دانلود و خرید کتاب روان شناسی مرضی کودک و نوجوان ریتا ویکس - نلسون ترجمه حسن فرهی
کتاب روان شناسی مرضی کودک و نوجوان اثر ریتا ویکس - نلسون

کتاب روان شناسی مرضی کودک و نوجوان

معرفی کتاب روان شناسی مرضی کودک و نوجوان

کتاب روان شناسی مرضی کودک و نوجوان نوشتهٔ ریتا ویکس - نلسون و آلن س. ایزرئل با ترجمهٔ حسن فرهی (عضو هیئت‌علمی گروه روان‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان) و دکتر فاطمه قدیری (دکتری تخصصی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی) در انتشارات ارجمند منتشر شده است. این نسخه چاپ دوم این کتاب است. 

درباره کتاب روان شناسی مرضی کودک و نوجوان

روان‌شناسی مرضی کودک و نوجوان که اکنون ویراست هشتم به‌روزشده‌ٔ آن را پیش رو دارید، از مهم‌ترین کتاب‌های حوزهٔ روان‌شناسی مرضی کودک و نوجوان در چند دههٔ اخیر بوده و با اقبال فراوان جامعهٔ علمی مواجه شده است. در واقع، تاریخچهٔ شکل‌گیری و انتشار آن با گسترش و تحول این حوزه هم‌زمان است. فصل‌های ۱ تا ۵ پایه و اساس بحث بعدی کتاب را فراهم کرده و نگاهی اجمالی به این حوزه از جمله مفاهیم، زمینه‌ٔ تاریخی، عوامل مؤثر رشدی، طبقه‌بندی و تشخیص و رویکردهای درمانی می‌اندازند. 

فصل‌های ۶ تا ۱۴ به اختلال‌های عمده پرداخته و درمورد اکثر اختلال‌ها، طبقه‌بندی، توصیف بالینی، همه‌گیرشناسی، سیر رشدی، سبب‌شناسی، سنجش، و پیشگیری/ درمان را موردبحث قرار می‌دهند. 

فصل ۱۵ نیز دغدغه‌های رو به گسترش راجع‌به رشد کودکان و نوجوانان را بررسی می‌کند. در این ویراست، ملاک‌های تشخیصی DSM-5 مبنا قرارگرفته و به رویکرد ابعادی در زمینه‌ٔ «طبقه‌بندی آسیب‌شناسی روانی کودکان و نوجوانان»، «مدل‌های سبب‌شناختی رفتار مشکل‌آفرین، یافته‌های به‌دست‌آمده از بررسی‌های تصویربرداری از مغز و فرایندهای ژنتیکی»، «نقش‌های پیچیده‌ٔ خانواده و همسالان، جنس/جنسیت، فرهنگ، قومیت و نژاد در آسیب‌شناسی روانی»، «سیر رشدی و پیامدهای اختلال‌های عمده» و «اقدامات مداخله‌ای‌ زودهنگام و درمان‌های مبتنی بر شواهد» توجه ویژه‌ای صورت گرفته است.

خواندن کتاب روان شناسی مرضی کودک و نوجوان را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به دانشجویان روان‌شناسی پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب روان شناسی مرضی کودک و نوجوان

«جوان بودن یعنی توپ‌ها را تا بلندای آسمان زدن، قصه‌های پریان را بلعیدن، یکسره بر فراز بندها قدم زدن، با شادی و شعف به دوستان عشق ورزیدن و به آینده‌ای شگفت چشم دوختن.

جوان بودن یعنی احساس جاهلی و بی‌حاصلی، تنها و دوست‌نداشتنی بودن، سوار شدن بر امواج پرفراز و نشیب، ناامنی‌ها و نگرانی‌های بی‌پایان.

از دیرباز نخستین سال‌های زندگی را در دو حد نهایی هیجان‌ها، رفتارها و رویارویی‌ها توصیف کرده‌اند. درواقع، اکثر کسانی که برمی‌گردند و به سال‌های کودکی و نوجوانی خودشان نگاه می‌کنند نه تنها به بعضی از این افراط و تفریط‌ها، بلکه به بخش نسبتاً بزرگی از تجارب معتدل‌تر اذعان می‌کنند و اغلب کودکی و نوجوانی‌شان را یک دوره رشد و نمو و فرصت ویژه تلقی می‌کنند. با توجه به این زمینه است که ما به بررسی مشکلات روان‌شناختی کودکی و نوجوانی مبادرت می‌کنیم.

این کتاب برای آنهایی نوشته شده است که راجع به رشدِ کمتر از حد مطلوبِ کودکان و نوجوانان سؤالاتی پرسیده یا نگرانی‌هایی دارند. کتاب حاضر به تعریف‌ها، ویژگی‌ها، خاستگاه‌ها، رشد و تکوین، تشخیص، پیشگیری و بهبود عملکرد غیر انطباقی می‌پردازد. حدس ما بر این است، و امیدواریم، که شما هم این حوزه از تحقیق و بررسی را مثل ما رضایت‌بخش خواهید یافت. این عرصه‌ای از تحقیق و بررسی است که هم دغدغه انسان‌دوستانه درباره کودکان و نوجوانان و هم کنجکاوی علمی را در برمی‌گیرد.

دهه‌های اخیر ایام خصوصاً نویدبخشی برای بررسی آشفتگی رفتاری و روان‌شناختی بوده است. نیاز کنونی به افزایش شناخت، پیشگیری و درمان نیازی اساسی است که در بسیاری از نقاط دنیا به آن اذعان می‌شود. در عین حال، پژوهش در زمینه رشد کودکان و نوجوانان همچنان به‌سرعت، با مساعدت‌های بسیاری از رشته‌ها، گسترش پیدا می‌کند. همان‌طور که معمولاً در علم حقیقت دارد، افزایش دانش و بهبود روش‌ها به پرسش‌ها و پارادوکس [= متناقض‌نما] های جدیدی منجر شده‌اند. این ترکیبِ آگاهی‌های جدید، پرسش‌های جدید و راه‌های جدیدِ تحقیق و کاوش، به بررسی مشکلات کودکان و نوجوانان هم امید و هم هیجان می‌بخشد.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۲۲٫۶ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۶۱۶ صفحه

حجم

۲۲٫۶ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۶۱۶ صفحه

قیمت:
۱۵۰,۰۰۰
تومان