دانلود و خرید کتاب درس‌هایی درباره داستان‌نویسی لئونارد بیشاپ ترجمه محسن سلیمانی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب درس‌هایی درباره داستان‌نویسی اثر لئونارد بیشاپ

کتاب درس‌هایی درباره داستان‌نویسی

معرفی کتاب درس‌هایی درباره داستان‌نویسی

کتاب درس‌هایی درباره داستان‌نویسی نوشتهٔ لئونارد بیشاپ است که با ترجمهٔ محسن سلیمانی در انتشارات سوره مهر منتشر شده است.

درباره کتاب درس‌هایی درباره داستان‌نویسی

لئونارد بیشاب داستان‌نویس، روزنامه‌نگار و استاد دانشگاه، در سال ۱۹۲۲ میلادی در شهر نیویورک امریکا به دنیا آمد. او سال‌ها پیش برای نخستین‌بار به‌اتفاق جیمز ت. فارل کلاس‌های نویسندگی خلاق را در دانشگاه کلمبیای امریکا راه‌اندازی کرد. پس از آن نیز مدت‌ها در دانشگاه‌های نیویورک و کالیفرنیا در برکلی داستان‌نویسی تدریس می‌کرد و به قولی، یکی از ده استاد برجسته در زمینه تدریس داستان‌نویسی بود. بیشاپ حدود ۱۴ اثر ـ که بیشتر آن‌ها رمان بود ـ منتشر کرد، از جمله خدای ابدی و ازلی و کشمکش با تقدیر.

کتاب درس‌هایی درباره داستان‌نویسی نیز از جمله آثار ماندگار و در واقع درس‌نامه او در زمینه داستان‌نویسی است که در امریکا به‌عنوان کتاب درسی از آن استفاده می‌شود. بیشاب در سال ۲۰۰۲ میلادی در کانزاس‌سیتی درگذشت.

این اثر ارزشمند ۳۱۵ نکته و درس دربارهٔ رمان و داستان‌نویسی و انواع تکنیک‌های آن دارد که برای نویسندگان نوپا و جوان بسیار مفید خواهد بود.

خواند کتاب کتاب درس‌هایی درباره داستان‌نویسی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به داستان‌نویسی پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب کتاب درس‌هایی درباره داستان‌نویسی

«اگر نویسنده‌ای بخواهد از تصادف (چرخش ناگهانی وقایع داستان، بی‌آنکه قهرمان داستان در این تغییر دخیل باشد) قابل قبول در داستان خود استفاده کند، باید حادثهٔ تصادفی را علیه قهرمان داستان به کار گیرد.

استفاده از واقعهٔ تصادفی علیه قهرمان داستان اگرچه بدشانسی غافل‌گیرکننده‌ای است، ولی همه آن را باور می‌کنند. اما برعکس، هنگامی که نویسنده حادثهٔ تصادفی را به نفع قهرمان داستان به کار گیرد، پیداست که تصادف فقط تمهید گول‌زنندهٔ نویسنده که خلاقیتش رو به تحلیل رفته به حساب می‌آید.

داستان: مارک در حال راه‌اندازی سیستم آبیاری در صحرای نوادا است. چنین کاری این منطقه را به واحه‌ای وسیع بدل می‌کند. مخارج این کار را دولت می‌پردازد.

مثال (حادثهٔ تصادفی به نفع قهرمان داستان): رئیس‌جمهور جدید فردی به شدت ضد محیط زیست است. او همهٔ بودجهٔ طرح‌های مربوط به محیط زیست را قطع می‌کند. مارک با عصبانیت بیل می‌زند. ناگهان صدای عجیبی به گوشش می‌رسد. با عجله زمین را می‌کند و صندوقی پر از الماس ـ که به جا مانده از قبیلهٔ سرگردان اینکاهاست ـ پیدا و با این ثروت، مخارج طرح آبیاری‌اش را تأمین می‌کند.

بدیهی است که نویسنده این شگرد را به کار بسته تا به راحتی مارک را از مخمصه برهاند. به علاوه مارک برای به اتمام رساندن طرح آبیاری‌اش و غلبه بر این مشکل حل‌نشدنی دست به عمل قهرمانانه‌ای نمی‌زند. و باز برای حفظ اعتبارش احتیاج به کار شاقی ندارد.

