دانلود و خرید کتاب دلایل خوب برای احساس های بد راندولف ام. نسه ترجمه بنفشه شریفی خو
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب دلایل خوب برای احساس های بد اثر راندولف ام. نسه

کتاب دلایل خوب برای احساس های بد

معرفی کتاب دلایل خوب برای احساس های بد

کتاب دلایل خوب برای احساس‌ های بد اثری از راندولف ام. نِسه با ترجمه بنفشه شریفی‌خو است. او در این کتاب با کمک دیدگاه جدیدی در روانشناسی که روانشناسی تکاملی نامیده می‌شود، به این پرسش‌ها پاسخ می‌دهد: چرا اضطراب، افسردگی، پرخوری، بی‌حوصلگی و ... وجود دارند؟

درباره کتاب دلایل خوب برای احساس‌ های بد

همه ما احساسات منفی از قبیل افسردگی، اضطراب، پرخوری و بی حوصلگی را تجربه کردیم. در این وضعیت در حالتی آسیب‌پذیر و شکننده قرار می‌گیریم و احتمالا در تلاشیم تا بفهمیم چرا چنین بلایی سرمان آمده است. اگر به سراغ روانشناس، روانپزشک یا کتاب‌هایی از این قبیل برویم، در مسیر شناخت ذهن و درمان بیماری‌هایی قرار می‌گیریم که از روان انسان برمی‌آیند. اما راندولف ام. نسه در کتاب دلایل خوب برای احساس های بد به سراغ یک دیدگاه جدید رفته است تا پاسخی برای تمام این پرسش‌ها پیدا کند: روانشناسی تکاملی؛ که برگرفته از ترکیب علم روانشناسی با انتخاب طبیعی است. او نظریه انتخاب طبیعی را مطرح می‌کند و ابتدا سوال جدیدی می‌پرسد: چرا انتخاب طبیعی ذهن را شکننده و آسیب‌پذیر کرده است؟

سپس در ادامه نشان می‌دهد که همین احساسات منفی می‌توانند برای ما مفید و البته در عین حال طاقت‌فرسا باشند. به عنوان مثال: اضطراب ما را از خطرات احتمالی حفظ می‌کند. اما هشدارهایی کاذب نیز همراه خود دارد و این همان بخشی است که به طاقت‌فرسا شدن این احساسات منجر می‌شود. با کمک همین دیدگاه می‌توان سایر اختلالات روانی مانند اعتیاد و بی اشتهایی را نیز تفسیر کرد. می‌توان گفت که بروز این احساسات ناشی از ناهماهنگی بین محیط مدرن و گذشته بسیار قدیم انسان است و دلایل تکاملی خوبی برای اختلالات جنسی و دلیل تداوم ژن‌های اسکیزوفرنی وجود دارد. 

راندولف ام. نسه در کتاب دلایل خوب برای احساس های بد، بینش جدیدی را مطرح می‌کند که هم دلیل خوبی برای فراگیر بودن این رنج در بشریت ارائه کرده است و هم راهکارهای جدید برای تسکیل دردهای افراد پیشنهاد می‌کند. 

کتاب دلایل خوب برای احساس‌ های بد را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

خواندن کتاب دلایل خوب برای احساس‌ های بد را به تمام کسانی پیشنهاد می‌کنیم که از مطالعات روانشناسی لذت می‌برند و به دنبال پاسخی جدید برای پرسش‌هایشان در زمینه علوم روانشناختی هستند.

درباره راندولف ام نسه 

راندولف ام نسه (Randolph M. Nesse) (در سال ۱۹۴۸ به دنیا آمد. او پزشک، دانشمند و نویسنده آمریکایی است که به خاطر نقش خود به عنوان بنیانگذار رشته پزشکی تکامل و روانپزشکی تکاملی در جهان شناخته می‌شود. او همچنین استاد علوم زندگی و استاد بنیاد ASU در دانشگاه ایالتی آریزونا است.

راندولف ام نسه پیش از این به عنوان استاد روانپزشکی، استاد روانشناسی و استاد تحقیق در دانشگاه میشیگان مشغول به تدریس بود. او در این دانشگاه نیز برنامه تحقیقاتی تکامل و سازگاری انسانی را پیش می‌برد و در تاسیس یکی از اولین کلینیک‌های اختلالات اضطرابی در جهان کمک کرد. همچنین تحقیقات او درباره واکنش های عصبی و غدد درون ریز نیز کمک مهمی به دنیای علم کرد.

بخشی از کتاب دلایل خوب برای احساس‌ های بد

«اگر برای حل یک مشکل که حیات و مماتم به آن وابسته بود تنها یک ساعت فرصت داشتم، پنجاه‌وپنج دقیقه‌ی اول را صرف پیداکردن پرسش صحیحی می‌کردم که باید مطرح شود، چون اگر پرسش صحیح را پیدا کنم، حل آن بیش از پنج دقیقه زمان نمی‌برد.»

