دانلود و خرید کتاب روزنگار رواقی گری رایان هالیدی ترجمه علیرضا خزاعی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب روزنگار رواقی گری

روزنگار رواقی گری کتابی نوشته رایان هالیدی و استیون هانسلمن است. در این کتاب با ۳۶۶ مکاشفه در باب خرد، استقامت و هنر زیستن آشنا خواهید شد. این اثر به سنت پند و اندرز نویسی در فرهنگ آمریکا می‌پردازد.

درباره کتاب روزنگار رواقی گری

پند و اندرز همیشه در آثار بشری بوده و رد پایش در ادبیات جهان همواره پیدا است. از سنگ‌نوشته‌های دوران باستان گرفته تا متون فلسفی و تاریخی و ادبی و اساطیر ملل مختلف هرکدام به نوعی سعی داشته‌اند دانش و خرد زندگی را به نسل‌های پس از خود منتقل کنند. هرچند انسان مدرن، همان که خودآگاهش کمتر از صد سال عمر دارد، دیگر برای پند و موعظه گوش شنوا ندارد و فکر می‌کند زمان به‌حدی او را متحول کرده که دیگر اندرزهای سنتی برایش فایده‌ای ندارند. هنوز هم هستند کسانی که درک کرده‌اند ذات انسان در طول تاریخ ثابت باقی مانده است و می‌شود با تقلید از الگوی خردمندان، چه معاصر و چه باستانی، به دستاوردهایی رسید که انسانِ مدرن در راه رسیدن به آن‌ها مسیر را گم کرده و به بیراهه رفته است.

سنتِ نوشتنِ پند و اندرز در ایالات متحده ریشهٔ عمیقی دارد. باتوجه‌به تقارن تحولات نواندیشی در انگلستان (دورهٔ خردگرایی قرن هجده میلادی) با شروع به کار نویسندگان امریکایی به‌عنوان مؤلفانِ مستقل از بریتانیا، نوشته‌هایی که سبک سخنرانی یا وعظ و خطابه داشتند، در ایالات متحده زیاد بوده‌اند. بااین‌که در ابتدای قرن هجده مردم حرف صحیح را به‌سادگی می‌پذیرفتند (حتی اگر از زبان شخصیتی تخیلی به نام ریچارد بیچاره بود)، دنیای امروز طوری شده است که اگر حرف و صحبتی بدون ارجاع به فردی شناخته‌شده یا منبعی معتبر باشد، خریدار نخواهد داشت.

کتاب روزنگار رواقی‌گری به‌نوعی نوادهٔ همین سنت در امریکاست، روحی کاملاً سنتی و کلاسیک، در کنار آگاهی به تغییرات زمان و استفاده از منابع جدید. البته منابع این کتاب از بُعد تاریخی جدید نیستند، اما ازلحاظ کاربردی چرا. نویسنده با استفاده از فلسفه به‌عنوان منبع، تلاش کرده است پندهایی برای زندگی‌کردن به من و شما بدهد. فلسفه‌ای که نویسنده انتخاب کرده، رواقی‌گری یا ستاوندی‌گری، از مکاتب شناخته‌شده و نسبتاً مطرح است. بااین‌که ریشهٔ رواقی‌گری به قبل از میلاد مسیح و به یونان باستان بازمی‌گردد، مؤلفان با مراجعه به فلاسفهٔ متأخر تلاش کرده‌اند از متن‌ها و نقل‌قول‌هایی استفاده کنند که کاربردی‌ترند.

روزنگار رواقی‌گری برای خواندن نیست؛ لازم است این کتاب را زندگی کنید، بنوشید، بپوشید، هضم کنید. این کتاب شبیه کتاب‌های دیگر کتابخانه‌تان نیست. قبل از این‌که روزنگار را شروع کنید، هر تصوری را که از آثار مشابه دارید کنار بگذارید.

