دانلود و خرید کتاب نمادشناسی تطبیقی ۱: انسان (صفات، ویژگی‌ها، ابزار، متعلّقات و...) حیدر شجاعی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب نمادشناسی تطبیقی ۱: انسان (صفات، ویژگی‌ها، ابزار، متعلّقات و...) اثر حیدر  شجاعی

کتاب نمادشناسی تطبیقی ۱: انسان (صفات، ویژگی‌ها، ابزار، متعلّقات و...)

معرفی کتاب نمادشناسی تطبیقی ۱: انسان (صفات، ویژگی‌ها، ابزار، متعلّقات و...)

«نمادشناسی تطبیقی ۱: انسان (صفات، ویژگی‌ها، ابزار، متعلّقات و...)» اولین جلد از مجموعه ۶ جلدی نمادشناسی تطبیقی، اثر حیدر شجاعی (-۱۳۴۵) است. این جلد از مجموعه به نمادشناسی انسان و هرچه به او مربوط می‌شود اختصاص دارد.

مطالعۀ نمادها صرفاً یک تبحّر نیست، نماد با خودشناسی انسان مربوط است. نماد یکی از ابزارهای معرفت و کهن‌ترین و بنیادی‌ترین روش بیان محسوب می‌شود، ابزاری که موجب آشکار شدن مفاهیمی می‌گردد که به صورت دیگری قابل بیان نیستند نماد همچون یک شمشیر دو لبه است. اگر آدمی را دچار توهّمات و خرافات سازد، سدّ راه تکامل او می‌شود. اما اگر بیان علمی و منطقی بیابد می‌تواند با استمداد از نمادشناسی به جلو حرکت کند و به کشف مستمرّ حقایق نهفته بیانجامد. در سه بخش ابتدایی کتاب، پس از مقدمه به مباحث نمادشناسی اساطیری، کاربرد نمادین خواب و رویا و نمادها و کنایات در ادبیات، عرفان و ترکیبات کاربردی در شعر فارسی پرداخته شده‌است و پس از این فصول، بخش اصلی کتاب که بررسی نمادها بر اساس حروف البا است آغاز می‌شود. نویسنده هر نماد را از سه بعد اساطیری، خواب و رویا و ادبیات و عرفان بررسی و مقایسه کرده است.

درباره «اُجاق» در بخش توضیحات مربوط به بعد اساطیری آن چنین آمده‌است:

در قدیم، اجاق یک خانه شبیه محراب بود؛ از این رو برای صاحبان خانه جنبۀ مقدّسی دارد و از حرمت برخوردار است. اجاق نماد زندگی دسته جمعی، خانه، وصلت زن و مرد و همچنین نماد ارتباط میان آتش و ظرف آتش است. بنابر باور میا کیشه، نور اجاق نشانگر تجسّد روح ملکوتی است؛ همان طور که نور یک شمع نشانۀ روح یک فرد مرده است. اجاق مرکز زندگی است که در تمام فرهنگ‌ها حرمت دارد و نور اجاق نیز نشانگر روح ملکوتی است. در اساطیر روم باستان، «وستا» ایزدبانوی رومی آتش و اجاق، معادل ایزدبانوی یونانی «هِستیا». او را در خانه به عنوان ایزد خانگی می‌پرستیدند و کیش عمومی نیز داشت و صاحب بارگاهی مدوّر بود شبیه اجاق کل جامعه که آتش دائمی در آن بر پا بود و باکره‌های معبد وِستا از آن نگهبانی می‌کردند.

نظرات کاربران

حی بن یقظان
۱۳۹۹/۰۶/۰۱

شش جلد نماد شناسی را بذارید تو بی نهایت لطفاً

Sedi Java
۱۳۹۸/۰۸/۲۹

در تحلیل خواب و رویا به روش یونگ عالیه و کمک بسیاری میکنه. همینطور در روانکاوی و استخراج مفاهیم تداعی آزادها و تخیل فعال.

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۳)
با استناد به فرهنگ لغت «المورد»، خرافه از ریشۀ «خ ر ف» به معنای کوری ذهن، تباهی عقل و خرد، و با واژۀ «خروف = گوسفند» نیز همریشه است. خرافه به معنای اعتقاد غیرمنطقی و ثابت نشده به تأثیر امور ماورای طبیعت در امور طبیعی و به عبارت دیگر، هر نوع پندار عجیب برای مردم عوام می‌باشد. اگر پبذیریم که جهل، در پیدایش خرافات مهم‌ترین عامل به شمار می‌رود، در اینصورت باید اذعان نمائیم که آگاهی و دانش سلیم می‌تواند ما را در برابر آن افکار و اعمال سوء مصون بدارد؛ اینجاست که خواهیم توانست فرهنگ و عادات و رفتار خود را از هرگونه خرافات و افکار غلط و باورهای جعلی و ناپسند پالایش و تصفیه کنیم.
Ahmad
فیتیشیسم (Fetichisme) یکی از ادیان بسیار ابتدایی که برخی همچون اسپنسر آن را دین عمومی بشر می‌دانند و معتقدند که ادیان دیگر از آن سرچشمه گرفته‌اند، دین فتیشیسم یا روح پرستی است.. فتیش اصولا یک اسم بدوی است. جامعه شناسان در مطالعه مذاهب قبائل اسم‌های خاص همان مذاهب را گرفته‌اند و اصطلاح جامعه شناسی کرده‌اند… فتیش شیئی یا اشیایی است مثل مهره‌ها، سنگ ریزه‌ها و مثل بعضی از اشیاء متبرّکه که مورد پرستش بدوی بوده است. بدوی با دست زدن و مس آنها یا بوسیدنشان آنها را عبادت می‌کرده است. فتیش به معنای اعتقاد به تقدّس بعضی از اشیاء طبیعی است. ‫Fetiche به معنای یک شیء مادی است که به مناسبتی مورد پرستش قرار می‌گیرد از قبیل درخت، یک تکه سنگ و غیره. آثار این مذهب حتی در میان عوام خودمان دیده می‌شود
Ahmad
تابو، محرمات، حرام هایی است که جنبۀ مرموزی دارد و علت آن از نظر منطقی و خودآگاهی عقلی بر مذهبی ابتدایی روشن نیست، ولی بدان عمل می‌کند. آثار آن در میان عوام همۀ ملّت‌های امروز هم به جا مانده است.
Ahmad

حجم

۱٫۲ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۴۴۰ صفحه

حجم

۱٫۲ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۴۴۰ صفحه

قیمت:
۴۰,۰۰۰
تومان