دانلود و خرید کتاب جامعه مصرفی ژان بودریار ترجمه پیروز ایزدی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب جامعه مصرفی اثر ژان بودریار

کتاب جامعه مصرفی

معرفی کتاب جامعه مصرفی

کتاب جامعه مصرفی نوشتهٔ ژان بودریار‌، جامعه‌شناس و فیلسوف مدرن فرانسوی است که با ترجمهٔ پیروز ایزدی در نشر ثالث منتشر شده است. 

درباره کتاب جامعه مصرفی

بودریار معتقد است انسان‌ها دیگر در زندگی خودشان هم دخالتی نمی‌کنند. در مقاله‌ای که با عنوان «بعد از خوشگذرانی چه‌کار می‌کنی؟» منتشر کرد به این مطلب اشاره می‌کند که چگونه نیروهای آزادشده مدرنیسم - یعنی آزادی جنسی و نژادی، آزادی بیان و امتیازات طبقاتی به‌تدریج در پیوند با یکدیگر «جامعه نمایشی» را ساخته‌اند و در این جامعه به ضد آن چیزی که در اصل انتظار می‌رفت بدل شده‌اند.

بودریار معتقد است جهان پسامدرن جهان نمایش است و ما وارد جهان فراواقعی شده‌ایم. به‌عبارت‌دیگر واقعیت تولید می‌شود ولی از قدرت ما خارج است. آنچه که ما از واقعیت و جهان واقعی می‌بینیم در واقع تصویری است که به ما نشان داده می‌شود.

رسانه به‌صورت دریچه نگاه ما به جهان عمل می‌کند. حتی وقتی که در صدد مخالفت با این نظام سرمایه‌داری پیشرفته باشیم بلافاصله به بخشی از آن تبدیل می‌شویم. از نظر بودریار، پیروی عقل ابزاری از شیوه‌های زندگی بشری موجب انحلال سوژهٔ اجتماعی و خصوصی شدن بعد سیاسی شده است. این انحلال که همراه با انحلال کامل سوژهٔ هگلی به دنبال نقد نیچه‌ای از متافیزیک است، متفکران پسامدرن را به‌سوی نوعی نسبی‌گرایی فرهنگی سوق می‌دهد که همراه با پلورالیسمی افسون‌زدا، سقوط ایدئولوژی‌ها و نگرش‌های سهوگرایانه را فراهم می‌آورد.

نویسنده در کتاب جامعه مصرفی قصد دارد بگوید امروزه افراد مرفه مانند گذشته، پیش از آنکه در محیط اطراف خود با دیگر انسان‌ها سروکار داشته باشند، با اشیا در ارتباط‌اند. مراوده‌های روزمره آنان دیگر چندان با همنوعانشان صورت نمی‌گیرد و بر اساس آمارها، با سیر صعودی، صرف دریافت کالاها و پیام‌ها و دست‌کاری در آن‌ها می‌شود. نویسنده در این کتاب جامعه مصرفی در جهان را بررسی می‌کند سعی دارد با تحلیلی دقیق این پدیدهٔ همه‌گیر را بررسی کند.

خواندن کتاب جامعه مصرفی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان جامعه‌شناسی پیشنهاد می‌کنیم. 

درباره ژان بودریار‌

ژان بودریار (۱۹۲۹-۲۰۰۷) استاد جامعه‌شناسی دانشکده نانتر بود. او در مجله له‌تان مدرن مسئولیت بخش رویدادهای ادبی را بر عهده داشت و به ترجمهٔ اشعار برتولت برشت، نمایش‌نامه‌های پیتر وایس و نیز کتاب ویلهلم اِ. مولمان با عنوان موعودگرایی‌های انقلابی در جهان سوم از زبان آلمانی پرداخت.

 آثار زیادی از او منتشر شده است از جمله «نظام اشیا»، «نقد اقتصاد سیاسی نشانه»، «آینه تولید»، «مبادله نمادین و مرگ»، «حزب کمونیست یا بهشت مصنوعی سیاست»، «صور خیالی و شبیه‌سازی»، «درباره اغوا»، «فراموش کردن فوکو»، و «بوبورگ».

