دانلود کتاب صوتی وامق و عذرا با صدای احسان چریکی + نمونه رایگان
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب صوتی وامق و عذرا اثر محمدحسین حسینی‌شیرازی

دانلود و خرید کتاب صوتی وامق و عذرا

معرفی کتاب صوتی وامق و عذرا

کتاب وامق و عذرا اثر کاووس حسن‌لی، تلخیص و بازنویسی مثنوی وامق و عذرا اثر محمدحسین حسینی شیرازی است که با گویندگی احسان چریکی و ندا پوریان در نوین کتاب گویا منتشر شده است. محمد حسین حسینی شیرازی (۱۱۸۴/۱۲۴۹ ه.ق)، نویسندۀ پنج گنج حسینی است. دفتر نخست آن مثنوی وامق و عذرا در ۴۶۶۲ بیت است که داستان وامق و عذرا را روایت می کند. وامق جوانی خوش‌سیما، خوش‌رو، خوش‌رفتار و شاهزاده یمن بود. او روزگارش را با شادمانی و خرسندی می‌گذراند. روزها به تفریح و شکار می‌رفت و شب‌ها در بستر آرام می‌آرمید. او هنوز در عشق تجربه‌ای نداشت و دل به هیچ‌کس نداده بود. روزی از روزها که وامق به قصد شکار در صحرا تکاپو می‌کرد، ناگهان چشمش به خرگاه باشکوهی افتاد که در آنجا زیبارویان خندانی در حال عیش و نوش بودند. و صدای خنده آنان گوش دشت را پر کرده بود.

درباره کتاب وامق و عذرا

داستان عاشقانه وامق و عذرا در ادب فارسی، به گونه‌های مختلف گزارش شده است.بنیاد این داستان را برخی یونانی، برخی ایرانی و بعضی عربی گمان کرده‌اند.گزارش‌های عنصری و طرسوسی قدیمی‌ترین گزارش‌هایی است که از داستان وامق و عذرا در زبان فارسی برجای مانده است.محمود لامعی، قتیلی بخارایی، صرفی کشمیری، شعیب جوشقانی، صلحی، موسوی نامی، ظهیر و حسینی شیرازی، از جمله کسانی هستند که این داستان را گزارش کرده‌اند.در گزارش حسینی شیرازی برای نخستین بار داستانوامق و عذراو داستان عاشقانهسعاد و سلمیدرهم آمیخته است.در این مقاله پس از معرفی داستان وامق و عذرا به سه موضوع زیر پرداخته شده است:

۱- بازشناسی و بررسی عناصر مشترک داستان وامق و عذرا در روایت‌های مختلف.

۲- گزارشی کوتاه از نه روایت بر جای مانده از داستان وامق و عذرا

۳- بررسی ویژگیهای روایت محمد حسین شیرازی از داستان وامق و عذرا و تفاوت آن با روایت‌های دیگر.

درباره محمد حسین حسینی شیرازی

محمد حسین حسینی شیرازی (۱۱۸۴/۱۲۴۹ ه.ق)، نویسندۀ پنج گنج حسینی یا خمسۀ حسینی، از عرفا و فضلای قرن سیزدهم است. پنج گنج حسینی شامل پنج مثنوی وامق و عذرا، مهر و ماه، اشتر نامه، الهی نامه و وصف الحال است که از هر یک نسخه‌هایی در کتابخانه‌های مختلف موجود است.

حسینی شیرازی اولین مثنوی خود - وامق و عذرا - را با ۴۶۶۲ بیت در سال ۱۲۲۶ در ۴۲ سالگی سرود. این منظومه عاشفانه زبانی ساده و روان دارد و علیرغم بیان روایی ساده داستان، استفاده از صنایع ادبی، ترکیب های وصفی و اضافی و استعارات در بسیاری از بخش ها آنرا اثری شاعرانه کرده است. برای داستان وامق و عذرا مأخذی اشاره نشده است و مأخذ شاعر همان اقوال شفاهی بوده است.

کتاب وامق و عذرا را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

همه دانشجویان و پژوهشگران زبان و ادبیات فارسی و علاقه‌مندان به ادبیات عاشقانه کهن مخاطبان این کتاب هستند.

نظرات کاربران

بهرنگ صمدزادگان
۱۴۰۲/۰۳/۳۰

خلاصه‌سازی خوبی انجام نشده. اما خوانش خوبی دارد

زمان

۲ ساعت و ۱۹ دقیقه

حجم

۱۲۸٫۹ مگابایت

قابلیت انتقال

ندارد

زمان

۲ ساعت و ۱۹ دقیقه

حجم

۱۲۸٫۹ مگابایت

قابلیت انتقال

ندارد

قیمت:
۳۴,۰۰۰
۲۳,۸۰۰
۳۰%
تومان