دانلود و خرید کتاب قانون جذب و اسلام حمزه شریفی‌دوست
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب قانون جذب و اسلام اثر حمزه شریفی‌دوست

کتاب قانون جذب و اسلام

انتشارات:نشر معارف
امتیاز:
۳.۸از ۱۷ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب قانون جذب و اسلام

حمزه شریفی دوست در کتاب قانون جذب و اسلام به بررسی مستندات دینی قانون جذب پرداخته است.

درباره کتاب قانون جذب و اسلام

«تئوری راز» که از آن به «قانون جذب» هم یاد می‌شود، در کشور ما ابتدا با پخش فیلم راز بر سر زبان‌ها افتاد و سپس در فضای کتاب و مجلات و اینترنت تبلیغ و ترویج شد. در ایران ترویج قانون جذب زمان زیادی نبرد. در کشورهای دیگر این نظریه ـ البته نه به قوت ایران ـ کم و بیش مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفته است. نظریه جذب موضوعی است که در همه جای دنیا از آن سخن می‌گویند. سخن‌رانان، روان‌شناسان، فیلم‌سازان، نویسندگان و... این موضوع را به بحث گذاشته‌اند و بعضی با تبلیغ گسترده آن، هم‌چون قانونی مسلّم از آن دفاع می‌کنند. این مفهوم با نام‌های جذب، قانون جذب، تکنولوژی فکر، راز، قدرت تفکر، قانون راز و گاهی با نام تجسّم خلّاق بر سر زبان‌هاست. نکته مهم این‌که در بسیاری از کتاب‌ها و کارگاه‌ها این ایده را با عنوان مرام معنوی و عرفانی به دیگران آموزش می‌دهند و با نام حیات معنوی، زندگی عرفانی، اتصال با نیروی الهی تبلیغ می‌کنند.

در قانون جذب ادعا می‌شود اگر انسان به خواسته خود احساس مثبت دهد و آن را تجسّم و تصویرپردازی کند، کائنات همان خواسته را برایش ایجاد می‌کنند. طرفداران جذب می‌گویند به هرچه بیندیشی همان اتفاق می‌افتد؛ چه مثبت و چه منفی؛ از این رو عقیده دارند اگر دائم به امور دل‌خواهت بیندیشی، به آن می‌رسی و این، قانون خلقت است که «افکار تبدیل می‌شوند به اجسام».

علت نام‌گذاری این ایده به نام «جذب» آن است که رهبران جذب، ذهن انسان را بزرگ‌ترین دکل مخابراتی روی زمین می‌دانند. آن‌ها می‌گویند آنچه نیوتن با نام قانون جاذبه عمومی کشف کرد بخش کوچکی از قوه جاذبه بود و اصل این قوه در عالم ذهن آدمی به‌صورت بی‌نهایت تعبیه شده است. آن‌ها معتقدند ذهن انسان قادر است همه رویدادهای دل‌خواه را به سمت انسان جذب کند. قوای ذهنی چنان است که اگر به امری احساس مثبت دهد و با آن مأنوس باشد، آن را در عالم خارج به رویدادی خارجی تبدیل کرده، آن‌گاه جذب زندگی می‌کند. بنابراین آن‌چه در قانون جذب تأکید شده، بازخوانی مکرر تصاویر ذهنی است. تصویرسازی باعث می‌شود کائنات، آرزوی انسان را در عالم خارج به‌صورت پدیده‌ای خارجی ایجاد کند. 

نویسنده در کتاب حاضر به تعریف قانون جذب و تاریخچه آن پرداخته  و این قانون و نمودش را در آموزه‌های دینی اسلام بررسی کرده است.

خواندن کتاب قانون جذب و اسلام را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

 علاقه‌مندان به مطالعات دینی و عرفانی مخاطبان این کتاب‌اند.

 بخشی از کتاب قانون جذب

هوادارانِ جذب به آیاتی هم‌چون (لعلهم یتفکرون) که در مورد ارزش تفکر وارد شده و همین‌طور به احادیثی که ثواب فراوانی برای تفکّر و تأمل بیان کرده‌اند، استناد می‌کنند. مثلاً امام علی خطاب به فرزندش امام حسن می‌فرماید: «لا عِبادَهَ کالتَّفَکرِ» هیچ عبادتی مانند تفکر نیست.

