دانلود و خرید کتاب زندگی حسینی محمدرضا زائری
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب زندگی حسینی اثر محمدرضا زائری

کتاب زندگی حسینی

انتشارات:انتشارات خیمه
دسته‌بندی:
امتیاز:
۴.۱از ۱۷ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب زندگی حسینی

کتاب زندگی حسینی نوشتهٔ محمدرضا زائری است. نشر خیمه این کتاب را روانهٔ بازار کرده است. این اثر حاوی «مجموعه یادداشت‌های عاشورایی» است؛ مجموعه‌ای از یاددشت‌های نویسنده که برای تبیین روشن‌تر و دقیق‌تر ابعاد زندگی حسینی نوشته شده است.

درباره کتاب زندگی حسینی

کتاب زندگی حسینی دربارهٔ زندگی امام سوم شیعیان است. محمدرضا زائری معتقد است که اساس و قاعدهٔ اصلی در این زندگی آرمانی، بندگی خدا و توحید است و روی دل به‌سوی خداوند و بندگی خالصانه و محض اوست. در این زندگی آرمانی هر محبت و عشقی، هر بندگی و اطاعتی، هر خواهش و تمنایی جز برای خدا و از خدا و در آستان خدا خطاست. در همین سپهر معرفتی است که امام و پیشوای ما حسین بن علی (ع) به‌عنوان عالی‌ترین جلوهٔ بندگی و اطاعت الهی می‌درخشد، چشم‌ها را خیره می‌کند و دل‌ها را به خود گرفتار می‌سازد.

نویسنده پس از این مقدمه به‌سراغ نخستین بخش کتاب می‌رود؛ «فرهنگ عاشورایی؛ نگاهی گذرا به سبک زندگی دینی در ایام محرم» و سپس بخش‌های گوناگونی با عنوان‌هایی همچون «امر ما این‌گونه احیا می‌شود»، «روضه‌های سادهٔ خانگی، سبک زندگی ماست»، «عاشورا مهم‌ترین دلیل برای ضرورت غیبت است»، «همه می‌توانند مکتب اهل‌بیت (ع) را زنده کنند، حتی شما دوست عزیز!» و «سه نکته و یک راه‌حل» را شرح داده است.

این کتاب پیرامون واقعه‌ای مهم در تاریخ نوشته شده است؛ واقعهٔ کربلا.

واقعهٔ کربلا جنگی بود که در تاریخ ۱۰ محرم سال ۶۱ هجری قمری (برابر با ۱۳ اکتبر ۶۸۰ میلادی) اتفاق افتاد. روز نبرد به روز عاشورا معروف شده است. این جنگ میان سپاه کم‌تعداد «حسین بن علی»، نوهٔ پیامبر اسلام و سپاه اعزامی از سوی «یزید»، خلیفهٔ اموی و در نزدیکی محلی به نام «کربلا» رخ داد. دلیل «یزید بن معاویه» برای جنگ، بیعت‌نکردن حسین بن علی با او بود. در مقابل حسین بن علی حکومت و زمام‌داری یزید بن معاویه را غیرشرعی و غیرقانونی می‌دانست؛ حکومتی که برخلاف پیمان صلح «امام حسن مجتبی» و «معاویه بن ابی‌سفیان» بود و به‌شکلی مورثی به یزید رسیده بود. امام حسین (ع) حکومت اموی را ظالم و گمراه می‌دانست و برای تغییر جهت جامعهٔ اسلامی به‌سوی مسیری دیگر قیام کرد.

این واقعه سرشار از حاشیه‌ها و خرده‌روایت‌هایی دردناک است که طی قرن‌ها به شیوه‌های گوناگون روایت و بازتعریف شده است. از این واقعه بارها و بارها برای تولید آثار ادبی (داستان، رمان و شعر)، نمایشی (فیلم سینمایی، سریال‌های تلویزیونی، نمایش و تئاتر) و هنرهای تجسمی در ایران و کشورهای دیگر برداشت و اقتباس شده است.

خواندن کتاب زندگی حسینی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

خواندن این کتاب را به دوستداران مطالعه پیرامون زندگی امام حسین (ع) به‌عنوان شیوه‌ای پیشنهادی برای حیات انسان‌ها پیشنهاد می‌کنیم.

