دانلود و خرید کتاب کیمیای سعادت امام محمد غزالی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب کیمیای سعادت اثر امام محمد غزالی

کتاب کیمیای سعادت

انتشارات:انتشارات نگاه
دسته‌بندی:
امتیاز:
۴.۳از ۲۲ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب کیمیای سعادت

کیمیای سعادت کتابی است درباره‌ی اصول دین اسلام از محمد غزالی که در آخرین سال‌های قرن پنجم به زبان فارسی نوشته شده‌ است. این کتاب از لحاظ فصاحت کلام و خالی بودن از تکلف کم نظیر است.

کیمیای سعادت نسخه‌ی فارسی خلاصه‌ای است از کتاب احیاء علوم الدین و حجم آن دو برابر کیمیای سعادت است.، که محمد غزالی آن را با همان نظم و ترتیب به زبان مادری خود نوشته ‌است.

درباره کتاب

کیمیای سعادت یکی از شاهکارهای نثر فارسی در زمینه مفاهیم اخلاقی و عرفانی است که در دو جلد نوشته شده.

کتاب کیمیای سعادت در ایران و کتاب احیاءالعلوم هم در سراسر جهان اسلام مورد قبول خوانندگان بوده است. در هر دوی این کتاب‌ها تعالیم اخلاقی و اسلامی را با تکیه بر شناخت معرفت آدمی، ارائه می‌دهند.

حدود نهصد سال است که از عمر کتاب کیمیای سعادت می‌گذرد اما با این وجود ترکیبات و اصطلاحات زیبای این کتاب هنوز هم زنده و لطیف است. بسیاری از دانشوران، کتاب کیمیای سعادت را دایرة المعارف اسلامی و عرفانی می‌دانند. همچنین بسیاری از بزرگان معتقدند که شاید کمتر نویسنده‌ای بتوان پیدا کرد که سبک او تا این اندازه غنی باشد.

در کتاب کیمیای سعادت، امام محمد غزالی از نثر صوفیه استفاده کرده است. نثر صوفیه نثری است آهنگین که با عناصر تکرار، سجع و جناس جلوه‌های موسیقی را در نثر متبلور می‌کند. امام غزالی در نگارش کیمیای سعادت از این نثر برای ساخت جمله‌های موزون استفاده کرده است. این نوشتار به دلیل آرایش هجایی منظم بیش‌تر شبیه شعر شده است.

اصطلاحات و کلمات تمثیلی دلنشین ویژگی بارزی است که غزالی در نثر خود از آن استفاده می‌کند. این کلمات نه تنها امروزه هم قابل استفاده‌اند بلکه گروهی از ادیبان هنوز هم با گذشت سالیان، از این کلمات متون ادبی خود استفاده می‌کنند.

کیمیای سعادت در چهار عنوان خودشناسی، خداشناسی، دنیاشناسی و آخرت شناسی نوشته شده است. او متن این کتاب را مثل احیاءالعلوم در چهار رکن دسته بندی کرده است. دو رکن ظاهر و دو رکن باطن.

رکن ظاهر عبادات و معاملات را دربر می‌گیرد. عبادات شامل آموزه‌های اجابت فرمان خدا تعالی است و «معاملات» درباره‌ی تعلیم نگاه‌داشتن ادب در حرکات و سکنات و معیشت است.

چرا باید کتاب کیمیا سعادت را مطالعه کنیم؟

پس از گذشت نهصدسال کیمیای سعادت همچنان ، توانسته جایگاه ممتاز خود را در ادبیات فارسی و عرفانی، حفظ کند. مهمترین علت این امر، ریزبینی و نکته سنجی غزالی در بیان مسائل روزمره است. بسیاری از مسائلی در کیمیای سعادت مطرح شده است، هنوز هم با گذشت ۹ قرن، کاربردی و جالب توجه است. راز ماندگاری این کتاب نفیس و ارزشمند، همین است.غزالی در این کتاب، نکات ریز و درشتی که اسلام برای زندگی به مسلمانان می‌آموزد را بیان کرده است. بسیاری از دانشمندان علم فلسفه، کیمیای سعادت را دایره‌المعارف اسلامی نامیده‌اند. از مهمترین ویژگی‌های کیمیای سعادت آموزه‌های اسلامی همراه با ادبیات نغز و جملات روان، هستند.

