دانلود و خرید کتاب استبداد الهی ضیاءالدین ضیائی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب استبداد الهی اثر ضیاءالدین  ضیائی

کتاب استبداد الهی

انتشارات:انتشارات پر
امتیاز:
۲.۵از ۴ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب استبداد الهی

«استبداد الهی» نوشته دکتر ضیاءالدین ضیائی(-۱۳۲۷)، پیرامون زندگی، زمانه و آرای ساونارولا از روحانیان قرون وسطی در اروپا است. ساوونارولا یک کشیش ایتالیایی است که بعضی او را یک متحجر مذهبی می‌دانند و برخی دیگر او را به عنوان شروع‌کننده‌ی عصر اصلاحات و «جدایی دین از سیاست» در اروپا می‌شناسند. شخصی که در ابتدا بسیار متحجر است اما در نهایت مقابل پاپ ایستاده و به عنوان «مُرتد» آتش زده می‌شود. در بخشی از کتاب می‌خوانیم: به نظر ساونارولا ریشه‌ی تمام پلیدی‌ها در انکار روح فنا‌ناپذیر مسیحیت نهفته بود که به خاطر لذایذ دنیوی، موفقیت‌های ظاهری زودگذر، سود‌جویی، طرز تفکر و شیوه‌ی زندگی ملحدانه به ورطه‌ی فراموشی سپرده شده بود. اشاره به تفکر ملحدانه چنین القا می‌کرد که کلیسا باعث و مسئول سقوط و انحطاط فعلی جامعه نیست، زیرا چگونه می‌شود علناً بیان کرد که: «ماهی از سر گَنده گردد نی زِ دُم.» به همین سبب بدون این‌که کلیسا زیر سؤال برود همواره اصل خداترسی، ندامت و پشیمانی و تواضع و فروتنی در موعظه‌ها تبلیغ می‌شد. ساونارولا در یکی از نوشته‌های خود تحت عنوان «حراست از صداقت و قداست مسیحیت» انجام وظیفه‌ی بی‌قیدوشرط را برتر از هر چیزی و به اصطلاح امروزی‌ها آن را «تکلیف الهی» می‌دانست. وظیفه‌ی بی‌قیدوشرط مذهبی، رویاروی واقعیتی انکارناپذیر، یعنی علاقه‌ی طبیعی مردم به مظاهر زندگی دنیوی و نشانه‌های زندگی غیر‌قابل‌کنترل یعنی اعتیاد، قمار، بزک کردن زنان، به سخره گرفتن خدا و انحرافات جنسی قرار گرفته بود، یعنی کلیه‌ی مظاهری که ساونارولا در موعظه‌هایش به آن‌ها حمله می‌کرد. به عقیده‌ی او اوج‌گیری هوی و هوس‌های غیر‌ارادی، در افراط‌گری رابطه‌ی جنسی متجلی می‌شد. برای مردان کلیسا اعمال جنسی، لااقل بطور فرضی، تابو محسوب می‌شد. موی سر آن‌ها هنگام ورود به جرگه‌ی کلیسا از ته زده شده و پوشیدن ردای بلند و تراشیدن موی قسمت میانی سر، نماد مقطوع‌النسل‌بودن را تداعی می‌کرد. کلیسا در هرگونه فعالیت جنسی نوعی از انحراف را می‌دید.

نظرات کاربران

محمد
۱۳۹۹/۱۱/۰۳

برخلاف ادعای نویسنده به هیچ‌وجه کتاب مناسبی برای آشنایی با دوران و زندگی اشخاص مهمی مثل ساونارولا، لورنزو مدیچی و فلورانس اواخر قرن ۱۵ نیست. بشدت دچار پراکنده‌گویی، بدون خط روایت تاریخی و پر از شوخی‌های بی‌نمک، قضاوتهای شخصی نویسنده

- بیشتر
arastou1981@
۱۳۹۸/۰۶/۳۰

عالی

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۳)
هرجا که مطلبی را عیناً از کتابی نقل کرده‌ام، به ترتیب نام مؤلف، عنوان کتاب، صفحه‌ی مربوطه و محل و تاریخ انتشار کتاب را برای حفظ امانت در پاورقی ذکر کرده‌ام و ظن و گمان خودم را دخالت نداده‌ام که گفته‌اند «ان بعض الظن اثم» . سال‌هایی را هم که در پرانتز نوشته‌ام، یا تاریخ تولد و تاریخ مرگ شخص مربوطه و یا مدت تصدی شغل از طرف آن فرد می‌باشد و اگر در برخی جاها در این مورد کوتاهی شده، عمدی در کار نبوده بلکه صرفاً از یادم رفته که امیدوارم خواننده‌ی کتاب به دیده‌ی رحمت بر من بنگرد.
saeed_vadi
«دولتی که رشد افراد را مانع شود، خیلی زود پی خواهد برد که هیچ کار بزرگی را نمی‌توان با افراد کوچک انجام داد.»
saeed_vadi
اگر مردم از مأموران دولتی، پلیس و گشت‌های متعدد بترسند، ولی برای آن‌ها احترام قائل نشوند، باید نمرده بر آن‌ها نماز کرد و فاتحه خواند. آن‌ها با اعمال زشت خود حتی «ندانسته و نا‌خودآگاه» روحانیون بلندپایه و مقبول مردم را هم بدنام می‌کنند:
saeed_vadi

حجم

۲۹۸٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۲۷۲ صفحه

حجم

۲۹۸٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۲۷۲ صفحه

قیمت:
۱۲,۰۰۰
تومان