دانلود و خرید کتاب نقاشی قهوه خانه ای در گذر زمان مونا راسته
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب نقاشی قهوه خانه ای در گذر زمان اثر مونا راسته

کتاب نقاشی قهوه خانه ای در گذر زمان

معرفی کتاب نقاشی قهوه خانه ای در گذر زمان

کتاب نقاشی قهوه خانه ای در گذر زمان نوشتهٔ مونا راسته است و انتشارات گیوا آن را منتشر کرده است.

درباره کتاب نقاشی قهوه خانه ای در گذر زمان

هنرهای مردمی، زادهٔ روح پاک و بی‌آلایش مردمانی عادی است. این هنرها از دیرباز در تمامی اجزای زندگی مردم نفوذ کرده و به شکل جزئی جداناپذیر از زندگی آنان درآمده‌‌اند و نشانه‌ای از پیوند دائمی هنر، آئین، آداب و زندگی مردم عامه هستند. این مردمان همواره پرچم‌دار هنر و فرهنگ کشورشان بوده و بدون هیچ ادعایی از هنرهای بومی و سنتی ایران پاسداری کرده‌اند. همان مردمی که با ذره ذره هستی خود، تمام آرزوها، رنج‌ها و شادی‌های جامعه‌شان را در آثار هنری‌ خود به تصویر کشیده‌اند. آنان نقوش آبا و اجدادی و سرزمین‌ خود را به‌ گونه‌ای متفاوت تجسم کرده و رنگ‌ها را آنگونه که خود می‌پسندیدند، درهم‌آمیخته و غنای رنگ‌پسندی و طرح‌آفرینی خود را نثار باورها و اعتقاداتشان کرده‌اند و این موجب می‌شده است که به آفرینش و ابداع دست زده و جلوه‌هایی نوین را پدید آورند. این خصلت ذاتی هنرمند ایرانی است، زیرا او هیچ‌گاه تمایل نداشته به قوانینی پایبند شود که چون زنجیر ارائه هر نوع نوآوری را از وی سلب کند. او با الهام گرفتن از باورها، عقیده‌ها و محیط پیرامونش، با دیدی عمیق و پر کندوکاو، نقش‌ها و طرح‌های مختلفی را که مطابق با ذوق، سلیقه و فرهنگ قومش است، نمایان می‌کند. وی با دخل و تصرف در طبیعت و با الهام از افسانه‌ها و ذهنیت خویش و سنتی که با آن زیسته، تصویرهای حاصل از ذهنش را شکل می‌دهد؛ به همین دلیل است که هر تابلوی عامیانه هویتی خاص و مستقل دارد که مستقیما به آنان و درونشان ارتباط پیدا می‌کند؛ تصویرهایی که منعکس‌کنندهٔ زندگی و فرهنگ سنتی این سرزمین است.

در این بین مردمانی ساده و بی‌پیرایه به حفظ و حراست از فرهنگ و هنر این سرزمین پرداخته و در زنده نگاه‌داشتن آن تلاش کرده‌اند.

این افراد در صحنه نقاشی ایران به دوباره‌زایی سنت‌های کهن ما پرداخته و سبکی با عنوان «نقاشی قهوه‌خانه» را پدید آوردند. این سبک یکی از اصیل‌ترین و جذاب‌ترین دستاوردهای هنری معاصر است که بر خلاف جریان‌های نقاشی آکادمیک و خارج از حوزه هنر رسمی رشد کرده است. در اینگونه نقاشی‌ها اشکال حماسی و مذهبی به گونه‌ای موزون بر تابلوها جان می‌گیرند و محلی برای تجلی ذوق، هنر و احساس عامه مردم می‌شوند که با خود آنها و شیوه نگرش‌شان به زندگی و همچنین اندیشه کمال‌خواه آنان ارتباطی تنگاتنگ خواهد داشت. این تصویرها در عین ساده بودن، از دنیای اسطوره‌ای آنها نشئت گرفته و نیاز هنرهای تصویری موجود در فرهنگ این جامعه را به وجود آورده است.

در کتاب نقاشی قهوه خانه ای در گذر زمان سعی شده است که تا حد ممکن به معرفی هنرمندان این شاخه از نقاشی ایرانی و شناساندن آثارشان پرداخته شود. 

‌خواندن کتاب نقاشی قهوه خانه ای در گذر زمان را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به پژوهشگران هنر ایران پیشنهاد می‌کنیم.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۲۱٫۵ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۱۵۰ صفحه

حجم

۲۱٫۵ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۱۵۰ صفحه

قیمت:
۴۹,۹۰۰
تومان