دانلود و خرید کتاب تورم و اخلاق اندرودیکسون وایت ترجمه سیدحسن دیباج
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب تورم و اخلاق اثر اندرودیکسون وایت

کتاب تورم و اخلاق

معرفی کتاب تورم و اخلاق

کتاب الکترونیکی «تورم و اخلاق» نوشتهٔ اندرودیکسون وایت با ترجمهٔ سیدحسن دیباج در انتشارات دنیای اقتصاد چاپ شده است. کتاب حاضر داستان تورم پولی فرانسه در دوران انقلاب فرانسه از زبان یکی از مورخان و سیاستمداران برجسته آمریکایی است. با وجود زبان ساده آن از لحاظ تعدد مفاهیم و عمق مطالب مطرح‌شده یکی از خواندنی‌ترین و آموزنده‌ترین متون اقتصادی است.

درباره کتاب تورم و اخلاق

کتاب تورم و اخلاق مباحث اقتصاد متعددی را مطرح می‌کند. مباحث پولی کتاب ارزشمند و مباحث اقتصاد سیاسی آن ارزشمندتر است. از جمله مسائلی که مطرح کرده است نقش بازدارنده و مخرب دولت در اقتصاد است: جابجایی ظاهرا خیرخواهانه منابع به بهانه مصلحت ملت و دولت و فرهنگ و غیره غالبا چیزی نیست به‌جز ترویج دروغ و پول حرام و رانت‌های ویژه. مهم‌ترینِ این ابزار نیرنگ، تورم پولی، نرخ‌های بهره تحمیلی، دستکاری نرخ ارز و سهمیه‌بندی آن، کالاهای سهمیه‌بندی‌شده و انواع و اقسام انتقالات اقتصادی مندرج در بودجه دولتی است. حتی موجه نموده‌ترین دخالت‌های دولت می‌تواند به فساد منجر شود. مثلا یارانه‌های فرهنگی دولت معمولا به اشاعه فرهنگ تجارتی صنعتی عوام‌گرا (پاپ) منجر می‌شود که تولید آن کارخانه‌ای‌تر و ارزان‌تر است و این به ضرر فرهنگ اصیل و ریشه‌دار محلی و سنتی تمام می‌شود. کمک‌های دولت به فقرا (برخلاف کمک‌های شخصی افراد خیّر) چون حالتی غیرشخصی دارد، به‌راحتی بیشتری می‌تواند به گداپروری و پرورش اعتیاد و وابستگی انجامد.

نویسنده کتاب یک مورخ است و نه یک اقتصاددان نظری به مفهوم معاصر آن. هرچند مهم‌ترین پایه علوم اجتماعی و اقتصادی باید تاریخ باشد، به‌هرحال جزئیات و گاهی دقت استدلال‌ها کامل نیست یا از اصطلاحات غیرمتداول استفاده شده است. نه هدف مؤلف و نه هدف ما نظریه‌پردازی محض آکادمیک نبوده است، بلکه آموزش عمومی‌و اشاعه عقل عملی را مدنظر داریم. درعین‌حال کتاب حاضر نمونه یک تحقیق کیفی و مطالعه موردی تاریخی بسیار عالی محسوب می‌شود و هم به لحاظ معلومات تاریخی و هم به لحاظ تشریح سازوکار عملی اقتصاد برای متخصصان هم سودمند است، ولو آنکه لحن خشک آکادمیک نداشته باشد.

 کتاب تورم و اخلاق را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

مطالعهٔ این کتاب برای دانشجویان اقتصاد، امور مالی و علوم سیاسی واجب است و برای سایر دانشجویان، پژوهشگران و دست‌اندرکاران تجارت و سیاست و نیز صاحب‌نظران اخلاق بسیار سودمند خواهد بود.

بخشی از کتاب تورم و اخلاق

در ابتدا مجلس نمایندگان از گفتگو درباره انتشار اوراق کم‌ارزش‌تر خودداری کرد. چون ویرانی‌هایی حاصل از انتشار اوراق کوچک‌تر در سال‌های گذشته را هنوز هم به یاد داشتند. با وجود این، تقاضا برای یک پول مردمی که استفاده همگانی داشته باشد قوی و قوی‌تر شد. کمیسیون مالیه مجلس گزارش داد که «مردم خواستار یک واسطهٔ مبادلاتی جدیدند» و «انتشار پول کاغذی بهترین کار ممکن است» و «(پول کاغذی) آزادترین پول دنیاست، زیرا که متکی بر اراده خلق است» و «منافع مردم را به صلاح کشور گره می‌زند.» طرح مزبور به حس وطن‌پرستی فرانسویان نیز متوسل شد: «بیایید به اروپا نشان دهیم که ما توانایی‌های خودمان را می‌شناسیم. بیایید جاده وسیع آزادی را بپیماییم، به‌جای آنکه خودمان را به راه‌های حقیر و تفرقه‌افکن قروض معمولی تخفیف دهیم». بر طرح مزبور که شامل انتشار «محتاطانه» چهارصد میلیون لیره می‌شد آن‌قدر ابرام کردند تا مخالفت‌ها با اسکناس‌های کوچک‌تر نیز ناپدید شد.

