دانلود و خرید کتاب کارگردانی برای صحنه پالی ایروین ترجمه مشهود محسنیان
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب کارگردانی برای صحنه اثر پالی ایروین

کتاب کارگردانی برای صحنه

معرفی کتاب کارگردانی برای صحنه

«کارگردانی برای صحنه» نوشته پالی ایروین، بازیگر و کارگردان تئاتر انگلیسی است. او در این کتاب به بررسی روش و رویکرد کارگردانی ۱۲ تن از کارگردان عرصه نمایش پرداخته است. در بریده‌ای از مقدمه کتاب می‌خوانیم: «نقش کارگردان چیست و دقیقاً چه‌کاری را برعهده دارد؟ فرایند کارگردانی چگونه پیش می‌رود؟ در این کتاب سعی کرده‌ام به سالن تمرین چند نفر از بزرگترین کارگردان‌های تئاتر جهان سری بزنم تا پی به رازهای کارگردانی آنها ببرم. کارگردانی، حرفه‌ای انفرادی است و کارگردان برای ساخت یک نمایش باید با اعضای دیگر همکاری کند. اما نقش او بسیار مهم و همانند یک کاتالیزور است. او کسی است که هر روز صبح در حالی که بار مسوولیت تمام نمایش بر دوش اوست، وارد سالن تمرین می‌شود. هنگامی که یک کارگردان پروژه‌ای را آغاز می‌کند، آنچه که در نهایت روی صحنه دیده می‌شود، ذهنیت و برداشت او از متن، بازیگران، طراحی، صدا و نور است. این کتاب این امکان را به من داد که با چند نفر از بهترین کارگردان‌های دنیا ملاقات کنم و سوالاتم را در تمامی زمینه‌ها از آنها بپرسم. هر کارگردان در ابتدا راجع به شروع کارش و تأثیرات مهمی که او را به سمت روش کارش سوق داد ـ راجع به نحوۀ تمرینات و شیوۀ کار با مواد خام ـ صحبت می‌کرد. از آنها پرسیدم که چگونه برای اجرای یک نمایش تصمیم می‌گیرند؟ چطور با بازیگران کار می‌کنند و آیندۀ تئاتر را چگونه می‌بینند؟ در کنار این مصاحبه‌ها، تصاویر، نکته‌ها و عکس‌های شخصی دیده می‌شوند که به ادراک بهتر آثارشان می‌انجامد. کارگردانانی که این کتاب آنها را در برگرفته است، از هشت کشور متفاوت هستند. آنها در این حرفه به اوج رسیده و چهرۀ تئاتر را با روش‌های خود دگرگون ساخته‌اند. در این کتاب می‌توانید گوشه‌ای از روند خلاقیت منحصر به فرد آنها را جستجو کنید.»

نظرات کاربران

Aidin Nikoo
۱۳۹۹/۱۰/۰۲

این کتاب عالیه! به طور مختصر با تعدادی کارگردان تئاتر و فلسفه ی کاریه اون ها آشنا میشید. به شدت توصیه میکنم

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۴۱)
می‌خواهیم همۀ كارها را سریع انجام دهیم و زود هم خسته و كسل می‌شویم. تمام این‌ها مخالف تئاتر هستند. تئاتر، وقت می‌خواهد. باید درها را بست، جلوی روشنایی روز را گرفت و ۳ تا ۴ ساعت روی یك موقعیت تمركز كرد.
Aidin Nikoo
گاهی مجبور می‌شدم زیرسیگاری یا صندلی را به سمت آنهایی كه گوش نمی‌كردند، پرتاب كنم.
Aidin Nikoo
تئاتر، شما را در بر می‌گیرد و زمانی كه با آن همراه شدید، دیگر راه جدایی وجود ندارد.
Aidin Nikoo
من خالق نیستم. همه چیز را می‌دزدم. استعداد من این است كه می‌توانم اطلاعات فراوانی را در یك زمان، گردهم آورم. از ایده‌‌های دیگران استفاده می‌كنم. الهامات من از سوال‌هایم می‌آیند. می‌پرسید، روی شانه‌های چه كسی ایستاده‌ام؟ همانطور كه آیساك نیوتون گفته است: «اگر می‌توانم دور دست‌ها را ببینم، به این خاطر است كه بر شانۀ غول‌ها ایستاده‌ام.»
Aidin Nikoo
فیزیك‌دانان می‌گویند اگر روی مساله‌ای زیاد تمركز كنی، جواب معما خود را بیشتر پنهان می‌كند. اما اگر ذهن خود را آرام نگه‌داری، جواب به راحتی قابل رویت است.
ندا عزیزیه
شاید به خاطر حماقت یا تنبلی‌ام باشد. اما می‌گویم: خب... زیاد حرف زدیم. سعی كردیم بفهمیم، نظریه دادیم، حالا لطفاً شروع به تمرین كنید. سپس آنها شروع به كار می‌كنند و ناگهان همه چیز متفاوت می‌شود. بنابراین بازیگر است كه باید گام اول را بردارد. پس از آن است كه من می‌توانم با توجه به دیده‌هایم، بحث كنم و آنچه را كه او انجام داده، توصیف كنم و تأثیرش را شرح دهم. بنابراین مثل یك تماشاگر حرفه‌ای عمل می‌كنم.
Aidin Nikoo
همیشه سعی می‌كنم فضا را بسیار متحرك طراحی كنم و تماشاگران را در موقعیت‌های مختلف قرار دهم.
Aidin Nikoo
همسرایان را داخل تماشاگران قرار دهید. اگر گروه همسرایان را در صحنۀ ایتالیایی معمول قرار دهید به غیر از حركت آنها به چپ و راست صحنه، چه كاری می‌توانید انجام دهید؟ این یك پرسش مهم و تكنیكی است: بهترین موقعیت درك محتوا و مضمون برای تماشاگر چیست؟
Aidin Nikoo
از همان آغاز، دربارۀ نور فكر می كنم. از نظر من نور، مهم‌ترین عنصر تئاتر است.
Aidin Nikoo
تئاتر، باید ساده و قابل درك باشد.
Aidin Nikoo

حجم

۱٫۸ مگابایت

سال انتشار

۱۳۸۵

تعداد صفحه‌ها

۱۲۵ صفحه

حجم

۱٫۸ مگابایت

سال انتشار

۱۳۸۵

تعداد صفحه‌ها

۱۲۵ صفحه

قیمت:
۲۹,۰۰۰
تومان