دانلود و خرید کتاب تاثیر بدهی های خارجی بر توسعه اقتصادی مصر سیده‌نسترن پزشکی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب تاثیر بدهی های خارجی بر توسعه اقتصادی مصر اثر سیده‌نسترن پزشکی

کتاب تاثیر بدهی های خارجی بر توسعه اقتصادی مصر

دسته‌بندی:
امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب تاثیر بدهی های خارجی بر توسعه اقتصادی مصر

کتاب تاثیر بدهی های خارجی بر توسعه اقتصادی مصر نوشته سیده‌نسترن پزشکی است. این کتاب را انتشارات آزادمهر منتشر کرده است.

درباره کتاب تاثیر بدهی های خارجی بر توسعه اقتصادی مصر

اقتصاد در هر کشوری نقش اساسی را در جنبه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، روابط بین الملل، رشد و توسعه و غیره ایفا می‌نماید. در دنیای امروز، نقش اقتصاد و تاثیر بلابدیل آن بر سیاست و قدرت انکارناپذیر است. رشد فناوری‌های نو، سرعت ارتباطات و وابستگی به معلومات نوین باعث شده است که تجارت در جهان امروز شکلی متفاوت از دوره‌های قبل به خود بگیرد. بعلاوه، امروزه رشد بدون توسعه تقریبا بی‌فایده می‌نماید. روابط تنگاتنگ اقتصادی و اخذ وام‌های متفاوت در عرصه‌های جهانی، راه را برای اقتصادهای کوچک تر باز کرده تا بتوانند به تولید و نیز رشد و توسعهٔ جامعه و اقتصاد کشورشان دست یابند. اما، در این رهگذر، وام و دیون مختلف گاه خود اثر مثبت خویش را باخته و به شکل عاملی بازدارنده در اقتصاد و نه سازنده در می‌آیند. اهمیت اصلی موضوع دیون در واقع از جنبهٔ اثرات دو گانهٔ مثبت و منفی‌ای است که آن‌ها بر کل نظام اقتصادی، مالی و توسعهٔ مصر می‌گذارند و با خود بحران‌هایی را به همراه می‌آورند که برای مدت‌های طولانی دست کم از زمان جمال عبدالناصر تاکنون (عهد سیسی) یعنی از ۱۹۵۴ م تا ۲۰۱۸ م گریبان اقتصاد مصر را می‌گیرد و آن را ناکارآمد می‌کند.

مصر در دورهٔ فراعنه اقتصادی کشاورزی داشته و مبتنی بر عایدات حاصل از تولیداتی چون پنبه و گندم بوده است. این کشور ساختار اقتصادی مبتنی بر کشت و زرع خود را حتی به صورت نسبی تا قرن ۱۹ و ابتدای قرن بیستم حفظ کرده بود. اما، سال‌ها نیز پس از اشغال توسط کشورهای مختلف، به دیون کشورهای دیگر وابستگی پیدا کرد. در حال حاضر هم، مصر کماکان به دیون خارجی وابسته است. 

در این کتاب، علاوه بر آشنایی با تاریخ اقتصاد سیاسی مصر، به بررسی شرایط بدهی‌های این کشور از قبل و مخصوصا در سه دورهٔ معاصر، حسنی مبارک، محمدمرسی و عبدالفتاح السیسی پرداخته می‌شود. در این پژوهش، قصد بر آن است که به تأثیر دیون بر این جنبه‌های اقتصاد مصر بپردازیم و اثرات مثبت و منفی دیون را بر اقتصاد مصر نشان بدهیم. البته، شناخت روابط و وضعیت اقتصادی یک کشور به شناخت روابط آن کشور با دول دیگر و نیزدلائل شکل گیری یا فروپاشی روابطش کمک می‌نماید.

خواندن کتاب تاثیر بدهی های خارجی بر توسعه اقتصادی مصر را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به اقتصاد پیشنهاد می‌کنیم

بخشی از کتاب تاثیر بدهی های خارجی بر توسعه اقتصادی مصر

با توجه به ادوار تاریخی اقتصاد مصر، نکتهٔ قابل ملاحظه و مشترک در اکثریت قریب به‌اتفاق این دوره‌ها وجود دیون و بدهی‌های ناشی از آن برای دولت‌های مختلف مصر بوده است. جلال امین در کتاب خود "قصه الاقتصاد المصری، ۲۰۱۲" و در تقسیم ادوار اقتصادی آن به دیون بسیار اشاره می‌کند و تنها دورهٔ محمد علی پاشا را با عنوان "التنمیه بلا دیون " معرفی می‌نماید و برخی از دوره‌ها از جمله دورهٔ سعید پاشا را "الدیون بلا تنمیۀ " می‌خواند. وجود دیون و بدهی‌ها و نتایج زیان بار آن بر اقتصاد مصر، در دوره‌های دیگر هم توسط جلال امین طرح شده است. طبعا جنبه‌های مثبت دیون که گاه باعث رشد اقتصادی مقطعی هم شده است مورد توجه قرار می‌گیرد. ولی، جنبه‌های منفی را نیز بیان می‌کند.

فرانک که از نظریه پردازان اصلی نظریهٔ وابستگی است روابط تجاری جهانی به شکل برابر مفید را رد می‌کند. از سوی دیگر، امانوئل نیز در "نظریهٔ مبادلهٔ نابرابر"بر استثمار کشورها از طریق مبادلهٔ نابرابر تاکید می‌کند.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۴۳۸٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۱۴۳ صفحه

حجم

۴۳۸٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۱۴۳ صفحه

قیمت:
۳۲,۰۰۰
تومان