دانلود و خرید کتاب معجزه تولید سیدمحمدحسین راجی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب معجزه تولید اثر سیدمحمدحسین راجی

کتاب معجزه تولید

معرفی کتاب معجزه تولید

کتاب معجزه تولید نوشته سیدمحمدحسین راجی و سیدمحمدرضا خاتمی و محسن فوجی است. این کتاب را نشر معارف منتشر کرده است. این کتاب مروری بر نقش حمایت از تولید داخلی در تعیین سرنوشت اقتصادی کشورهای جهان است. 

درباره کتاب معجزه تولید

با مطالعه‌ی روند توسعه در کشورهای آمریکا، انگلیس، آلمان، فرانسه، ژاپن، کره و... مشخص می‌شود که تقریباً تمام این دولت‌ها ابتدا با سرمایه‌گذاری بر روی مسئله علم و بعد از آن با حمایت از تولید داخلی، به شیوه‌های مختلف از صنایع نوپای خود در دوره‌ عقب افتادگی حمایت کرده‌اند.

کتاب حاضر با استناد به مهم‌ترین منابع، ثابت می‌کند که کشورهای ثروتمند با استفاده از سیاست‌های حمایت‌گرایانه و رونق تولیدِ خود، پیشرفت کرده و پس از به ثمر نشستن سیاست‌های حمایتی و پس از آن که در موضع برتری صنعتی نسبت به دیگر کشورها قرار گرفتند، نظریه تجارت آزاد را ترویج کردند تا مانع از پیشرفت کشورهای دیگر شوند.

این کتاب می‌تواند مخاطبین را با چرایی و چگونگی پیشرفت برخی از کشورها و ریشه مشکلات اقتصادی برخی کشورهای ضعیف آشنا کرده و اهمیت تولید در پیشرفت اقتصادی و حل مشکلات و نیز وضعیت ایران در این زمینه را برای مخاطب روشن کند.

خواندن کتاب معجزه تولید را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به اقتصاد پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب معجزه تولید

حکومت دست‌نشاندۀ پهلوی در ایران، پایانی بر استعمار کهنه و آغازی بر استعمار نو در اقتصاد ایران بود. اگر در دوران قاجار استعمارگران با حمله و سلطه نظامی و تحمیل قراردادهای استعماری، مصنوعات خود را به بازار ایران تحمیل کرده، خزانۀ قاجار را خالی می‌کردند، در دوران پهلوی عامل دست‌نشانده‌ای در جایگاه حاکمیت داشتند که همان روند استعماری را بدون خون‌ریزی و غلبۀ نظامی ادامه می‌داد.

نفوذ استعمارگران در ساختار قدرت ایران به همین حد باقی نماند و به مرور با حاکم کردن تفکر خود در بین لایه‌های میانی و مسئولان کشور، حلقه تسلط خود برای چپاول ثروت‌های کشور را تنگ‌تر کردند. تربیت انسان‌هایی با مبانی فکری دولت‌های استعماری، روند گذار از «استعمار نو» به «استعمار فرانو» بود.

استعمار نو در دوره پهلوی، خزائن نفتی ایران را به جای مسکوکات و جواهرات نشانه گرفت و در نتیجۀ تحمیل قواعد تجارت آزاد بر اقتصاد ایران، زیرساخت‌های تولیدی کشور نه تنها تقویت نشد، بلکه زیرساخت‌های موجود نیز ویران گشت. در این دوران، نفت صادر و اغلب مایحتاج ایران وارد می‌شد.

محمدرضا پهلوی از مدرن‌سازی صنایع سخن می‌گفت؛ اما مدل مدرنیزاسیون وی در واقع مونتاژکاری محصولات غربی و فروش آن‌ها در بازار ایران در ازای صادرات نفت بود. خصوصیات عمدۀ صنایع در این دوره، مصرفی بودن و وابستگی آن‌ها از نظر فناوری، مواد اولیه، قطعات ماشین‌آلات و نیروی انسانی متخصص بود؛ به طوری که به حرکت درآمدن چرخ صنایع وابسته، نیاز کشور به واردات ملزومات صنعتی چهارگانۀ ذکرشده را تشدید کرد و بدین ترتیب، صنایع وابسته نه تنها کمکی به خودکفایی کشور نکرد، بلکه خود پیش‌آهنگ وابستگی اقتصادی در ایران شد و سود فراوانی را به کشورهای خارجی رساند. اصلی‌ترین نتیجۀ حمایت رژیم پهلوی از صنایع وابسته، زوال تدریجی صنایع داخلی بود.۴

از سوی دیگر، آشکارترین ضعف صنعت ایران وابستگی به نفت و عدم افزایش صادرات صنعتی بود. اهمیت صادرات صنعتی در این است که می‌تواند در مقابله با نیازمندی‌های ارزی در دوران کاهش درآمد نفتی مؤثر باشد. در سال‌های آغازین دهۀ ۵۰، قیمت هر بشکه نفت ایران در بازارهای بین‌المللی با جهشی بی‌سابقه از ۳ دلار به ۲۰ دلار رسید. نفت برای اقتصاد ایران در سال ۱۳۴۹ بیش از یک میلیارد دلار درآمد داشت که این رقم در سال ۱۳۵۱ به ۵.۶ میلیارد دلار افزایش یافت. در جریان وقوع شوک قیمتی نفت، این درآمد با جهشی بی‌سابقه به مرز ۱۸ میلیارد دلار رسید. از این دوران به بعد، فروش نفت به طور متوسط تأمین بیش از ۵۴ درصد مخارج کشور را به خود اختصاص داد

