دانلود و خرید کتاب پرستوی دهلاویه مجید نجف پور
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب پرستوی دهلاویه

کتاب پرستوی دهلاویه نوشتهٔ مجید نجف پور را انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر کرده است. این کتاب به شرح زندگی و مبارزات و فعالیت‌های شهید مصطفی چمران می‌پردازد.

درباره‌ کتاب پرستوی دهلاویه

روایت خاطرات در تبیین ابعاد تاریخ انقلاب اسلامی ایران از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. اسناد تصویری و حتی ثبت وقایع هرگز به‌تنهایی نمی‌توانند بیان‌کنندهٔ زوایای پیدا و پنهان تاریخ باشند چرا که انگیزه‌ها و آرمان‌ها، اخلاص‌ها و ایثارها، تصمیمات پنهانی با نقایص و کاستی‌های فراوان از چشم و گوش عکاس و مورخ مخفی اما در اذهان باقی می‌مانند. خاطرات می‌توانند منابع مکتوب تاریخ را گویا کنند و آنچه را که از دیده‌ها پنهان مانده، آشکار نمایند؛ خصوصاً افرادی که خود جزء تاریخ‌سازان بوده‌اند. ازجملهٔ این افراد، شهید دکتر مصطفی چمران بود که فعالیت‌های مخلصانه و عاشقانهٔ او برای به ثمر رساندن انقلاب انکارناپذیر است. او که به قول خودش تمامی لذت‌های مادی را سه‌طلاقه کرد و زندگی راحت و آسوده در آمریکا را رها و برای رزم در جبهه‌های مسلمین در لبنان و ایران پیش‌گام بود. کتاب حاضر به شرح زندگی و خاطرات این مبارز و انقلابی جان‌برکف و راسخ می‌پردازد و دریچه‌ای نو به روی علاقه‌مندان به تاریخ معاصر ایران می‌گشاید.

خواندن کتاب پرستوی دهلاویه را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

علاقه‌مندان به تاریخ معاصر ایران و دوستداران زندگی‌نامه‌ها از خواندن این کتاب سود خواهند برد.

بخشی از کتاب پرستوی دهلاویه

«آغاز فعالیت‌های سیاسی و مذهبی 

چمران از پانزده‌سالگی در درس تفسیر قرآن مرحوم آیت‌الله طالقانی، در مسجد هدایت و درس فلسفه و منطق استاد شهید مرتضی مطهری و برخی از اساتید دیگر شرکت می‌کرد. وی فعالیت‌های سیاسی خود را تقریباً از سال آخر دبیرستان یعنی سال تحصیلی (۱۳۳۲-۱۳۳۱ شمسی) شروع کرد. این ایام با حوادث و اتفاقات نهضت ملی نفت و اوج‌گیری مبارزات ملی به رهبری دکتر محمد مصدق علیه سلطهٔ استعمار انگلیس بر صنعت نفت ایران مصادف بود. مصطفی چمران در مبارزات سیاسی دوران دکتر مصدق از مجلس چهاردهم تا ملی شدن صنعت نفت شرکت داشت و از عناصر پرتلاش در پاسداری از نهضت ملی ایران در کشمکش‌های سیاسی این دوران بود چمران با اعتقادی راسخ از آرمان ملی دفاع می‌کرد و در کنار دیگر مبارزان سیاسی قرار گرفت و صادقانه پای در رکاب مبارزات مردمی گذاشت. مهندس مهدی چمران دربارهٔ اعتقادات مذهبی خود و شخص شهید چمران در خاطراتش چنین می‌گوید: «پدر و مادر ما دارای اعتقادات مذهبی بودند و این اعتقادات در زندگی فرزندان خانواده خود را نشان داد. حضور در مساجد محل، شرکت در مراسم دعای کمیل و ادعیهٔ دیگر و استماع سخنرانان مذهبی ازجمله عواملی بود که توانست خمیرمایهٔ دینی بچه‌ها را در خانواده شکل دهد. مصطفی نیز توسط برادر بزرگمان مرحوم عباس چمران با محافل مذهبی آشنا شد. مصطفی پای ثابت برنامه‌های تفسیر قرآن آیت‌الله طالقانی در شب‌های چهارشنبه و جمعه در مسجد هدایت بود و در برنامه‌های عمومی که به مناسبت‌هایی نظیر میلاد پیامبر یا اعیاد فطر و قربان برگزار می‌شد، حضور فعال داشت. این روحیهٔ دینی وی زیربنای فکری و اعتقادی او در تمام ایام عمر را تشکیل داد و سرمایهٔ معنوی وی در سال‌های مبارزه و مجاهدت در همهٔ عرصه‌های مبارزه با ظلم از جنوب لبنان گرفته تا جنوب ایران، مدیون همان فطرت خداجوی او بود که در ایام جوانی با روح پاک وی عجین شده بود.» 

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱۱٫۷ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۲

تعداد صفحه‌ها

۳۰۰ صفحه

حجم

۱۱٫۷ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۲

تعداد صفحه‌ها

۳۰۰ صفحه

قیمت:
۷۲,۰۰۰
تومان