بخشی از کتاب جامعه مصرفی

«مفاهیم محیط و فضا، بی‌شک از زمانی رواج بیش‌تری یافته‌اند که درواقع ما از دیگر انسان‌ها فاصله گرفته‌ایم، [در نتیجه] حضور آن‌ها را کم‌تر احساس می‌کنیم و چندان طرف گفت‌و‌گوی آن‌ها واقع نمی‌شویم و در عوض، بیش‌تر زیر نگاه ساکت اشیای مطیع و توهّم‌انگیزی قرار داریم که همواره یک چیز را برای ما تکرار می‌کند و آن چیزی نیست جز بهت و حیرت، فراوانی مجازی و فاصله گرفتن مجازی و نیز فاصله گرفتن از دیگران. همان‌گونه که کودکی که در میان گرگ‌ها بزرگ می‌شود به گرگ تبدیل می‌شود، ما نیز آرام‌آرام حالت ابزاری پیدا می‌کنیم. ما در عصر اشیا زندگی می‌کنیم: می‌خواهم بگویم که با ریتم آن‌ها و براساس ظهور و افول پیاپی آن‌ها زندگی می‌کنیم. آن‌ها را می‌بینیم که متولد می‌شوند، به کمال می‌رسند و می‌میرند، در‌حالی‌که در کلیه تمدن‌های پیشین، اشیا، ابزارها و بناها نسل‌ها دوام می‌آوردند.

اشیا، در زمره گیاهان و حیوانات نیستند. با وجود این، آن‌ها در ما احساس نوعی پوشش گیاهی انبوه یا [چیزی شبیه به] جنگل را به‌وجود می‌آورند که در آن انسان وحشی جدیدِ دوران مدرن، به‌ز‌حمت بازتاب‌های تمدن را می‌یابد. این جانوران یا گیاهانی که انسان تولید کرده و به نوبه خود در محاصره آن‌ها قرار گرفته، همان‌گونه که در رمان‌های مبتذل علمی‌_ تخیلی مشاهده می‌شود، باید هرچه سریع‌تر به‌‌همان صورتی که آن‌ها را می‌بینیم و با آن‌ها زندگی می‌کنیم، توصیف شوند؛ و با وجود شُکوه و جلال و نیز کثرت و فراوانی‌شان، هرگز نباید فراموش کنیم که آن‌ها حاصل یک فعالیت بشری و تابع قانون ارزش مبادله، و نه قوانین اکولوژیک طبیعی، می‌باشند.

«در خیابان‌های پرجنب و جوش لندن، مغازه‌ها تنگ یکدیگر قرار گرفته‎‌اند، و در پشت ویترین‌های‌شان تمامی ثروت‌های عالم گسترانده شده‌اند: شال‌های هندی، هفت‌تیرهای امریکایی، ظروف چینی، سوتین‌‌های پاریسی، پالتوهای پوست روسی و ادویه مناطق استوایی؛ اما همه این اجناس که در بسیاری از کشورها مشاهده می‌شوند، حامل یک برچسب سفید فریبنده هستند که بر روی آن‌ها اعداد عربی و پس از آن حروف اختصاریd, s, L (لیره استرلینگ، شیلینگ و پنس) حک شده‌اند. کالاها به هنگام گردش چنین تصویری از خود به‌نمایش می‌گذارند» (مارکس، مقاله‌ای در نقد اقتصاد سیاسی).»