بخش‌هایی از کتاب زندگی حسینی

«خون خدا در رگ جامعه

حیات جسم به خون است و جامعهٔ شیعی وقتی خدایی می‌شود که خون خدا در رگ‌هایش جریان داشته باشد. «ثارالله» گرچه در تفسیری، به آیندهٔ مفهوم خون‌خواهی و انتقام شهادت مظلومانهٔ سالار شهیدان نظر دارد، در تفسیری معطوف به حال، پویایی و حیاتی است که در متن جامعهٔ شیعی جریان می‌یابد؛ از همین روی، هم تعالیم اهل‌بیت (ع) بر زنده‌نگهداشتن مفهوم شهادت امام‌حسین (ع) تأکید دارد و هم تهدید دشمنان مکتب اهل‌بیت هماره همین نقطهٔ حساس و تعیین کننده را نشانه می‌رود.

در حفظ این مفهوم و بزرگداشت این مقام نیز وظیفهٔ مؤمنان ملتزم، چون هر حرکت و هر گام دیگر در زندگی، تبعیت از پیشوایان مکتب است تا راهی که قدم در آن می‌گذارند به مقصد رساند و از آسیب دورتر ماند.

«الیمین و الشمال مضلة و الطریق الوسطی هی الجادّة»؛ راه راست و راه چپ گمراهی است و راه میانه راه صحیح است. «العامل علی غیر بصیرةٍ کالسّائر علی غیر الطریق، لا تزیده سرعة السیر إلا بُعداً»؛ آن‌که بی‌بصیرت دست به‌کار برد، چون کسی است که در راه خطا گام بردارد و هرچه سریع‌تر رود، از مقصد دورتر گردد. این‌ها نمونه‌ای اندک از تعالیم پیشوایان ماست که در ماه شعبان بر ایشان درود می‌فرستیم و در دعا و مناجات منصوص این ماه، اعتراف می‌کنیم که «المتقدم لهم مارق و المتأخر عنهم زاهق و اللازم لهم لاحق»؛ آن‌که از ایشان جلوتر گام بردارد، سرگشتهٔ تباهی است و آن‌که از ایشان عقب افتد، گرفتار گمراهی است و تنها آن‌که پابه‌پای ایشان رود و همراهشان باشد، به مقصد می‌رسد.

مبنای تبعیت ما «صلوا کما رأیتمونی أصلی» است؛ آن‌طور نماز بخوانید که می‌بینید من نماز می‌خوانم... و آنان پیشوایان مایند که پیروی‌شان کنیم: «أنا إمام من أطاعنی.»

همیشه بدعت‌ها و انحرافات را تبعیت از هوای نفس و امیال شخصی و تشخیص فردی به‌وجود می‌آورد و ازاین‌رو، تأکید و تمرکز جدی و اساسی تعالیم دینی بر تبعیت از امام و پیشواست؛ اما این تبعیت از شهوات و امیال، تنها در فسق و فجور و زن و شراب و موسیقی مطرب و گوشت خوک نیست. این‌ها ابتلای اهل معصیت ظاهر است و لیکن ابتلای اهل معصیت باطن، در ظرائف و دقایقی دیگر است که بسیار حساس‌تر و خطرناک‌تر و البته پنهان‌تر است.

خطر آنجا نیست که کسی در ترک دین و بی‌اعتنایی به دین براساس میل خود عمل و آن را ابراز کند، زیرا آن تمرد و عصیان آشکاری است که او را در جبههٔ کفر قرار داده است؛ بلکه خطر آنجاست که در ادعای دینداری و به‌گمان شریعت‌گستری، بر مدار میل شخصی و تشخیص فردی بگردد که فرمود: «قُلْ هَلْ نُنَبِّئُکمْ بِالْأَخْسَرینَ أَعْمالاً الَّذینَ ضَلَّ سَعْیهُمْ فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ هُمْ یحْسَبُونَ أَنَّهُمْ یحْسِنُونَ صُنْعا...»؛ بگو می‌خواهید به شما خبر دهم چه کسی زیانکارتر است؟ آن‌که در زندگی، به‌گمان کار نیک خود را بفرساید و در گمراهی باشد.»

