دانلود و خرید کتاب رهایی بشر فریبرز رئیس دانا
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب رهایی بشر اثر فریبرز رئیس دانا

کتاب رهایی بشر

معرفی کتاب رهایی بشر

کتاب رهایی بشر نوشتهٔ فریبرز رئیس دانا است. انتشارات نگاه این کتاب را روانهٔ بازار کرده است. این اثر دربارهٔ عدالت، آزادی و دولت است.

درباره کتاب رهایی بشر

کتاب رهایی بشر در ۹ فصل نوشته شده است. چه شد که فریبرز رئیس دانا این کتاب را نوشت؟

او در ابتدای کتاب توضیح داده است که مدت‌ها در برابر این پرسش قرار می‌گرفت که عدالت برتری دارد یا آزادی؛ پرسشی همانند آنچه به‌قول او یک سرگردان جاویدان بر سر یک ۲راهی از خودش و از هر که می‌بیند می‌پرسد. این پرسش از دورهٔ دولت اصلاحات به بعد مدام افزایش یافته و این پرسشگر معاصر را سرگردان‌تر می‌کرد. ازاین‌رو او در این کتاب کوشیده است تا به سردرگمی‌ها و کج‌راهی‌هایی که دامن بخشی از تحصیل‌کردگان را گرفته پاسخ دهد، اما به‌جز این مایل بوده که این کتاب وسیله‌ای باشد که مستقیماً، اما بیشتر با میانجی‌ها، در خدمت آگاهی بیشتر طبقهٔ کارگر به‌ویژه آن بخش از این طبقه که زمینه‌های سیاسی و فرهنگی لازم را دارند قرار بگیرد و محتوا و استدلال آن در میان این مردم پخش و نقد شود، اما منجربه درک رادیکال از عدالت، آزادی و نقش دولت گردد.

خواندن کتاب رهایی بشر را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

خواندن این کتاب را به دوستداران علوم سیاسی پیشنهاد می‌کنیم.

درباره فریبرز رئیس دانا

فریبرز رئیس دانا ۲۹ دی ۱۳۲۳ در تهران به دنیا آمد. او نویسنده، اقتصاددان سوسیالیست و سندیکالیست، استاد دانشگاه در رشتهٔ اقتصاد، کنشگر حقوق بشر، زندانی سیاسی و عضو کانون نویسندگان ایران بود. رئیس‌دانا اقتصاددانی چپ‌گرا و دانش‌آموختهٔ مدرسهٔ اقتصاد لندن بود که علاوه بر کار تخصصی در زمینهٔ پژوهش و تدریس رشتهٔ اقتصاد، به کارهای سیاسی، اجتماعی، ادبی و مطبوعاتی نیز می‌پرداخت. او در جنبش روشنفکری ایران به دموکراسی، عدالت اجتماعی و سوسیالیسم علاقه‌مند بود. او نویسندهٔ بیش از ۱۵ کتاب دربارهٔ مسائل اقتصادی و سیاسی مانند آزادی و سوسیالیسم، اقتصاد سیاسی توسعه و منش روشنفکری بوده است.

برخی از کتاب‌های او عبارتند از:

«پ‍ول و ت‍ورم» (نوشتهٔ مشترک با ف‍رخ ق‍ب‍ادی)، «ک‍م ت‍وس‍ع‍گ‍ی اج‍ت‍م‍اع‍ی - اق‍ت‍ص‍ادی»، «ب‍ررس‍ی‌ه‍ای ک‍ارب‍ردی ت‍وس‍ع‍ه و اق‍ت‍ص‍اد ای‍ران» (۳ جلد)، «اق‍ت‍ص‍اد س‍ی‍اس‍ی ت‍وس‍ع‍ه»، «دم‍وک‍راس‍ی در ب‍راب‍ر ب‍ی‌ع‍دال‍ت‍ی»، «ج‍ه‍ان‍ی‌س‍ازی ق‍ت‍ل ع‍ام اق‍ت‍ص‍ادی»، «روی‍ک‍رد و روش در اق‍ت‍ص‍اد»، «گ‍ف‍ت‌آم‍ده‍ای‍ی در شعر معاصر ایران: زمینه‌های اجتماعی و سیاسی»، «آزادی و سوسیالیسم: چند بحث و نظر»، «یادی از خیالی» (دفتر شعر)، «گ‍ف‍ت‌آم‍ده‍ای‍ی در ادب‍ی‍ات»، «چند کاوش در سیاست و جامعه»، «منش روشنفکری»، «رهایی بشر؛ عدالت، آزادی و دولت».