خواندن این کتاب را به چه کسی پیشنهاد می کنیم؟

خواندن این کتاب را به همه‌ی علاقه‌مندان به ادبیات کلاسیک که در معنا کردن عبارات و کلمات کمی مشکل دارند و همچنین کسانی که به یادگیری آموزه‌های دینی و اخلاقی علاقه دارند پیشنهاد می‌کنیم.

درباره امام محمد غزالی

محمد غزالی در سال ۴۵۰ هجری قمری در توس از توابع خراسان به‌دنیا آمد. پدرش او از رشتن پشم، زندگی خود را می‌گذراند. در دوران کودکی در زادگاهش تحصیلات خود را فرا گرفت. پدر محمد غزالی اهل تقوی بود و معمولا در مجالس بزرگان شرکت می‌کرد. محمد غزالی خردسال بودند که پدرش از دنیا رفت. طبق وصیت پدر، او و برادرش را به یکی از دوستانش که ابوحامد احمد بن محمد الراذکانی نام داشت، سپردند. محمد و برادرش احمد به یکی از مدارس طلاب در نیشابور رفتند و در آنجا به تحصیل ادامه دادند. ابوحامد محمد غزالی بی‌اندازه باهوش بود. علوم دینی را نزد احمد الراذکانی فراگرفت و بعد از مدتی در یکی از مدارس طوس به تحصیل پرداخت. بعد از آن به جرجان نزد ابونصر اسماعیل رفت. بعد از مدتی دوباره به زادگاه خود، طوس برگشت و مدت سه سال در طوس به مطالعه و تکرار دروس پرداخت. بر اثر مطالعه و زحمات فراوان، در زمان کمی جزء بزرگان محسوب شد. از نیشابور به نزد خواجه نظام‌الملک وزیر سلجوقی رفت و مورد احترام واقع شد.

محمد غزالی در روز دوشنبه ۳ دی ۴۹۰ شمسی، و در سن ۵۵ سالگی در شهر توس درگذشت و در طابران توس به‌خاک سپرده شد. قبر او در سال ۱۳۷۴ شمسی در پی کاوش باستان‌شناسی در حدود ۸۰۰ متری مدفن فردوسی در بیرون حصار قدیمی پیدا شد.

فهرست کتاب کیمیای سعادت

1) کتاب علم

۲) کتاب قواعد عقاید

۳) کتاب اسرار طهارت

4) اسرار نماز

۵) اسرار زکات

۶) اسرار روزه

۷) اسرار حج

۸) آداب تلاوت قرآن

۹) ذکرها و دعاها

۱۰) ترتیب اوراد و زمان‌های هر یک.

تکه هایی از کتاب کیمیا سعادت

· بدان که میزبانی کردن دوستی را بر طعام، از بسیاری صدقه فاضل تر است، که در خبر است که بر سه چیز حساب نکنند بر بنده: آنچه به سحور خورد و آنچه بدان افطار کند و آنچه با دوستان خورد. امیرالمومنین علی - کرم الله وجهه- می گوید که «یک صاغ طعام پیش برادران نهم، دوست تر دارم از آنکه بنده ای آزاد کنم.

· بدان که توبه بازگشتن به خدای تعالی است. اول قدم مریدان است و بدایتِ راه سالکان است. و هیچ آدمی را از این چاره نیست؛ که پاک بودن از گناه، از اول تا به آخر، کار فرشتگان است.

· تو را آفریدگاری است که آفریدگار همه‌ی عالم و هرچه در عالم اوست: و یکی است: که وی را شریک و انباز نیست. و یگانه است: که وی را همتا نیست. و همیشه بوده است: که هستی او را ابتدا نیست. و همیشه باشد: که وجود وی را آخر نیست. و هستی وی در ازل و ابد واجب است: که نیستی را به وی راه نیست. هستی وی به ذات خود است: که وی را به هیچ چیز نیاز نیست، و هیچ چیز از وی بی نیاز نیست.

