و مبهمی که در سایر کتابها بود رو برای ما روشن میکنه.

- بیشتر
ડꫀꪶꫀꪀꪮρꫝⅈꪶꫀ
۱۴۰۰/۰۹/۱۱

تازه‌هایی دربارۀ شمس، مولانا و نزدیکان «اعظم نادری» نویسنده و پژوهشگر ادبیات فارسی در کتاب «بی‌من مرو» روایتی تازه از زندگی شمس و مولانا خلق کرده است و و در این راه، نزدیکان مهم و تأثیرگذار این دو را نیز به

- بیشتر
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۹)
آری در خانهٔ وجود هر یک از ما، دو من نمی‌گنجد و تنها آن دو منی می توانند در یک سرا بگنجند که هر دو منِ الهی باشند که در این صورت دیگر، دویی وجود ندارد چون آن دو من، در اصل یکی هستند و مشترک‌اند.
معجزه ی سپاسگزاری
مردی آن است که دیگران را خوش کند. چه مردی باشد که خویشتن خوش باشد؟..." (همان: ۱۴۳)
زینب
به راستی کدام یک از ماست که با خویشتن حقیقی خود، آشنا شود و زبان به کام نگیرد؟
زینب
تا از آن‌چه داری و دوست می‌داری نگذری و نبخشی به نیکویی نمی‌رسی
زینب
هر که او را خُلق و خوی فراخ دیدی و سخن گشاده و فراخ حوصله، که دعای خیر همه عالم کند که از سخن او تو را گشادِ دل حاصل شود و این عالم و تنگی او، بر تو فراموش می‌شود... (او فرشته است و بهشتی)" (همان: ۷۱۳).
زینب
"در خلق خدا هم قهر است هم لطف. همه لطف، هیچ مزه ندارد" (مقالات: ۲۴۲ و ۲۴۳
زینب
هرچند که زن را امر کنی که پنهان شو او را دغدغهٔ خود را نمودن بیشتر شود و خلق را از نهان شدن او، رغبت به آن زن بیش گردد. پس تو نشسته‌ای و رغبت را از دو طرف زیادت می‌کنی و می‌پنداری که اصلاح می‌کنی! آن خود عین فساد است..." (فیه مافیه: ۷۷-۷۸).
زینب
یک دو گامی در تکلف ساز خَوش عشق گیرد گوش تو آن گاه کَش
زینب
"هر فسادی که در عالم افتاد از این افتاد که یکی، یکی را معتقد شد به تقلید، یا منکر شد به تقلید" (مقالات: ۱۶۱).
زینب

حجم

۴۳۳٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۲۷۸ صفحه

حجم

۴۳۳٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۲۷۸ صفحه

قیمت:
۵۵,۰۰۰
۲۷,۵۰۰
۵۰%
تومان