او علاوه بر تألیف در حوزهٔ ترجمه، انجام گفت‌وگو و مصاحبه و نگارش مجموعه مقاله نیز فعالیت داشت. ماهنامهٔ «صنعت حمل‌ونقل» شماره ۳۷۷ خود را در اردیبهشت ۱۳۹۹ به او اختصاص داد.

فریبرز رئیس دانا ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ در تهران درگذشت.

بخش‌هایی از کتاب رهایی بشر

«کارل مارکس البته این سه وجه را از یکدیگر جداناپذیر می‌داند و این نه فقط به خاطر آن است که خصوصیات منفی را نمی‌توان بی‌اشاره به خصوصیات مثبت تعریف کرد، بلکه همچنین به خاطر آنکه جدایی‌ناپذیری مفهومی آنها بازتاب ارتباط لازم و به متقابل با واقعیت است، آنها با هم از واقعیت تأثیر می‌گیرند و بر واقعیت نیز تأثیر می‌گذارند. بررسی واقعیت روابط مالکیت سرمایه‌دارانه نشان می‌دهند که از حیث آزادشدگی از بند طبیعت پیشرفت حاصل شده است و نیروهای درونی و واقعی انسان کمتر از گذشته به طبیعت وابسته‌اند (تسخیر تراشه‌های کامپیوتر و امواج ماهواره‌ای در برابر وابسته بودن به الوار جنگل). این نیز درست است که این آزادی از قید طبیعت برای دو جنبهٔ دیگر آزادی، یعنی آزادی از قدرت مداخله‌گر و آزادی کاربرد نیروهای ذاتی، دستاوردهای مفیدی داشته است. گسترش آزادی در معنای دوم (از قدرت مداخله‌گرا) نیز توانسته است آزادی در معنای سوم (نیروهای ذاتی انسان) را افزایش دهد و آن نیز به آزادی در معنای اول (آزادی از بند طبیعت) یاری رسانده است. این سه، دایره‌وار بر هم تأثیر می‌گذارند. پس بنا به نتیجه‌گیری مارکس باید به جنبهٔ دیگری برسیم و آن اینکه باید آزادی در معنای سوم یعنی آزادی نیروهای ذاتی انسان بتواند جنبه‌های اول و دوم را در جامعهٔ انسانی حل کند. از نظر مارکس ــ و صرفاً در دیدگاه تحلیلی مارکسیستی ــ در مرحله‌ای که «نیروهای ذاتی انسان‌ها به کمال به کار می‌افتند به «انسان‌گرایی کاملاً شکوفا» راه می‌یابند. گذار مثبت از مرحلهٔ مالکیت خصوصی نه تنها چونان «طبیعت‌گرایی کاملاً شکوفا» بلکه همچون انسان‌گرایی کاملاً شکوفا عمل می‌کند. این راه‌حل حقیقی بین کشاکش‌های هستی و هویت، عینیت نفس و اثبات نفس، آزادی و ضرورت و فرد و نوع است. در این مرحله البته آزادی انسان از طبیعت دستاوردی «نسبی» باقی می‌ماند و نیروهای ذاتی انسان تا آنجا به کار برده می‌شوند که محدودیتشان با اندازهٔ آزادی از طبیعت تعیین شده باشد. این درک انسان‌گرایانهٔ مارکس در واقع تاکنون در حوزهٔ آزادی بی‌رقیب و بی‌بدیل بود، فراتر از ماتریالیسیم مکانیکی و خیال‌پردازی معنوی‌گرایی و ایده‌آلیسم به جای مانده است.»

نظرات کاربران

کاربر ۱۲۵۶۴۴۷
۱۴۰۱/۰۶/۱۶

کتاب برای شاگردان علوم انسان که میبایست همه‌ی ما باشیم عالی و بینهایت مفید است. پر از نکته‌های دقیق و تکان‌دهنده. با مطالعه‌ی چند صفحه‌ی آغازین نمونه متوجه خواهید شد. کمی سنگین از نظر مطالب ولی قابل فهم. ضربه‌ی اصلی از

- بیشتر
Mohammad Rasoulian
۱۴۰۱/۰۶/۱۴

چرا توضیحات و معرفی کتاب انقدر ناقص است؟ مدتی است بیشتر شاهد این هستیم که عملا هیچ معرفی ای در قسمت معرفی و توضیحات کتاب انجام نمیشود و تنها همان اطلاعاتی که با مشاهده جلد کتاب نیز قابل دسترسی است،

- بیشتر
کاربر ۳۰۵۹۴۵۸
۱۴۰۲/۰۱/۱۰

برای جامعه تحصیل کرده مناسب اسن

بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۷۸۳٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۶۳۲ صفحه

حجم

۷۸۳٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۶۳۲ صفحه

قیمت:
۱۲۵,۰۰۰
تومان