درویش ستیهنده
محمدرضا شفیعی کدکنی
حالات و سخنان ابوسعید ابوالخیر
جمال الدین ابوروح
حدیقة‌الحقیقه (جلد اول)
سنایی غزنوی
دفتر روشنایی
محمد بن علی سهلگی
پیر گنجه
عبدالحسین زرین‌کوب
الهی‌نامه؛ مجموعه آثار عطار جلد ۲
فریدالدین محمد عطار نیشابوری
اکسیر خوشبختی (گزیده‌ی کیمیای سعادت امام محمد غزالی)
بهاء‌الدین خرمشاهی
این کیمیای هستی؛ جلد اول
محمدرضا شفیعی کدکنی
این کیمیای هستی؛ جلد سوم
محمدرضا شفیعی کدکنی
فصوص الحکم و مکتب ابن عربی (شرح فصوص الحکم)
ابوالعلا عفیفی
من طبیعی، من انسانی، تکامل
علامه محمدتقی جعفری
نوشته بر دریا
محمدرضا شفیعی کدکنی
از نی‌نامه
عبدالحسین زرین‌کوب
عارفی با دو چهره‌
صمد موحد
تذکرة‌الاولیا؛ جلد اول
فریدالدین محمد عطار نیشابوری
سیصد و شصت و پنج روز در صحبت حافظ
حسین الهی قمشه‌ای
مصیبت‌نامه؛ مجموعه آثار عطار جلد ۳
فریدالدین محمد عطار نیشابوری
تذکرة‌الاولیا؛ جلد دوم
فریدالدین محمد عطار نیشابوری
سیصد و شصت و پنج روز در صحبت قرآن
حسین الهی قمشه‌ای
سیصد و شصت و پنج روز در صحبت مولانا
حسین الهی قمشه‌ای

نظرات کاربران

کاربر ۲۷۵۰۲۳۸
۱۳۹۹/۱۱/۰۲

آنان که خاک را به نظر کیمیا کنند کیمیای سعادت طریق است و امام محمد غزالی آیه ای منور اگر خواهان رستن از بندها و فتنه ها و آمیختن در سیلان عشق و جوشیدن در بحر معرفتید ۲ راه در پیش

- بیشتر
zok
۱۳۹۹/۰۱/۰۷

من تازه شروع کردم و ابن کتاب رو جدا خریدم.به گمانم با توجه به موضوعی که جستجو میکنید کلی حرف برای گفتن داره. اما کمی ممکنه متنش اسون نباشه

Arachuiié
۱۳۹۵/۰۷/۰۸

من شنیدم کتاب خوبیه! بگیرم بنظرتون؟

HELAL
۱۳۹۹/۰۹/۲۰

سلام بهترین کتابه

کاربر ۱۸۸۲۵۷۹
۱۴۰۱/۰۶/۱۸

بسیار کتاب وزین و خوبی است ومعرفت انسان را به خود و خدا بالا می برد.

navidi
۱۴۰۲/۱۲/۱۷

اگر کل بینهایت این یک کتاب بود کافی بود برای اشتراک

کاربر 7780811
۱۴۰۲/۱۰/۰۷

بعد از مطالعه خدمت دیگران توصیه شود

Mohamad zamani
۱۳۹۶/۰۴/۱۲

جدا از نظرات و عقاید محمد غزالی کتاب رو با دید باز تر و تأمل بیشتر بخونید...ای کاش محمد کمی بیشتر از برادر کوچکش یاد می گرفت😑!