نظرات کاربران

امیدی
۱۳۹۶/۰۳/۱۹

اصطلاح جامعه مصرفی که طی دهه گذشته کاربرد عمومی پیدا کرده است، به جامعه ای اشاره دارد که نه بر محور تولید کالا و خدمات بلکه بر محور مصرف سازماندهی شده است.  این اصطلاح به طور معمول برای مشخص کردن مجموعه

- بیشتر
maryhzd
۱۳۹۸/۰۸/۲۰

باور کنید کتابهای سنگین و فلسفی کم نخوانده ام ولی اصلا نمی توانم با این متن کنار بیایم، واژه ها انگار مال موضوع نیستند و به چیزهایی اشاره می کنند که خارج از بحث قرار دارند.... متن و کتاب اصلی

- بیشتر
سینا
۱۳۹۶/۰۳/۱۹

«همانطور که جامعه قرون وسطی با خدا و شیطان تعادل خود را حفظ می‌کرد جامعه مصرفی با مصرف و تقبیح آن تعادلش را حفظ میکند.»

masoud.snd
۱۳۹۹/۰۶/۱۳

با احترام به زحمت مترجم این کتاب،منم حین خوندن کتاب اومدم نظرات رو در رابطه با ترجمه و متن روان کتاب بخونم تا قضاوتی نا منصفانه و فردی نداشته باشم.این ترجمه نیاز به چند بار خونده شدن و تمرکز بالا

- بیشتر
کیوان
۱۳۹۵/۰۵/۱۹

یه کار کلاسیک. شرحی کامل و کاملا منطبق با جامعه ی مصرف زده ی ما که به نوعی خوشبختی رو در مصرف می بینه. خودم دو سه بار خوندم و باز هم دوست دارم بخونم.

Farough
۱۴۰۰/۰۲/۲۶

محتوای کتاب، فوق العاده است. نویسنده در بیان سخنان خود، نمونه ها و مثال های عینی بسیاری را می آورد. از طرف دیگر، تعداد زیاد فصل های کتاب، نشان دهنده آن است که به هر موضوعی کمابیش پرداخته شده. تنها نکته

- بیشتر
Hemmat
۱۳۹۴/۰۵/۲۳

هم کتاب وهم نو یسنده هر دو ارزشمندند.

esrafil aslani
۱۴۰۱/۰۶/۱۴

"امروزه در اطراف ما شواهد بسیار زیادی از مصرف و فراوانی به چشم می خورد: از انواع و اقسام اشیا، خدمات و کالاهای مادی که پدیدآورنده نوعی جهش بنیادی در اکولوژی نوع بشر هستند. سخن دقیق تر آن که امروزه،

- بیشتر
Ali kavehee
۱۳۹۸/۰۸/۲۹

اصلا نتونستم با متن ارتباط بگیرم......

ishmaelpour
۱۴۰۰/۱۱/۱۲

این اثر شاهکار بودریار است و خواندنِ آن برای اهل فلسفه یک ضرورت. ده سال پیش با بودریار چندان آشنا نبودم و با خواندن این اثر دریافتم که چرا او را غول فلسفه ‌ی پسامدرن لقب گرفته. با خواندن این