آلبرت انیشتین

احساس‌ها هم به دلایلی مشابهِ هسته‌گیر، گیج‌کننده هستند. با دقت و جزئیات توصیف شده‌اند، اما کارکردشان مشخص نیست. پرسش‌های پایه مرتبط با این احساس‌ها همچنان محل بحث و اختلاف نظرند. احساس‌ها چه هستند؟ متخصین بیش از ده پاسخ مختلف به شما خواهند داد. چند احساس اصلی وجود دارد؟ هر عددی را که می‌خواهید نام ببرید؛ حتماً متخصصی پیدا خواهد شد که با نظر شما موافق باشد. چگونه می‌توانیم بفهمیم احساسی که داریم طبیعی است یا نه؟ پاسخ به این پرسش بدون آگاهی از مزایا و مضرات هر احساس در موقعیت‌های گوناگون ممکن نیست. چه چیزی باعث بروز اختلال‌های عاطفی می‌شود؟‌برخی مغز را منشأ مشکل می‌دانند، برخی دیگر رژیم غذایی، عوامل بیماری‌زا، شرطی شدن، عادت‌های فکری، عوامل روان‌پویشی۲۰، یا ساختارهای اجتماعی را مقصر می‌دانند. بحث بر سر احساس‌ها معمولاً به بروز احساس‌های مختلف می‌انجامد: خشم و استیصال. برداشتن گامی به عقب برای بهتر دیدن صحنه‌ی نبرد بر سر احساس‌ها، خود به احساس‌های جدیدی دامن می‌زند: بیگانگی و ناامیدی.

مانع‌های متعددی بر سر راه درک احساس‌ها وجود دارد. نپذیرفتن این نکته که احساس‌های منفی می‌توانند مفید باشند، یکی از بزرگ‌ترین موانع است. مانعی دیگر، کنار نیامدن با این واقعیت است که احساس‌های ما برای سود رساندن به ژن‌های ما طراحی شده‌اند، نه خود ما. مانع اساسی دیگر نپذیرفتن این نکته است که توصیف مکانیسم احساس‌ها، تنها نیمی از تمام ماجرا است. اگرچه، به احتمال زیاد، بزرگ‌ترین مانع در درک احساس‌ها این است که آنها را بخشی از سیستمی طراحی‌شده در نظر بگیریم. این باعث می‌شود تصور کنیم هر احساس باید کارکردی مجزا و متفاوت داشته باشد، درحالی‌که هر احساس کارکردهای متعدد و مختلفی دارد و بسیاری کارکردهای مختلف بدن هم به واسطه‌ی احساس‌های گوناگون عملی می‌شوند. احساس‌های گوناگون، کارکردهای مختلف ندارند، بلکه هرکدام برای مقابله با موقعیت و شرایطی خاص طراحی شده‌اند.

درد و رنج مفید است

اغلب مردم به صرف اینکه می‌دانند بیمارند به پزشک مراجعه نمی‌کنند؛ آنها به سراغ پزشک می‌روند چون رنج می‌کشند. آنها از پزشک عمومی درمانی برای درد، سرفه، سرگیجه، تهوع، و خستگی مفرط طلب می‌کنند. از متخصصین سلامت روان نیز می‌خواهند راهی برای از بین بردن اضطراب، افسردگی، خشم، حسد و احساس گناه پیش پای آنها بگذارند. پزشک‌های مختلف ممکن است به روش‌هایی کاملاً متفاوت با این علائم برخورد کنند.

تصور کنید شما پزشکی هستید که در یک کلینیک کار می‌کند. خانم جوانی با درد در ناحیه‌ی شکم به شما مراجعه می‌کند که در طول چند ماه گذشته دردش اندک‌اندک افزایش پیدا کرده است. می‌گوید درد یا گرفتگی در قسمت وسط، پایین شکم است. معمولاً شب‌ها بیشتر درد دارد اما به نظر نمی‌رسد دردش ارتباطی به غذایی که خورده یا عادت ماهانه‌اش داشته باشد. از سلامت عمومی خوبی برخوردار است و داروی خاصی هم مصرف نمی‌کند. شما چند سؤال دیگر هم می‌پرسید و بعد ترتیب انجام چند آزمایش را برای پی بردن به علت درد می‌دهید. دلیلش چیست: سرطان، یبوست، سندروم روده‌ی تحریک‌پذیر یا حاملگی خارج از رحم؟ شما فرض را بر این می‌گذارید که درد یک نشانه است و کلید انتخاب درمان مناسب، پی بردن به علت بروز این درد است.