بر آشنایان با متون دینی پوشیده نیست که اولاً تفکر هیچ‌گاه جای اعمال دیگر از جمله واجبات و حتی دیگر مستحبات را نمی‌گیرد و به جای عمل، نقش‌آفرینی نمی‌کند؛ برخلاف رهنمود رهبران جذب که همه‌چیز را در تجسّم و تصویرپردازی ذهنی خلاصه می‌کنند و از کارایی دیگر ابزارها سخنی نمی‌گویند.

دوم این‌که هرچند دین به تفکر نگاه استقلالی هم داشته، یعنی خود تفکر را در رشد روحی و عمق بخشیدن به باورها دارای نقش می‌داند، ارزش عمدهٔ تفکر به این است که مقدمهٔ دسته‌ای از اعمال و افعال جوارحی قرار می‌گیرد و انسان را به عمل بیشتر وامی‌دارد؛ چنان‌که معصومان هیچ‌گاه به تفکر اکتفا نمی‌کردند و از عبادت‌های دیگر غفلت نمی‌ورزیدند؛ به‌گونه‌ای که در مورد علی روایت شده که شبانه روز هزار رکعت نماز می‌خواند.

سوم این‌که در معارف دینی، تفکر از این جهت مورد توجه قرار گرفته که ابزار پیوند انسان با خالق است، نه از این نظر که ابزار دعوت انسان به دنیاخواهی و وسیلهٔ غرق کردن انسان در رفاه و ثروت و لذت است. تفکر به این دلیل که از نظر روحی و معنوی تعالی‌بخش است، برآن تأکید می‌گردد، نه از این روی که به «انسان‌محوری» ختم می‌شود. بنابراین تفکری در دین ارزشمند است که در خدمت خودسازی انسان به‌کار گرفته شود. تفکری که انسان را بیش‌تر در دنیامداری و رفاه‌محوری غرق کند، نه‌تنها مورد تأیید دین نیست که مذموم و ممنوع است.

نظرات کاربران

سیّد جواد
۱۴۰۱/۰۶/۲۰

کتاب ۴۸۲ از کتابخانه همگانی، در این کتاب، نویسنده، پاسخ این سوالات را داده است که آیا منظور از قانون جذب همان فالی است که در اسلام گفته شده است؟ آیا اینکه در قرآن شگون بد نهی شده است، مراد همان قانون

- بیشتر
Ali Gopal
۱۴۰۰/۰۸/۰۴

خیلی عالی بود. و منابع روایی و قرآنی رو به تفکیک درمورد قانون جذب، توضیح دادن که برداشت قانون جذبی اشتباهه!

R.mohammadi
۱۴۰۱/۰۳/۰۳

قبلا نسخه چاپی این کتاب رو برای فهمیدن حقیقت اینکه آیا در مضامین دینی هم جذب تایید شده مطالعه کردم، نویسنده خیلی عالی احادیثی که برخی مروجان خرافه جذب برای تایید درستی ادعاشون برمبنای اینکه روایات هم جذب رو تایید

- بیشتر
amirhossein.raeisi
۱۴۰۰/۱۱/۲۸

هرچند اعتقاد خاصی به قانون جذب ندارم و اونو خرافه ای بیش نمیدونم، این کتابم تا نصفه خوندم بنظر جالب بود البته برای کسایی که توی پذیرش این قانون دو دل هستن پیشنهاد میکنم

کاربر 3289150
۱۴۰۲/۰۲/۲۱

اخیرا انحرافاتی رو در زمینه ی عقاید قانون جذب میبینم به نظر کتاب خانم فلورانس اسکاول شین میتونه به طور درست تر و کامل تری قانون جذب رو برامون توضیح بده داخل اون کتاب هم به وضوح نوشته شده که خواست و