 توصیه مترجمان این است که تاحدّامکان از خواندنِ بیشتر از روزی یک صفحه پرهیز کنید. شاید کنجکاو باشید که بدانید توصیهٔ روز بعدی چیست یا شاید به خودتان بگویید با مطالب آن صفحه مشکلی ندارید و بهتر است سراغ مطلب روز بعد بروید. حتی در مواردی که تأمل روزانه از یک پاراگراف هم کوتاه‌تر است، بازهم چیزهای زیادی برای فکرکردن خواهید یافت. شاید لازم باشد هر تأمل را چند مرتبه در طول یک روز یا یک هفته بخوانید؛ تشخیص آن به خودتان بستگی دارد.

 خواندن کتاب روزنگار رواقی‌گری را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

 علاقه‌مندان به کتاب‌های انگیزشی و فلسفه و زندگی مخاطبان این کتاب‌اند.

بخشی از کتاب روزنگار رواقی‌گری

وظیفهٔ اصلی ما در زندگی این است: شناسایی و دسته‌بندیِ مسائل به‌نحوی‌که بتوانیم شفاف به خودمان بگوییم کدام دسته اتفاقات خارج از کنترل ما هستند و کدام دسته با انتخاب‌های در کنترل ما مرتبط هستند. سپس کجا دنبال خوب و بد خواهیم بود؟ به اتفاقات خارج از کنترل کاری نخواهیم داشت، اما درون خودمان و در انتخاب‌های خودمان در جست‌وجوی خوب و بد خواهیم بود... .

اپیکتتوس، گفتارها، ۲. ۵. ۵-۴

مهم‌ترین تمرین در فلسفهٔ رواقی تمایز بین آنچه می‌توانیم تغییرش دهیم و آنچه نمی‌توانیم است؛ چیزهایی که بر آن‌ها تأثیر می‌گذاریم و چیزهایی که بر آن‌ها تأثیری نمی‌گذاریم. اگر پروازی به‌خاطر بدیِ آب‌وهوا تأخیر دارد، دادزدن سر نمایندهٔ هواپیمایی طوفان را متوقف نمی‌کند. صد سال آرزوکردن هم شما را قدبلندتر، کوتاه‌تر یا متولد کشوری دیگر نمی‌کند. هر قدر هم تلاش کنید، نمی‌توانید کسی را مجبور کنید شما را بپسندد. نیز بالاتر از همه، زمانی را که صرف فکرکردن به چنین چیزهای تغییرناپذیری کرده‌اید، صرف چیزی نشده است که می‌توانیم آن را تغییر دهیم.

در گروه‌های بهبودیابی تمرینی هست به نام دعای آرامش: «خداوندا، به من آرامشی عطا کن تا بپذیرم آنچه را نمی‌توانم تغییر دهم، شجاعتی تا تغییر دهم آنچه را می‌توانم، و دانشی تا تفاوت این دو را بشناسم.» معتادها نمی‌توانند بدرفتاری‌هایی را که در دوران کودکی تجربه کرده‌اند تغییر دهند، نمی‌توانند انتخاب‌های قبلی خود یا آزاری را که به دیگری رسانده‌اند خنثی کنند، اما می‌توانند با قدرتی که اکنون دارند آینده را تغییر دهند. همان‌طور که اپیکتتوس گفت، می‌توانند انتخاب‌های امروزشان را کنترل کنند.

این قضیه امروز درخصوص ما هم صادق است. اگر بتوانیم مشخص کنیم کدام قسمت از روزمان در اختیار ما هست و کدام قسمت نیست، نه‌تنها شادتر خواهیم بود، بلکه در مقایسه با افرادی که متوجه نیستند دارند در مصافی بدون امکان پیروزی می‌جنگند، برتری آشکاری خواهیم داشت.