نظرات کاربران

سیّد جواد
۱۳۹۷/۰۶/۱۷

کتاب صد و پنجاه و هشتم برنامه مطالعه از طرح کتابخانه همگانی ، کتاب خوبی بود و خیلی لذت بردم ، فایل پی دی اف بود و خیلی کلافه شدم ، خیلی لذت - خیلی کلافه = کم لذت !!!!!

ادریس
۱۳۹۸/۰۹/۲۲

اللهم عجل لولیک الفرج. یا صاحب الزمان(عج) من بسیار پسندیدم رسومات رایج در ایام محرم را بیان کرده است.

brightstar
۱۳۹۸/۰۷/۲۷

کتابی نامسنجم است که مطالب روزنامه واری در آن نگارش شده است. مطالبی که می تواند به صورت مقاله در روزنامه ها چاپ شود.البته در مجموعه ی کتاب نقد های ارزشمندی به مراجع تقلید یا مشکلات جامعه ی اسلامی شده

- بیشتر
Mary
۱۳۹۸/۰۷/۰۸

شما که واسه همه کتابهای مسابقه محرم خوانی تخفیف گذاشتید لطفا واسه کتاب زندگی حسینی هم بزارید

F Abbasi
۱۳۹۸/۰۶/۲۴

کتاب خوب و مفیدی بود و به زیبایی تحریر شده بود....فقط اینکه کتاب انسجام و یکپارچگی کافی را نداشت. مطالب نوشته شده در انتهای کتاب با مطالب ذکر شده در ابتدا ی کتاب از هم فاصله داشتند.

