دانلود و خرید کتاب کروکودیل تام باسدن ترجمه ماهرخ همتی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب کروکودیل اثر تام باسدن

کتاب کروکودیل

نویسنده:تام باسدن
انتشارات:نشر نی
امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب کروکودیل

کتاب «کروکودیل» نوشتۀ تام باسدن و ترجمۀ ماهرخ همتی است و نشر نی آن را منتشر کرده است.

درباره کتاب کروکودیل

نمایشنامهٔ کروکودیل ۳ شخصیت اصلی دارد؛ ایوان، زاک و آنیا.

داستان با اعتراضات و انتقادهای ایوان از مردم آغاز می‌شود. ایوان با این مسئله که جایی مثل باغ‌وحش محل تفریح برای مردم است و رویداد فرهنگی تلقی می‌شود مخالف است و از اینکه برای آمدن به باغ‌وحش هزینه کرده ناراحت است اما حقیقت چیز دیگری است. علت اصلی ناراحتی او این است که دوستانش شب گذشته برای شام دور هم جمع شده‌اند اما به او نگفته بودند. ایوان هنرپیشۀ پراکنده‌کاری است که تصور می‌کند به آنچه سزاوارش است نرسیده. وقتی که زاک دوست صمیمی‌اش شجاعت به خرج می‌دهد و به او می‌گوید که باید بازیگری را کنار بگذارد، در یک‌چشم به‌هم‌زدن همه چیز عوض می‌شود و یک کروکودیل ایوان را می‌بلعد. ایوان بعد از بلعیده‌شدن همچنان زنده است. او تبدیل به ستاره‌ای می‌شود که تمام رسانه‌ها و مردم جمع شده‌اند تا او را ببینند.

نمایشنامۀ کروکودیل دربارۀ اقتصاد، سرمایه‌داری و همچنین هنرپیشه‌ای است که کروکودیلی او را می‌بلعد و او به شهرتی که همیشه آرزویش را داشت، می‌رسد. او موقعیت ابزوردی که در آن قرار گرفته است را تبدیل به فرصتی برای کسب شهرت می‌کند. تام باسدن در این اثر با زبانی طنز جامعه‌ای را مورد انتقاد قرار می‌دهد که مردم آن فقط به پول فکر می‌کنند، جاه‌طلب و حزب باد هستند و ایوان هم نماد همین مردم است. نمایشنامهٔ کروکودیل اقتباسی از داستان کوتاه داستایفسکی با همین عنوان است. در قصۀ اصلی ایوان کارمندی است که به همراه همسرش به بازار می‌روند تا کروکودیلی را که برای نمایش گذاشته شده است، ببینند. کروکودیل ایوان را می‌بلعد و ایوان فکر می‌کند که درون کروکودیل مکان بهتری برای انجام وظایف اداری‌اش است.

خواندن کتاب کروکودیل را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

خواندن این کتاب را به دوستداران نمایشنامه پیشنهاد می‌کنیم.

درباره تام باسدن

تام باسدِن، بازیگر و نمایشنامه‌نویس انگلیسی، ۳۰ نوامبر ۱۹۸۰ متولد شد. او در مدرسۀ خصوصی پسرانه در ویمبلدون در جنوب غربی لندن تحصیل کرد. یکی از اعضای گروه کمدی‌ای است که برای شبکهٔ چهار بی‌بی‌سی سریال «ترسوها» را نوشت و اجرا کرد. او تعدادی از بهترین کمدی‌های بریتانیا را نوشته است، ازجمله «پلبز» که در سال ۲۰۱۳ جایزهٔ بهترین اثر کمدی جشنوارهٔ کمدی بریتانیا و بهترین فیلم‌نامهٔ کمدی جایزهٔ انجمن سلطنتی تلویزیون را در سال ۲۰۱۴ دریافت کرد. تام باسدن سه بار هم نامزد جایزهٔ بفتا شده است. نمایشنامهٔ دیگری هم از او با نام «جوزف ک» به فارسی ترجمه شده است.

بخشی از کتاب کروکودیل

« ایوان: بدتر شدیم، مگه نه؟ بیشتر و بدتر سقوط کردیم. می‌دونی این مردک، داروین، چرا می‌خواست کشف کنه که ما ا ز نسل این لعنتی‌های پشمالوییم؟ می‌دونی چرا الان این‌جوری شده؟ چون داریم به چیزی که بودیم برمی‌گردیم، رفیق. تغییر شکل می‌دیم. خیلی زود پشم و دم و منقار و پولک درمی‌آریم و مثل اردک می‌ریم سمتِ دریا و بعدش برمی‌گردیم تو لاک خودمون.»

«زاک: من نمی‌خوام توی کروکودیل زندگی کنم! کی همچین چیزی می‌خواد؟ خیلی وحشتناکه. نه می‌تونی کاری کنی، نه می‌تونی جایی بری. کل زندگی‌تو باید در محاصرۀ مردمی سر کنی که خیره نگاهت می‌کنن. یه زندان واقعیه

آنیا: و همین زندانه که ایوان خودشو انداخت توش. از اون جایی که خیلی زیاد به ایوان اهمیت می‌دم، معتقدم بسیار تأثیرگذاره.

زاک: چی؟

آنیا: که بذاری مردم بدون در نظر گرفتن حریم خصوصیت نگاهت کنن»

«

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۶۸٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۱۰۹ صفحه

حجم

۶۸٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۱۰۹ صفحه

قیمت:
۵۹,۰۰۰
تومان