نظرات کاربران

ر.د.ب
۱۴۰۰/۰۸/۳۰

ترجمه واقعا عالی هست. دست مترجم درد نکنه، اگه ایشون ترجمه های دیگه ای هم بکنه، حتما دنبال میکنم و میخونم. کسانی که میگن ترجمه خوب نبوده، احتمالا آشنایی قبلی با رواقی‌گری ندارن. نویسنده هم که همه میشناسن و کارهای خوب زیادی

- بیشتر
امیرحسین
۱۴۰۰/۰۸/۲۴

هر روز یک بخشش رو میخونم و راجبش فکر میکنم ،توضیحات نویسنده هم خیلی به فهم جملات کمک میکنه و ترجمه هم نمره خوبی میگیره در کل توصیه میشه بخونید ولی نه به عنوان کتابی که دو سه روز دست

- بیشتر
مهرناز
۱۴۰۰/۱۰/۰۱

در واقع بهتره اول یه زمینه در مورد رواقیون داشته باشید بعد این کتاب رو بخونید چون این فقط توصیه‌های روزانه‌ی رواقیون برای زندگیه، توضیحاتش هم خوب ترجمه شده، برای هر روز یک نصیحت داره که می‌شه توی زندگی روزانه

- بیشتر
کتاب 1984
۱۴۰۰/۱۰/۰۶

به بی نهایت اضافه کنید لطفا ؛)

jk
۱۴۰۱/۰۵/۲۴

. این یه سالنامه است که هر روز یه درس جدید میده ، که کوتاه ولی مفیده. همونطور که گفته شده اگه دنبال کتاب هستید سراغش نرید ، هر روز فقط یک صفحه ، در نتیجه وقت کمی ازتون میگیره و

- بیشتر
hamidn75
۱۴۰۲/۰۶/۰۱

فلسفه‌ی رواقیون، از مفیدترین چیزهاییه که انسان اختراع کرده. یک جعبه ابزار فوق‌العاده‌ برای افزایشِ سلامتِ روان. نثر کتاب بسیار روان و دلچسبه. عمقِ مطالب در بخش‌هایی از کتاب بسیار زیاد و در بخش‌هایی هم یکسری توصیه‌ی معمولیه. امّا هسته‌ی

- بیشتر
صالحِ ناصالح
۱۴۰۲/۱۱/۲۰

من آنقدر این کتاب و کلاً کتابهای هالیدی را دوست دارم که میترسم در تعریفم مبالغه کنم ... فقط میگم بی نظیر است ♥️

Samareh
۱۴۰۲/۰۶/۲۱

بسیار مفید و خواندنی برای زندگی بهتر.

آتنا
۱۴۰۲/۰۴/۳۱

کتابی فلسفی روانشناسی ک بخش هاش خیلی کوتاه و خسته کننده نیس .

Alipourrahim
۱۴۰۲/۰۸/۲۸

بر خلاف نظر دوستان ترجمه بسبار ناامید کننده‌ست مخصوصا ماه اکتبر کتاب فوق العاده‌ست احتمالا دوستان کتاب تو حوزه رواقی گری کم خونند بسیاری از اصطلاحات واژه به واژه(تحت الّفظی) ترجمه شده