نظرات کاربران

parnian
۱۴۰۰/۰۶/۱۱

پیشنهاد میکنم پادکست بی پلاس رو بشنوید ، در یکی از اپیزود هاش درباره ی این کتاب صحبت کرده و واقعا جذابه ، بعد از شنیدن اون اپیزود تصمیم گرفتم این کتاب رو بخرم و بخونم👌🏻

BiNam
۱۴۰۰/۰۷/۰۱

یک کتاب پر محتوا و خوب که نگاه متفاوتی نسبت به علم روانپزشکی داره و بیشتر به روانشناسی فرگشتی میپردازه. از جمله پرسش‌های بنیادینی که در این کتاب به کرات به اون اشاره میشه اینه که چرا انتخاب طبیعی ژن‌های

- بیشتر
وانیا
۱۴۰۱/۰۸/۰۲

چرا اضطراب و افسردگی را در زندگی تجربه می‌کنیم ؟ چرا چاقی مفرط داریم و پرخوری می‌کنیم ؟ چرا ترس و وحشت بر تصمیمات زندگی‌مان غالب می‌شوند؟ چرا انتخاب طبیعی درد و رنج در زندگی را در طول زمان از

- بیشتر
hamed rostami
۱۴۰۱/۰۸/۲۹

واقعیت اینهکه احساسات ما در طول ملیون هاسال تکامل پیدا کردند، اگر چراییشو بدونیم با کمی فکر میتونیم به طور کاربردی در زندگیمون اصلاحات انجام بدیم

adak
۱۴۰۲/۰۳/۱۷

شاید نویسنده بیش از حد زیاده گویی کرده باشه اما در کل خواندنش میتونه در جهت فهمیدن علل تکاملی احساسات انسان و مسائلی مثل افسردگی و اختلال دو قطبی و... تا حدی مفید باشه

elham shamsa
۱۴۰۲/۰۸/۰۶

بخش های اول کتاب راجع به انتخاب طبیعی و علل زیستی اون هست و از یه جایی به بعد راجع به احساسات و دلایل مفید وجود اون ها توضیح میده. به نظر من محتوای کتاب زیاده با اطلاعات کم. گوش

- بیشتر
کاربر ۱۱۵۸۰۱۳
۱۴۰۲/۰۱/۰۳

اطلاعاتش و دیدگاهش به مساله ی تاثیر تکامل بر بیماری های روحی خیلی جالب بود.اما متن کتاب به خصوص در بعضی از قسمت هاش پیچیده میشه و لازمه با حوصله و دقت مطالعه بشه.

Maryam
۱۴۰۲/۰۳/۱۲

یکی از بهترین کتابها در توضیح علل تکاملی شکل گیری احساسات و عواطف در انسان و سایر موجودات زنده

mz
۱۴۰۲/۰۱/۰۸

خیلی خوب موضوع چگونگی تمایل به استفاده از الکل ومواد مخدر را توضیح داده است. اعتیاد به استفاده از اینترنت را هم دردسری جدید میداند ، در سالهای دور چون مواد مخدر خالص نبوده میزان آسیب هم کمتر بوده است. در

- بیشتر
sajjad
۱۴۰۲/۱۲/۱۵

کتاب سعی می کنه پلی بین احساسات و تکامل بزنه. اینکه چرا احساسات در ما وجود دارند و چرا این احساسات گاهی اوقات دچار اشکال میشن. به نظرم برای اینکه بتونیم منظور نویسنده رو بهتر درک کنیم، نیازه که آشنایی اولیه