از قضای روزگار، نماینده‌ای به نام ماترینو پیدا شد که بیانیه‌های آتشینی در حمایت از پول کاغذی صادر می‌کرد و تنها نگرانی‌اش آن بود که مبادا به‌اندازه کافی از این اوراق منتشر نشود. وی اعلام کرد که بازار راکد است و تنها دلیل آن‌هم کمبود واسطه گردشی (نقدینگی) است. مجلس نمایندگان باید پیش‌داوری‌هایی را که حاصل تجربه پول‌های جان لاو در چند دهه قبل بود کنار بگذارد. آقای ماترینو نیز مانند سایر مدافعان پول کاغذی غیرقابل‌بازخرید تصور می‌کرد قوانین طبیعت از زمان فاجعه قبلی تغییر کرده‌اند. او گفت: «پول کاغذی در یک حکومت خودکامه فاجعه‌بار است و به مفسدان فایده می‌رساند، اما یک حکومت مقید به قانون اساسی در صدور اسکناس‌ها، تعیین مقدار و استفاده آنها محتاط و مواظب خواهد بود و خطری وجود ندارد.» وی مجادله کرد که پول‌های جان لاو در ابتدا به رونق انجامید، ولی بعد از اینکه بیش‌ازاندازه منتشر شد به ویرانی و بی‌وجدانی انجامید و انتشار بیش‌ازاندازه پول فقط در یک حکومت خودکامه امکان‌پذیر است.

پیکتی؛ مغالطه قرن بیست و یکم
موسی غنی‌نژاد
بیست و سه گفتار درباره‌ی سرمایه‌داری
ها جون- چانگ
آزادسازی و عملکرد اقتصادی
موسی غنی‌نژاد
دالان باریک
دارون عجم اوغلو
چرا ملت ها شکست می خورند؟
محمدحسین نعیمی‌پور
قانون، قانون‌گذاری و آزادی (جلد ۲: سراب عدالت اجتماعی)
فریدریش فون هایک
اقتصاد و دولت در ایران
موسی غنی‌نژاد
قانون، قانون‌گذاری و آزادی (جلد ۱: قواعد و نظم)
فریدریش فون هایک
حقایق و مغالطه‌ها در اقتصاد
توماس ساول
ایران و راه ابریشم نوین
آرش رئیسی نژاد
خصوصی‌سازی پول
فریدریش فون هایک
اندیشه آزادی: نگاهی از منظر اقتصاد سیاسی به تجربۀ ایران معاصر
محمد طبیبیان
بیماری هلندی در اقتصاد ایران
رضا منوچهری
قانون، قانون‌گذاری و آزادی (جلد ۳: نظم سیاسی مردمان آزاد)
فریدریش فون هایک
راه باریک آزادی
جیمزا ا. رابینسون
اقتصاد چگونه کار می‌کند
راجر فارمر
اقتصاد اتریشی به زبان ساده
کرستوفر جی کوین
راه های ابریشم نو
پیتر فرانکوپن
ایران، بر لبه تیغ
محمد فاضلی
انسان در مقابل دولت
هربرت اسپنسر

نظرات کاربران

امیرحسین
۱۴۰۱/۰۷/۱۵

کتاب جالبیه مربوط به مدیده‌ی چاپ پول و اثری که میذاره هر چند کتاب مربوط به بازه زمانی تقریبا دور و مربوط به اولین برخورد با ابتکار و پدیده‌ی پول و چاپ پوله، اما نکات خوبی رو توش داره و توهماتی

