دانلود و خرید کتاب گلنار و آیینه رهنورد زریاب
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب گلنار و آیینه اثر رهنورد زریاب

کتاب گلنار و آیینه

انتشارات:نشر کلکین
امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب گلنار و آیینه

کتاب گلنار و آیینه نوشتهٔ رهنورد زریاب است. نشر کلکین این رمان معاصر افغانستانی را روانهٔ بازار کرده است. این رمان قصهٔ زندگی دختر رقاصه‎ٔ جوانی به نام «رَبابه» است.

درباره کتاب گلنار و آیینه

کتاب گلنار و آیینه ۱۰ فصل دارد و علاوه بر این ۱۰ فصل، ۲ فصل با عنوان «آغاز ماجرا» و «پایان ماجرا» در ابتدا و انتهای رمان وجود دارد. این رمان قصهٔ زندگی دختر رقاصه‎ٔ جوانی به نام «رَبابه» است. رمان را راوی که عاشق این دختر است، روایت می‌‎کند. در دل روایت عشق و عاشقی این دو نفر، با زندگی رَبابه و نسل‌‎های گذشته‎ٔ خانواده‌‎اش آشنا می‌‎شویم. بسیاری از زنان نسل پیش از او به اسطوره و افسانه بدل گشته‌‎اند. این رمان، قصهٔ افسونِ موسیقی و رقص و اسطوره نامیده شده است. گفته شده است که شیوه‎ٔ روایت این رمان، مانند حکایت است و جزئیاتی در شخصیت‌پردازی وجود ندارد و تنها شمایی کلی از آن‌ها نشان داده شده است؛ به‌عنوان مثال تنها می‌دانیم که رَبابه رقاص است، اما از روحیات و درونیات او چیزی نمی‌‎دانیم. حضور راوی که عاشق  دختر است، به نظر می‌‎رسد تنها بهانه‌‎ای است که رَبابه زبان باز کند و سرگذشت خانواده‌‎اش را بازگو کند و از خود جوان چیزی زیادی نمی‌‎دانیم. در این اثر داستانی از دغدغه‌‎های انسانی و چراهای زندگی خبری نیست؛ تنها با داستان عاشقانه‌‎ای مواجه هستیم که پر از تصویر و صدا است. رَبابه یا شخصیت اصلی زن رمان «گلنار و آیینه» به زن اثیری می‌‎ماند. او دست‎‌نیافتنی، زیبا و خیال‌‎انگیز است و راوی نیز با وجود آنکه عاشق و دلبستهٔ اوست، تلاشی برای تصاحب او نمی‌کند؛ تنها به دیدهٔ ستایش و پرستش و دیدی عرفانی به او می‌‎نگرد.

این رمان به زبان فارسی دَری نوشته شده است؛ زبانِ فارسی که کمتر دست‌خوش تهاجم زبان‌‎های انگلیسی، عربی و… شده است و کلمات و ترکیبات به‌کاررفته، با شکل جدید و ناآشنایی نسبت به زبان فارسی متداول و روزمره‎ٔ ما استفاده شده‌‎اند. کشف امکانات و ویژگی‎‌های متفاوت زبان فارسی می‌‎تواند بخشی از لذت خواندن این رمان باشد. در تمام متن فضاپردازی بسیار در خدمت انتقال رازآلودی و زندگی توأم با افسانه و اسطورهٔ رَبابه است. استفاده از ترکیبات وصفی شاعرانه، زبان رمان را بسیار به شعر شبیه کرده است و همین امر به خیالی‌بودن و رازآلودگی فضای داستان کمک می‌‎کند. بسیاری از موقعیت‎‌های رمان گلنار و آیینه ترکیبی از خیال و واقعیت هستند و جادو در صحنه‌‎هایی از زندگی واقعی به‌صورت امری بدیهی وجود دارد. حضور این جادوها و اتفاقات جادویی توجه هیچ‌کس را برنمی‌‎انگیزد البته باتوجه‌به اینکه کل رمان بین خیال و واقعیت است، باور این جادوها سخت نیست. با خواندن این رمان با گوشه‌‎ای از آداب‌ورسوم مردم افغانستان، پیش از انقلاب ثور و طالبان آشنا می‌‎شویم؛ هر چند این قسمت‎‌ها تنها اشاراتی کوتاه و گذرا هستند.

خواندن کتاب گلنار و آیینه را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

خواندن این کتاب را به دوستداران ادبیات داستانی معاصر افغانستان و قالب رمان پیشنهاد می‌کنیم.

درباره رهنورد زریاب

رهنورد زریاب با نام کامل «محمداعظم رهنورد زریاب» در آگوست ۱۹۴۴ به دنیا آمد و در ۱۰ دسامبر ۲۰۲۰ میلادی درگذشت. او رمان‌نویس، داستان‌نویس، روزنامه‌نگار، منتقد ادبی و محقق افغان بود. کتاب‌های «و شیخ گفت»، «شورشی که آدمی...»، «هذیان‌های دور غربت»، «سکه‌ای که سلیمان یافت»، «چارگرد قلاگشتم» و «گلنار و آیینه» از آثار داستانی او هستند.

بخشی از کتاب گلنار و آیینه

«گورستانِ خاموش، در زیرِ مهتابِ چارده‌شبه آرمیده بود. به‌نظر می‌رسید که مهی ـ هم‌رنگ نورِ ماه ـ همه‌جا را فرا گرفته است. قبرها، مانند آدم‌های خستۀ به‌خواب رفته، کنار هم دراز کشیده بودند و سنگ‌های قبرها، بعضی راست و بعضی خمیده، بر بالا و پایینِ قبرها، ایستاده بودند. کوه‌ها و صخره‌ها، در میان آن مهِ هم‌رنگ نورِ ماه، مُبهم و ناشناخته به‌نظر می‌آمدند. بوی دل‌آویز و خوش‌آیندی همه‌جا پراگنده بود. شاید بوی گل‌های ارغوان بود. فضای شِگِفت و اسرار‌آمیزی بود ـ مانند فضای رؤیاها. به ‌هر‌سو که می‌دیدم، قبر بود و قبر بود و قبر بود. ماه در آسمان به‌تنهایی جلوه می‌فروخت؛ مثل این‌که ستاره‌ها را گذاشته بود که بروند و بخوابند. با این‌هم، در پهنای سُرمه‌یی‌رنگِ آسمان، شش یا هفت ‌تا ستاره، چشمک‌زنان و بی‌پروا، هی می‌درخشیدند و می‌درخشیدند. و در همین‌حال بود که من، آوازِ شنگ شنگ شنگِ زنگ‌های پاها را شنیدم. چه طنینِ سِحرانگیزی داشت! آدمی را بی‌خود می‌کرد: شنگ شنگ شنگ شنگ... شنگ شنگ...»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۳٫۷ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۱۵۲ صفحه

حجم

۳٫۷ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۱۵۲ صفحه

قیمت:
۸۹,۰۰۰
۴۴,۵۰۰
۵۰%
تومان