دانلود و خرید کتاب تطبیق نسل جدید و قدیم قراردادهای نفتی بین المللی در حوزه بالادستی ویدا بناری
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب تطبیق نسل جدید و قدیم قراردادهای نفتی بین المللی در حوزه بالادستی اثر ویدا بناری

کتاب تطبیق نسل جدید و قدیم قراردادهای نفتی بین المللی در حوزه بالادستی

معرفی کتاب تطبیق نسل جدید و قدیم قراردادهای نفتی بین المللی در حوزه بالادستی

کتاب تطبیق نسل جدید و قدیم قراردادهای نفتی بین المللی در حوزه بالادستی نوشته ویدا بناری و علی کمایی این کتاب را انتشارات آفتاب گیتی منتشر کرده است.

درباره کتاب تطبیق نسل جدید و قدیم قراردادهای نفتی بین المللی در حوزه بالادستی

به دلیل اهمیت نفت که یک منبع حیاتی است قراردادهای منعقده نفتی نیز از اهمیت خاصی بر خوردار است، اینکه اکثر قرارداد های نفتی جنبه بین‌المللی دارد لذا این قراردادها به‌ویژه با توجه به تحولات سیاسی و اقتصادی در جهان درخور تغییرات و دگرگونی‌هایی بوده است که هر کدام از جنبه‌های خاصی حائز اهمیت و مطالعه است، از بررسی ابتدایی‌ترین قراردادهای نفتی که تحت عنوان امتیاز با دولت‌های صاحب نفت به امضاء می‌رسیده تا قراردادهای متداول امروزی می‌تواند زوایای مختلف این قرار دادها را مشخص نماید، لذا این کتاب بر آن است که به بررسی تطبیق نسل جدید و قدیم قراردادهای بین‌المللی نفتی ایران با قراردادهای نفتی سایر کشورها در حوزه بالادستی بپردازد و ابعاد مهم حقوقی آنها را مشخص و مقایسه کند، به منظور تحقق واقعی این بررسی تطبیقی ابتدایی بر آن هستند که به تعریف کلی و سپس بررسی ویژگی‌های قرار دادهای بین‌المللی نفتی در کلیه مراحل سه گانه اکتشاف، تولید و بهره‌برداری بپردازد. در راستای نیل به این مقصود به معرفی و بررسی ویژگی‌های اقسام قراردادهای بین‌المللی نفتی ایران اقدام شده و از ابتدایی‌ترین قرارداد امتیاز نفتی که معروف به قرارداد دارسی منعقده به سال ۱۹۰۱ است تا آخرین نوع قراردادهایی که هم اکنون درصنعت نفت ایران متداول شده و به قراردادهای بیع متقابل موسوم شدده است را تحلیل کرده لذا بررسی و ارزیابی این‌گونه قراردادهای نفت و گاز از منظر حقوق بین‌الملل مد نظر قرار گرفته است.

امروزه صنعت نفت جهان در بخش بالادستی با چالش‌های متعددی از جمله نیاز به افزایش تولید نفت ،دسترسی به ذخایر جدید نفتی، مدیریت سیرنزولی ذخایر میادین قدیمی، حفظ و ارتقای دانش فنی با توجه به موج بازنشستگی نیروی انسانی با تجربه در مناطق عملیاتی، رو به رو است. در این میان امکان بهره برداری حداکثری از امکانات موجود، تشویق، جلب وحمایت از سرمایه‌گذاری خارجی در فعالیت‌های بالادستی نفت وگاز به ویژه در میادین مشترک و پروژه‌های اکتشافی، از اهداف ویژه دولت در حوزه نفت وگاز به شمار می‌رود. لذا جهت حفظ و صیانت هر چه بیشتر از مخازن نفت وگاز کشور و افزایش ضریب بازیافت، انتقال و به کارگیری فن‌آوریهای جدید در مدیریت و بهره‌برداری بهینه از میادین نفت وگاز، انعقاد قراردادهایی که طی آن تعادل مناسبی میان منافع مذکور برقرار سازد، حائز اهمیت است. در قراردادهای بین‌المللی نفتی، نوسانات زیادی در ماهیت شروط عمومی قراردادها مشاهده می‌شود و شرکت‌های برگزار کننده مناقصات، چهارچوب مستقل ومتفاوتی برای برخی از این شروط در نظر می‌گیرند. از این رو ضروری است با بررسی علمی هر یک ازاین قراردادها در کنار درک جامع وصحیح از سیاست‌های کلان اقتصادی کشوربه ویژه در صنعت نفت و همچنین مقتضیات و ضرورت‌های اقتصاد جهانی، حرکت نمود. بی‌شک با تبیین شروط عمومی قراردادها و شفاف‌سازی آنها، سرمایه‌گذاران و شرکت های خارجی، سریع‌تر می‌توانند در زمینه همکاری با پروژه‌های نفتی مهم، تصمیم‌گیری کنند و مراحل مذاکرات قراردادی که در عمل بسیار طولانی می‌شوند را به کمترین زمان ممکن کاهش داده ودر مجموع، بستر حقوقی مناسب‌تری را در این حوزه مهم اقتصادی فراهم آورند.

فصل اول معرفی کلی نفت و اقسام قراردادهای بین‌المللی نفت وگاز و وجوه اشتراک و افتراق آنها را شامل می‌گردد فصل دوم به ویژگی‌ها و مکانیزم‌های قراردادهای بین‌المللی نفتی ایران و بررسی اقسام این عملکردها اختصاص یافته است. فصل سوم اهم برخی شرایط و مقررات حاکم بر قراردادهای بین‌المللی نفت و گاز را مد نظر داشته به منظور مقایسه این مختصات، به پژوهشی تطبیقی در مفاد قراردادهای سایر کشورهای نفت خیز مبادرت می‌نماید لذا در بخش پایانی این فصل با طرح نمونه‌ای از قراردادهای بین‌المللی نفت و گاز جمهوری آذربایجان طی دو مبحث نظام سرمایه‌گذاری در قراردادهای نفتی جمهوری آذربایجان و همچنین چگونگی انعقاد این نوع از قراردادهای بین‌المللی نفتی در قالب «مشارکت در تولید» آن کشور مورد بررسی قرار می‌گیرد. فصل چهارم به بررسی ساختار عمومی و الگوی قراردادهای نفتی پرداخته می‌شود و ضمن بیان دلایل بوجود آمدن قراردادهای جدید نفتی (IPC) به بیان جوانب مختلف قراردادهای جدید نفتی و ابهامات آن و پرسش و پاسخ‌های مطرح شده می‌پردازد و در نهایت نتیجه گیری اعلام شده است.

خواندن کتاب تطبیق نسل جدید و قدیم قراردادهای نفتی بین المللی در حوزه بالادستی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام فعالان حوزه علوم سیاسی پیشنهاد می‌کنیم.


نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۳٫۸ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۲۵۷ صفحه

حجم

۳٫۸ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۲۵۷ صفحه

قیمت:
۱۲,۵۰۰
تومان