دانلود و خرید کتاب سقراط عاشق آرمند دنگور ترجمه سیروس قهرمانی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب سقراط عاشق اثر آرمند دنگور

کتاب سقراط عاشق

معرفی کتاب سقراط عاشق

کتاب سقراط عاشق نوشتۀ آرمند دنگور است. سقراط عاشق کتابی فلسفی نیست، بلکه اثری تحقیقی و تاریخی با جاذبه‌های ادبی است که به دوران نوجوانی و جوانی زندگی سقراط می‌پردازد، دورانی که کمتر موردتوجه محققان و مورخان قرار گرفته است.

درباره کتاب سقراط عاشق

هدف این کتاب بررسی زمینه‌های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی و همچنین تجارب شخصی سقراط برای فهم عواملی است که او را به فیلسوفی بی‌همتا تبدیل کرد، کسی که برای بشر نگرشی نو در اندیشیدن و هدفی زمینی در فلسفه، برخلاف فیلسوفان قبل از خود، به ارمغان آورد. تصویر او در اینجا نسبت به آنچه شاگردان شیفته‌اش، از جمله افلاطون و گزنوفن، رسم کرده‌اند واقعی‌تر بوده و از قداست کمتری برخوردار است. خواندن این کتاب سرشار از لذت و هیجان است و دریچه‌ای نو به‌سوی شناخت بهتر سقراط باز می‌کند.

خواندن کتاب سقراط عاشق را به چه کسی پیشنهاد می کنیم؟

علاقه‌مندان به مکتب‌های مختلف فلسفی به زبان ساده می‌توانند از خواندن این کتاب لذت ببرند.

درباره آرمند دنگور

آرمند دنگور، نویسنده کتاب، استاد مطالعات کلاسیک در دانشگاه آکسفورد است. او شاعر و موسیقیدان کلاسیک هم هست و تحقیقاتی گسترده در فرهنگ یونان باستان و شعر غنایی لاتین و یونانی دارد. تحقیقات او در مورد اصوات موسیقی آن دوران و ارتباط اولین قطعات آوانگاری شده موسیقی یونان با سنت موسیقی غربی بسیار ارزشمند است. او برای نوشتن سقراط عاشق از منابع مختلفی استفاده کرده است: نوشته‌های شاگردان سقراط، منابع و مستندات معتبر در آثار مورخان، آثار طنز و هجویه‌های معاصر سقراط باشخصیت محوری خود او، منابع پراکنده و کمتر معتبر و مقایسه تطبیقی آنها با دیگر منابع و بررسی شرایط آن دوره برای رسیدن به نتایجی پذیرفتنی، و دست آخر بیرون کشیدن نتایجی بعضاً ازروی حدس و گمان باتوجه‌به کل منابع موجود و سیر وقایع تاریخی.

بخش‌هایی از کتاب سقراط عاشق

این پرسش‌ها جواب می‌خواهند. برای رسیدن به این هدف، باید درست به روش یک بازپرس جنایی سرنخ‌هایی را پیدا کرد و مورد تعمق قرار داد، زمینه تاریخی و محیط اجتماعی سقراط را کنار هم گذاشت و روایتی از زندگی اولیه‌اش که به جهت ابهام و ازهم‌گسیختگی تقریباً به ورطه فراموشی افتاده است، باز آفرید. از قضا بسیاری از جواب‌ها در برابر چشم ما پنهان شده‌اند. گردآوری این اطلاعات برای کسانی که گمان می‌کنند همه چیز را در مورد سقراط می‌دانند شگفت‌آور، شورانگیز و حتی تکان‌دهنده است. هدف این کتاب عرضه نگاهی نو از نظر تاریخی به شخصیت و زندگی اولیه، و ریشه‌های روش تفکر اوست. ازآنجاکه شواهد مستقیم در مورد دوران جوانی سقراط کم، مبهم و پراکنده‌اند باید از شواهد مبنی بر قرائن و تخیل تاریخی کمک گرفت تا آن معدود اشاره‌های پرارزش در مورد تجربیات و زندگی اولیه او را از منابع بیرون کشید. برای پاسخ‌دادن به این سؤال که چگونه عقاید او تغییر و تکامل پیدا کرد باید توجه ویژه‌ای به شرح وقایع تاریخی و منابع کمتر شناخته شده اما معتبر درباره زندگی سقراط نشان دهیم تا داستان سال‌های اولیه میان‌سالی، دوران جوانی و کودکی‌اش را بازسازی کنیم.

آنچه عموماً در مورد سقراط می‌دانند این است که او در خانواده‌ای فرودست با فرصت‌های تحصیلی اندک بزرگ شده است که در جوانی هم درست مثل دوران بزرگسالی زشت بوده است که کمبود شواهد در مورد زندگی عشقی اولیه‌اش بی شک نشان‌دهنده نبود آن است؛ و اینکه او همیشه یک متفکر بوده تا اهل عمل. بررسی این شواهد نشان خواهد داد که همه این فرضیات ممکن است کاملاً غلط باشند. آنچه آشکار می‌شود تصویر یک جوان نیرومند و جذاب، برخاسته از خانواده‌ای کمابیش مرفه است که در محیط نخبگان آنتی رشد می‌کند، یعنی جایی که آرزوی پسران این بود از راه دلاوری در میدان جنگ و فعالیت سیاسی اسم‌ورسمی به هم بزنند؛ کسی که از اوان جوانی یاد گرفت بهترین اشعار یونانی را به آواز بخواند، چنگ بنوازد، و به یک تربیت سخت جسمی و روانی تن دهد؛ کسی که از بهترین آموزگاران دوران بهره برد و تلاش کرد با آخرین فعالیت‌های روشنفکری مرتبط باشد؛ و اینکه تمایلات اروتیک پرشورش در زندگی، نه در ازدواج - بیش از پنجاه سال داشت که زنی را ملاقات کرد و رابطه‌اش با همسر اول یعنی میرتو در پرده‌ای از ابهام است - بلکه در همدمی با مردان باهوش و از همه بالاتر در عشق به یکی از درخشان‌ترین و شورانگیزترین زنان دوران، اسپاسيا اهل ميلتوس، نمود پیدا کرد.

نظرات کاربران

اشکان
۱۴۰۱/۰۶/۱۵

نحوه نگارش کتاب توسط نگارنده بسیار مبهم و ناآشنا برای خواننده شروع می شود و تا پایان به همین طریق می رود اما فقط چند صفحه آخر را به عنوان کتاب ربط می دهد.

بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۲۲۴٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۱۷۶ صفحه

حجم

۲۲۴٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۱۷۶ صفحه

قیمت:
۳۹,۰۰۰
تومان