دانلود و خرید کتاب بیش فعالی کودکان عفیفه مرادی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب بیش فعالی کودکان اثر عفیفه مرادی

کتاب بیش فعالی کودکان

نویسنده:عفیفه مرادی
امتیاز:
۴.۵از ۲ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب بیش فعالی کودکان

کتاب بیش‌فعالی کودکان نوشتۀ عفیفه مرادی است. این کتاب را انتشارات طلوع مجد منتشر شده است.

درباره کتاب بیش‌فعالی کودکان

اختلال کم‌توجهی - بیش‌فعالی (ADHD) عبارت است از الگوی پایدار بیش‌فعالی یا نقص توجه، به طوری که شدت آن بیش از حد طبیعی یک کودک طی روند رشد باشد. برای تشخیص این اختلال لازم است دست کم برخی از علائم تا قبل از سن هفت سالگی بروز کند. علائم باید حداقل شش ماه باقی بماند و علائم این اختلال دست کم در دو محل از بین مدرسه، خانه و... مشاهده شود. از نظر سببش‌ناسی عامل اصلی ناشناخته است اما فاکتورهای متعددی مانند ژنتیک، صدمات مغزی، عوامل عصبی شیمیایی، فاکتورهای عصبی فیزیولوژیکی و عوامل اجتماعی روان‌شناختی را موثر می‌دانند. در بررسی علائم بیش‌فعالی به طور کلی میتوان گفت، این دسته از کودکان به جزییات اطراف خود کمتر دقت می‌کنند، در فعالیت‌های تحصیلی کلی‌نگر هستند تا جزیی‌نگر، به جزییات درسی توجهی نشان نمی‌دهند. در قبال انجام تکالیف درسی خود احساس وظیفه نمی‌کنند. به دستورالعمل‌هایی که معلم و مربی آموزشی از آن‌ها می‌خواهد، اجرا نمی‌کنند و کاملاً به آن بی‌توجهی نشان می‌دهند، به حرف‌های طرف مقابل گوش نمی‌دهند، در انجام تکالیف ذهنی مثل حل کردن مسائل ریاضی کاملاً از خود بی‌توجهی نشان می‌دهند و از انجام فعالیت‌های ذهنی عمدتا اجتناب می‌کنند. در مدرسه وسایل شخصی‌شان را گم می‌کنند، کوچک‌ترین محرکی آن‌ها را به خود مشغول می‌کند، حواس پرت هستند و همواره اصل مطلب را از دست می‌دهند.

کودکان بیش‌فعال نمی‌توانند برای مدتی در جایی به‌آرامی بنشینند مدام در حال حرکت و تکاپو هستند و بسیار پرحرف‌اند و نمی‌توانند ساکت باشند. در صورت عدم تشخیص و درمان در کودکی بیش‌فعالی به نوجوانی و جوانی حتی بزرگسالی کشیده می‌شود و به‌خاطر مسائل خاص این سنین تبعاً می‌بایست منتظر رخدادهای شدیدتری در آن‌ها باشیم. به‌هرحال کودکی که تعداد زیادی از علائم مربوط اختلال ADHD را داراست حتماً باید از نظر وجود این اختلال توسط روانپزشک کودک و یا روان‌شناس کودک بررسی گردد.

خواندن کتاب بیش‌فعالی کودکان را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب برای درمانگران، والدین و مربیانی که با کودکان بیش‌فعال برخورد دارند راهنمایی بسیار ارزشمند و سودمند است.

بخشی از کتاب بیش‌فعالی کودکان

«رشد بهنجار

تکالیف رشدی کودکان در هر سنی تغییر می‌کند و هر مرحلۀ رشد چالش‌های خاصی برای کودک و والدین دارد نحوۀ کمک‌کردن اطرافیان کودک در این مقاطع دشوار بر رشد بعدی کودک تأثیر می‌گذارد. برای نمونه، اگر والدین کودکی که مشکل جدایی و تفرد دارد به‌جای گرم بودن و حمایت‌کردن، عصبانیت به خرج بدهند و فرزند خود را طرد کنند مشکل مهارت‌های اجتماعی فرزندشان را دوچندان خواهند کرد. روان‌شناسی بالینی کودک باید تفاوت‌های میان‌فردی و درون‌فردی در رشد بهنجار را در نظر داشته باشد. تفاوت‌های فردی در سرعت رشد در مقطع پیش‌دبستانی کاملاً مشهودند این تفاوت‌ها معمولاً در دوران دبستان نیز ادامه می‌یابند برای مثال بعضی از کودکان قبل از یک‌سالگی حرف‌زدن را شروع می‌کنند، درحالی‌که برخی دیگر از کودکان بهنجار تا سه‌سالگی زبان پر دامنه و فراگیر را یاد نمی‌گیرند. تفاوت‌های بدنی کودکان در اواخر دورۀ دبستان و در سال‌های نخست نوجوانی خیلی مشهود می‌شود هر چند هر کودکی پیوسته بهنجاری خاص خودش را دارد.

سرعت رشد کودک در حوزه‌های مختلف می‌تواند همچون سرعت رشد سایر کودکان، متغیر باشد. کودکی در دوسالگی جمله‌بندی را یاد می‌گیرد؛ ولی لی‌لی کردن یا طناب‌بازی را خیلی دیر یاد می‌گیرد. یا کودکی در روخوانی از بقیه هم‌کلاسی‌هایش سر است؛ ولی در مشارکت در بازی‌های گروهی مشکل دارد. بعضی از این تفاوت‌های میان‌فردی و درون‌فردی، محصول عوامل ژنتیک، زیست‌شناختی هستند و بعضی دیگر محصول عوامل محیطی. البته سیر رشد هر کودک در نهایت به تعامل دو عامل - کودک و محیط که تعاملی منحصربه‌فرد خود کودک است بستگی دارد باتوجه‌به این که یادگیری‌ها در دوران کودکی، به‌سرعت و به طور هم‌زمان رخ می‌دهند معمولاً کودکانی که رشد بهنجار ندارند به‌ویژه در مقطع پیش‌دبستانی مشخص می‌شوند به این دلیل که به نقطه عطف‌های رشدی مورد انتظار نمی‌رسند اگر به مشکلات کودکان قبل از سنین مدرسه برده نشود مشکلات آنان در بدو ورود به مدرسه تشخیص داده می‌شوند به این دلیل که در مدرسه بیش‌ازپیش باید کودک آرام بنشیند توجه کند از کلمات پیچیده‌تری استفاده کنند، روخوانی کنند، حساب کنند و با موقعیت‌های اجتماعی دشوار کنار بیایند.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۶۴۸٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۷۵ صفحه

حجم

۶۴۸٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۷۵ صفحه

قیمت:
۲۰,۰۰۰
تومان