دانلود و خرید کتاب انسان تاریخی و تاریخ متعالی حکمت‌الله ملاصالحی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب انسان تاریخی و تاریخ متعالی اثر حکمت‌الله ملاصالحی

کتاب انسان تاریخی و تاریخ متعالی

معرفی کتاب انسان تاریخی و تاریخ متعالی

کتاب الکترونیکی «انسان تاریخی و تاریخ متعالی» نوشتهٔ حکمت‌الله ملاصالحی در نشر پگاه روزگار نو چاپ شده است. حکمت‌الله ملاصالحی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و استاد مدعو دانشگاه آتن است، نخستین پژوهشگری است که مباحث عمیق و دشوار دانش نوظهور «فلسفه‌ باستان‌شناسی» را در ایران پی‌ریزی کرده است. این کتاب شامل مجموعه‌ای از مقالات او در مجله سوره اندیشه با موضوع تاریخ متعالی و حضور تاریخ‌مند انسان در جهان است.

 از حکمت‌الله ملاصالحی تا پیش از این هشت عنوان کتاب و نیز مقالات متعددی به زبان‌های فارسی، انگلیسی و یونانی در نشریات معتبر داخلی و خارجی در زمینه‌های متنوع فلسفه، باستان‌شناسی، دین‌پژوهی، هنرهای آیینی به چاپ رسیده است. 

درباره کتاب انسان تاریخی و تاریخ متعالی

 ساختار کتاب شامل سه فصل: انسان، عصر کنونی، از تاریخ حال تا تاریخ متعال، است که ساختار فکری نویسنده را در بر می‌گیرد. جلوه‌های کهن هنر آیینی (۱۳۷۷)، زیبایی و هنر از منظر وحیانی اسلام (۱۳۷۸)، درآمدی بر معرفت‌شناسی باستان‌شناسی (۱۳۸۲)، جستاری در فرهنگ، پدیده‌ی موزه و باستان‌شناسی (۱۳۸۴)، انسان، فرهنگ و سنت (۱۳۸۷)، باستان‌شناسی در بوته‌ی معرفت‌شناختی (۱۳۸۷)، باستان‌شناسی دین: با فانوس نظر در جست‌وجوی آیین‌های گمشده (۱۳۹۰) و باستان‌شناسی در صافی جستارهای فلسفی (۱۳۹۴) از جمله آثار این استاد فرهیخته است.

بحران دوره‌ی جدید، بحران یک دوره و تمدن نیست؛ بحران همه‌ تاریخ آدمی است؛ به این معنا که از کجا آغاز کرده‌ایم که به اینجا رسیده‌ایم؟ ما امید و آرمان و آینده‌ چه گذشته‌ای هستیم؟! چه میراثی از خود برای نسل‌هایی‌که از پی می‌رسند خواهیم نهاد؟ زمینه‌ها و ریشه‌های تحولات و بحران‌های مخاطره‌انگیز و هول‌آور موجود را درکجا می‌بایست جست و تا کدام لایه‌ها و زیرلایه‌های تاریخ و پیشینه‌ حضور تاریخی انسان در جهان، می‌باید عقربه‌ زمان را به عقب راند؟ وقتی به شتاب تحولات، شدت، فشار، حجم و تراکم بی‌سابقه و نفسگیر و غافلگیرکننده‌ رویدادها در همین سه سده‌ اخیر تاریخی با تأمل و تعمق و دقت بیشتر می‌اندیشیم و موقعیت بسیار پیچیده، شکننده، دشوار و مخاطره‌انگیزی که در آن قرار گرفته و با آن دست‌وپنجه می‌فشاریم می‌نگریم، احساس می‌کنیم یکبار دیگر تاریخ، موقعیت، تقدیر، حضور تاریخی و نحوه‌ بودن انسان در جهان نیاز به بازاندیشی، نقد، تحلیل و غوررسی‌ای از جنس و از منظری دیگر دارد و احساس می‌شود غربال‌های نقد و بازنگری را می‌باید به‌کار انداخت و خرمن عظیم دستاوردهای فکری، علمی و فنی بی‌سابقه‌ انسان دوره‌ جدید رامورد ارزیابی دوباره قرارداد و با دقت و مراقبت و تأمل و تعمق هرچه بیشتر درباره‌شان اندیشید و داوری کرد.

