دانلود و خرید کتاب دین داری در دنیای معاصر سیدمجتبی حسینی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب دین داری در دنیای معاصر اثر سیدمجتبی حسینی

کتاب دین داری در دنیای معاصر

معرفی کتاب دین داری در دنیای معاصر

کتاب دین داری در دنیای معاصر نوشته سیدمجتبی حسینی است. این کتاب را انتشارات کتاب نیستان منتشر کرده است.

درباره کتاب دین داری در دنیای معاصر

اگرچه شاید بیشتر مردم درگیر اندیشیدن در تأثیر و تأثر دنیای معاصر نیستند، با این حال بخش ژرف‌نگرتر و اندیشمندتر مردمان، درنگ و تأمل در چند و چون بستگی و نابایستگی‌های دنیای معاصر را می‌پسندند و چالش در این زمینه را برمی‌تابند.

در این میان گروهی که به آئینی دل بستگی، سرسپردگی و وابستگی دارند. به گونه ویژه‌ای پرسش‌های رنگارنگ و گوناگون در زمینه پیوند و ناپیوندی دین و دنیای معاصر ذهن و دلشان را درگیر کرده و از این میان عده‌ای با اولین پاسخ، ولو نادرست و ناپخته؛ در پذیرفتن یا نپذیرفتن هر یک از این دو سو، خود را از چنگ این درگیری رها می‌پندارند و پرسشی را در ذهن خود جا نمی‌دهند، اما این گونه پاسخ‌یابی، دل و دیده ژرف‌نگران و اندیشمندان آزادمنش و ناوابسته را آرام و اقناع نمی‌کند، این کتاب سعی دارد راهنمایی باشد برای گروهی که می‌خواهند دنیای معاصر و دین‌داری را بهتر و عمیق‌تر درک کنند. 

خواندن کتاب دین داری در دنیای معاصر را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به یک زندگی دینی سعادتمند پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب دین داری در دنیای معاصر

اینکه منظور از دنیای معاصر چیست و یا از چه زمانی را دنیای معاصر می‌دانیم و اینکه بررسی‌ها و نگرش‌های فلسفی، تاریخی، فلسفه تاریخی ـ جامعه‌شناختی و... دنیای معاصر را وابسته به کدام رخداد بیان می‌کنند کمی گیج‌کننده و یا حداقل زمان بر و نسبت به موضوع این دفتر کم بهره است. (رنسانس، انقلاب صنعتی، ماشین بخار، برق و الکترونیک، سایبرنتیک، صنعت ساختمان و سازه فتونیک، تحولات علوم شناختی و انسانی و...) اما در مسیر گفتگو جائی که از پیام‌ها و پیامدهای آن سخن می‌گوئیم درک مشترکی از منظور از دنیای معاصر به دست می‌آید.

پرسش دیگر اینکه آیا دنیای معاصر را به عنوان امر پسندیده و خوب می‌نگریم یا ناشایست و ناپسند؟ گریزپذیر یا گریزناپذیر؟

این پرسش هم در لا به لای سخن به پاسخ‌های متناسب با شاکله افراد نزدیک‌تر می‌شود.

بسیاری از مردم در برابر یک پدیده نو و تازه حالت تدافع و پس زدن دارند و با هر امر جدیدی مخالفت می‌کنند و آن را ناپسند و ناروا تلقی و معرفی می‌کنند؛ به صرف اینکه با آنچه عادت و سنت می‌دانند و رویه پیشینیان نیست موافق نمی‌باشد. از سوی دیگر بسیاری در برابر هر امر «نو» و تازه‌ای زبان ستایش و همراهی گشوده، عملاً یا قلباً خرسند و پیرو می‌شوند و آنچه غیرآن و پیش از آن بوده را ناپسند و ناروا و عقب مانده و ناکارآمد و نادرست می‌شمرند.

در این گفتگو به مثابه اندیشمند و یا لااقل اندیشه‌ورز، خردمندانه از نشستن بر کرسی پیش‌داوری پرهیز می‌کنیم.

همان‌طور که اشاره شد، این سوال نابجایی نیست که پرسیده شود: «مگر دنیای معاصر چه کاری به دین و دین‌داری داشته و دارد؟»

چرا که اگر مطلبی درست باشد در هر صورت درست است و اگر نادرست باشد، نادرست است. و اگر دنیای معاصر مشکلی برای دین و دین‌داری پیش آورده، نادرستی گزاره یا مطلبی را فاش کرده و اگر چنین نیست ارتباط عمیقی بین دنیای معاصر و دین‌داری وجود ندارد. اگر دو دوتا، می‌شود چهارتا، قرن‌ها چنین بوده و چنین هم خواهد بود، پس قاعدتاً دین هم مثل همین گزاره مستقل از زمان و مکان و ... است.

این سخن اگرچه در ژرفای خودش دیدگاهی نابجا نیست، اما دغدغه‌های پرسشگران را نمی‌زداید و آسایش و آرامش نمی‌دهد، چرا که ما در پرسش پیوند دین و دنیای معاصر با چالش‌هایی رو به رو می‌شویم که؛ ۱. هم‌ارز قضیه دو دوتا چهار تا نیستند.

به ویژه که دنیای معاصر حتی در گزاره دو دوتا چهارتا هم به خود اجازه دودلی و دیدگاه‌های جایگزین داده است. نظریات در منطق ریاضی، ریاضیات و منطق نوین در هندسه و... بدیهیات و مسلمات پیشین بشر را به چالش کشیده، ولو اینکه نفی مطلق گزاره‌های پیشین نیستند و از روی دیگری به آن می‌نگرند و نظر می‌دهند. 

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱۲۶٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۱۳۹ صفحه

حجم

۱۲۶٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۱۳۹ صفحه

قیمت:
۳۱,۲۷۵
تومان