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۳۶)
با نیکوکار نیکویی کن، و بدکردار کردار بد خود او را کفایت کند، وی را به کردار خویش بازگذار.
Saeed Shooshtari
بیاموزمت کیمیای سعادت ز هم‌صحبت بد، جدایی جدایی دریغ و درد که تا این زمان ندانستم که کیمیای سعادت رفیق بود رفیق
ketabbaz
و چون گوهر آدمی در اولِ آفرینش ناقص و خسیس است، ممکن نگردد وی را از این نقصان به درجه کمال رسانیدن، الّا به مجاهدت و معالجت. و چنانکه آن کیمیا ـ که مس و برنج را به صفای زرِ خالص رساند ـ دشوار بُوَد، و هرکس نشناسد، همچنین این کیمیا ـ که گوهر آدمی را از خسّتِ بهیمیت به صفا و نفاستِ مَلَکیت رساند تا بدان، سعادت ابدی یابد ـ هم دشوار بود، و هرکسی نداند. و مقصود از نهادن این کتاب شرحِ اَخلاطِ این کیمیاست که به حقیقت کیمیای سعادتِ ابدی است
Hemmat
بدان که ایزدِ تعالی را سرّی است در دلِ آدمی، که آن در وی همچنان پوشیده است که آتش در آهن. و چنانکه به زخمِ سنگْ بر آهنْ سِرِّ آتش آشکارا گردد و به صحرا افتد، همچنین سماعِ خوش و آواز موزون آن گوهرِ آدمی را بجنباند، و در وی چیزی پیدا آورد، بی‌آنکه آدمی را در آن اختیاری باشد. و سببِ آنْ مناسبتی است که گوهر آدمی را با عالمِ علوی - که آن را عالم ارواح گویندـ هست. و عالم علوی عالم حُسن و جمال است، و اصل حُسن و جمالْ تناسب است، و هرچه مُتناسب است نمودگاری است از جمالِ آن عالَم. چه، هر جمال و حُسن و تناسب که در این عالَمِ محسوس است، همه ثمره حُسن و جمال و تناسبِ آن عالم است.
Hemmat
پس آوازِ خوشِ موزونِ متناسب هم شُبهتی دارد از عجایبِ آن عالَم، بدان سبب که آگاهی در دل پیدا آورد، و حرکتی و شوقی پدید آورد که باشد که آدمی خود نداند که آن چیست و این در دلی بُوَد که آن ساده بُوَد، و از عشقی و شوقی که راه بدان بَرَد خالی بُوَد. اما چون خالی نبُوَد، و به چیزی مشغول باشد، آنچه بدان مشغول بُوَد در حرکت آید و چون آتشی که دم در وی دهند افروخته‌تر گردد. و هرکه را بر دلْ غالبْ آتشِ دوستیِ حق تعالی بُوَد، سماعْ وی را مهم باشد، که آن آتش تیزتر بُوَد. و هرکه را در دلْ دوستیِ باطل بُوَد، سماعْ زهرِ قاتلِ وی بُوَد و بر وی حرام بُوَد.
Hemmat
رسول (ص) گفت: «اگر چنانکه حقِ توکل است، شما بر خدایِ تعالی توکل می‌کردید روزیِ شما به شما رسانیدی، چنانکه به مرغان می‌رساند؛ که هر بامداد از آشیانه بر پرند همه اشکم‌ها تهی و گرسنه، و شبانگاه باز آیند سیر و شکم پر.» و گفت: «هرکه پناه با خدایِ تعالی دهد خدایِ تعالی مؤنت‌های وی را کفایت کند و روزی از جایی که نپیوسد به وی رساند؛ و هرکه پناه با دنیا دهد خدایِ تعالی وی را با دنیا گذارد.» و چون خلیل (ع) را بگرفتند تا در منجنیق نهند و به آتش اندازند گفت: حَسْبِیَ اللّهُ وَ نِعْمَ الْوَکیلُ، چون در هوا بود جبرئیل به وی رسید، گفت: «هیچ حاجت هست؟» گفت، «نه.» تا وفا کرده باشد بدین که گفت حَسْبِیَ اللّهُ، و بدین صفت وی را به وفا صفت کرد و گفت: وَ اِبراهیمَ الَّذی وَفّی.
کاربر ۲۶۳۴۴۴۷
عنوان اول آن است که حقیقت خود بشناسد؛ و عنوان دوم آن است که خدای تعالی بشناسد؛ و عنوان سوم آن است که حقیقت دنیا را بشناسد؛ و عنوان چهارم آن است که حقیقت آخرت بشناسد. و این چهار معرفت به حقیقت عنوان مسلمانی است.
🐺😎🙂
و به حقیقت گویی که در پوست هر آدمی چهارچیز است: سگی و خوکی و دیوی و فرشتگی
پیمان محمدی
در خبر است که ملک‌الموت چون جان خلیل (ع) می‌برگرفت ]خلیل[ گفت: «هرگز دیدی که خلیل جان خلیل را بستاند؟» وحی آمد به وی که «هرگز دیدی که خلیل دیدار خلیل را کاره بوَد؟» گفت: «اکنون جان برگیر که رضا دادم.»
Amir Ganjkhani
و هستیِ وی نه بدین کالبدِ ظاهر است، که مُرده را هم این باشد و جان نباشد.
flora

حجم

۱٫۱ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۰

تعداد صفحه‌ها

۹۰۴ صفحه

حجم

۱٫۱ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۰

تعداد صفحه‌ها

۹۰۴ صفحه

قیمت:
۳۴۷,۰۰۰
تومان