- بیشتر
فرشید
۱۴۰۱/۰۲/۱۳

ترجمه افتضاح

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۳۷)
تاریخ روشن می‌کند که تورم قاعدتا باید حرام‌ترین حرام اقتصادی تلقی گردد، چون مالیاتی است غیرشفاف و غیرصریح از فقرا به نفع فاسدترین طبقه ثروتمندان. ضمن آنکه تورم از نظر دستکاری در مهم‌ترین اطلاعات جامعه (قیمت‌ها) سرشتی همچون دروغ‌گویی دارد. تاریخ مشخص می‌سازد که تورم پولی با فساد به معنای تخطی از قوانین (چه قوانین وجدانی و چه اجتماعی) و تمرکز بر لذت‌جویی کوتاه‌مدت یا فساد اداری ارتباط نزدیکی دارد.
shahram naseri
«از تمام ترفندهایی که برای چاپیدن طبقات زحمت‌کش بشر اختراع شده، هیچ‌کدام کاراتر از اغفال آنها با پول کاغذی نیست».
shahram naseri
اندک اندک حقیقت جالبی مورد توجه قرار گرفت، این‌که معلوم شد اشخاصی که هرگز عرضه و لیاقتی برای تولید ثروت و دارایی نشان نداده بودند، سرشارند از طرح و برنامه‌های درخشان برای افزایش ثروت کشور!
shahram naseri
تفویض قدرت ارزش‌گذاری (به‌جای آنکه ارزش‌گذاری کالاها توسط کل بازار صورت گیرد) به قانونگذاران (با تمام آرزوها و هوس‌ها و منافعی که دارند) از هر ادعای شاهانه بر مال مردم بالاتر است. اگر این قدرت به آنان داده شود، استیلای آنان بر اموال مردم نیز به‌ناگزیر تفویض شده است.
shahram naseri
هر زمان که ملتی به قانونگذاران خود اجازه انتشار پولی را می‌دهد که قابل‌بازخرید و تبدیل به مسکوکات استاندارد و رایج نیست،‌ در واقع اجاره بالا و پایین بردن ارزش دارایی‌های شهروندان را به آنان داده است.
shahram naseri
مردمان طبقه کارگر نه پولش را و نه مهارتش را داشتند و نه از قدرت پیش‌بینی برخوردار بودند، نه به اطلاعات دسترسی داشتند و نه راه‌وچاهش را می‌شناختند. بنابراین آوار پول‌های متورم نهایت روی سر آنها خراب شد. بعد از اولین فروپاشی، فریاد گرسنگان بلند شد. جاده‌ها و پل‌ها به حال خود رها شد، تولیدکنندگان در نهایت نومیدی کار خود را رها کردند. «هیچ اعتمادی از هیچ نوعی به آینده وجود نداشت، اندک بودند کسانی که جرات سرمایه‌گذاری هرچقدر کوتاه‌مدت داشتند.» کلا، رها کردن لذایذِ آنی و لحظه‌ای حماقت شمرده می‌شد، چون پس‌انداز برای آینده‌ای چنان نامعلوم معنی نداشت و بنابراین مصرف آنی بهترین گزینه بود.
shahram naseri
قدرت دولت‌ها و ملت‌ها مرزهایی طبیعی دارد که نه خودکامگان و نه دموکراسی‌ها نمی‌توانند از آن تخطی کنند. دست قانونگذاران همان‌قدر در تغییر قوانین طبیعی اقتصادی و رفتاری بسته است که در تغییر قوانین فیزیکی. قانونگذاران نمی‌توانند ک‌ژی را به راستی تبدیل کنند یا علت‌ومعلول را از هم جدا کنند، چه به‌وسیله اکثریت پارلمانی و چه با پشتیبانی ملت. فرجام قانونگذاری‌های ابلهانه با گذشت زمان روشن می‌شود. هرچند این اصول را همگان قبول دارند، ولی بسیاری از قانونگذاری‌های آزمایشی و تمایلات عوام در عمل آنها را نادیده می‌گیرند. بنابراین، داستان حماقت عظیم فرانسه در سال‌های پایانی قرن هجدهم و نتایج وحشتناک آن دروس زیادی برای تمام مردانی دارد که به مسائل زمان ما می‌اندیشند.
کاربر ۴۰۱۳۰۳۸
علامت دیگری از این مرض ظاهر شد که موجب شرهای آتی شد، و آن ظهور یک طبقه وسیع وام‌گیرندگان در سرتاسر کشور بود که از کاهش ارزش پول استقبال می‌کردند، چون تورم ارزش واقعی بدهی‌هایشان را کاهش می‌داد. هسته اصلی این گروه کسانی بودند که زمین‌های کلیسا را از دولت خریداری کرده بودند. این اراضی پیش‌پرداخت اولیه کوچکی داشت و مابقی قیمت آنها قابل‌پرداخت در اقساط معوق بود. بنابراین، گروه کوچکی صدها میلیون به دولت بدهکار بودند. این گروه کوچک بلافاصله متوجه شد که منفعت آنها در کم‌ارزش کردن پول و کاستن ارزش واقعی بدهی‌هایشان است
کورک
دنیاطلبی و خودکامگی روحانیون کاتولیک و اصرار آنها بر برخورداری از انحصارات ویژه به نفرت از مذهب انجامیده بود و آن نیز به‌نوبه خود به ایده‌های روشنگری مبنی بر خردگرایی و آزادی مذهب دامن می‌زد. همه اینها به‌علاوه بی‌کفایتی شاه در فهم عمق نارضایتی مردم و امتناع او از به‌کارگیری توصیه‌های خردمندانه خزانه‌دارانش (نکر و تورگو) جرقه‌های انقلاب را زد.
mohammad heydari
علت اصلی این فجایع اقتصادی انگولک کردن واسطه گردشی کل یک ملت بود که ارزش‌ها را در نوسان نگه می‌داشت، مانع کار و کسب می‌شد، انرژی‌ها را فلج می‌کرد، جدیت و عقل را مختل می‌کرد، صرفه‌جویی را محو می‌کرد و تجمل را و آشوب و بی‌نظمی را تشویق می‌کرد.
shahram naseri

حجم

۱۲۱٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۸۸ صفحه

حجم

۱۲۱٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۸۸ صفحه

قیمت:
۲۰,۰۰۰
۱۰,۰۰۰
۵۰%
تومان