مثال (حادثه تصادفی علیه قهرمان): کار طرح آبیاری مارک به خوبی پیش می‌رود. رئیس‌جمهور جدید و ضد محیط زیست بودجهٔ طرح او را قطع می‌کند. کارگران مارک با ایثارگری و بدون مزد به کارشان ادامه می‌دهند. یکی از کارگران هنگامی که مشغول حفاری بوده، دفینه‌ای (گنجی بازمانده از قبیلهٔ اینکاها) کشف و آن را با دیگر کارگران تقسیم می‌کند و همگی مارک و طرح آبیاری‌اش را رها می‌کنند و می‌روند.

در اینجا چون رویدادی تصادفی علیه مارک به کار آمده است، مانع دیگری سر راه او قرار می‌گیرد و مارک اگر بخواهد قهرمان باقی بماند، باید بر این مانع نیز فائق آید. نویسنده‌ها به شخصیت‌های خوش‌شانس لطف می‌کنند. آن‌ها هیچ‌گاه خود به چیزی دست نمی‌یابند، بلکه فقط بخشش‌ها را جمع می‌کنند.»

نظرات کاربران

امیری حسین
۱۳۹۷/۱۲/۰۵

وااای...پدرم دراومد تا خوندمش. نکات خوبی داره. اگه میخواید که از رمان خوندن لذت ببرید این کتاب رو نخونید چون با شگرد ها و ترفندهای داستان و رمان اشنا میشید و دیگه موقع خوندن رمان نمیتونید به اندازه کافی به خود رمان

- بیشتر
امیر افصحی
۱۳۹۹/۰۲/۰۳

با سلام به همه عزیزان دوستان این کتاب صرفا با یک کتاب رمان تفاوت دارد ، این کتاب بواقع یک کتاب در موضع تدریس است و ویژگیهایی که از این نگاه دارد ، الحق بی نظیر است به خاطر علاقه خاصی

- بیشتر
REZA
۱۳۹۹/۰۷/۱۰

کتاب خوبیه؛ فقط باید با حوصله و مو به مو خوندش تا بتونید چیزی ازش یاد بگیرید. البته برای کسانی که میخوان در داستان نویسی پیشرفتی داشته باشن من کتاب داستان از رابرت مک کی و همچنین آناتومی داستان از

- بیشتر
رضا
۱۳۹۹/۰۳/۰۸

کتاب بسیار خوبی است و در مقایسه با کتاب های دیگر بسیار کاربردی است بعد اشنایی با مقدمات داستان نویسی حتما مطالعه شود به جای اینکه چندین کتاب درباره داستان نویسی بخوانید کتاب درباره داستان نویسی رو چندین بار بخوانید بیش از ۳۰۰

- بیشتر
نویسنده
۱۳۹۷/۱۰/۲۸

کتاب فوق العاده ای است در هر سطحی از نویسندگی باشید بیشترین بهره را از آن می برید کتاب پر است از فنون مختلف داستان نویسی به همه سوالات شما برای اینکه مثل یک حرفه ای داستان بنویسید را پاسخ

- بیشتر
بید مجنون
۱۴۰۰/۰۱/۱۰

کتاب خیلی پر نکتس با حوصله باید خونده بشه بیشتر موردا واسش نمونه اورده که خیلی قابل فهمش می کنه بعضی قسمتا هم من متوجه نشدم و توضیح بیشتر لازم داشت خوندنش پیشنهاد میشه و به نظر من کتابی واسه

- بیشتر
END
۱۳۹۸/۰۱/۲۶

عالی از بهترین کتابای داستان نویسی در ایران

Darvag
۱۴۰۱/۰۵/۱۲

سلام 🙏 دوستانی که دوره مقدماتی و پیشرفته رو گذروندن بخونن چون برای مبتدی خوب نیست، حواصشون رو پرت میکنه.🙏

علیرضا
۱۳۹۹/۰۵/۲۰

نکته های خوبی داره و کمک زیادی به بهتر شدن قلم می کنه.

مسعود
۱۴۰۲/۰۱/۱۳

با عرض سلام. در بین کتاب‌های نویسندگی که خواندم این کتاب از همه بهترین و جامع ترین و در ضمن پرکاربردترین کتابی هست که دیده ام. با تشکر از طاقچه و مترجم این کتاب

