دانلود و خرید کتاب کریستوا در قابی دیگر استل برت ترجمه مهرداد پارسا
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب کریستوا در قابی دیگر اثر استل برت

کتاب کریستوا در قابی دیگر

نویسنده:استل برت
انتشارات:انتشارات شوند
دسته‌بندی:
امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب کریستوا در قابی دیگر

کتاب الکترونیکی «کریستوا در قابی دیگر» نوشتهٔ استل برت با ترجمهٔ مهرداد پارسا در انتشارات شوند به چاپ رسیده است. کریستوا که دانش‌آموختهٔ حوزه‌هایی چون زبان‌شناسی، انسان‌شناسی، مارکسیسم و روانکاوی فرویدی و لکانی است، در کنار کار آ‌کادمیک خود در دانشگاه پاریس هفت، در روانکاوی نیز به فعالیت بالینی اشتغال دارد. او یکی از پیشگامان ساختارگرایی هنگام اوج این نظریه در انسانیّات بود. کارهای وی همچنین جایگاه مهمی در اندیشه پساساختارگرایی دارد. کریستوا به همراه سیمون دوبوار، هلن سیکسو و لوس اریگاری از مدافعان اصلی فمنیسم فرانسوی به‌شمار می‌رود. 

درباره کتاب کریستوا در قابی دیگر

ژولیا کریستوا بعد از انتشار نخستین کتابش در ۱۹۶۹ تأثیر زیادی در تحلیل انتقادی،نظریه فرهنگ و فمینیسم گذاشت. کارهای او شامل کتاب‌ها و مقاله‌های بسیار دربارهٔ نشانه‌شناسی، بینامتنیت و ابجکسیون (آلوده انگاری) در حوزه‌های زبان‌شناسی، نظریه ادبی و نقد، روانکاوی، زندگینامه‌نویسی و خودزندگی‌نامه‌نویسی، تحلیل سیاسی و فرهنگی، هنر و تاریخ هنر می‌شود. کریستوا همچنین تأثیر فراوانی روی فمینیسم و مطالعات ادبی فمنیستی و همین‌طور بر خوانش هنر معاصر گذاشته‌است.

این کتاب در پنج فصل به بررسی تلقی کریستوا از زبان و تجربهٔ زیبایی‌شناختی می‌پردازد. عناوین این فصول عبارتند از:

فصل اول: زبان به‌مثابهٔ فرآیندی مادی

فصل دوم: تفسیر به‌مثابهٔ کردار

فصل سوم: هنر و تأثر

فصل چهارم: آلوده‌انگاری، هنر و مخاطب

  فصل پنجم: پژوهش به‌مثابهٔ کردار: یک پارادایم اجرایی

نوشته‌های ژولیا کریستوا گرچه در نگاه اول گیج‌کننده و به‌ظاهر دشوار می‌نمایند، اما به هنرمندان، منتقدان و مخاطبان، کلیدی می‌دهند برای درکِ میل و احساسی که در واقع خلاقیت آدمی را به حرکت وامی‌دارد. آثار او نشان می‌دهند که تجربه‌ٔ زیبایی‌شناختی چه در خلق و چه در مواجهه با هنر فرآیندی دگرگون‌شونده است که برای احیا و تجدیدِ ظرفیت‌های تصویری ما عاملی حیاتی محسوب می‌شود.

کتاب کریستوا در قابی دیگر را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب به علاقه‌مندان به هنر، فلسفه و زبان‌شناسی پیشنهاد می شود.

بخشی از کتاب کریستوا در قابی دیگر

کریستوا در قدرت‌های وحشت (۱۹۸۲) مفهوم پیچیده‌ی آلوده‌انگاری را بررسی می‌کند که تعاریف مختلفی برایش آمده است: سازوکاری روانی که میان مادر و کودک پیش از تولد مرزگذاری می‌کند؛ فرآیندی اولیه که برای ظهور زبان و رشد من ضروری و بنیادی است؛ دلزدگی و انزجاری که میان سوژه و آن‌چه زندگی وی را تهدید می‌کند، مرز و فاصله می‌گذارد؛ ترس و هراسی آغازین. رسم و رسوم و آیین‌های مذهبی به وساطت آلوده‌انگاری عمل می‌کنند؛ به‌علاوه، این میانجی‌گری و وساطت به‌واسطه‌ی چند ضرورت صورت می‌گیرد؛ ضرورت حفظ جدایی میان دو جنس، منع زنای با محارم و گسترش نظام کلی ممنوعیت‌هایی که جوامعْ پیرامون آن‌ها سامان می‌یابند. به دلیل آن‌که اولین ابژه‌ی آلوده‌مادر است، آلوده‌انگاری شکل دوپهلویی دارد و نیروهای جذب [ربایش] و دفع [وازنش] را که در سراسر زندگی فرد جریان دارند به کار می‌بندد. شاید این حقیقت توضیح دهد که چرا کودکان جذب داستان‌های ترسناک می‌شوند و چرا برخی از ما از تماشای فیلم‌های وحشتناک و تصاویر تکان‌دهنده لذت می‌بریم. در فصل چهارم خط سیر تفکر کریستوا در مسئله‌ی آلوده‌انگاری را تا نقطه‌ی تبیین او از رابطه‌ی میان آلوده‌انگاری و تخطی در هنر دنبال می‌کنم. کریستوا در روایت خود از این رابطه، بر فرآیند خلاقانه و جایگاه تولید تمرکز می‌کند. پس از ارائه‌ی تفسیری درباره‌ی نظریه‌پردازی او از آلوده‌انگاری، تمرکز بحث آلوده‌انگاری را از جایگاه تولید هنر به جایگاه دریافت تغییر می‌دهم و احتمالات را در مورد نوع متفاوتی از نقدِ مربوط به واکنش مخاطب بررسی می‌کنم. علی‌الخصوص، نشان می‌دهم که در برخی موارد آلوده‌انگاری به تأثرِ منفی منجر می‌شود - ترس، بی‌میلی و انزجار - و ممکن است این حالت در تجربه‌ی تماشا کردن اثر نیز نمودار شود. مجموعه‌ی بیل هنسون در نمایشگاه دوسالانه‌ی ونیز در ۱۹۹۴ و ۱۹۹۵ موضوع اصلی این بحث و تحلیل خواهد بود.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۴۱۸٫۴ کیلوبایت

تعداد صفحه‌ها

۱۹۲ صفحه

حجم

۴۱۸٫۴ کیلوبایت

تعداد صفحه‌ها

۱۹۲ صفحه

قیمت:
۹۶,۰۰۰
تومان