- بیشتر
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۴۴)
«اگر برای حل یک مشکل که حیات و مماتم به آن وابسته بود تنها یک ساعت فرصت داشتم، پنجاه‌وپنج دقیقه‌ی اول را صرف پیداکردن پرسش صحیحی می‌کردم که باید مطرح شود، چون اگر پرسش صحیح را پیدا کنم، حل آن بیش از پنج دقیقه زمان نمی‌برد.» آلبرت انیشتین
miracle
طنز تلخ ماجرا این است: معمولاً امید ریشه‌ی افسردگی است.
BiNam
کوکائین، تریاک، کافئین، مواد توهم‌زا و نیکوتین همه نوعی زهر عصبی (نوروتوکسین) هستند. این زهرها در طول زمان به دست انتخاب طبیعی شکل گرفته‌اند چون احتمال کمتری وجود دارد که گیاهان حاوی این زهرها توسط حشرات خورده شوند. حشرات معدودی هستند که می‌توانند یک برگ تنباکو را بخورند. نیکوتین یک حشره‌کش بسیار قوی است و آغشته کردن برگ‌های درختان میوه با محلولی از آب و نیکوتین می‌تواند از درخت دربرابر حشرات محافظت کند. کافئین در ظاهر بی‌ضرر به نظر می‌رسد، اما حتی یک دانه‌ی قهوه به تنهایی می‌تواند یک موش را بکشد. بیشتر مواد شیمیایی‌ای که به انسان احساس سرخوشی می‌دهند برای مختل کردن سیستم عصبی حشرات بوده که تکامل پیدا کرده‌اند.
BiNam
اضطراب و بی‌حوصلگی به همان دلیلی وجود دارند که درد و تهوع: چون در موقعیت‌هایی خاص می‌توانند سودمند باشند. اینکه چرا معمولاً زیاد و بیش‌ازاندازه هستند نیز دلایل تکاملی خوبی دارد. حتی دلایل تکاملی خوبی وجود دارد که توضیح می‌دهد چرا ما از ابتلا به اعتیاد، اسکیزوفرنی، و تمام اختلالات روانی دیگر مصون نیستیم. به‌جای واژه‌ی مفردِ دلیل، از دلایل استفاده کردم چون گاهی چندین دلیل تکاملی مختلف در ایجاد یک اختلال نقش داشته‌اند.
BiNam
چرا انتخاب طبیعی در راستای مصون کردن جانوران دربرابر بیماری‌ها عملکرد بهتری نداشته است. ویژگی‌هایی که باعث آسیب‌پذیری ما می‌شوند بی‌شمارند: عضوی به نام آپاندیس به چه درد ما می‌خورد؟ چرا دندان عقل درمی‌آوریم؟ چرا مجرای زایمان این‌قدر تنگ است؟ چرا سرخ‌رگ‌های تاجی قلب تا این حد مستعد تصلب و گرفتگی هستند؟ چرا این همه افراد دچار نزدیک‌بینی هستند؟ چرا بدن ما در مقابل ابتلا به آنفولانزا مصون نشده است؟ یائسگی برای چه اتفاق می‌افتد؟ چرا از هر یازده زن یک نفر به سرطان سینه مبتلا می‌شود؟ چرا بسیاری از ما دچار چاقی مرضی هستیم؟ چرا اختلال اضطراب و بی‌حوصلگی تا این حد شایع هستند؟ چرا ژن‌هایی که باعث ابتلا به اختلال اسکیزوفرنی می‌شوند از بین نمی‌روند؟ هر ویژگی یا ژنی که باعث آسیب‌پذیری در مقابل بیماری‌ها باشد، به مثابه معمایی در روند تکامل است.
BiNam
بهترین تعادل بین هزینه و سود در وضعیتی میانی به دست می‌آید. درد و اضطراب بیش از اندازه ضرر دارد، اما نبودشان نیز می‌تواند خطرناک باشد. انتخاب طبیعی معمولاً امور را دگرگون نمی‌کند، بلکه آنها را همان‌گونه که هستند در سطحی میانی نگاه می‌دارد. زندگی بدون درد و اضطراب می‌توانست زیباتر باشد، اما بدون شک کوتاه‌تر نیز می‌شد.
BiNam
افرادی که از بدو تولد توانایی احساس کردن درد را ندارند، معمولاً در سال‌های اولیه‌ی بزرگسالی از دنیا می‌روند.
bud
ممکن است عدم صحت بعضی از آنها بعدها به اثبات برسد.
bud
نظریه‌ی تسلیمِ تکاملی درمورد بسیاری از بیماران مبتلا به افسردگی که برای درمان به من مراجعه کرده‌اند، مصداق داشته است. چه بسا همسرانی که برای حفظ زندگی زناشویی خود، دستاوردها و حتی درک خود از توانایی‌هایشان را محدود جلوه می‌دهند. استراتژی اجتماعی فریب نزولی، از حمله‌ی افراد پرقدرت‌تر جلوگیری می‌کند، اما به قیمت بروز علائم افسردگی.
نسترن
اذهان انسان‌ها تجربیات را در گروه‌هایی دسته‌بندی می‌کنند که براساس کارکرد از هم مجزا می‌شوند. صندلی برای نشستن است، چکش برای ضربه زدن و چشم برای دیدن. بنابراین طبیعی به نظر می‌رسد که از خود بپرسیم اسکیزوفرنی به چه کار می‌آید و اختلال بی‌اشتهایی عصبی (آنورکسیا) به چه دردی می‌خورد؟ اما واقعیت این است که اختلال‌ها کارکرد خاصی ندارند. شایع‌ترین خطا در روان‌پزشکی تکاملی اشتباه گرفتن بیماری با سازواری است. این خطا که همه‌چیز محصول سازواری است به‌صورت طبیعی به ذهن انسان خطور می‌کند.
BiNam

حجم

۱٫۰ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۳۷۶ صفحه

حجم

۱٫۰ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۳۷۶ صفحه

قیمت:
۵۳,۵۰۰
تومان