کتاب انسان تاریخی و تاریخ متعالی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب به علاقه‌مندان به فلسفهٔ تاریخ و باستان‌شناسی پیشنهاد می‌شود.

بخشی از کتاب انسان تاریخی و تاریخ متعالی

اینک همه‌ی فرهنگ‌ها همه‌ی جامعه‌ها، همه‌ی نظام‌های سیاسی و همه‌ی گروه‌های اجتماعی در همه‌ی قاره‌ها بر خوان ضیافت آن دستاورد‌ها و تحولات عظیم و بی‌سابقه‌ی فکری و علمی و صنعتی گرد آمده‌اند و حضور دارند و زیرسقف آن پناه گرفته‌اند. اینک همه مست ازباده‌های نوبه‌نو دانش و دانایی و خمار دستاوردهای عظیم و بی‌سابقه‌ی صنعتی و رفاه مزرعه‌های سبز سرمایه‌داری مدرن فرصت و مجالی نمی‌یابند. به آنچه در لایه‌های نامرئی و درونی‌تر این عصر جنجالی و جادویی چونان زلزله‌ای عظیم و مهیب در آستانه‌ی وقوع است، بیندیشند و زنگ‌های خطرش را بشنوند. اینک صدای خرد شدن و ترک‌برداشتن دیوارهای بلند تیتانیک -غول‌آسای- ارزش‌های بنیاد نهاده شده برشانه‌ی دیو سنگ‌های اندیشه و عقلانیت جدید و ستون‌های استوار هرکول دانش و فناوری مدرن درخاستگاه‌شان بیش از هرجای دیگر به‌گوش می‌رسد.

برای نخستین بار تمدنی را تجربه می‌کنیم که توانسته است ستون فقرات توازن میان طبیعت و تاریخ را در سراسر گیتی در هم بشکند و به‌هم ریزد. برای نخستین بار انسانِ عصری را تجربه می‌کنیم که به‌رغم طرح‌ها و برنامه‌های سنگین توسعه و پیشرفت اقتصادی و صنعتی‌اش در سطح جامعه‌ی جهانی آنچنان گسترده و افسارگسیخته و یله و بی‌مهار دست به غارت و تاراج و تخریب منابع طبیعی زده است که سرزمین سوخته و هولوکاستی‌ای بیش برای نسل‌های پرشماری که در راهند و از پی خواهند رسید نگذاشته است. هر سنت معنوی و آموزه‌ی اصیل اعتقادی و نظام فکری و انسانی و فرهنگ و جامعه‌ای که هنوز رگه‌هایی از عواطف انسانی و احساس مسئولیت به سرنوشت انسان دارد و اندکی پایبندی و بارقه‌ای از حساسیت به صیانت از منابع و مواریث طبیعی و فرهنگی و حقوق نسل‌های پرشماری که در راهند و از پی خواهند رسید در ضمیر او بیدار است جا دارد که از خود بپرسد ما به‌عنوان یک نسل یک رشته اتصال و حلقه‌ی پیوند از سلسله هزاران نسلی که رفته‌اند و هزاران نسلی که در راهند تا کجا و تا چه میزان مجاز هستیم و چه توجیه منطقی و دلیلی قانع‌کننده‌ای برای نسل‌های بشریت آینده داریم که این چنین وحشیانه و یله و بی‌مهار با به‌خدمت گرفتن امکانات عظیمی که درکف گرفته‌ایم دست به غارت و سرقت و تخریب و تاراج منابع و مواریث طبیعی و فرهنگی ملت‌ها به مقیاس جهانی زده‌ایم.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱۲۴٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۱۷۶ صفحه

حجم

۱۲۴٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۱۷۶ صفحه

قیمت:
۱۲,۰۰۰
تومان