دانلود و خرید کتاب نظام حقوق منابع طبیعی در ایران با توجه به اصل حاکمیت در حقوق بین الملل نسیم گودرزی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب نظام حقوق منابع طبیعی در ایران با توجه به اصل حاکمیت در حقوق بین الملل اثر نسیم گودرزی

کتاب نظام حقوق منابع طبیعی در ایران با توجه به اصل حاکمیت در حقوق بین الملل

معرفی کتاب نظام حقوق منابع طبیعی در ایران با توجه به اصل حاکمیت در حقوق بین الملل

کتاب نظام حقوق منابع طبیعی در ایران با توجه به اصل حاکمیت در حقوق بین الملل نوشته نسیم گودرزی و نرگس گودرزی است. این کتاب اطلاعات کاملی درباره حقوق بین‌الملل در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد.

درباره کتاب نظام حقوق منابع طبیعی در ایران با توجه به اصل حاکمیت در حقوق بین الملل

نقش و اهمیت منابع طبیعی و محیط زیست بر هیچ کس پوشیده نیست و با توجه به مفاهیم توسعه پایدار، این مواهب الهی، میراث گذشتگان ما نیست بلکه امانت نسل های بعدی در نزد ماست که می بایست بدرستی حفظ، توسعه و استفاده شوند. چرا که طبیعت وانسان همیشه باهم بوده‌اند و به رغم تمام آلودگی‌ها و ویرانی‌ها و چپاول بی‌مهابای انسان در طبیعت که به شدت دوام زندگی در کره خاکی را به مخاطره افکنده است، همچنان بقا و تداوم حیات بشری محتاج طبیعت است. این وابستگی از سویی به این معنا است که بشر همواره نیازمند بهره‌گیری از منابع طبیعی است و از سویی بقای این بهره‌مندی مستلزم حفظ و نگهداری این منابع است و این مهم در گروی تنظیم مقررات و موازین قانونی در بهره‌گیری از این نعمت‌های الهی هم در عرصه داخلی و هم در عرصه بین‌المللی است.

کتاب حاضر در سه فصل به شرح ذیل تدوین یافته است: در فصل اول به منظور آشنایی با مفاهیم اولیه و پیشینه تاریخی آنها در راستای تبیین دقیق آثار و قلمرو مفاهیم اصلی کتاب از جمله حق حاکیمت بر منابع طبیعی و همچنین نظام بهره‌برداری از منابع طبیعی ایران تحت عنوان کلیات به مروری بر مفاهیم منابع طبیعی، حاکمیت دولت‌ها و حاکمیت بر منابع طبیعی، همچنین پیشینه قانون‌گذاری در رابطه با بهره‌برداری از منابع طبیعی درحقوق ایران پرداخته‌ایم. در فصل دوم تحت عنوان محدویت‌های حاکم بر حاکمیت دولت‌ها بر منابع طبیعی، به بررسی حدود حاکمیت دولت‌ها بر منابع طبیعی و همچنین الزامات ناشی از حقوق بین‌الملل محیط زیست و تعهدات آن پرداخته و از این حیث محدودیت دولت‌ها را در بهره‌برداری از منابع طبیعی‌شان تبیین و بررسی نموده‌ است. پس از آن در فصل سوم به نظام مدیریت منابع طبیعی، و چالش‌های آن از حیث حفاظت از منابع طبیعی و همچنین تعهدات زیست محیطی ایران پرداخته است. و در نهایت راهکار و پیشنهادات رفع موانع و چالش‌ها و همچنین بهبود نظام مدیریت منابع طبیعی را در پرتو موازین بین‌المللی تبیین وبررسی نموده است.

خواندن کتاب نظام حقوق منابع طبیعی در ایران با توجه به اصل حاکمیت در حقوق بین الملل را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام فعالان حوزه حقوق بین‌الملل پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب نظام حقوق منابع طبیعی در ایران با توجه به اصل حاکمیت در حقوق بین الملل

در عرصه داخلی که قلمرو اعمال حاکمیت دولت‌ها است این موازین در پرتو اصل حاکمیت دولت‌ها بر منابع طبیعی که ریشه در حقوق بین‌الملل عرفی دارد دولت‌ها را واجد صلاحیت تنظیم موازین داخلی بهره‌برداری از این منابع می‌داند. که البته این صلاحیت مطلق و موضوع محدودیت‌هایی است که بررسی آنها به ویژه آنکه مسائل مربوط به حاکمیت بر منابع طبیعی در سال‌های اخیر از اهمیت روزافزونی برخوردار شده است بسیار ضرروری است چرا که از سویی باتوجه به این مطلب که منابع طبیعی و بهره‌گیری از آنان منافع اقتصادی زیادی به خصوص در راستای ارتقای سطح رشد و توسعه کشورها دارد و همچنین از سوی دیگر بهره‌برداری بی‌رویه و بدون توجه به اثرات سوء آن به منابع طبیعی به معضل جهانی تبدیل شده است.

چرا که صرف نظر از تبعات نامطلوب صدمه به منابع طبیعی بر محیط زیست انسانی، امروزه بسیاری از معضلات محیط زیستی منحصر به یک کشور خاص نیستند و به جهات مختلف از جمله پیوند عناصر زیست محیطی به یکدیگر صدمه به منابع طبیعی به ویژه منابعی چون آب و هوا می‌تواند مخاطرات فرامرزی نیز داشته باشد. به عبارت دیگر، در خصوص آلودگی‌ها و تخریب محیط زیست که در برخی موارد نیز غیرقابل کنترل می‌شوند و مرزهای جغرافیایی سایر کشورها را هم تحت تأثیر قرار می‌دهند، چرا که ماهیت آلودگی و تخریب محیط زیست، فرامرزی بودن است که برخورد با این مخاطرات مستلزم همکاری بین همه کشورهای جهان است که در دراز مدت به نفع همه ملل نیز خواهد بود.

از این رو در عرصه حقوق بین‌الملل محیط‌زیست از مهم‌ترین منابع اصل حاکمیت، اصل ۲۱ بیانیه استکهلم ۱۹۷۲ است که بر اساس آنها دولت‌ها نباید از سرزمین خود به گونه‌ای استفاده کنند که موجب ضرر و زیان به دیگر سرزمین‌ها شوند. نقطه عطف اصل حاکمیت (اصل ۲۱ استکهلم) با کمی تغییر در اصل ۲ ریو ۱۹۹۲ آمده که دولت‌ها به موازات بهره‌مندی از آزادی در استفاده از سرزمین، تکالیفی نیز بر عهده دارند که می‌تواند محدودیت‌هایی را برای آنها ایجاد نماید.


نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱٫۷ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۱۵۲ صفحه

حجم

۱٫۷ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۱۵۲ صفحه

قیمت:
۲۲,۸۰۰
تومان