- بیشتر
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۰۴)
تحت لوای به خود رسیدن، زن (مدل مؤنث) به‌صورت نیابتی به سطح «خدمت»‌رسانی تنزل می‌یابند. عزم و ارادۀ او مستقل نیست.
Farough
«به من بگو چه دور می‌اندازی، به تو خواهم گفت که هستی!»
Shanti
بازی کامپیوتر: همان اصل در مورد بازی کامپیوتر نیز مصداق دارد. یادگیری در کار نیست. یک رایانه کوچک پرسش‌هایی برای شما مطرح می‌کند و برای هر پرسش پنج پاسخ ارائه می‌شود: اگر فوراً پاسخ دهید، حداکثر امتیاز را به‌دست می‌آورید و «قهرمان» می‌شوید. بنابراین، زمانی برای تأمل و اندیشه وجود ندارد، بلکه فقط فرصت واکنش وجود دارد. دستگاه نه با فرایندهای فکری، بلکه با سازوکارهای واکنشی فوری سروکار دارد. نباید پاسخ‌های پیشنهادی را سبک و سنگین کرد یا در مورد آن‌ها به تأمل و اندیشه پرداخت؛ باید پاسخ صحیح را مشاهده کرد و آن‌ را به‌عنوان یک محرک براساس برنامه اپتیکی_ حرکتی سلول فوتو الکتریک ثبت کرد.
سعید جلوخانی
امروزه، افراد مرفه مانند گذشته، بیش از آن‌که در محیط اطراف خود با دیگر انسان‌ها سروکار داشته باشند، با اشیا در ارتباط‌اند.
Chia.V
یک شعار امریکایی می‌گوید: «مسیح را امتحان کنید.» باید همه‌چیز را امتحان کرد، زیرا انسانِ مصرفی همواره از این می‌ترسد که چیزی را «از دست بدهد»، حال این چیز می‌تواند هر نوع لذتی باشد. هرگز نمی‌دانیم که آیا فلان تماس، فلان تجربه (کریسمس در جزایر قناری، مارماهی با ویسکی، پرادو، ال. اس. دی، عشق به سبک ژاپنی) «احساسی» برخواهد انگیخت یا نه. این دیگر میل نیست، حتی نام آن ‌را «سلیقه» یا گرایش خاصی نیز نمی‌توان گذاشت، این نوعی کنجکاوی همگانی است که محرک آن وسوسه‌ای مبهم است __ می‌توان به آن «اخلاق سرگرمی» گفت که در آن الزام به سرگرم شدن و بهره‌برداری از کلیه امكانات برای تحت تأثیر واقع شدن، لذت بردن یا ارضا شدن وجود دارد.
مهدی تکلو
آنچه آزادی و حاکمیت مصرف‌کننده خوانده می‌شود، چیزی جز فریب و اغفال نیست.
Farough
امروزه در اطراف ما شواهد بسیار زیادی از مصرف و فراوانی به‌چشم می‌خورد: از انواع و اقسام اشیا، خدمات و کالاهای مادی كه پدیدآورنده نوعی جهش بنیادی در اکولوژی نوع بشر هستند. سخن دقیق‌تر آن‌که امروزه، افراد مرفه مانند گذشته، بیش از آن‌که در محیط اطراف خود با دیگر انسان‌ها سروکار داشته باشند، با اشیا در ارتباط‌اند.
msadeq
همان‌گونه که کودکی که در میان گرگ‌ها بزرگ می‌شود به گرگ تبدیل می‌شود، ما نیز آرام‌آرام حالت ابزاری پیدا می‌کنیم. ما در عصر اشیا زندگی می‌کنیم: می‌خواهم بگویم که با ریتم آن‌ها و براساس ظهور و افول پیاپی آن‌ها زندگی می‌کنیم. آن‌ها را می‌بینیم که متولد می‌شوند، به کمال می‌رسند و می‌میرند، در‌حالی‌که در کلیه تمدن‌های پیشین، اشیا، ابزارها و بناها نسل‌ها دوام می‌آوردند.
msadeq
شکسپیر در شاه‌لیر می‌گوید: «از نیاز مگو که حقیرترین گدا هم در ناچیزترین خواسته‌اش زیاده‌خواه است. اگر طبع آدمی بیش از طبیعتش نخواست، پس حیاتش همچون حیوان‌هاست. آیا آگاه هستی که ما برای بودن، باید زیاده‌خواه باشیم؟»
انیماتور
طبقات متوسط بیش‌تر گرایش دارند که با خودنمایی مصرف کنند؛ این گرایشی است که آنان از دایناسورهای سرمایه‌دار قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم به‌ ا‌رث برده‌اند. از این بابت، این طبقات به‌لحاظ فرهنگی مبتدی هستند. گفتن این امر بی‌فایده است که یک استراتژی طبقاتی در پشت‌سر این مسئله قرار دارد. رایزمن می‌گوید: «یکی از محدودیت‌هایی که مصرف فردِ دارای تحرک اجتماعی با آن روبه‌روست مقاومتی است که طبقات بالا در برابر «تازه به دوران رسیده‌ها» از خود نشان می‌دهند. آنان این کار را از طریق استراتژی کم‌مصرفی خودنمایانه انجام می‌دهند:
Farough

حجم

۴۷۱٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۹

تعداد صفحه‌ها

۳۲۹ صفحه

حجم

۴۷۱٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۹

تعداد صفحه‌ها

۳۲۹ صفحه

قیمت:
۱۶۴,۵۰۰
تومان