دانلود و خرید کتاب تلماسه (جلد اول؛ تلماسه) فرانک هربرت ترجمه سیدمهیار فروتن فر
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب تلماسه (جلد اول؛ تلماسه)

کتاب تلماسه جلد نخست از مجموعهٔ تلماسه نوشتهٔ فرانک هربرت و ترجمهٔ سیدمهیار فروتن فر است و انتشارات کتابسرای تندیس آن را منتشر کرده است. سال ۲۰۲۱ فیلمی بر اساس همین مجموعه با نام تلماسه ساخته شد.

درباره کتاب تلماسه

در جهانی سوار بر سه‌پایه‌ٔ سلطه‌جویی، سیاست‌بازی و سوداگری و گردنده بر چرخِ آدم‌کشانِ رایانه‌سان، ساحرانِ نژادپرور و ناوبرانِ زمان‌نورد، پُل، دوک‌زاده‌ٔ جوان خاندان آتریدیز، خود را گرفتار در طوفانی عالم‌آشوب می‌یابد. نزاعی کیهانی بر سر مَلغَما، کیمیای زمانه، در آوردگاه یگانه سرچشمه‌اش در سراسر کائنات: تلماسه...کره‌ای از شن سوزان که دغدغه‌ٔ بومیانش نه ملغما، که بقاست.

قصه تلماسه و مسیحای تلماسه قصه ظهور آیین نجات‌بخش و تبدیلش به آیین سرکوبگر است، قصه‌ٔ ظهور قهرمانان ظلم‌ستیز و سپس سقوطشان به جایگاه ظالم. وقتی چنین دور باطلی شکل می‌گیرد داستان بشر آغاز می‌شود و تلاش‌های انسان برای شکستن این چرخه.

فرزندان تلماسه داستان لیتو و غنیمه آتریدیز است که پدرشان، امپراطور پل مؤدب، نُه سال پیش خود را به بیابان سپرد و فرایندی را آغاز کرد که مرگ آیین او را در آراکیس رقم زد. حال، آراکیس غرق در آشوبی پنهان است. خاندانِ کورینو که به‌دست پل مؤدب و حره‌مردان از قدرت سرنگون شدند در پیِ بازگشت به تاج‌وتختِ امپراطوری هستند. گروهی از حره‌مردانِ متعصب به تحریکِ فردی مرموز به نامِ «واعظ» سر به شورش گذاشته‌اند. عالیه آتریدیز، خواهر پل، که نایب‌السلطنه است ممکن است به خیانت متهم شود...

فیلمی که براساس مجموعه تلماسه ساخته شد، فیلمی آمریکایی در ژانر علمی تخیلی حماسی به کارگردانی دنی ویلنوو است که در سال ۲۰۲۱ منتشر شد. ویلنوو فیلم‌نامه این فیلم را به همراه اریک راث و جان اسپیتز بر اساس رمانی به همین نام اثر فرانک هربرت به نگارش درآورده است. بعد از فیلم تلماسه (۱۹۸۴) به کارگردانی دیوید لینچ، این دومین اقتباس سینمایی از این رمان است. تیموتی شالامی، ربکا فرگوسن، اسکار آیزاک، جاش برولین، استلان اسکاشگورد، دیو باتیستا، استیون مک‌کینلی هندرسون، زندایا، دیوید دستمالچیان، چانگ چن، شارون دانکن-بروستر، شارلوت رمپلینگ، جیسون موموآ و خاویر باردم ستارگان فیلم هستند. داستان فیلم در آینده‌ای دور و در سیاره‌ای به نام آراکیس رخ می‌دهد که به خاطر طبیعت بیابانی خود به تلماسه مشهور شده‌است. این سیاره که تنها منبع ماده‌ای ارزشمند است، آوردگاهی برای نزاع چندین نژاد مختلف می‌شود.

جوایزی که این مجموعه و این فیلم از آن خود کرده از این قرار است:

برندهٔ جایزه نبیولا سال ۱۹۶۶

برندهٔ جایزه هوگو سال ۱۹۶۶

برندهٔ ۶ جایزه اسکار سال ۲۰۲۲

برندهٔ جایزه گلدن گلوب سال ۲۰۲۲

برندهٔ ۵ جایزه بفتا سال ۲۰۲۲

خواندن کتاب تلماسه را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به دوستداران داستان‌های فانتزی و حماسی پیشنهاد می‌کنیم.

