دانلود و خرید کتاب جنگ و صلح سیدمحمدمهدی دزفولی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب جنگ و صلح اثر سیدمحمدمهدی دزفولی

کتاب جنگ و صلح

معرفی کتاب جنگ و صلح

کتاب جنگ و صلح نوشته سید محمدمهدی دزفولی است. کتاب جنگ و صلح روایتی از سال‌های قبل و بعد از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ است. کتاب جنگ و صلح را نشر صاد برای علاقه‌مندان به تاریخ و سیاست منتشر کرده است. این کتاب درباره روایت مقطع کلیدی در تاریخ انقلاب اسلامی ایران است. مقطعی که ایران وارد جنگی طولانی با عراق شد و پس از آن به دلیل تحمیل شرایط سیاسی و اقتصادی مجبور به پذیرش قطعنامه‌ای شد که مسیر انقلاب و تاریخ ایران را تغییر داد و دوره صلحی آغاز شد که ریل گذاری آینده کشور را شکل داد. 

درباره کتاب جنگ و صلح

کتاب جنگ و صلح مربوط به مرور و بررسی بخش دوم جنگ تحمیلی و چگونگی پایان‌یافتن جنگ تحمیلی است و پس‌ازآن وارد دوران سازندگی در دو دولت مرحوم هاشمی‌رفسنجانی از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۶ می‌شود. درواقع، هدف از تألیف و گردآوری این اثر، پرداختن به چرایی و چگونگی پذیرش قطعنامهٔ ۵۹۸ پس از هشت سال جنگ میان ایران و عراق است و اینکه چطور شد که حضرت امام که بر رسیدن ایران به خواست‌های مشروع خود همانند تعیین و مجازات متجاوز، گرفتن غرامت و بازگشت دولت متجاوز بعثی عراق به مرزهای بین‌المللی تأکید داشتند، بدون محقق‌شدن این شروط در تیرماه ۱۳۶۷ به‌ناگاه قطعنامه را پذیرفتند و جنگ ایران و عراق این‌گونه پایان یافت.

کتاب جنگ و صلح مجموعه ای از مصاحبه ها با چهره‌های مختلف و کلیدی در دهه شصت و هفتاد شمسی است که دارای سوابق سیاسی یا اقتصادی و یا نظامی هستند. در این کتاب بحث ها از زمان جنگ ایران و عراق آغاز شده است، به قطعنامه ۵۹۸ به صورت مفصل پرداخته شده است و پس از دوره جنگ، درباره دوره صلح صحبت شده است. این کتاب درباره مقطعی کلیدی است که درباره آن کم سخن گفته شده است.

خواندن کتاب جنگ و صلح را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به تاریخ سیاسی ایران پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب جنگ و صلح

حدود بیست ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، جنگی گسترده علیه انقلاب تازه به ثمر رسیدهٔ مردم ایران آغاز شد که دورهٔ جدید و مهمی در تاریخ ایران و انقلاب بود؛ جنگی که بیش ازآنکه جنگ نظامی و صرفاً برای اختلافات ظاهری مرزی باشد، به دلیل ترس از گسترش انقلاب اسلامی در منطقهٔ غرب آسیا بود که بعد از اشغال لانهٔ جاسوسی آمریکا در تهران، دامنه‌های آن گسترش یافته بود و ترس از آن وجود داشت که این انقلاب دامان کشورهای عربی همانند عربستان، عراق، اردن، مصر و... را هم بگیرد.

جالب اینجاست که در روز آغازین جنگ، هنگامی‌که صدام حسین گلولهٔ توپی را به‌سمت ایران شلیک کرد، ملک‌حسین پادشاه اردن نیز در کنار او بود و این نشان از آن داشت که حکومت‌های اعراب مرتجع منطقه همگی پشت سر صدام قرار دارند تا جنگی علیه ایران را سامان دهند و جمهوری اسلامی را حدود بیست ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، جنگی گسترده علیه انقلاب تازه به ثمر رسیدهٔ مردم ایران آغاز شد که دورهٔ جدید و مهمی در تاریخ ایران و انقلاب بود؛ جنگی که بیش ازآنکه جنگ نظامی و صرفاً برای اختلافات ظاهری مرزی باشد، به دلیل ترس از گسترش انقلاب اسلامی در منطقهٔ غرب آسیا بود که بعد از اشغال لانهٔ جاسوسی آمریکا در تهران، دامنه‌های آن گسترش یافته بود و ترس از آن وجود داشت که این انقلاب دامان کشورهای عربی همانند عربستان، عراق، اردن، مصر و... را هم بگیرد.

جالب اینجاست که در روز آغازین جنگ، هنگامی‌که صدام حسین گلولهٔ توپی را به‌سمت ایران شلیک کرد، ملک‌حسین پادشاه اردن نیز در کنار او بود و این نشان از آن داشت که حکومت‌های اعراب مرتجع منطقه همگی پشت سر صدام قرار دارند تا جنگی علیه ایران را سامان دهند و جمهوری اسلامی را هاشمی‌رفسنجانی بود. جنس مجمع عقلا بیش ازآنکه سیاسی باشد، گفتمانی بود و حکایت از شکل‌گیری گفتمانی جدید در کشور داشت که بخشی از آن در جامعه بود و بخش دیگر آن در مجلس دوم شورای اسلامی و در میان مسئولین؛ گفتمانی که موافق ادامهٔ جنگ نبود و به‌حسب ظاهر، ادامهٔ جنگ را برخلاف مصلحت نظام می‌دانست.

در مقابل، امام‌خمینی (ره) مخالف صلحی بودند که در آن منافع جمهوری اسلامی ایران تأمین نشود و صرفاً جنگی پایان یابد و در آن نه متجاوز رسماً مشخص شود و نه غرامتی به ما پرداخت شود و نه متجاوز رسماً محکوم و به جرم او رسیدگی شود و سرنوشت اسرا در آن نامشخص باشد. موضع امام (ره) منطقی و کاملاً اصولی بود، اما عده‌ای صرفاً به پایان جنگ به هر شیوهٔ ممکن می‌اندیشیدند و همین تفکر و مطرح‌شدن آن در میان برخی از فرماندهان در جبهه‌ها باعث ایجاد سستی‌ها و اختلاف‌نظرها شده بود؛ تفکری که معتقد بود صلح و توافقنامه ولو توافق بد، از توافق‌نکردن بهتر است و به هر شکل ممکن باید با صدام صلح و توافق کرد! 

نظرات کاربران

کاربر ۳۳۸۴۶۵۸
۱۴۰۰/۰۵/۲۸

در طاقچه بی نهایت قرار بدید

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱)
در بین سال‌های ۱۳۵۷ تا ۱۳۵۹، توطئه‌های مختلفی که انقلاب را تهدید می‌کرد خنثی و مهار شده بود؛ ازجمله غائلهٔ کردستان، کودتای نوژه، حملهٔ آمریکا به طبس، ترورهای فرقان، فتنهٔ تجزیه‌طلبی در گنبدکاووس و خوزستان و بلوچستان و همچنین مقابله با تحرکات گروه وابسته به آیت‌الله شریعتمداری در آذربایجان که همهٔ این‌ها خطیربودن شرایط کشور و انقلاب را نشان می‌داد، اما انقلاب با موفقیت از همهٔ این گردنه‌های تاریخی و خطیر عبور کرد. حدود بیست ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، جنگی گسترد
کاربر ۳۶۹۶۷۱۸

حجم

۲۸۹٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۳۱۸ صفحه

حجم

۲۸۹٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۳۱۸ صفحه

قیمت:
۹۳,۰۰۰
تومان