دانلود و خرید کتاب پول جیکوب گلدستاین ترجمه میلاد راستی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب پول اثر جیکوب گلدستاین

کتاب پول

انتشارات:راه پرداخت
امتیاز:
۴.۱از ۸ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب پول

کتاب پول نوشته جیکوب گلدستاین است که با ترجمه میلاد راستی است. کتاب پول به ماجرای پول و سفرش تا امروز می‌پردازد.

درباره کتاب پول

منشاء پول آن چیزی نیست که همه ما فکر می‌کنیم؛ بلکه داستان آن بسیار جالب‌تر و هیجان‌انگیزتر است. ازدواج و قتل بخشی از آن است. همانند داستان اختراع نوشتن است. پول و بازارها با یکدیگر رشد می‌کنند و باعث می‌شوند مردم احساس آزادی بیشتری داشته باشند، اما گاهی اوقات آسیب‌پذیرتر می‌شوند.

پول عاری از احساسات و خارج از روابط انسانی فازی است. پول یک چیز الکی است، یک وهم و خیال مشترک. پول اساساً پدیده‌ای اجتماعی است. بخش اجتماعی پول دقیقاً همان چیزی است که پول را ایجاد می‌کند. در غیر این صورت پول فقط یک تکه‌فلز یا تکه‌ای کاغذ یا به شکل امروزی آن تعدادی شماره است که در کامپیوتر بانک‌ها ذخیره شده است.

پول با گذشت زمان عمیقاً تغییر کرده است. هر چند این تغییر چندان آرام و ملایم نبوده است. وقتی به تاریخ پول نگاه می‌کنید، آرامش و ثبات نسبی طولانی‌مدتی را در برهه‌ای از زمان می‌بینید که ناگهان بروز یک اتفاق این آرامش نسبی را از بین می‌برد و پول ناگهان تغییر می‌کند. پول عاری از احساسات و خارج از روابط انسانی فازی است. پول یک چیز الکی است، یک وهم و خیال مشترک. پول اساساً پدیده‌ای اجتماعی است. بخش اجتماعی پول دقیقاً همان چیزی است که پول را ایجاد می‌کند. در غیر این صورت پول فقط یک تکه‌فلز یا تکه‌ای کاغذ یا به شکل امروزی آن تعدادی شماره است که در کامپیوتر بانک‌ها ذخیره شده است.

پول با گذشت زمان عمیقاً تغییر کرده است. هر چند این تغییر چندان آرام و ملایم نبوده است. وقتی به تاریخ پول نگاه می‌کنید، آرامش و ثبات نسبی طولانی‌مدتی را در برهه‌ای از زمان می‌بینید که ناگهان بروز یک اتفاق این آرامش نسبی را از بین می‌برد و پول ناگهان تغییر می‌کند. این کتاب سعی دارد تاریخ و سرنوشت پول را بررسی کند و روایت جذابی را برای ما بازگو می‌کند. 

خواندن کتاب پول را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به کسب و کار و اقتصاد پیشنهاد می‌کنیم. 

بخشی از کتاب پول 

حدود سال ۱۸۶۹ میلادی، خواننده‌ای فرانسوی با نام «مادمازل زیلی» به همراه برادرش و دو خواننده دیگر راهی یک تورکنسرت جهانی شدند. در توقفی که در یک جزیره کوچک در اقیانوس آرام جنوبی داشتند، متوجه شدند که مردم آنجا از پول استفاده نمی‌کنند، در نتیجه خوانندگان موافقت کردند بلیت‌های کنسرت را در ازای هر کالایی که ساکنان جزیره آوردند، بفروشند.

اجرایشان بسیار موفق بود. یکی از حاکمان محلی نیز در این کنسرت حضور داشت. آنها توانستند ۸۱۶ بلیت بفروشند. زیلی پنج ترانه از اپراهای محبوب آن دوره را خواند. زیلی در نامه‌ای که برای عمه‌اش فرستاده بود، در خصوص کالاهایی که در ازای پول دریافت کرده بود، چنین نوشت: سه خوک، ۲۳ بوقلمون، ۴۴ مرغ، پنج هزار نارگیل، ۱۲۰۰ آناناس، ۱۲۰ کدوتنبل، ۱۲۰ بسته موز و ۱۵۰۰ پرتقال. زیلی در نامه‌اش عنوان کرده بود که این ثروت بادآورده برای او مشکلاتی ایجاد کرده و چنین سؤالی را مطرح کرده بود:

با این میوه‌ها و حیوانات چه‌کار باید کرد؟

زیلی در نامه خود همچنین گفته بود: «اگر در بازار پاریس بودم، همه اینها را می‌توانستم به قیمت چهار هزار فرانک بفروشم. معامله خوبی بود! اما اینجا چطور آنها را بفروشم؟ چطور همه اینها را نقد کنم؟ واقعیت این است که سخت است از افرادی که از شنیدن آهنگ‌های ما لذت برده‌اند و در ازای آن نارگیل و کدوتنبل پرداخت کرده‌اند، بخواهیم پول دریافت کنیم. به من گفته‌اند که فردا تاجری از جزیره مجاور به اینجا می‌آید تا محصولات من و همراهانم را نقد کند. در این حین، ما برای زنده‌ماندن خوک‌ها به آنها کدوتنبل می‌دهیم. این در حالی است که بوقلمون‌ها و مرغ‌ها در حال خوردن موزها و پرتقال‌ها هستند.»