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۵۵)
وقتی کسی را دوست داشته باشیم، در دنیا مثل او می‌شویم و در آخرت با او محشور خواهیم شد؛ حتی اگر کاملاً در آن سطح و مرتبه نباشیم، همین همدلی و همراهی و انس و ارتباط، آرام‌آرام ما را به او نزدیک می‌کند و به او شباهت می‌دهد؛ آنچه او دوست دارد و می‌پسندد دوست خواهیم داشت، آنچه او خوش ندارد نخواهیم خواست؛ اندک‌اندک حتی رفتارهای عادی‌مان به او نزدیک‌تر و شبیه‌تر می‌شود که امیر مؤمنان فرمود: «إن لم تکن حلیماً فتحلم! فإنّه قلّ من تشبّه بقوم إلّا أوشک أن یکون منهم»؛ یعنی حتی اگر بردبار نیستی، تلاش کن که خود را بردبار نشان دهی و حالت بردباران را پیدا کنی؛ چراکه کمتر پیش می‌آید کسی خود را به گروهی شبیه سازد و از آنان نشود!
S
چون خداوند حسین (ع)، بزرگ‌ترین فدایی توحید و بندگی، را دوست می‌دارد، هرکه حسین‌بن‌علی را دوست بدارد محبوب خدا می‌شود (أحبّ الله من أحبّ حسینا)
S
حضرت صادق سلام الله علیه است که فرمود: «هان ای شیعیان، شما به ما منسوب هستید و شما را به نام ما می‌شناسند؛ پس باعث زینت ما باشید، نه مایهٔ ننگ ما؛ در میان مردم، مانند یاران علی (ع) باشید که اگر هرکدامشان در قبیله‌ای بود، امام و مؤذن و صاحب امانت‌های آنان می‌شد؛ باعث افتخار ما باشید، نه باعث سرافکندگی ما؛ محبت‌های مردم را به‌سمت ما جلب کنید و هر بدی و زشتی را از ما دفع کنید؛ با مردم به خوبی و زیبایی سخن بگویید؛ زبان‌های خود را از گفتار ناپسند بازدارید و حرف‌های اضافه و زشت بر زبان نیاورید؛ از پیشتازان به‌سوی خوبی‌ها باشید؛ برگ و گل بی‌خار باشید و با رفتارتان، مردم را به خدا و اسلام دعوت کنید و باعث بی‌دین‌شدن آنان نشوید.
S
شما را به تقوا و پرهیزکاری سفارش می‌کنم و تلاش برای خدا و راستگویی و امانتداری و سجده‌های طولانی و همسایه‌داری... که پیامبر اسلام برای این‌ها آمده است و هنگامی‌که یکی از شما در دین خود پرهیزکار بود و راست گفت و امانتداری کرد و با مردم خوش‌اخلاق بود، خواهند گفت: ببین، این شخص ’شیعهٔ جعفری‘ است و این مرا خوشنود می‌سازد و می‌گویند: این رفتار حاصل تعلیم و تربیت جعفر است، جعفر شیعیان خود را چنین آموزش داده است؛ اما اگر برعکس باشد نیز ننگ و عارش به من می‌چسبد و خواهند گفت: این منش و رفتار جعفر است.»
S
امام‌حسن (ع) فرمودند: «مَن قرأ القرآن کانت له دعوةٌ مجابةٌ إمّا معجَّلةٌ و اِمّا مؤجَّلَة»؛ هرکه قرآن بخواند، دعایی مستجاب دارد که دیر یا زود برآورده می‌شود.
مینا
مونتگمری وات، مستشرق و اسلام‌پژوه مشهور معاصر، می‌گوید: اگر تعالیم اسلامی و سخنان پیامبر و اهل‌بیت به گوش مردم اروپا می‌رسید، بسیاری از ایشان آن‌ها را می‌پذیرفتند و پروفسور دهرمندرنات، شاعر و ادیب هندو، در سومین همایش بین‌المللی باران غدیر، درحالی‌که اشک می‌ریخت، می‌گفت: اگر امروز برخی در جهان، اسلام را نمی‌شناسند و با امام‌علی و فرزندانش بیگانه‌اند، به‌خاطر کوتاهی ماست! ما باید کلمات نهج‌البلاغه را مانند آب و برق که به خانه‌ها لوله‌کشی و سیم‌کشی می‌کنند، به در خانه‌های مردم برسانیم.
منمشتعلعشقعلیمچکنم
پیشوای مذهب ما دل‌خوشمان ساخت که: «من أحبّنا حشر معنا»؛ هرکه ما را دوست داشته باشد، با ما محشور می‌شود. یعنی با هر کسی در دنیا بودی، در آخرت با همو خواهی بود و از همین رو سر به سجده می‌گذاریم و از خدا می‌خواهیم که: «أن یجعلنی معکم» و با آنان نجوا می‌کنیم که: «فمعکم، معکم لا مع غیرکم»؛ من با شمایم و می‌خواهم با شما باشم و با شما بمانم.
منمشتعلعشقعلیمچکنم
امیر مؤمنان فرمود: «إن لم تکن حلیماً فتحلم! فإنّه قلّ من تشبّه بقوم إلّا أوشک أن یکون منهم»؛ یعنی حتی اگر بردبار نیستی، تلاش کن که خود را بردبار نشان دهی و حالت بردباران را پیدا کنی؛ چراکه کمتر پیش می‌آید کسی خود را به گروهی شبیه سازد و از آنان نشود! می‌خواهیم این چند روز دنیا را حسینی زندگی کنیم تا در آخرت حسینی باشیم و به‌شمار آییم. خداوند فرمود که «یوْمَ نَدْعُوا کلَّ أُناسٍ بِإِمامِهِم»؛ در روز رستاخیز، هر گروهی را با امامشان فرا می‌خوانیم
منمشتعلعشقعلیمچکنم
و چه کسی است که نداند امروز این فیلم‌ها و سریال‌ها بیشترین تأثیر را در گسترش فکر و پیام مکتب اهل‌بیت (ع) دارند (بازتاب باورنکردنی نمایش سریال حضرت یوسف (ع) و همین مختارنامه را در کشورهای عربی، تا حد برخورد امنیتی و موضع‌گیری رسمی دولت یا مسئولان مذهبی، ببینید و قضاوت کنید که کدام کتاب و کدام سخنرانی تاکنون چنین تأثیر گسترده و فراگیری داشته است؟)
ادریس
با یکدیگر دیدار کنید و معارف علمی را بیان نمایید. چراکه با نقل حدیث دل‌های زنگارگرفته جلا می‌یابند و با بیان این احادیث مکتب ما احیا می‌شود. رحمت خدا بر آن‌که مکتب ما را احیا کند.
ادریس

حجم

۱۱۱٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۳

تعداد صفحه‌ها

۱۵۶ صفحه

حجم

۱۱۱٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۳

تعداد صفحه‌ها

۱۵۶ صفحه

قیمت:
۴۰,۰۰۰
تومان