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۶۷)
هرچه بیشتر به چیزهای بی‌اهمیت نه بگویید، بیشتر به موارد مهم بله خواهید گفت.
Hana
قطعی‌ترین چیز این است که بسیاری از چیزهایی که از آن‌ها وحشت داریم هیچ‌وقت اتفاق نخواهند افتاد.
محمد رواقی
لازم نیست باور کنید خدایی هست که جهان را اداره می‌کند، فقط باید بپذیرید شما کارگردان جهان نیستید. به‌محض این‌که روح‌تان را با این ایده تطبیق دهید، زندگی آسان‌تر و شادتر خواهد شد، چون دیگر از شرِ بدترین اعتیاد دنیا خلاص شده‌اید: کنترل‌کردن.
shahram naseri
فلسفه کمی ترسناک است. از کجا باید شروعش کرد؟ با کتاب؟ با سخنرانی؟ با فروختن دارایی‌های مادی؟ هیچ‌کدام. اپیکتتوس می‌گوید وقتی منطق‌تان را به کار بگیرید و شروع کنید به سؤال‌کردن دربارهٔ احساسات و باورها و حتی همین زبان که دیگران به آن توجهی ندارند، فیلسوف شده‌اید. می‌گویند حیوانات در صورتی دارای نوعی خودآگاهی هستند که بتوانند خودشان را در آینه بشناسند. شاید بتوان گفت سفر ما در سرزمین فلسفه زمانی شروع می‌شود که درک کنیم می‌توانیم افکار خود را تحلیل کنیم. آیا می‌توانید امروز را با این قدم اول شروع کنید؟ اگر این کار را بکنید، متوجه می‌شوید ما در این مسیر زنده می‌شویم و زندگی می‌کنیم، به‌قول سقراط، زندگی‌ای ارزشمند.
میثم
هرچه بیشتر به چیزهای بی‌اهمیت نه بگویید، بیشتر به موارد مهم بله خواهید گفت.
Nino
چه زیادند لحظاتی که زندگی را در غصه‌های بیهوده، شادی‌های احمقانه، آرزوهای طمع‌کارانه و سرگرمی‌های اجتماعی تلف کرده‌اید. نیز چقدر مقداری از زندگی که برای خودتان باقی مانده است کم است. روزی متوجه خواهید شد دارید پیش از موعد می‌میرید! سنکا، در باب کوتاهی عمر، ۳. ۳ ب
Nino
اگر خاکی باشید، لازم نیست کسی به‌زور -و معمولاً محکم- شما را به خاک بزند.
محمد
یکی از سخت‌ترین کارها در زندگی «نه» گفتن است. به دعوت‌ها، به درخواست‌ها، به اجبارها، به همهٔ کارهایی که دیگران می‌کنند. از این سخت‌تر، نه‌گفتن به برخی احساساتِ وقت‌گیر است: عصبانیت، هیجان، حواس‌پرتی، علاقهٔ افراطی، شهوت. هیچ‌کدام از این تکانه‌ها به‌تنهایی چیز خاصی نیستند، اما وقتی از کنترل خارج بشوند، به‌شکل مشغله درمی‌آیند. اگر مراقب نباشید، این تکانه‌ها بر شما غلبه می‌کنند و زندگی‌تان را از بین می‌برند. آیا تابه‌حال فکر کرده‌اید چطور می‌توانید مقداری از زمان‌تان را برگردانید و چطور کمتر احساس پرمشغلگی کنید؟ با یادگیری «نه» گفتن شروع کنید، مثل «نه، متشکرم» و «نه، من نمی‌خواهم گرفتارِ این موضوع شوم» و «نه، الان برایم مقدور نیست». این کار شاید ناراحتی‌هایی به وجود بیاورد، شاید جماعتی را از ما زده کند، شاید کار سختی باشد، اما هرچه بیشتر به چیزهای بی‌اهمیت نه بگویید، بیشتر به موارد مهم بله خواهید گفت. این کار کمک‌تان می‌کند همان‌طور که خودتان می‌خواهید زندگی کنید و از آن لذت ببرید.
احسان رضاپور
نباید کسانی را باور کنیم که می‌گویند فقط غیربرده‌ها می‌توانند تحصیل کنند؛ باید به‌گفتهٔ عشاق دانش گوش بسپاریم که معتقدند فقط تحصیل‌کردگان از بردگی رهایی می‌یابند.
Nino
«مسیر را تا انتها برنامه‌ریزی کنید.»
محمد رواقی

حجم

۵۶۰٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۴۴۹ صفحه

حجم

۵۶۰٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۴۴۹ صفحه

قیمت:
۷۲,۰۰۰
تومان