- بیشتر
Haji J
۱۴۰۱/۱۱/۰۴

ممنون از طاقچه که این کتابو گذاشت

مژده
۱۴۰۱/۱۱/۰۱

متن دلایل عقلی وعلمی خوبی داشت

محمدعلی
۱۴۰۱/۰۵/۲۲

لطفا به طاقچه بینهایت اضافه کنید

کاربر ۴۳۶۷۴۴۵
۱۴۰۱/۰۱/۲۷

به نظرم نویسنده بجای نقد قانون جذب به نقد مبلغان قانون جذب پرداخته و به نظرم نویسنده باید یکبار دیگه قانون جذب را مطالعه بفرماید تا با مفهوم واقعی قانون جذب و خودسازی و تحولات مثبت روحی برای او ببار

- بیشتر
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۶)
جبرئیل نزد پیامبر آمد و گفت: ای رسول خدا! خداوند مرا با هدیه‌ای نزد تو فرستاده که پیش از تو آن را به هیچ‌کس نداده است. رسول خدا| فرمود: آن هدیه چیست؟ جبرائیل گفت: صبر و بهتر از آن... (در پایان گفت یقین) رسول خدا فرمود: بگو که تفسیر یقین چیست؟ گفت: شخصی که یقین دارد برای خدا چنان کار می‌کند که گویی او را می‌بیند
مانا
در روایت بالا از پیامبر آمده بود شخصی که به مرتبه یقین نایل شده، برای خدا چنان عمل می‌کند... به عبارت دیگر درجهٔ یقین، عملِ برای خدا را درپی دارد نه عملِ توأم با اطمینان به حصول نتیجه.
مانا
قانون جذب، از آن‌جاکه ادعای «قانون» دارد، نتیجه‌گراست و ادعای حصول قطعی نتیجه را دارد؛ در حالی‌که در معارف اسلامی، انسان با دعای خود در پی به کرسی نشاندن خواستهٔ خود نیست و در عالم تزاحم اسباب و علل، منتظرِ دست‌یابی به نتیجه دلخواه نیست، بلکه به آن‌چه خالق مهربان می‌پسندد، رضایت داده و دل خوش می‌کند.
مانا
در قانون جذب استجابت به معنای لبیک فوری خدا برای برآورده شدن هوس‌های آدمی است؛ درحالی‌که در نگرش متعالی دین، استجابت یعنی ذخیره ای که خداوند بنا بر مصلحت، برای بندگان خویش مقرر می‌دارد. این ذخیره که همان خیرِ اخروی است، ممکن است همان چیزی باشد که انسان از خداوند طلب کرده و ممکن است خیری باشد که در جهان ابدی به انسان‌های نیکوکار اعطا می‌شود؛ از این رو استجابت دفعی نیست، بلکه تدریجی است.
مانا
بنابراین استجابت قطعی است، اما تفسیر مشخصی دارد و از آنجا که خداوند در وعدهٔ خویش تخلف نمی‌کند (ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکمْ)، ممکن است درخواست انسان را در قالب دیگری و یا در زمان دیگری (در این دنیا یا در عالم دیگر) به او تحویل دهد. به عبارتِ دقیق‌تر، آیه بالا اصلِ اجابت را تضمین کرده، نه شکل و کیفیتِ آن را؛ درحالی‌که در قانون جذب ادعا بر سرِ کیفیتِ اجابت است و کیفیت اجابت هم مطابق با تصویرسازی ذهنی صورت می‌پذیرد و آن‌چه در تابلوی کائنات نقاشی شده، صورتِ خارجی مطلوب را تعیین می‌کند.
مانا
استجابت تعیینی به این معناست که انسان به هنگام دعا مصداقی را تعیین کرده و خداوند دقیقا مصداق تعیین شده را به انسان اعطا نماید؛ مانند کسی که از خداوند درخواست کرده کم‌تر از صد روز صاحب وسیله نقلیه صفر کیلومتر شود. در متون دینی هیچ تضمینی برای استجابت دعای تعیینی داده نشده است.
مانا

حجم

۳۶۸٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۳

تعداد صفحه‌ها

۱۶۰ صفحه

حجم

۳۶۸٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۳

تعداد صفحه‌ها

۱۶۰ صفحه

قیمت:
۳۶,۰۰۰
تومان