دانلود کتاب صوتی خلاصه مفهومی شش دفتر مثنوی با صدای فرزانه اصفهانی + نمونه رایگان
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب صوتی خلاصه مفهومی شش دفتر مثنوی اثر جلال‌الدین محمد بلخی

دانلود و خرید کتاب صوتی خلاصه مفهومی شش دفتر مثنوی

دسته‌بندی:
امتیاز:
۳.۷از ۳ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب صوتی خلاصه مفهومی شش دفتر مثنوی

کتاب صوتی خلاصه مفهومی شش دفتر مثنوی از جلال‌الدین محمد بلخی است که با صدای فرزانه اصفهانی منتشر شده است.

درباره کتاب خلاصه مفهومی شش دفتر مثنوی

کتاب مثنوی معنوی نشریه گاردین جزو ۱۰۰ کتاب برتر تاریخ بشریت برگزیده شده است. مثنوی معنوی از مشهورترین آثار ادبیات عرفانی کهن فارسی ایران است که از ۲۶٬۰۰۰ بیت و ۶ دفتر تشکیل شده است. این کتاب در قالب مثنوی سروده شده است.

 به هجده بیت نخست دفتر اول مثنوی معنوی نی‌نامه می‌گویند و خلاصه‌ای از مفهوم ۶ دفتر است. مثنوی مولوی، مانند بیشتر مثنوی‌های صوفیانه، از داستان به عنوان ابزاری برای بیان تعلیمات استفاده می‌کند.

مولانا به اصرار یکی از نزدیکانش حسام‌الدین چلبی شروع به روایت می‌کند و حسام‌الدین برایش می‌نویسد. کتاب مثنوی معنوی پنهایی اخلاقی و عرفانی دارد و در هر بخش مفاهیم را با داستان منتقل می‌کند. این کتاب صوتی به مفهوم مثنوی پرداخته است و درقالب خلاصه‌ای کاربردی جان کلام مولانا را برای مخاطبان بزگو کرده است. 

شنیدن کتاب خلاصه مفهومی شش دفتر مثنوی را به چه کسانی پیشنهاد یم‌کنیم

این کتاب را هب تمام علاقه‌مندان به ادبیات فارسی پیشنهاد می‌کنیم. 

درباره مولانا

مولانا جلال‌الدین در تاریخ پانزدهم مهر ۵۸۶ هجری شمسی در بلخ متولد شد. مولوی بیشتر زمان عمر خود را در قونیه گذراند و در همان شهر از دنیا رفت؛ اما در طول زندگی همواره از وطن اصلی خود در خراسان یاد می‌کرد. مولوی شاعری فارسی‌‌زبان است؛ محل زندگی مولوی در طول عمرش، امروزه شامل بخش‌هایی از کشورهای ایران، افغانستان، تاجیکستان و ترکیه می‌شود که بسیاری از آن‌ها در گذشته بخشی از خاک ایران بودند. به همین دلیل آثار مولوی در این کشورها نیز ترجمه شده‌اند و طرفداران زیادی دارند.

مولوی در طی سال‌های زندگیش سفرهای زیادی رفته و بعد از غیبت شمس تبریزی، با بزرگان دیگری نیز مانند «برهان صلاح الدین» و «حسام الدین چلبی» معاشرت می‌کرد. هم‌نشینی مولوی با صلاح الدین دلیل خلق مثنوی معنوی شد که از بزرگ‌ترین گنجینه‌های ادبیات عرفانی ایران و جهان به‌شمار می‌رود.

مولوی در تاریخ ، مصادف با چهارم دی ماه سال ۶۵۲ هجری شمسی، به‌دلیل تب سوزان و بیماری در ۶۶ سالگی از دنیا رفت. بعد از مرگ او، مردم قونیه از مسلمانان تا مسیحی و یهودی تا چهل روز در غم از دست دادن مولانا، عزاداری کردند.

دیدار مولوی با شمس در سال ۶۴۲ هجری در سن ۳۸ سالگی مولانا، تاثیری عمیق در زندگی او داشت. تا قبل از آن مولانا تلاش‌های زیادی در جهت آموزش خود و شاگردانش در زمینه علوم عرفان می‌کرد؛ اما شمس دریچه‌ای را برای مولوی گشود. از اولین دیدار شمس و مولوی داستان‌های زیادی وجود دارد؛ اما چیزی که در همه آن‌ها مشترک است،‌ تاثیر کلام شمس تبریزی بر روح و جان مولوی است. شمس تبریزی، مولوی را به تحقیق و جستجو در خودش مجبورکرد و مولوی فهمید که هرچه هست، در خود او است.

در کشور ترکیه، مولوی جایگاهی بالاتر از یک شاعر دارد و پیروان زیادی دارد که به ستایش او مشغول هستند. سلطان ولد فرزند بزرگ مولوی و اولو عارف چلبی نوه مولوی هر یک طریقتی متفاوت از اندیشه‌های مولوی پایه‌گذاری کردند و آن‌ را طریقت مولویه نامیدند.

آرامگاه مولوی در شهر قونیه و در میان استان‌های آنکارا و آنتالیا واقع شده است. قونیه بزرگ‌ترین استان ترکیه به شمار می‌رود. سالانه مردم زیادی برای دیدن آرامگاه مولانا به ترکیه سفر می‌کنند.

امروزه در محل آرامگاه مولوی، موزه‌ای نیز تاسیس شده است که در آن از آثار ارزشمندی مانند دست‌نوشته‌ها و قرآن خطی، دیوان حافظ، آلات موسیقی دوران رومی و آثار هنری دوره سلجوقیان نگهداری می‌شود. بخشی از این موزه را نیز به نگهداری از لباس، کلاه، تسبیح، جانماز و دیگر وسایل باقی مانده از دوران مولانا جلال الدین، اختصاص داده‌اند.

نفوذ مولوی فراتر از مرزهای ملی و تقسیمات قومی است. ایرانیان، افغان‌ها، تاجیک‌ها، ترک‌ها، یونانیان، دیگر مسلمانان آسیای مرکزی و مسلمانان آسیای جنوب شرقی در طی هفت قرن گذشته به شدت از میراث معنوی رومی تأثیر گرفته‌اند. ترجمه سروده‌های مولوی با نام رومی در غرب شناخته می‌شوند. مولانا به عنوان محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین شاعر در ایالات متحده آمریکا شناخته می‌شود.

نظرات کاربران

END
۱۴۰۱/۱۱/۱۳

بسیار محشر

زمان

۱۳ ساعت و ۱ دقیقه

حجم

۲۶۸٫۴ مگابایت

قابلیت انتقال

ندارد

زمان

۱۳ ساعت و ۱ دقیقه

حجم

۲۶۸٫۴ مگابایت

قابلیت انتقال

ندارد

قیمت:
۶۰,۰۰۰
تومان