نظرات کاربران

Saeed Jalilian
۱۴۰۲/۱۲/۱۸

واقعا کتاب خوبی بود. پر محتوا با نثری روان و پرهیز از پرگویی. ترجمه خیلی خوبی هم داشت. دست مریزاد به مترجم.

کاپوچایو
۱۴۰۱/۱۰/۲۶

یه کتاب فوق العاده جذاب! 😍

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۸)
وقتی پولی را در بانک سپرده‌گذاری می‌کنید، بانک از آن پول استفاده کرده و با بخشی از آن به فردی دیگر وام می‌دهد. هم‌اکنون پول شما به‌طور همزمان در دو مکان است. پول شما هم در حساب‌تان در بانک و هم در اختیار وام‌گیرنده قرار دارد. وام‌گیرنده می‌تواند پول خود را در بانکی دیگر سپرده‌گذاری کند، آن بانک نیز می‌تواند بخشی از آن را به فرد دیگری وام دهد. حالا پول شما به‌طور همزمان در سه مکان قرار دارد. این فرایند، بانکداری ذخیره کسری (fractional-reserve banking) نامیده می‌شود. به این ترتیب حجم عظیمی از پول در جهان ایجاد شد.
کاپوچایو
پول همیشه و همه‌جا بر پایه اعتماد است. ارز مدرن بر پایه اعتماد دولتی است که آن را صادر می‌کند. بیت‌کوین هم بر پایه اعتماد است، ولی رؤیای بیت‌کوین این است که لازم نیست به دولت، بانک یا ساتوشی ناکاموتو اعتماد کنید و فقط باید به کدها اعتماد کنید.
shahram naseri
یک درس اساسی که از بحران سال ۲۰۰۸ می‌توان آموخت، این است: پول را دنبال کنید. نه در چارچوب‌ها و مکان‌های سنتی؛ بلکه ردپای پول را در بانکداری سایه و همچنین مکان‌هایی که شبه‌پول ایجاد می‌کنند، دنبال کنید. در جست‌وجوی مؤسسات و شرکت‌هایی باشید که وام‌هایی اعطا می‌کنند که شبیه وام نیستند؛ بلکه همانند پول داخل بانک هستند که در اسرع وقت می‌توانند با ارزش اسمی کامل برداشت شوند.
shahram naseri
بنیادی‌ترین موضوع توجه به کاربردهای عملی علم است. پیشرفت قابل ملاحظه این نبود که زمین به دور خورشید می‌گردد یا نیروی جاذبه بر اساس فاصله بین دو جسم تغییر می‌کند؛ بلکه کشف سیستمی برای ایجاد یافته‌های جدید با روش‌های علمی بود که توانست جهان را متحول کند.
shahram naseri
بنیادی‌ترین موضوع توجه به کاربردهای عملی علم است. پیشرفت قابل ملاحظه این نبود که زمین به دور خورشید می‌گردد یا نیروی جاذبه بر اساس فاصله بین دو جسم تغییر می‌کند؛ بلکه کشف سیستمی برای ایجاد یافته‌های جدید با روش‌های علمی بود که توانست جهان را متحول کند.
shahram naseri
«ذات فایننس سفر در زمان است. پس‌انداز انتقال منابع از حال به آینده است. در حالی که تأمین مالی انتقال منابع از آینده به امروز است.»
shahram naseri
به‌کارگیری آهن به‌عنوان پول اصلاً جالب نبود. برای خرید یک پوند نمک (۴۵۳ گرم)، به یک‌ونیم پوند (۶۸۰ گرم) سکه آهنی نیاز بود. مثل این می‌ماند که همه خریدهای عمده خود را تنها با استفاده از پول خرد انجام دهید.
کاپوچایو
«تأسیس یک بانک ملی در یک سلطنت مطلقه، می‌تواند فاجعه‌بار باشد، در حالی که در یک کشور آزاد چنین اقدامی می‌تواند عاقلانه و متضمن سودآوری باشد.»
Hamed Esfandi

حجم

۲۵۸٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۲۳۸ صفحه

حجم

۲۵۸٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۲۳۸ صفحه

قیمت:
۸۴,۰۰۰
تومان