درباره فرانک هربرت

فرانک هربرت در ۸ اکتبر ۱۹۲۰ به دنیا آمد و در ۱۱ فوریهٔ ۱۹۸۶ درگذشت. او خبرنگار و نویسنده‌ای آمریکایی بود که در تاکوما در واشنگتن به دنیا آمد. به‌خاطر شرایط بد زندگی، در سال ۱۹۳۸ میلادی، از خانه فرار کرد تا در کنار عموی خود در اورگان زندگی کند. فرانک هربرت پس از جنگ جهانی دوم به دانشگاه واشنگتن رفت و در کلاس‌های نویسندگی خلاق شرکت کرد. او پس از دانشگاه به‌سراغ روزنامه‌نگاری رفت و در چند روزنامه مشغول به کار شد؛ سپس نویسندگی داستان را به‌شکلی جدی‌تر آغاز کرد و در این حوزه به موفقیت‌های فراوانی رسید. رمان «تلماسه» یکی از آثار اوست.

بخشی از کتاب تلماسه

«یک هفته پیش از مهاجرت خاندان آتریدیز به آراکیس، در میان دوندگی‌های لحظهٔ آخر که دیگر داشت به جنونی افسارگسیخته و تحمل‌ناپذیر بدل می‌شد، عجوزه‌ای به دیدار مادرِ پُل آمد.

کاخ کالادان شب نسبتاً گرمی را می‌گذراند و مانند تمام اوقات پیش از بارندگی، روی تخته‌سنگ‌های برهم‌چیدهٔ کهنسالی که برای بیست‌وشش نسل از خاندان آتریدیز حکم خانه را داشتند، نم سردی نشسته بود.

عجوزه از درِ جانبی وارد عمارت شد و با عبور از راهرویی طاق‌دار به اتاق پل رسید. در آن‌جا لحظه‌ای درنگ کرد و به داخل سرک کشید تا نگاهی به پل بیندازد که در تختخوابش آرمیده بود.

پسرک که حالا بیدار شده بود، در کورسوی چراغ معلقی که نزدیک به زمین شناور بود، پیکر تنومند زنی را می‌دید که در درگاه اتاقش، یک قدم جلوتر از مادرش ایستاده بود. چهرهٔ سایه‌وش پیرزن به جادوگران می‌مانست: موهای درهم‌تنیده‌اش به تارعنکبوت ماننده بود و چشمانش، در تاریکی باشلقی که بر سر کشیده بود، به دو تکه جواهر براق.

پیرزن گفت: «سنش کمتر از چیزی که هست به نظر می‌آید، نه جسیکا؟» صدایش تودماغی بود و مانند بالیستِ کوک نشده وزوز می‌کرد.

مادرِ پل با صدایی ملایم و بم پاسخ داد: «در خاندان آتریدیز رشد دیررس معمول است، حضرت‌والا.»

پیرزن وزوزکنان گفت: «بله شنیده‌ام، شنیده‌ام. با این حال... جداً پانزده سالش شده؟»

» بله، حضرت‌والا.»

پیرزن گفت: «بیدار است. دارد به حرف‌هایمان گوش می‌دهد.» نیشخندی زد و ادامه داد: «شیطانک مکار! البته بد نیست... کمی مکر و حیله برای اشراف‌زادگان واجب است... و اگر او واقعاً کویساتز هدراخ باشد... خوب...»

پل چشمانش را در پناه سایه‌های تختخواب به اندازهٔ دو شیار باریک باز کرد و به نظرش آمد که چشمان بیضی‌شکل براق و پرنده‌سانِ پیرزن نیز در پاسخْ بازتر و درخشان‌تر شد.

پیرزن گفت: «حسابی استراحت کن شیطانک! فردا به تمام توان و استعدادهایت برای روبه‌رو شدن با قومْ جبّارِ من نیاز خواهی داشت.» و بعد، همراه مادر پل از اتاق بیرون رفت و در را محکم پشت سرش بست.»

نظرات کاربران

mahdavi.sefat
۱۴۰۲/۰۸/۰۵

تلماسه مهم است چون علاوه بر کتابی علمی تخیلی ، کتابی کاملا فرهنگی است. تلماسه مهم است چون یکی از آثار آنتی کراست (منجی ستیز) در آن به شدت قابل رویت است . و البته رندانه ای به نعل وارونه

- بیشتر
tata.b
۱۴۰۲/۰۶/۲۲

{ 🔸🔸🔸🔸 مطالعه نسخه چاپی 🔸🔸🔸🔸 🔸 } داستان کتاب درمورد خاندان آتریدیس ( پل و خاندانش) که به جایی توسط امپراتور یه جورایی تبعید میشن و باید ملغما رو مدیریت کنن، ملغما در اون زمان مثل طلا میمونه و

- بیشتر
its.helia21
۱۴۰۲/۰۸/۱۵

این کتاب سانسور شده هست یا نسخه ی کامله؟

آقا روزبه
۱۴۰۳/۰۱/۲۵

مترجم جوانی فروتن و همکلاسی من در مدرسه

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱)
«اگر آرزوها ماهی بودند، همه تور می‌انداختند.»
Bagher

حجم

۸۵۶٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۸۴۷ صفحه

حجم

۸۵۶٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۸۴۷ صفحه

قیمت:
۲۷۵,۰۰۰
تومان