نظرات کاربران

کاربر 4353875
۱۴۰۱/۰۷/۰۳

توصیه میکنم. مثل همیشه عالی

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۵)
ایالات متحده آمریکا در طول قرن ۱۹ با حمایت از تولیدات داخلی سریع‌ترین رشد اقتصادی را به دست آورد.
mh.ranjbari
با مطالعه‌ی روند توسعه در کشورهای آمریکا، انگلیس، آلمان، فرانسه، ژاپن، کره و... مشخص می‌شود که تقریباً تمام این دولت‌ها ابتدا با سرمایه‌گذاری بر روی مسئله علم و بعد از آن با حمایت از تولید داخلی، به شیوه‌های مختلف از صنایع نوپای خود در دوره‌ی عقب افتادگی حمایت کرده‌اند.
mh.ranjbari
چه عواملی باعث شده است که کشورهای توسعه‌یافته، روز‌به‌روز بر ثروتشان افزوده شود؟ چه دلایلی، باعث ضعف اقتصاد کشورهای درحال‌توسعه شده است؟».
mh.ranjbari
«چرا برخی کشورهای جهان، دارای اقتصادی قدرتمند و ثروتی انبوه هستند و برخی دیگر در فقر شدید به سر می‌برند؟!
mh.ranjbari
ازنظر کسانی‌ که این‌گونه می‌اندیشند، کشورهای ثروتمند، به این دلیل ثروتمندند که کوشش بیشتری کرده‌اند و کشورهای فقیر، فقیرند؛ چون تلاش لازم را برای بهبود وضعیت اقتصادی خود انجام نداده‌اند. برای پاسخ به این سوال ابتدا به‌جای پرداختن به دلیل فقر کشورهای فقیر باید به چگونگی غنی شدن کشورهای ثروتمند پرداخت.
mh.ranjbari
معمولاً وقتی این سؤالات را از عموم مردم می‌پرسیم، پاسخ‌هایی می‌شنویم که عمدتاً ریشه‌ی واحدی دارند. مثلاً، اینکه مردم در این کشورها نسبت به کشورهای ثروتمند، کم‌کارتر و تنبل‌ترند؛ یا اینکه خانواده‌ها در کشورهای فقیر، پرجمعیت‌ترند و فرزندان بیشتری دارند؛ یا اینکه تقید به برخی ارزش‌های فرهنگی-ارتجاعی، باعث عقب‌ماندگی این کشورها شده است! برخی دیگر نیز پاسخ می‌دهند که فساد و حکمرانی بد، یا ساختارها و نهادهای ضعیف اقتصادی، منجر به فقر این کشورها شده است.
mh.ranjbari
بر اساس آمار بانک جهانی، ۴۶ درصد مردم ایران در سال ۱۳۵۶ زیر خط فقر بودند و ۴۴ درصد مردم از سوءتغذیه رنج می‌بردند.
جوان انقلابی
به زبان ساده، این عارضه زمانی رخ می‌دهد که درآمد یک کشور بر اثر عوامل فصلی، به صورت ناگهانی افزایش می‌یابد و متولیان اقتصاد کلان (دولت) هم با تصور دائمی بودن این درآمد، آن را در جامعه تزریق می‌کنند. درآمد کشور زیاد شده و پول هم به جامعه منتقل می‌شود. اما با افزایش درآمد، تقاضا نیز افزایش پیدا می‌کند. اگر این افزایش تقاضا به صورت ناگهانی انجام شود، عرضه جواب‌گوی تقاضا نخواهد بود و تعادل عرضه و تقاضا بر هم می‌خورد؛ در نتیجه قیمت‌ها افزایش می‌یابد.
جوان انقلابی
تومان ایران که در زمان شاه طهماسب صفوی ۱۰ برابر پوند انگلیس بود، در زمان فتحعلی‌شاه و محمدشاه قاجار ۲ برابر پوند شد و اواخر دوره قاجار، یعنی زمان مظفرالدین‌شاه، هر تومان یک‌پنجم پوند بود!
جوان انقلابی
تولید، تأثیرگذارترین عامل در حفظ و افزایش ارزش پول است؛ چراکه تولید خود به عنوان یکی از ذخایر و دارایی‌های کشور به حساب می‌آید و با کاهش آن، علاوه بر کاهش مستقیم میزان ذخایر، موجب کاهش طلا و نقره و منابع معدنی برای جبران و خرید مایحتاج آن کشور از خارج می‌شود.
جوان انقلابی

حجم

۲٫۸ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۲۲۴ صفحه

حجم

۲٫۸ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۲۲۴ صفحه

قیمت:
۵۰,۴۰۰
تومان