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۳۳)
نویسندهٔ مبتدی باید گروهی از نوقلمانی را که می‌خواهند نویسنده‌ای حرفه‌ای شوند بیابد و با آن‌ها کار کند. چون این گونه نویسندگان باید حتماً نوشته‌هایشان را بخوانند و بشنوند. همیشه می‌توان در بین نویسندگان مبتدی افرادی با قابلیت‌ها، زمینه‌ها، علایق و مشاغل مختلف یافت. همیشه کسی هست که به نوشتهٔ شما کمک کند. انتقادهایی را که به نوشته‌های دیگران می‌کنید در حقیقت درون‌بینی نقادانه‌ای است که به کار شما نیز می‌آید. نویسندگان مبتدی نباید مثل نویسندگان حرفه‌ای حساس باشند. غرور، خودخواهی و خودپسندی مانع پیشرفت آن‌هاست. این گونه حساسیت‌ها هیچ سودی ندارد. اگر آن‌ها در برابر شلاق انتقاد تاب نیاورند، هیچ‌گاه صادقانه با نوشته‌هایشان روبه‌رو نخواهند شد. و هیچ گاه با بی‌رحمی نقایص آن‌ها را رفع نخواهند کرد. چرا که همیشه اوج نوشته‌هایشان را می‌بینند، نه حضیض آن‌ها را.
:)
(مارک تواین نیز می‌گوید: فرق بین کلمهٔ درست و کلمهٔ تقریباً درست مثل فرق بین آذرخش و کرم شب‌تاب است.)
:)
شخصیت پس از غیبت طولانی تغییر می‌کند هر گاه شخصیتی در بیش از ده صفحه از رمان غایب باشد، حتی اگر این غیبت فقط به مدت دو ساعت یا دو روز باشد، باید دوباره از جنبه‌ای دیگر او را توصیف کرد.
علیرضا
نیکی و بدی نوعی قضاوت اخلاقی است و بر اساس علائق اداره‌کنندگان جامعه تبیین می‌شود.
Gisoo
اگر مطالب مربوط به گذشته را در گفت‌وگوی حال، بیش از حد برجسته کنیم، گفت‌وگوی حال بی‌اعتبار می‌شود. و اگر گفت‌وگوی شخصیت‌ها بی‌اعتبار شود، دیگر خود شخصیت‌ها باورکردنی نیستند.
فاطمه ناظریان
محتوای گفت‌وگوها باید مستقیماً مربوط به موضوع بحث باشد. البته می‌شود در آن به گذشته هم اشاره کرد؛ اما به طور مختصر.
فاطمه ناظریان
داستان‌های پیچیده همواره باید دو خط طرح داشته باشد: خط طرح اصلی، که ضمن آن شخصیت‌های اصلی به ایفای نقش خود در حوادث داستان می‌پردازند و خط طرح فرعی یا کمکی که در داستان موانع، حواس‌پرتی‌ها، درگیری‌های فرعی و وضعیت‌های انتظارآلود ایجاد می‌کند. داستان تک‌خطی همواره بدیهی و ملال‌آور است، و چون قابل پیش‌بینی است؛ فاقد احساس قوی و شک و انتظار است.
فاطمه ناظریان
اگر نویسنده‌ای بخواهد از تصادف (چرخش ناگهانی وقایع داستان، بی‌آنکه قهرمان داستان در این تغییر دخیل باشد) قابل قبول در داستان خود استفاده کند، باید حادثهٔ تصادفی را علیه قهرمان داستان به کار گیرد. استفاده از واقعهٔ تصادفی علیه قهرمان داستان اگرچه بدشانسی غافل‌گیرکننده‌ای است، ولی همه آن را باور می‌کنند. اما برعکس، هنگامی که نویسنده حادثهٔ تصادفی را به نفع قهرمان داستان به کار گیرد، پیداست که تصادف فقط تمهید گول‌زنندهٔ نویسنده که خلاقیتش
سياه مشق
نویسندهٔ مبتدی باید گروهی از نوقلمانی را که می‌خواهند نویسنده‌ای حرفه‌ای شوند بیابد و با آن‌ها کار کند. چون این گونه نویسندگان باید حتماً نوشته‌هایشان را بخوانند و بشنوند. همیشه می‌توان در بین نویسندگان مبتدی افرادی با قابلیت‌ها، زمینه‌ها، علایق و مشاغل مختلف یافت. همیشه کسی هست که به نوشتهٔ شما کمک کند. انتقادهایی را که به نوشته‌های دیگران می‌کنید در حقیقت درون‌بینی نقادانه‌ای است که به کار شما نیز می‌آید.
safaeinejad
(مارک تواین نیز می‌گوید: فرق بین کلمهٔ درست و کلمهٔ تقریباً درست مثل فرق بین آذرخش و کرم شب‌تاب است.
رئوف

حجم

۶۴۳٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۴۸۰ صفحه

حجم

۶۴۳٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۴۸۰ صفحه

قیمت:
۱۴۴,۰۰۰
۱۰۰,۸۰۰
۳۰%
تومان