دانلود و خرید کتاب شیخ روزبهان شیرازی تقدیم می کند
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب شیخ روزبهان شیرازی تقدیم می کند اثر محسن پایمزد

کتاب شیخ روزبهان شیرازی تقدیم می کند

گردآورنده:محسن پایمزد
امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب شیخ روزبهان شیرازی تقدیم می کند

کتاب شیخ روزبهان شیرازی تقدیم می کند نوشته محسن پایمزد است. این کتاب شعرواره‌های شیخ روزبهان شیرازی است.

درباره کتاب شیخ روزبهان شیرازی تقدیم می کند

آثار به جامانده از ابی محمد، شیخ روزبهان بقلی شیرازی از دو نظر قابل بررسی است؛ محتوا و زبان. این کتابچه قصد ندارد که به چیزهایی که او می‌گوید، بپیوندد یا ایراد بگیرد.

زبان زمینِ بازی این گردآوری است. شاید اگر بی‌پیوند و فاصله‌ معنایی، آثار باقی مانده از ادبیاتمان را مرور کنیم به چیزهای مهم‌تر یا دست کم تازه‌تری برسیم. وقتی متنی از بکت یا آنتونن آرتو می‌خوانیم به چه چیزی اهمیت می‌دهیم؟

همانطور می‌شود متنی از روزبهان شیرازی را مطالعه کرد؛ نگاه به یک تجربه زبانی. روزبهان ذهن تجربه ورزی دارد .صدها سال پیش به نتیجه واج‌ها و کلمات در انتقال تماتیک فکر کرده است .از این باب می‌شود به استعمال کلماتی متروک مثل این‌ها اشاره کرد؛ مرفوف، دنو، تمحیص، مُزن، منهمر، مستنشق، نهمت، مسرمد، زعقه، ملهوف، اصطلام، غیم، نعوت، تهویس، منطمس، متصاغر، شهیق، استسالم، تمازج، صفیق، ذباب و روش دوم وی برای انتقال دنیای رمزآمیز ذهنی‌اش ترکیب فارسی و عربی و اصرار بر استمرار استعمال عربی‌ها در لابه‌لای متن فارسی است بدون اینکه فاصله این دو را با چیزی کم کند. روش بعدی، جاری کردن جملات به هم پیوسته با چند صفت و موصوف کاملاً پشت سر هم است طوری که بی‌اختیاری مضمونی نوشته‌هایش را فرم می‌دهد.

توانایی روزبهان بقلی شیرازی در ترکیب سازی ستودنی ست. به این تعابیر نگاه کنیم؛ ناسوتیّت، سرمایه‌دار عشق، مناهج و مشارب‌ها و صعوبت مسالک‌ها!، شطحی شنبع!، دوزخ آشامان، بی‌رسمان زمانه، دروازه‌بان ازل، دروازه بانان عدم، در بحر فهم افتاد و غرق شد، چون تو بر فلک رفتی ابابیل از آسمان پیاده شدند و...

توانایی دیگرش حفظ ریتم استفاده از این تکنیک‌ها در آثار گاه چند صد صفحه‌ای است درست مثل رمان نویسی قرن بیستمی که مواظب میزان استفاده از شیوه‌هایی ست که به کار می‌برد. می‌شود گفت بیشتر این تجربه ورزی‌ها چندان موفق نیستند ولی مگر تجربه‌ها برای شکست خوردن صورت نمی‌گیرند؟ در دفتر حاضر سعی شده از تجربه‌های موفق روزبهان در آثار فارسی‌اش (شرح شطحیات- عبهر العاشقین- رساله قدس-غلطات السالکین) بهترین نمونه‌ها گردآوری شود 

خواندن کتاب شیخ روزبهان شیرازی تقدیم می کند را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به ادبیات پیشنهاد می‌کنیم.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱٫۹ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۳۰۴ صفحه

حجم

۱٫۹ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۳۰۴ صفحه

قیمت:
۹,۵۰۰
تومان